M3 E46 SMG Individual P3

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1344
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

Paar onderhouds vragen:

Wat is de levensduur van de drijfstang lagers? Dus wanneer is het wijs om ze te vervangen? Gaat om de lagers na de modificatie.

Wat voor olie en de hoeveelheid:

SMG bak ?

SMG Koppelings systeem ?

Zijn er nog meer speciale punten waarop je moet letten bij een M3 dan het:

Vanos systeem, terugroep actie aan drijstanglagers, oliepomp, SMG bak en subframe ?
Laatst gewijzigd door Folkert op 16 feb 2016, 12:01, 5 keer totaal gewijzigd.


Alpina B5 Biturbo
Gebruikersavatar
performance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4575
Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
Type Auto: F82 M4 CS

Ja de motorkap :lol: nee je weet alles Folkert, zou er racelagers van ESS in zetten geeft veilig gevoel :ja:

Maar ga je nu drie autos nemen :?:
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> :Mpower: E92> :Mpower: F82> :Mpower: F82 CS
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Zijn die lagers van ESS werkelijk een verbetering, of is het vervangen ervan door OEM afdoende? Ik heb er voor de S65 e.e.a. over gelezen toendertijd, maar het blijft een slijtage onderdeel. Heeft het nut voor de S54?
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Gewoon origineel nemen. Bij straatgebruik uiterlijk bij 100k vervangen.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
3eiher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 497
Lid geworden op: 08 feb 2014, 13:35

Ik heb ze bij 80 K vervangen bij mijn S85 en was geen overbodige luxe. Ik heb OEM laten plaatsen, maar zou gaan voor die van Paul. Kwalitatief beter.
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Als je normaal rijdt zou ik ook OEM kiezen, het is niet alsof het blok niks kan hebben. Zit er veel prijsverschil in tussen OEM en de aangepaste variant?
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
3eiher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 497
Lid geworden op: 08 feb 2014, 13:35

Ik weet niet wat Paul heeft betaald voor de lagerschalen, maar ik heb 20,81 voor de blauwe en 14,49 voor de rode betaald (per stuk, ex btw en ex korting)
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Voor de S65 kost een set €533 bij ESS...dat zal voor de E46 minder zijn, maar dan nog zijn ze erg duur als jij er pak 'em beet €125 voor betaald hebt 002

Ze geven zelf ook aan dat het aanbevolen wordt bij forced induction kits en heavy track use :ja:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
performance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4575
Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
Type Auto: F82 M4 CS

Ze waren wel zo lief om een veel lagere waarde op de bon te zetten waardoor er niet veel invoer meer bij kwam.
Wel vallen de verzendkosten tegen als je het per expresse mail doet
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> :Mpower: E92> :Mpower: F82> :Mpower: F82 CS
Gebruikersavatar
3eiher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 497
Lid geworden op: 08 feb 2014, 13:35

Ik heb 350 Incl betaald voor 10 van ieder. Ik heb 6k circuit km's met de auto gereden en dan zijn de lagerschalen bij 80k wel echt op. Via M5board heb ik begrepen dat de ESS schalen 120 k km's volhouden. Het vervangen van de lagerschalen incl. de lagerschalen zelf kostte mij 1.450..dus daar bespaar je dan wel een soort van op;-)
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Voor de S85 heb je er wel een paar meer nodig ja 008

Maar goed...we kapen Folkert's topic een beetje op deze manier :mrgreen:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1344
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

Nee hoor, des te meer info hoe beter ik het vind :ja:

Had begrepen dat je ongeveer een 1000 euro kwijt bent als je het laat doen met OEM schalen dan.
Lijkt me ook wel mooi klusje om zelf te doen.

Het schijnt ook dat je de bouten van een auto voor 2003 weer kunt herbruiken maar van een later model dus weer niet..
Alpina B5 Biturbo
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Het punt is dat de lagerschalen slijten omdat de oliefilm wordt doorbroken. Normaal draaien de krukas en drijfstangen in een oliefilm en dan slijt er helemaal niks. De M motoren draaien echter zoveel toeren dat de zuigersnelheden ontzettend hoog zijn. Dat betekent hoge belasting op de lagerschalen en diens oliefilm.

Of je nou OEM of ESS lagerschalen nemen, in beide gevallen zullen ze dus gaan slijten. Wellicht dat de ESS het wat langer volhouden, maar dat je met ESS lagerschalen van het probleem af bent zou ik niet durven zeggen. Misschien dat die lagerschalen het weten te rekken naar 150dkm.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Danishbmw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1144
Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:30
Type Auto: Squirtende M3
Locatie: Hoofdstad

Je hebt de belangrijkste punten al zelf opgenoemd.

In de smg reservoir (onder de motorbak) gaat pentosin nog wat olie. Maar zodra je dat ververst moet je het via inpa uitleesapparatuur ontluchten. Bij bijvullen hoeft dat niet. Hiermee heb ik trouwens ook mijn smg bak opnieuw mee ingeleerd/ adaptiewaardes gereset, dat vroeg je in mijn showroom).

In de smg bak gaat de mtf lt 2 olie 1,8 L dacht ik.

De diff olie is trouwens nog een leuke discussie. Vele gooien er sax fm booster olie van de dealer in. Daarmee gaat het schrapende geluid in bochten weg, maar op Duitse fora heb ik gelezen dat daarmee ook de sperwerking minder wordt en het je pakkingen aantast. Schijnt door de toevoegingen te komen.
Ik heb daarom vorige week expliciet de sperdiff olie van castrol genomen.

Folkert, ik zou gewoon de oem lager schalen doen. Heb ik ook gedaan, ondanks dat ik af en toe op het circuit te zien ben.
Tijdens het lagerschalen klusje is bij mij toen ook het oliedruk ventiel vervangen. Die schijnt wel eens te lekken en is anders lastig om bij te komen, dus het meepakken waard.
Team Motorsport, winners of the kart event 2014.
Drivers: Snodder John.. Trucker Arjan.. RHdriver me.
Weirdest combo evaaah

Afbeelding
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1344
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

Danisch,

Bedankt voor je info.
Heb de prijzen gezien die jij had opgevraagd voor de revisie op een ander forum, zitten allemaal rond de 1000 euro.

Had de dealer ook om info en een prijs gevraagd: die komen met het advies dat revisie niet nodig is als auto zijn normale beurten heeft gehad 002 en een offerte van 2600 Euro :? :nee:

Heb dat van die diff olie ook gelezen ja..
Alpina B5 Biturbo
Plaats reactie

Terug naar “M3/M4: Motorisch/Performance”