start probleem e92 m3

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

gerrit11 schreef:Ik hoop niet dat er met de software gekloot is!! maar,, word dat niet weer origineel als dat ding geüpdate word?
Ja, maar alleen een taal update naar NL zoals je hierboven schrijft wil nog niet zeggen dat ook de DME geupdate is. Als ie inderdaad getuned is zou ik 'm zeker weer origineel flashen om de diagnose te helpen.
En lijkt me zaak om na te vragen wat ze nu echt gedaan hebben met de auto en ook naar de lijst met foutmeldingen die ze uitgelezen hebben. Een beetje autobedrijf zet dat op het reparatieverslag of rekening.


NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Je dme kan je ook laten fixen indien nodig...

Kost je fractie van de 1500....
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1344
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

Laat eerste gewoon een diagnose stellen bij een BMW dealer.
Alpina B5 Biturbo
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Ja, herkenbaar allemaal, ik heb dat onderhoud gelukkig gehad, maar als je iets nodig hebt loont het wel de moeite om ff te zoeken,
Of er bij een software update alles wordt overschreven?? Zit de Vmax er nog op, ik dacht nl. Dat die van mij getuned was omdat ik op de rollenbank 442 pk had maar de Vmax stond op 272( dus toch niet) 001
Ik zou niet weten hoe je het anders na kunt gaan.maar het wel iets wat je uit moet sluiten lijkt me.
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Vervelende kwaal Gerrit, hopelijk los je het snel op om van de auto te kunnen genieten. Een goede diagnose is belangrijk. Aangezien veel electronica met elkaar verbonden is, moet je ervoor waken dat alles wat een storing geeft, vervangen wordt. Dit leidt tot onnodig hoge kosten.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is wanneer dit nou ontstaan is? Je hebt er al zo'n drie maanden last van, dat is dan vlak na de aankoop geweest toch? Heb je toen niet iets aangepast/laten aanpassen o.i.d. waar het naar te herleiden is?
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
gerrit11
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 431
Lid geworden op: 08 jul 2011, 00:07
Type Auto: F31 335d + 320d Lci
Locatie: ijsselstein

Je dme kan je ook laten fixen indien nodig...

Kost je fractie van de 1500....

Bij wie kan dat?
Ik heb dat in Utrecht gevraagd bij bba, die stuurde dat ding op naar Engeland. Konden ze zelf niet. Gijsnertsen heeft t bij een bedrijf in Twente gevraagd (expert :lol: ). Kon er niks mee en ik heb m bij Wilson in Veenendaal gebracht en na 5 dagen niks gedaan, moest auto erbij hebben, jaja.

Gijsbertsen zou alle software van de auto ge-update hebben.

De auto gaf de storing vanaf t begin eigenlijk aan, alleen veel minder. Het verergerde met de week. Eerst dacht ik dat t kwam omdat ik met de auto zelf iets had losgetrokken na die pdc upgrade voor maar dat was dus niet t geval.
Auto heb ik in Frankrijk gekocht van eerste eigenaar. Kerel weet van niets zegt ie.

Ramen geblindeerd zwart, zelfs de deuren. Was een leuke klus om de lijm eraf te halen.
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Als ik je posts zo lees mis ik een beetje een systematische, logische aanpak van het probleem.
De DME is uitgebouwd, filter gedemonteerd, GPSsystem verwijderd, software geupdate, relais vervangen ennogveelmeer.
En er kan wel degelijk een correlatie zijn met het inbouwen van PDC.
Mijns inziens (zoals eerder genoemd) is het zaak de auto gedetailleerd uit te lezen zodra ie weer niet wil starten en van daaruit een diagnoseplan op te stellen.
Als dit je in eigen regie wilt doen maak een afspraak met iemand van het forum bij je in de buurt die dat wil/kan doen.
Alternatief is de auto bij een specialist / dealer achter te laten.
Gebruikersavatar
gerrit11
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 431
Lid geworden op: 08 jul 2011, 00:07
Type Auto: F31 335d + 320d Lci
Locatie: ijsselstein

Ik had de auto bij een BMW specialist neergezet, die Gijsbertsen in Odijk. Die had alles doorgemeten , auto stond daar bijna 2 weken. Zij concludeerden dat die dme defect was. Maar,, mijn ruitensproeier werkte ook niet, dat zou de junctionbox zijn maar bleek t pompje te zijn. Kijk, eer ik een nieuwe dme koop a 1500€ zou ik zeker willen weten of dit wel degelijk stuk is!! Na dat pompje heb ik minder vertrouwen in die diagnose van gijsbertsen..
Wist ik nu maar iemand die zo Ecu of dme kan doormeten dan heb ik zekerheid.
Ik ga maandag iig bij een bedrijf in Lopik vragen. Das al iets.

Die pdc is t niet, dat ding werkt naar behoren. Ook was t probleem al aanwezig voor die upgrade. Alleen sporadisch. Nu continu want ik kan er niet meer mee rijden.
En das zonde van zo'n mooie auto. :(
Gebruikersavatar
Z4tje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1763
Lid geworden op: 05 mar 2015, 07:36

Eigenlijk zou je moeten weten of er in de standaardwaarde's is gerommeld.
Voor dat je kosten gaat maken voor vervanging van dure onderdelen.
Naar dit probleem zoeken is eigenlijk een onmogelijke opgave als het zich maar af en toe voordoet.
Ik vraag me af of de storingsmeldingen in het geheugen niet de info bevatten die het antwoord hebben, alleen iemand moet ze wel kunnen intepreteren.
Ik weet van een iemand dat dat zo ongeveer de goeroe is van de bmw tuning, bel maandag eens met Carly motors. Mevr. Carly pelinkhof weet er veel van.
Ook al kan ze je niet zelf helpen dan zal ze je wellicht van een bruikbaar adres kunnen voorzien.
Ik heb er indertijd ook gesproken en ben toen goed op weg geholpen( en dat koste niks).
je bent het meeste geholpen met iemand te vinden die gewoon wel weet hoe je dit op kunt lossen.
Ik ken helaas het gevoel en ik weet ook dat het belangerijk is dat het snel wordt opgelost anders verdwijnt gewoon de lol van je auto,
mijn huidige auto's: bmw M3 e92 en bmw 340i F30 318ti E36 en E46 330i tracktool

Mijn vorige auto's: 328i F30 Bmw X1 2.0d / bmw Z 4 E 85/bmw 118i/ bmw 735i/bmw 320d touring bmw 525i/ bmw 316i/ bmw 520i/ bmw 325i E30/ bmw 316 e30/ bmw316e30
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

Als je met ISTA een diagnose laat doen, komt hij binnen 5 seconden met de melding dat er "iets" anders is dan origineel. (als dat het geval is)
Bij mij staat nu enkel de EGR dicht en krijg ik die melding alsnog.
E91 335d high exec. m-pak.
Gebruikersavatar
gerrit11
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 431
Lid geworden op: 08 jul 2011, 00:07
Type Auto: F31 335d + 320d Lci
Locatie: ijsselstein

Die Carly motors kan ik ook nog bellen, idd, met zoveel ervaring met BMW kan ze mij hopelijk helpen een kenner te vinden, bedankt..
Laatst gewijzigd door gerrit11 op 20 jun 2016, 10:04, 2 keer totaal gewijzigd.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Probleem met complexe storingen us dat je soms moeilijk kan zeggen (met garantie) of het daadwerkelijk die ene module is.
als je geen uitgaande signalen krijgt en wel de ingaande, de massa's en voedingen ok...dan mag je concluderen dat de ecu cq module in kwestie niet ok is.
ware het niet dat die soms een link in een keten is waarbij vaak andere ecu's ook foutcodes genereren.
het is dan heel moelijk om te zegge. ..dat is de foute ecu.

Ik weet 2 bedrijven die sowieso de storing naar boven krijgen....en ze gebruiken geen ista oid.
Deze bedrijven zijn meer op Electronica ingespeelde dan welke specilaist dan ook.

Simpelweg omdat zij traininoen geven aan dealers, bedrijven en specilaisten.

Er hangt wel een prijskaartje aan vast...
en aj..soms moet je de ene ecu vv cq herstellen voordat je een diagnose kan stellen over een ander.

Maar zoals John al zegt..het begint bij oem software icm alles resetten. En dan met alle mogelijke apartuur kijken wat er gebeurt..
Nobody said it was easy....
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

+1
Zoals eerder gezegd mis ik de logica achter modules uitbouwen en die los testen, als niet eerst een foutpatroon helder is.
Voorbeeld: vorige week had iemand van dit mooie forum continue fouten/uitvallen van de DSC. Oorzaak bleek een kabelbreuk in de flatcable tussen de knoppenbalk onderin de middenconsole en de airco controleunit. Nieuwe kabel erin, fouten weg. Totaal andere component dus, (maar wel CANbus) en het kortdoordebocht vervangen van de DSC unit was dus een erg kostbare en kansloze missie geweest.
Gebruikersavatar
gerrit11
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 431
Lid geworden op: 08 jul 2011, 00:07
Type Auto: F31 335d + 320d Lci
Locatie: ijsselstein

dat is t met die nieuwe electronica in auto's, alles staat met elkaar in verbinding.
een voorbeeld, vw polo van 2015 met storing pdc, bandenspanning, fan blijft aanstaan, startstop werkte niet, buitentemperatuur werkte niet. wat bleek, de temp sensor in de bumper defect!! hele rits fouten voor zo stom dingetje van 20,-..

Nogmaals, alle foutmelding die waren aangegeven tijdens uitlezen zouden zijn gecontroleerd. die zouden een voor een in orde zijn. dus die hele draadboom onder dat verzamelfilter op de motor en alles wat daar op is aangesloten. dat loopt naar die ecu toe. vanaf daar naar binnen naar de zekeringkast (die vernieuwd is).
Maar nu zo eerst ff langs Lopik en daarna langs Gijsbertsen om te vragen wat er nu werkelijk is geüpdatet en nagekeken, hij zou terug zijn van vakantie.
Zag vanmorgen ook iets staan over een ECU Specialist (BMW diagnose) in Lijnden, kon ik nog niet..
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

http://www.autoniveau.nl/

menno krijgt het sowieso opgelost.

http://www.gmto.nl/

hier volg ik ook cursussen.
staan allebei in de AMT.

Doen niks anders dan alleen maar storingen.

geen apk, of handel of wat dan ook.
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “M3/M4: Motorisch/Performance”