Paar onderhouds vragen:
Wat is de levensduur van de drijfstang lagers? Dus wanneer is het wijs om ze te vervangen? Gaat om de lagers na de modificatie.
Wat voor olie en de hoeveelheid:
SMG bak ?
SMG Koppelings systeem ?
Zijn er nog meer speciale punten waarop je moet letten bij een M3 dan het:
Vanos systeem, terugroep actie aan drijstanglagers, oliepomp, SMG bak en subframe ?
M3 E46 SMG Individual P3
- performance
- VIP Driver
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
- Type Auto: F82 M4 CS
Ja de motorkap nee je weet alles Folkert, zou er racelagers van ESS in zetten geeft veilig gevoel
Maar ga je nu drie autos nemen
Maar ga je nu drie autos nemen
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> E92> F82> F82 CS
- Dejan
- VIP Driver
- Berichten: 16246
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21
Zijn die lagers van ESS werkelijk een verbetering, of is het vervangen ervan door OEM afdoende? Ik heb er voor de S65 e.e.a. over gelezen toendertijd, maar het blijft een slijtage onderdeel. Heeft het nut voor de S54?
F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
- Dejan
- VIP Driver
- Berichten: 16246
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21
Als je normaal rijdt zou ik ook OEM kiezen, het is niet alsof het blok niks kan hebben. Zit er veel prijsverschil in tussen OEM en de aangepaste variant?
F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
- Dejan
- VIP Driver
- Berichten: 16246
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21
Voor de S65 kost een set €533 bij ESS...dat zal voor de E46 minder zijn, maar dan nog zijn ze erg duur als jij er pak 'em beet €125 voor betaald hebt
Ze geven zelf ook aan dat het aanbevolen wordt bij forced induction kits en heavy track use
Ze geven zelf ook aan dat het aanbevolen wordt bij forced induction kits en heavy track use
F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
- performance
- VIP Driver
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
- Type Auto: F82 M4 CS
Ze waren wel zo lief om een veel lagere waarde op de bon te zetten waardoor er niet veel invoer meer bij kwam.
Wel vallen de verzendkosten tegen als je het per expresse mail doet
Wel vallen de verzendkosten tegen als je het per expresse mail doet
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> E92> F82> F82 CS
- 3eiher
- VIP Driver
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 08 feb 2014, 13:35
Ik heb 350 Incl betaald voor 10 van ieder. Ik heb 6k circuit km's met de auto gereden en dan zijn de lagerschalen bij 80k wel echt op. Via M5board heb ik begrepen dat de ESS schalen 120 k km's volhouden. Het vervangen van de lagerschalen incl. de lagerschalen zelf kostte mij 1.450..dus daar bespaar je dan wel een soort van op;-)
- Dejan
- VIP Driver
- Berichten: 16246
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21
Voor de S85 heb je er wel een paar meer nodig ja
Maar goed...we kapen Folkert's topic een beetje op deze manier
Maar goed...we kapen Folkert's topic een beetje op deze manier
F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
- Folkert
- VIP Driver
- Berichten: 1344
- Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
- Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad
Nee hoor, des te meer info hoe beter ik het vind
Had begrepen dat je ongeveer een 1000 euro kwijt bent als je het laat doen met OEM schalen dan.
Lijkt me ook wel mooi klusje om zelf te doen.
Het schijnt ook dat je de bouten van een auto voor 2003 weer kunt herbruiken maar van een later model dus weer niet..
Had begrepen dat je ongeveer een 1000 euro kwijt bent als je het laat doen met OEM schalen dan.
Lijkt me ook wel mooi klusje om zelf te doen.
Het schijnt ook dat je de bouten van een auto voor 2003 weer kunt herbruiken maar van een later model dus weer niet..
Alpina B5 Biturbo
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Het punt is dat de lagerschalen slijten omdat de oliefilm wordt doorbroken. Normaal draaien de krukas en drijfstangen in een oliefilm en dan slijt er helemaal niks. De M motoren draaien echter zoveel toeren dat de zuigersnelheden ontzettend hoog zijn. Dat betekent hoge belasting op de lagerschalen en diens oliefilm.
Of je nou OEM of ESS lagerschalen nemen, in beide gevallen zullen ze dus gaan slijten. Wellicht dat de ESS het wat langer volhouden, maar dat je met ESS lagerschalen van het probleem af bent zou ik niet durven zeggen. Misschien dat die lagerschalen het weten te rekken naar 150dkm.
Of je nou OEM of ESS lagerschalen nemen, in beide gevallen zullen ze dus gaan slijten. Wellicht dat de ESS het wat langer volhouden, maar dat je met ESS lagerschalen van het probleem af bent zou ik niet durven zeggen. Misschien dat die lagerschalen het weten te rekken naar 150dkm.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
-
- VIP Driver
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 14 mei 2012, 22:30
- Type Auto: Squirtende M3
- Locatie: Hoofdstad
Je hebt de belangrijkste punten al zelf opgenoemd.
In de smg reservoir (onder de motorbak) gaat pentosin nog wat olie. Maar zodra je dat ververst moet je het via inpa uitleesapparatuur ontluchten. Bij bijvullen hoeft dat niet. Hiermee heb ik trouwens ook mijn smg bak opnieuw mee ingeleerd/ adaptiewaardes gereset, dat vroeg je in mijn showroom).
In de smg bak gaat de mtf lt 2 olie 1,8 L dacht ik.
De diff olie is trouwens nog een leuke discussie. Vele gooien er sax fm booster olie van de dealer in. Daarmee gaat het schrapende geluid in bochten weg, maar op Duitse fora heb ik gelezen dat daarmee ook de sperwerking minder wordt en het je pakkingen aantast. Schijnt door de toevoegingen te komen.
Ik heb daarom vorige week expliciet de sperdiff olie van castrol genomen.
Folkert, ik zou gewoon de oem lager schalen doen. Heb ik ook gedaan, ondanks dat ik af en toe op het circuit te zien ben.
Tijdens het lagerschalen klusje is bij mij toen ook het oliedruk ventiel vervangen. Die schijnt wel eens te lekken en is anders lastig om bij te komen, dus het meepakken waard.
In de smg reservoir (onder de motorbak) gaat pentosin nog wat olie. Maar zodra je dat ververst moet je het via inpa uitleesapparatuur ontluchten. Bij bijvullen hoeft dat niet. Hiermee heb ik trouwens ook mijn smg bak opnieuw mee ingeleerd/ adaptiewaardes gereset, dat vroeg je in mijn showroom).
In de smg bak gaat de mtf lt 2 olie 1,8 L dacht ik.
De diff olie is trouwens nog een leuke discussie. Vele gooien er sax fm booster olie van de dealer in. Daarmee gaat het schrapende geluid in bochten weg, maar op Duitse fora heb ik gelezen dat daarmee ook de sperwerking minder wordt en het je pakkingen aantast. Schijnt door de toevoegingen te komen.
Ik heb daarom vorige week expliciet de sperdiff olie van castrol genomen.
Folkert, ik zou gewoon de oem lager schalen doen. Heb ik ook gedaan, ondanks dat ik af en toe op het circuit te zien ben.
Tijdens het lagerschalen klusje is bij mij toen ook het oliedruk ventiel vervangen. Die schijnt wel eens te lekken en is anders lastig om bij te komen, dus het meepakken waard.
Team Motorsport, winners of the kart event 2014.
Drivers: Snodder John.. Trucker Arjan.. RHdriver me.
Weirdest combo evaaah
Drivers: Snodder John.. Trucker Arjan.. RHdriver me.
Weirdest combo evaaah
- Folkert
- VIP Driver
- Berichten: 1344
- Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
- Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad
Danisch,
Bedankt voor je info.
Heb de prijzen gezien die jij had opgevraagd voor de revisie op een ander forum, zitten allemaal rond de 1000 euro.
Had de dealer ook om info en een prijs gevraagd: die komen met het advies dat revisie niet nodig is als auto zijn normale beurten heeft gehad en een offerte van 2600 Euro
Heb dat van die diff olie ook gelezen ja..
Bedankt voor je info.
Heb de prijzen gezien die jij had opgevraagd voor de revisie op een ander forum, zitten allemaal rond de 1000 euro.
Had de dealer ook om info en een prijs gevraagd: die komen met het advies dat revisie niet nodig is als auto zijn normale beurten heeft gehad en een offerte van 2600 Euro
Heb dat van die diff olie ook gelezen ja..
Alpina B5 Biturbo