DIY projectje is in volle gang, binnen 2 weken meer...
In de tussentijd ook even een cheap fix gedaan aan de kofferklepschakelaar. Ondermaats materiaal weer BMW
Tevens de Caab laten taxeren, rapport volgt over 4 weken
Darudevampire's Le-Mans E93 325iAM [Sold]
- Darudevampire
- Administrator
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
- Locatie: N.W. Brabant
- Darudevampire
- Administrator
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
- Locatie: N.W. Brabant
Haha, pellen loste helaas niets op in dit geval. Gewoon een splinternieuwe van €26
- Darudevampire
- Administrator
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
- Locatie: N.W. Brabant
Lokale bmw dealer met 10% korting. Voor alleen onderdelen zijn dealers soms nog wel ok
- Darudevampire
- Administrator
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
- Locatie: N.W. Brabant
Goed, mijn DIY projectje is dan toch eindelijk af en ik moet zeggen; ik kon niet blijer zijn met het resultaat (en voor de niet-kenner onzichtbaar ). Enige tijd geleden heb ik met de gedachte zitten spelen om LCI achterlichten te monteren, echter stond de configuratie van de lampen mij niet aan. Bij mijn pre-LCI vind ik dit persoonlijk mooier en is het ingericht als (van boven naar onder);
- Remlicht
- DRL
- Knipperlicht
De LCI achterlichten hebben dit omgedraaid met;
- Knipperlicht
- DRL
- Remlicht
Het knipperlicht onderin ipv bovenin vind ik veel mooier omdat dit de originele lijnen veel strakker volgt. Ik wilde dus kijken of ik originele LCI lampen dermate aan kon passen dat ik van dit;
naar dit kon;
Via TIS uitgezocht welke aansturing naar welke lamp ging en opgeschreven hoe het nieuwe schema eruit moest komen te zien ivm de verloopstekkers die ik ging maken
Verloopstekkers gemaakt met 10 Ohm weerstanden erin verwerkt om geen foutmeldingen te krijgen, zo hoefde ik ook mijn FRM niet aan te passen en is alles weer gemakkelijk uit te wisselen. Weerstanden zijn alleen nodig voor Brake 1, Brake 2 en het knipperlicht. Ik had ook 6,8 Ohm kunnen nemen, maar met deze waarden worden de weerstanden niet warm (10 Ohm) bij gebruik ervan. Nu zal het toch wel meevallen omdat je niet continu je rem en knipperlichten aan hebt, maar wilde ik het wat robuuster opzetten.
Daarna een setje USA LCI achterlichten op de kop getikt, aangezien die al een rood knipperlicht hebben en dit dus mijn remlicht ging worden. Bijkomend voordeel is dat je voor USA achterlichten in de EU vrij weinig betaald .
Gestart met onderstaande lichten;
Langs de normale randen tussen glaasje en armatuur kon ik niet zagen aangezien het glas brosser is dan het kunststof en zou splijten.
Toen de juiste lijnen uitgezet en daarna de oude vertrouwde dremel erbij gehaald;
En open;
Even testen of alles het nog doet;
SMD LED's opgemeten, hier moeten nieuwe gele varianten in ipv de huidige rode (grootte 1210). Tevens zijn dit speciale automotive LED's en kunnen deze niet zomaar voor iedere variant vervangen worden (PLCC-4 met de kathode rechts onder, normaal zit deze links onder).
Besturingsprinten verwijderd;
Via ebay gekozen voor gele LED's (OEM Osram LY E6SF op 590 nm golflengte), aangezien er nog een rood glaasje over het armatuur komt. En vroeger heb ik ooit eens geleerd, geel en rood maakt oranje . Eerst even getest met mijn fluke process meter of ze het deden.
Het SMD LEDje in rust;
Testspanning van de fluke (op 75% van hun nominale spanning, bij montage zijn ze feller);
Testspanning met rood glaasje eroverheen ivm kleurafwijking (minimaal )
Onderstaande LED's vervangen (maal 2 voor het andere licht). Viel nog tegen, want ze waren nog vastgelijmd ook
Kleurtest zonder glaasje;
Kleurtest met glaasje;
Daarna alles weer schoon- en dichtgemaakt. De naden gekit met Womi technobond transparant (zoals bij de koplampen van de Z4 destijds) en dan toch maar gemonteerd
En dan; het eindresultaat:
- Remlicht
- DRL
- Knipperlicht
De LCI achterlichten hebben dit omgedraaid met;
- Knipperlicht
- DRL
- Remlicht
Het knipperlicht onderin ipv bovenin vind ik veel mooier omdat dit de originele lijnen veel strakker volgt. Ik wilde dus kijken of ik originele LCI lampen dermate aan kon passen dat ik van dit;
Spoiler
Spoiler
Spoiler
Daarna een setje USA LCI achterlichten op de kop getikt, aangezien die al een rood knipperlicht hebben en dit dus mijn remlicht ging worden. Bijkomend voordeel is dat je voor USA achterlichten in de EU vrij weinig betaald .
Gestart met onderstaande lichten;
Langs de normale randen tussen glaasje en armatuur kon ik niet zagen aangezien het glas brosser is dan het kunststof en zou splijten.
Toen de juiste lijnen uitgezet en daarna de oude vertrouwde dremel erbij gehaald;
En open;
Even testen of alles het nog doet;
SMD LED's opgemeten, hier moeten nieuwe gele varianten in ipv de huidige rode (grootte 1210). Tevens zijn dit speciale automotive LED's en kunnen deze niet zomaar voor iedere variant vervangen worden (PLCC-4 met de kathode rechts onder, normaal zit deze links onder).
Besturingsprinten verwijderd;
Via ebay gekozen voor gele LED's (OEM Osram LY E6SF op 590 nm golflengte), aangezien er nog een rood glaasje over het armatuur komt. En vroeger heb ik ooit eens geleerd, geel en rood maakt oranje . Eerst even getest met mijn fluke process meter of ze het deden.
Het SMD LEDje in rust;
Testspanning van de fluke (op 75% van hun nominale spanning, bij montage zijn ze feller);
Testspanning met rood glaasje eroverheen ivm kleurafwijking (minimaal )
Onderstaande LED's vervangen (maal 2 voor het andere licht). Viel nog tegen, want ze waren nog vastgelijmd ook
Kleurtest zonder glaasje;
Kleurtest met glaasje;
Daarna alles weer schoon- en dichtgemaakt. De naden gekit met Womi technobond transparant (zoals bij de koplampen van de Z4 destijds) en dan toch maar gemonteerd
En dan; het eindresultaat:
- rsvmakkie
- VIP Driver
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
- Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
- Locatie: Noord Holland
Kijk dit is nog eens een bijzonder mooie mod
Heb je misschien ook foto's in het donker?
Heb je misschien ook foto's in het donker?
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
- Giovanni21
- VIP Driver
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
- Type Auto: BMW F36 420i LCI
- Locatie: Den Haag
Zeer geslaagde mod! Ziet er in deze volgorde idd wel beter (en logischer??) uit...
Zijn de remlichten nu wel fel genoeg? De oude rode knipperlichten?
Zijn de remlichten nu wel fel genoeg? De oude rode knipperlichten?
- Float
- VIP Driver
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
ziet er goed uit en leuk om alles te lezen
Freelance Java Software Engineer
- Blue Raccoon
- VIP Driver
- Berichten: 2585
- Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56
Ziet er mooie uit dit is uniek exemplaar
Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
- Darudevampire
- Administrator
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
- Locatie: N.W. Brabant
Bedankt iedereen, vind hem ook erg geslaagd zo. Zoveel vloeiender IMO.
De lichtsterkte van de LED's is erg lastig vast te leggen, maar de lichtopbrengst van de remlichten (oude knipperlichten) is nagenoeg identiek aan het 3e remlicht. Ik heb voor de knipperlicht LED's expres voor de iets minder felle varianten gekozen om het remlicht nog boven het knipperlicht uit te laten komen qua lichtsterkte.
rsvmakkie schreef:Heb je misschien ook foto's in het donker?
Geprobeerd aan beide vragen te voldoen;Giovanni21 schreef:Zijn de remlichten nu wel fel genoeg? De oude rode knipperlichten?
De lichtsterkte van de LED's is erg lastig vast te leggen, maar de lichtopbrengst van de remlichten (oude knipperlichten) is nagenoeg identiek aan het 3e remlicht. Ik heb voor de knipperlicht LED's expres voor de iets minder felle varianten gekozen om het remlicht nog boven het knipperlicht uit te laten komen qua lichtsterkte.