Die sachs dingen waren best betaalbaar vond ik, met 75 euro per stuk. Bij de dealer ga je eerder richting de 200 euro per stuk.
Wat is het nummertje van dat lager? Deze misschien: 31306775098 / sachs 802 397
Dutch79 E90 330i (p165: nieuwe dynamo...)
-
- VIP Driver
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
- Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.
E91 335d high exec. m-pak.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Toplagers: 802186. €20,- per 2.
Let wel, ik heb de normale toplagers genomen en geen toplagers van n M-onderstel. Dit omdat ik origineel n standaard onderstel had en de combi van Eibach pro-kit + Supersport veerschotels een perfecte stance gaf en ik daar geen verandering in wilde.
Stofhoezen met (verkorte) bumpstops zijn wel Sachs M. Deze horen bij de M-dempers.
Let wel, ik heb de normale toplagers genomen en geen toplagers van n M-onderstel. Dit omdat ik origineel n standaard onderstel had en de combi van Eibach pro-kit + Supersport veerschotels een perfecte stance gaf en ik daar geen verandering in wilde.
Stofhoezen met (verkorte) bumpstops zijn wel Sachs M. Deze horen bij de M-dempers.
-
- VIP Driver
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
- Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.
Ok bedankt voor de info. Ik heb al een M onderstel en vind het prima dus dan laat ik alles origineel met wel M lagers. Dan heb ik volgende week weer iets te klussen.
E91 335d high exec. m-pak.
-
- VIP Driver
- Berichten: 435
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 23:54
Bereid je voor op meer wheelgap voor. Bij mijn E91 met M-onderstel af fabriek zijn bij ca. 180k de dempers rondom en toebehoren vervangen, incl. toplagers. Bij mij bleken de oude toplagers zeker 10mm ingezakt. De nieuwe M-toplagers zorgden bij mij dus voor te hoge voorkant (en die vond ik voor M-onderstel al wat te hoog tov achter).
De oorzaak - gelezen op Duits E90-forum - was dat de M-toplagers ondanks ander onderdeelnummer identiek bleken te zijn aan de standaard toplagers.
Ik heb de nieuwe M-toplagers weer gedemonteerd en ingeruild voor toplagers voor E9 X-drive, steviger uitvoering en ca. 10mm lager dan standaard. Past 1 op 1.
De oorzaak - gelezen op Duits E90-forum - was dat de M-toplagers ondanks ander onderdeelnummer identiek bleken te zijn aan de standaard toplagers.
Ik heb de nieuwe M-toplagers weer gedemonteerd en ingeruild voor toplagers voor E9 X-drive, steviger uitvoering en ca. 10mm lager dan standaard. Past 1 op 1.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Een jaar geleden gaf de verwarming van het glas van m'n rechterbuitenspiegel de geest. Nu ook de linker. Dus die heb ik maar vervangen. Ben ik ook van de bruine verweerde rand op het spiegelglas meteen af
Verder een cheapo bluetooth audio adapter in gebruik genomen (Besign BK01). Werkt vooralsnog prima:
viewtopic.php?f=10&t=20965&p=554358#p554358
Verder een cheapo bluetooth audio adapter in gebruik genomen (Besign BK01). Werkt vooralsnog prima:
viewtopic.php?f=10&t=20965&p=554358#p554358
-
- VIP Driver
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
- Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.
Ik heb de nieuwe dempers er ook onder zitten. Het verhaal van ilovemycar klopt trouwens als een bus. Die nieuwe standaard lagers hebben enige tijd nodig om in te zakken. Toen ik ze er net onder had zitten vond ik de auto ook schrikbarend "hoog" ogen aan de voorkant terwijl het maar een centimeter oid scheelt. De oude lagers waren trouwens helemaal droog en rot, dus een goede zaak om ze altijd mee te vervangen als je auto al aardig wat kilometers heeft gereden.
Tijdens het losmaken van de reactiestang aan de rechter kant, kwam ik er achter dat het rubber gescheurd is, dus die zal ik ook nog even vervangen als ze binnen zijn.
Wat zitten die moeren/bouten trouwens allemaal vast zeg, niet normaal... Ik heb er zelfs 2 torx doppen op afgebroken.
Foto op een ander forum ter vergelijking van een nieuwe en oude:
Tijdens het losmaken van de reactiestang aan de rechter kant, kwam ik er achter dat het rubber gescheurd is, dus die zal ik ook nog even vervangen als ze binnen zijn.
Wat zitten die moeren/bouten trouwens allemaal vast zeg, niet normaal... Ik heb er zelfs 2 torx doppen op afgebroken.
Foto op een ander forum ter vergelijking van een nieuwe en oude:
E91 335d high exec. m-pak.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Er zit bijna geen torx aan de ophanging. Welke dan? Die zullen dan wel veel te vast zijn gezet.
Toplagers zijn maar 25Nm.
Toplagers zijn maar 25Nm.
-
- VIP Driver
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
- Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.
Nee die toplagers zijn het probleem niet. Hoe heet dat andere ding? stuurstang/spoorstang? Daar moet je een torx t40 in zetten en dan de moer eraf draaien. Die stang wil je eraf hebben om de boel te kunnen laten zakken en daarna de demper eruit te halen. (net als de draagarm en dat andere armpje naar de voorkant, of heb ik geheel onnodig moeilijk zitten doen)
E91 335d high exec. m-pak.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Even rustig qua mods ed. Druk met andere klussen geweest.
Inmiddels wel de LED van de defecte AE's kunnen vervangen.
Model was wat anders dan de variant die ik er 4 jaar terug in heb gezet, maar kleur en lichtopbrengst is gelijk, dus dan heb ik nog n reserve
Inmiddels wel de LED van de defecte AE's kunnen vervangen.
Model was wat anders dan de variant die ik er 4 jaar terug in heb gezet, maar kleur en lichtopbrengst is gelijk, dus dan heb ik nog n reserve
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Stond al n tijdje in de planning, maar nu dan toch begonnen met carbon wrappen (3M di-noc) van de interieurlijsten (ipv zilver). Gaat wel mooi worden als ik dat zo zie:
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
Staat netjes zo inderdaad!
Die speaker grills, zijn dat Logic 7 grills? Deze zou ik ook graag willen hebben. Enig idee of ze los verkrijgbaar zijn?
Die speaker grills, zijn dat Logic 7 grills? Deze zou ik ook graag willen hebben. Enig idee of ze los verkrijgbaar zijn?
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Speakergrills zou ik niet weten. Het interieur is in t verleden ooit geswapped dus heb gewoon standaard audio volgens mij..?