Darudevampire's Le-Mans E93 325iAM [Sold]

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Gefeliciteerd!

En ja, mooie foto’s.


Gebruikersavatar
Giovanni21
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 606
Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
Type Auto: BMW F36 420i LCI
Locatie: Den Haag

Nice, gefeliciteerd!
Current: BMW F36 420i LCI
Previous: BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Gefeliciteerd! Zijn er wel meer die hun eigen auto gebruiken. Bij mij is t al weer even geleden 8)
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Gefeliciteerd!
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
MindWarp
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jan 2018, 22:55
Type Auto: E90 335i LCI

Mooie plaatjes.

Gefeliciteerd!
Afbeelding
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer - Bruce Lee"
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Bedankt iedereen, auto staat inmiddels al weer ruim 5 weken onder een laken bij te komen :lol:
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Moet leuk zijn he,.... Geen zware bevalling. :mrgreen:
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
niet1
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 02 apr 2013, 20:55
Type Auto: BMW 730d F01
Locatie: Den Hoorn Z-H

Van Harte!
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Afgelopen maand heeft de E93 de 100k gepasseerd en was het tijd voor groot onderhoud. Onderstaande is aan de Caab gedaan;

- Inspectie II
- Bump stops achterdempers
- Oliewissel
- Interieurfilter
- Luchtfilter
- Bougies
- Bobines
- Walnut blast
- Oil Catch Can

Plaatjes bij de praatjes;

De Caab kan weer vers ademen (was nodig...)
Afbeelding
Afbeelding

Bougies waren aardig versleten, daardoor ook enkele bobines i.v.m overslag (niks van gemerkt tijdens het rijden overigens);
Afbeelding
Afbeelding
Alles netjes vervangen voor nieuwe exemplaren

Daarna in de buurt de inlaat laten walnut blasten (vervuiling viel erg mee);
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook besloten om nog voor de zekerheid een Oil Catch Can te plaatsen. Dit wordt voor de N54 en N55 vaak gedaan, maar kon er voor de N53 weinig van terugvinden. Daarom zelf maar wat proberen.

Type OCC;
Afbeelding
Afbeelding

Steun gemaakt;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Testfitten
Afbeelding
Afbeelding

Uitvogelen waar hij tussen moest komen;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En na het plaatsen;
Afbeelding
Afbeelding
oil catch can n53, oil catch tank n53, OCC bmw N53, OCC N53, catch can n53
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Zo Rudy, lekker bezig zeg. En dat filter is wel erg vies zeg.

Waar dient de olie catch can voor?
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Een oil catch can zorgt ervoor dat je inlaattraject niet (meer) vervuild wordt door de crank-case ontluchting die weer in je inlaattraject uitkomt (pcv circuit).

De oil catch can zet je in serie tussen dit circuit en vangt oliehoudende/nevel lucht op. Er wordt dan weer schone circulatielucht ingeblazen zonder olienevel. De occ dien je om de x aantal maanden te legen (in mijn geval om de 5 jaar :lol:).

Dit systeem wordt toegepast bij direct ingespoten motoren, omdat daarbij de kleppen niet meer automatisch worden schoongespoten door de injectoren (die zitten namelijk in de cilinder i.p.v. voor je kleppen). Dit gebeurd bij port-injectie motoren wel, bekijk deze maar eens:

Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Dat is dus een echte mod.
Netjes en goed gedaan.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Inderdaad. Deze keer wat minder uiterlijk vertoon, maar wat meer technische verbeteringen :mrgreen:
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Welke slangen (en hoelang) heb je nu gebruikt om de OCC aan te sluiten? Dat lijkt niet die slang 13 te zijn.

Mijn N53 heeft nu 230k erop zitten, zover ik weet heeft er nog geen walnut blast plaatsgevonden. Motor rijdt (vooralsnog) goed, is het aan te bevelen dan? (of weet ik niet wat ik mis)
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Nee klopt, de OCC zit tussen de aansluiting van de ontluchting met oliebestendige tubing en vervolgens weer met diezelfde tubing naar slang 13 om weer de weg naar het inlaattraject te volgen.

Dus;
Aansluiting ontluchting bovenop motorblok —> nieuwe slang —> OCC —> nieuwe slang —> slang 13 —> inlaat

De OEM en aftermarket slang zijn gewoon gekoppeld met slang adapters en een slangklem. De OEM slang is hier wel voor ingekort om ze koppelbaar te maken. Lengtes van de slangen zijn niet meer dan een halve meter. Dit omdat ik de OCC op een onderhoudbare plek wilde hebben.

In mijn geval was de walnutblast preventief (aanslag viel ook mee zoals je kon zien) en heb ik het idee dat de turbomotoren van de N54 en N55 meer vervuilen. Of het aan te raden is, is persoonlijk. Ik ben normaliter van het reactieve onderhoud, alleen niet bij motorische aangelegenheden. Bij 230k zal de vervuiling meer zijn dan bij mij het geval was (dubbel?).
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”