Dutch79 E90 330i (p165: nieuwe dynamo...)

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
JohnWolfert
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2022, 17:24

Heb je toevallig ook plannen om de je auto verder te tunen? Ik zelf ben nog namelijk flink op zoek naar goede webshops/verkopers, maar vind het lastig om betrouwbare sites te vinden. Heb je toevallig ervaring met fullcartuning.nl


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Mijn blok is niet echt tunebaar, want atmosferisch. Maar ben wel geweest bij BR Performance voor oa dyno.
Andere goede adressen zijn bv Beek autoracing en Mosselman. Ik zou waarschijnlijk kiezen uit die 3.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb vanmiddag nog even goed gelet op de situatie waar het 'mis' gaat met mijn Stage 3 in S-mode (hoop dat ik nog weet hoe t zat):
Snelheid 125 a 130km/u bij constante snelheid in 5 (3400 rpm). Wanneer ik dan het gaspedaal 'n klein beetje los laat, schakelt ie op naar 6 (2600 rpm). En als ik dan t pedaal weer iets intrap, schakelt ie meteen weer terug naar 5.
Op zich prima dat ie 'm op toeren houdt, maar bij 'n relatief laag toerental (voor een atmosferisch blok) wil je niet dat ie zo gevoelig reageert als je gaspedaal amper van stand verandert. Bij de originele mapping bleef ie vaak wel 's lang in hogere toeren hangen, voordat ie opschakelde als de snelheid constant bleef.
Misschien is t zo simpel als shiftpoint wat verleggen. Durf t nog niet te zeggen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Stage 3 is dan ook de meest sportieve ervaring en wellicht daarom zo afgesteld vanwege het feit dat er een atmosferisch blok aan hangt. Op mijn 330d had ik stage 2 en ik was daar erg tevreden over. Overigens had ik daar ook bij stage 2 de versnelling naast de M, D en S (D1, D2, D3 enz.). Bij de ZF8 heb je natuurlijk ook de comfort, sport en sport+ wat je mist. Mijn comfort is comfortabeler en sport en vooral sport+ zijn een stuk agressiever maar ik zou zeker niet ten alle tijden in sport+ willen rijden.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik kan nog wel gewoon in D rijden natuurlijk. Of op M zetten (icm stuurflippers) om wel volledige controle te hebben over de schakelmomenten bij sportiever rijden. Maar eerst maar 's kijken wat ik er nog aan kan wijzigen. Terug naar Stage 2 kan evt altijd nog als ik t toch niet naar m'n zin krijg.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Zoals je zelf al aangeeft idd het shiftpoint naar de 6 wat omhoog gooien.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16597
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Gebruik je dat vaak eigenlijk, die S modus?

Ik heb nog niet een automaat (met of zonder xhp) gereden waarbij de S mode prettig is. Werkt alleen goed als je ook daadwerkelijk sportief aan het optrekken of afremmen bent. Rij je ook constante stukken dan doet hij imo nooit wat ik wil. Dan liever in M of D.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ja gebruik ik wel vaak als blokje warm is en ik normaal sportief rijdt. Maar eens dat het gedrag in S hier en daar te wensen over laat. Ook met xhp dus zoals ik al aangaf. En dan ga je sneller in M rijden omdat het gedrag dan sowieso voorspelbaar wordt.
Vraag me af of dat met alleen een aangepast shiftpoint echt anders gaat werken. Ga ik uiteraard wel proberen. Zal vast schelen in de beschreven situatie als je op constante snelwegsnelheid zit bij n bepaald toerental.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Ik gebruik s vaak in de bergen. Remt ie beter af op de motor en maakt hij ook wat meer toeren bij het omhoog rijden. Laag in de toeren omhoog is niet goed voor het blok. Daarnaast ook gewoon bij een lekker potje sturen maar dan gaat hij zoals dutch al zegt snel op de Flappy paddles
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Welke bergen? :Dubbel:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

In Zuid-Limburg heb je n berg :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Maar daar heb je 'S' niet voor nodig :wink:

Maar inderdaad als je (in het buitenland) de echte bergen in rijdt, dan kan sport net wat fijner rijden, zowel bergop als bergaf.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb je echt niet alleen in de bergen wat aan hoor. Gebruik t genoeg. In D blijven de toeren veel lager. Voor een rustige rit prima, maar sportief rijden moet je (in mijn geval en dat van jollye92 bij een ZF6 icm atmosferisch blok) echt in S of M doen.
Als je niet/weinig sportief rijdt en meer op t koppel van een geblazen blok rijdt (in jouw geval) ligt dat sowieso weer anders.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Denk dat Jimmer de Sport stand bedoelt.

Jij bedoelt met “S” het sequentiele schakelen via de pook en “M” het flipperen aan het stuur, en “D” het automatisch schakelen toch, of heb ik het nu verkeerd?

Denk dat dit vaak door elkaar word gehaald.
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Oh, een E9X heeft alleen automaatstanden inderdaad. D, S, M. Of je moet n handbak hebben :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”