Dutch79 E90 330i (p165: nieuwe dynamo...)
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Dat heb je goed gezien. Smaken verschillen, maar vind zo'n plat model met een LEDstrip erin wel goed staan.
En in carrosseriekleur uiteraard.
En in carrosseriekleur uiteraard.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Vind de originele een beetje teveel uitsteken en LED erin ziet er toch minder goed uit dan een LEDstrip. Heb je wel de smoked versie dan?
-
- VIP Driver
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
- Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
- Locatie: Almelo
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Vandaag n kleine koelvloeistoflekkage gefixed door een nieuwe O-ring van de koelvloeistofsensor a €1,82
Bmw #1743299
De O-ring raakt op den duur wat afgeplat en dicht dan niet meer helemaal af, waardoor je n paar keer per jaar n flinke scheut KVS bij moet vullen. De witte kristallen van de gelekte KVS zijn na verloop van tijd vrij goed te zien aan de onderkant van de sensor.
Komt vaak voor bij oa ook de E46.
Bmw #1743299
De O-ring raakt op den duur wat afgeplat en dicht dan niet meer helemaal af, waardoor je n paar keer per jaar n flinke scheut KVS bij moet vullen. De witte kristallen van de gelekte KVS zijn na verloop van tijd vrij goed te zien aan de onderkant van de sensor.
Komt vaak voor bij oa ook de E46.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ja, dat snap ik ook niet zo...
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Omdat m'n auto de laatste tijd wat meer moeite kreeg met starten en de gemeten startcapaciteit tov 2 jaar terug van ca 600A naar 400A was teruggelopen, leek 't me verstandig om het moment dat ie er helemaal mee op ging houden, voor te zijn. Daarom maar 's gekeken of ik 'n fatsoenlijke accu kon regelen. Het zou een EXIDE Premium 77Ah worden, dus ging ik vandaag in de buurt van m'n werk naar een 'accu-boer' om 'm (tegen kleine meerpijs) maar meteen te laten vervangen.
De eerste vraag van de hulp was of ik een OSB-poort had... Uh, ja ik heb een O-B-D-poort.
Er werd dus een booster op de OBD-poort aangesloten, maar toch was de datum/tijd weg. Dus dat had ook niet echt gewerkt volgens mij.
Je zou denken dat ze een accu voor €7,50 in een minuut of 10 wel zouden kunnen vervangen. Maar ik had de pech dat de (vermoedelijk) eigenaar een uurtje weg ging en de 'hulp' mij mocht helpen bij de vervanging. Nou is een BMW ook niet de makkelijkste auto om een accu bij te wisselen, dus heb ik op een gegeven moment maar geholpen met het eruit tillen van de oude accu en inzetten van de nieuwe. De oude was een ca 4 jaar oude ANWB-accu van 100A(!) en 800CCA. Paste maar net in de accu-bak. De nieuwe EXIDE was een stuk korter. Met al die bekabeling erop (incl extra van de trekhaak) was dat niet iets wat in je eentje nou echt goed te doen was. Anyway, na een uur nam de eigenaar (die terug was) het over en hij had ook nog wel de nodige moeite om de accu goed vast te zetten en alles weer aangesloten te krijgen.
Na 1,75 uur startte de auto gelukkig weer, maar zag ik meteen dat m'n KOMBI-cluster was uitgevallen! Bij de gedachte dat een ECU het door het gerommel met de kabels het had begeven (kortsluiting), kreeg ik ff de zenuwen! Gelukkig had de eigenaar zelf een BMW en ging hij meteen op zoek naar een evt defecte zekering. Ik gooide m'n dashboardkastje leeg en wees hem op de vermoedelijke locatie van de zekering en die wist hij gelukkig vrij snel te vinden.
Toen nog ff zelf de accu aangemeld en toen bleek dat dit bij de vorige accu (vervangen tijdens bezit vorige eigenaar) niet was gedaan. Stond nog steeds op 70A. Dus met dezelfde waarde de accu maar opnieuw aangemeld. Done...
En zo was ik weer een accu-avontuur rijker.
De eerste vraag van de hulp was of ik een OSB-poort had... Uh, ja ik heb een O-B-D-poort.
Er werd dus een booster op de OBD-poort aangesloten, maar toch was de datum/tijd weg. Dus dat had ook niet echt gewerkt volgens mij.
Je zou denken dat ze een accu voor €7,50 in een minuut of 10 wel zouden kunnen vervangen. Maar ik had de pech dat de (vermoedelijk) eigenaar een uurtje weg ging en de 'hulp' mij mocht helpen bij de vervanging. Nou is een BMW ook niet de makkelijkste auto om een accu bij te wisselen, dus heb ik op een gegeven moment maar geholpen met het eruit tillen van de oude accu en inzetten van de nieuwe. De oude was een ca 4 jaar oude ANWB-accu van 100A(!) en 800CCA. Paste maar net in de accu-bak. De nieuwe EXIDE was een stuk korter. Met al die bekabeling erop (incl extra van de trekhaak) was dat niet iets wat in je eentje nou echt goed te doen was. Anyway, na een uur nam de eigenaar (die terug was) het over en hij had ook nog wel de nodige moeite om de accu goed vast te zetten en alles weer aangesloten te krijgen.
Na 1,75 uur startte de auto gelukkig weer, maar zag ik meteen dat m'n KOMBI-cluster was uitgevallen! Bij de gedachte dat een ECU het door het gerommel met de kabels het had begeven (kortsluiting), kreeg ik ff de zenuwen! Gelukkig had de eigenaar zelf een BMW en ging hij meteen op zoek naar een evt defecte zekering. Ik gooide m'n dashboardkastje leeg en wees hem op de vermoedelijke locatie van de zekering en die wist hij gelukkig vrij snel te vinden.
Toen nog ff zelf de accu aangemeld en toen bleek dat dit bij de vorige accu (vervangen tijdens bezit vorige eigenaar) niet was gedaan. Stond nog steeds op 70A. Dus met dezelfde waarde de accu maar opnieuw aangemeld. Done...
En zo was ik weer een accu-avontuur rijker.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 12 dec 2017, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
En dan daarvoor €7,50 rekenen. Gok zo dat t niet kostendekkend is
-
- VIP Driver
- Berichten: 425
- Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
- Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
- Locatie: Almelo
hebben die lui onder een steen geleefd ? of nog nooit een bmw accu vervangen...
2 boutjes los, van de zwarte dwarsstang,
- (-)pool afkoppelen
- alle stekkers uit de +,
- moer onder t kappie, lost zodat je t "kastje" van de (+)pool verbinding kan halen
- (+)pool los
- accu bevestigingsklem los
- oude accu eruit
- nieuwe erin
- omgekeerd aansluiten en afmonteren
- aan de pc aanmelden en klaar
kan met 15 min klaar zijn
2 boutjes los, van de zwarte dwarsstang,
- (-)pool afkoppelen
- alle stekkers uit de +,
- moer onder t kappie, lost zodat je t "kastje" van de (+)pool verbinding kan halen
- (+)pool los
- accu bevestigingsklem los
- oude accu eruit
- nieuwe erin
- omgekeerd aansluiten en afmonteren
- aan de pc aanmelden en klaar
kan met 15 min klaar zijn
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
4-6 jaar is best gebruikelijk volgens mij, dus zoals ik al aangaf ben ik liever t moment voor dat ik er mee stil kom te staan