Ik volg de updates met veel interesse. Gaat bij mij ook nog een keertje erop komen.
(al moet ik voor de M3 ook al 4 jaar de SMG software met revmatching updaten
Dutch79 E90 330i (p165: nieuwe dynamo...)
- MrTRex
- Being a part of it
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 05 sep 2012, 11:48
- Type Auto: '05 ///M3 Competition & '06 325i touring
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
-
- Just getting started
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
- Type Auto: E93 330i / MB C350e
Ben erg benieuwd hoe het je per stage bevalt. Ik heb deze flash in gedachte voor m'n e93 met HP6 bak, die ik een beetje gezapig vind reageren. Maar ik ben dan ook een recentere 7 traps automaat van de MB C350e gewend!Dutch79 schreef: ↑23 mei 2022, 09:43 Na een week op XHP Stage 1 (v1.0), merk ik dat het schakelen wat sneller en soepeler gaat. Zeker al n verbetering. Maar ook benieuwd naar de andere stages natuurlijk. Dus inmiddels staat er Stage 2 (v1.1) op. Daar ook maar weer eens een week of wat mee rijden.
Flashen met de K+DCAN-kabel ging vlot nu (1 minuut) en zonder voeding er aan gehangen (frisse en volle accu is wel een voorwaarde).
-
- Just getting started
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 11 mar 2022, 12:24
Ik heb gister xHP naar stage 3 geflashed omdat ik ging dragracen. Had tot nu toe op stage 2 staan. Ik had heftiger en oncomfortabeler verwacht maar is dat totaal niet. D is nog lekker relaxed en S schakelt gewoon nog sneller. Erg tevreden mee en ik laat ‘m zo staan nu.
E93 335i 2007
F11 528i 2017
F30 320i 2012 - sold
E46 328i 1999 - sold
F11 528i 2017
F30 320i 2012 - sold
E46 328i 1999 - sold
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Inmiddels weer n week verder en merk bij Stage 2 dat de S-modus wat scherper is geworden, zowel de schakeltijden als de momenten van schakelen zijn wat logischer en voelt dus alerter aan. D is niet zoveel anders dan Stage 1 volgens mij.
Tijd voor Stage 3 (werd aangegeven als v2.0), dus die is er vandaag op gekomen. Ben benieuwd.
Tijd voor Stage 3 (werd aangegeven als v2.0), dus die is er vandaag op gekomen. Ben benieuwd.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Afgelopen paar weken aan t verbouwen geweest, dus vandaar nog niks mbt XHP Stage 3 gepost.
Merk zeker wat verschillen tov Stage 2, zoals het standaard weergeven van de versnelling in het instrumentcluster. Zowel in D als in S en M. Dat is toch wel 'n mooie feature. Mbt de S-stand zit ik alleen nog met een issuetje waar ik in een bepaalde situatie last van heb. Ben benieuwd of dit bekend voorkomt bij anderen met Stage 3 en of hoe 'n (custom) oplossing voor is. Het gaat om het volgende:
Wanneer ik de S-mode zit, reageert ie alert, maar in bepaalde situaties ervaar ik dat juist als te gevoelig/nerveus. Bij 100/110 op een constante snelheid (wanneer je bv achter een voorligger zit die op de snelweg aan t inhalen is, en waar je vervolgens weer voorbij wilt... veel voorkomende situatie ), merk ik dus dat ie al heel snel op- en terug gaat schakelen bij een kleine verandering van het gaspedaal. Motor draait dan ca 3500 rpm. Er zou eigenlijk helemaal geen reden moeten zijn om dan op- of terug te schakelen. Pas als je het gas weer dieper intrapt. Maar wellicht zit ik dan net op een bepaald toerental waar bij de bak op- of terug wil schakelen. Vraag me dus af of dit op te lossen is met een custom shiftpoint. Echter, als je volgas gaat, dan haalt ie wel verder door naar 5 of 6K rpm voordat ie opschakelt. Dus het schakelmoment hangt niet alleen af van een bepaald toerental, maar ook van de stand vh gaspedaal. En misschien wel meer factoren...?
Let wel, dit heb ik nu dus alleen met XHP Stage 3 ervaren. Evt kan ik terug naar Stage 2, maar kan best dat hier nog wat aan te tweaken is.
Verder bevalt D en M op zich prima. Schakelmomenten zijn veel korter dan origineel. Veel betere rij-ervaring sowieso met de ZF6-bak!
Merk zeker wat verschillen tov Stage 2, zoals het standaard weergeven van de versnelling in het instrumentcluster. Zowel in D als in S en M. Dat is toch wel 'n mooie feature. Mbt de S-stand zit ik alleen nog met een issuetje waar ik in een bepaalde situatie last van heb. Ben benieuwd of dit bekend voorkomt bij anderen met Stage 3 en of hoe 'n (custom) oplossing voor is. Het gaat om het volgende:
Wanneer ik de S-mode zit, reageert ie alert, maar in bepaalde situaties ervaar ik dat juist als te gevoelig/nerveus. Bij 100/110 op een constante snelheid (wanneer je bv achter een voorligger zit die op de snelweg aan t inhalen is, en waar je vervolgens weer voorbij wilt... veel voorkomende situatie ), merk ik dus dat ie al heel snel op- en terug gaat schakelen bij een kleine verandering van het gaspedaal. Motor draait dan ca 3500 rpm. Er zou eigenlijk helemaal geen reden moeten zijn om dan op- of terug te schakelen. Pas als je het gas weer dieper intrapt. Maar wellicht zit ik dan net op een bepaald toerental waar bij de bak op- of terug wil schakelen. Vraag me dus af of dit op te lossen is met een custom shiftpoint. Echter, als je volgas gaat, dan haalt ie wel verder door naar 5 of 6K rpm voordat ie opschakelt. Dus het schakelmoment hangt niet alleen af van een bepaald toerental, maar ook van de stand vh gaspedaal. En misschien wel meer factoren...?
Let wel, dit heb ik nu dus alleen met XHP Stage 3 ervaren. Evt kan ik terug naar Stage 2, maar kan best dat hier nog wat aan te tweaken is.
Verder bevalt D en M op zich prima. Schakelmomenten zijn veel korter dan origineel. Veel betere rij-ervaring sowieso met de ZF6-bak!
- Giovanni21
- VIP Driver
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
- Type Auto: BMW F36 420i LCI
- Locatie: Den Haag
Merk je nog iets van de Throttle blips (tussengas) bij terugschakelen? En is dit alleen in stage 3 of ook stg 2?
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Had wel de indruk dat er verschil was met Stage 2, maar het schakelen gaat veel sneller dan er maar een heel kort moment is voor tussengas. Dat is voor een vlotte automaat niet heel erg merkbaar. Stage 2 is vrijwel net zo goed, dus als ik het nerveuze gedrag in S er niet uit krijg met wat tweaken, dan kan ik altijd nog terug naar Stage 2.
- JdBn
- VIP Driver
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 07:52
- Type Auto: F31 330d
Ik heb zelf nooit last gehad van wat je beschrijft, maar ik weet niet of jij de optie hebt aangezet dat ie de 6e versnelling gebruikt in S? Ik had stage 3 zonder wijzigingen waarbij hij in S dus niet verder ging dan 5 (behalve bij 220+ dan... dan moest ie wel naar 6 ). Als je die optie hebt aangevinkt dat 6 wel gebruikt wordt dan denk ik dat je met een downshift shiftpoint aanpassen wel een eind moet kunnen komen.Dutch79 schreef: ↑22 jun 2022, 11:04 Afgelopen paar weken aan t verbouwen geweest, dus vandaar nog niks mbt XHP Stage 3 gepost.
Merk zeker wat verschillen tov Stage 2, zoals het standaard weergeven van de versnelling in het instrumentcluster. Zowel in D als in S en M. Dat is toch wel 'n mooie feature. Mbt de S-stand zit ik alleen nog met een issuetje waar ik in een bepaalde situatie last van heb. Ben benieuwd of dit bekend voorkomt bij anderen met Stage 3 en of hoe 'n (custom) oplossing voor is. Het gaat om het volgende:
Wanneer ik de S-mode zit, reageert ie alert, maar in bepaalde situaties ervaar ik dat juist als te gevoelig/nerveus. Bij 100/110 op een constante snelheid (wanneer je bv achter een voorligger zit die op de snelweg aan t inhalen is, en waar je vervolgens weer voorbij wilt... veel voorkomende situatie ), merk ik dus dat ie al heel snel op- en terug gaat schakelen bij een kleine verandering van het gaspedaal. Motor draait dan ca 3500 rpm. Er zou eigenlijk helemaal geen reden moeten zijn om dan op- of terug te schakelen. Pas als je het gas weer dieper intrapt. Maar wellicht zit ik dan net op een bepaald toerental waar bij de bak op- of terug wil schakelen. Vraag me dus af of dit op te lossen is met een custom shiftpoint. Echter, als je volgas gaat, dan haalt ie wel verder door naar 5 of 6K rpm voordat ie opschakelt. Dus het schakelmoment hangt niet alleen af van een bepaald toerental, maar ook van de stand vh gaspedaal. En misschien wel meer factoren...?
Let wel, dit heb ik nu dus alleen met XHP Stage 3 ervaren. Evt kan ik terug naar Stage 2, maar kan best dat hier nog wat aan te tweaken is.
Verder bevalt D en M op zich prima. Schakelmomenten zijn veel korter dan origineel. Veel betere rij-ervaring sowieso met de ZF6-bak!
F31 330d
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Heb geen mogelijkheid tot opties gezien/gehad, maar zal wel wat met custom map moeten gaan uitproberen denk ik inderdaad.
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Mijn ervaring is dat het ook van invloed is hoe abrupt jij je gaspedaal verder indrukt. Geef je plots meer gas dan is de bak ook vlot en schakelt direct terug, geef je geleidelijk meer gas dan houdt hij de versnelling langer vast. Althans zo werkt het in D, wellicht dat hij in S altijd de snelle modus kiest.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ja precies, maar dat werkt naar mijn idee dus niet lekker in S bij n bepaalde snelheid/rpm. Dan raak/lift je je gaspedaal amper, maar schiet ie wel regelmatig van 6 naar 5 en weer naar 6... Zou niet moeten bij 3500 rpm en nagenoeg constante snelheid.
Edit: mijn Stage 3 voor N52 kan best anders zijn dan de Stage 3 map voor bv de N54 oid. Dus mijn ervaring kan sowieso anders zijn dan bij iemand anders met Stage 3.
Edit: mijn Stage 3 voor N52 kan best anders zijn dan de Stage 3 map voor bv de N54 oid. Dus mijn ervaring kan sowieso anders zijn dan bij iemand anders met Stage 3.
-
- Just getting started
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 13 feb 2022, 17:45
- Type Auto: E93 330i / MB C350e
Op zich lijkt het me niet onlogisch dat in stage 3 in S stand de transmissie heel direct reageert op het gaspedaal. Je wil namelijk zo sportief mogelijk rijden, dus steeds zoveel mogelijk koppel beschikbaar hebben als je het gaspedaal aanraakt. Ik kan me wel voorstellen dat wat kleine tweaks zorgen dat het schakelgedrag wat beter afgestemd is op het NL snelwegverkeer met veel treintjes rond de 100km/u.
Aan de andere kant moet je je ook afvragen of een sportstand, zeker die van stage 3 wel past in het compacte snelwegverkeer; je kunt dan beter zelf ook wat elastischer bewegen. Is de D stand in stage 3 dan niet prima en prettiger in die gevallen?
Aan de andere kant moet je je ook afvragen of een sportstand, zeker die van stage 3 wel past in het compacte snelwegverkeer; je kunt dan beter zelf ook wat elastischer bewegen. Is de D stand in stage 3 dan niet prima en prettiger in die gevallen?
Laatst gewijzigd door Gnoe op 23 jun 2022, 18:17, 2 keer totaal gewijzigd.