De E92 330xD van RAH

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

De zomerset is al een breedset, voor 225 achter 255. Maar ondanks de vele opties die de auto al heeft zijn er nog wel wat wensen. Zo wil ik een skiluik hebben. Makkelijkst om dat voor elkaar te krijgen is een nieuwe rugleuning voor de achterbank waar al een luik in zit. Daarnaast wil ik flippers aan het stuur hebben om te schakelen, ik verwacht niet dat ik het veel zal gebruiken dus dit staat niet hoog op de lijst. Een USB aansluiting wel. In de Peugeot had ik een USB aansluiting en drie 16Gb sticks in de auto liggen, ondanks dat ik nu een 6 CD wisselaar heb en een cd speler voor welke beide MP3 ondersteunen merk ik dat ik plots vind dat ik maar weinig keuze heb uit muziek. Ik ben er nog niet uit of het een 6FL retrofit wordt (als dat überhaupt kan) of een Dension.


BMW E92 330xD
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Als je voor flippers gaat, moet/mag je kijken of de lci variant past. Is mooier naar mijn idee.
Via ebay.de kun je vast wel wat vinden.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zeker LCI ja. Of nog beter de M3-flippers waar ik zelf meteen naar heb geupgrade.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Ben ook benieuwd hoe je USB-oplossing gaat uitpakken. Al met al lees ik vaak dat dat toch een duur geintje is.
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Ja, dat USB kan nog een leuk project worden. Mijn voorkeur gaat uit naar een OEM retrofit. Ik snap daar nog niet veel van. Ik kom dingen tegen als een MULF2/high of een Combox. Ik heb een MULF, maar geen 2/high. Daarnaast, heb ik een probleem met mijn bluetooth. Ik kan mijn telefoon (Xperia Z3 Compact) pairen met de auto en gesprekken gaan dan prima, ook telefoonboek, alles werkt. Ben ik een tijdje bij de auto weg dan paired de telefoon wel, maar zodra ik een gesprek ontvang of opzet dan wordt de verbinding wel gemaakt, maar audio is er niet. Dus eerst maar eens met wat andere telefoons van familie en vrienden proberen. Gaat het daarbij wel goed zal het aan mijn telefoon liggen. Zo niet, dan ben ik eerder geneigd een Dension aan te schaffen aangezien die naast USB ook als Parrot carkit kan functioneren. Maar dat heeft niet zo heel veel haast.
BMW E92 330xD
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Zo, hij is niet heel schoon, maar vanaf deze afstand zie je het niet:

Afbeelding

en in deze omstandigheden is Xdrive wel heel prettig :Hosanna:
BMW E92 330xD
stefankrol
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1735
Lid geworden op: 18 okt 2015, 11:39
Type Auto: bmw 335i e92 dct
Locatie: prov groningen

Haha daar zou ik niet doorkomen. Wat een bult sneeuw.
BMW 335i e92 DCT JB4 G5 iso + MHD backend flash + vrsf chargepipe + vrsf catless downpipes + 5inch vrsf stepped FMIC
VW Golf 1 cabrio 1.8 2h 142.8pk
Vw lupo 3L handbak
Voorstellen: http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=16524
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

WoW das een flinke berg inderdaad, leuk spelen met je xdrive dan!

Er hoort geen moer op, zit draad in je diff huis.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Vette foto....kwam je hier nog uit?
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

@BMWcoder, thanks! Via bmwfans kon ik ook geen moer vinden die er op zou horen dus ik was al aardig gerust gesteld.

Ik had na het skiën alle sneeuw van de auto geveegd omdat ik op dat moment toch nog in skikleding en skischoenen liep. Daarna gaan douchen en een half uur later dus weer vijf cm sneeuw er af kunnen vegen. En ja, ik kwam hier gewoon uit. Moest wel een tikje gas geven, door de automaat alleen te laten kruipen ging het niet. Maar een zacht tikje op het gaspedaal en zonder wielspin rolde de auto door de sneeuw heen.
BMW E92 330xD
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Zo, inmiddels is de BMW een jaar in mijn bezit en staat er 50.000 km meer op de teller.

De USB oplossing is een Dension Gateway geworden. Inbouwen stelt niet veel voor en het werkt uitstekend. Ik heb gekozen voor de variant met bluetooth carkit. Ondanks dat mijn auto al bluetooth heeft werkte dat niet zoals het moet. Met de Dension gaat het prima. Telefoongesprekken zijn prima. Zelfs Whatsapp video gesprekken gaan goed.

Een twee weken terug eindelijk een skiluik gemaakt. Ik heb lang gezocht naar een rugleuning van dezelfde kleur leer waar al een skiluik in zit, maar niet kunnen vinden. De "Skisack" het klepje wat het skiluik afsluit ben ik een onlangs relatief goedkoop tegen gekomen. Daarna bij BMW zelf de omlijsting besteld en de boel ingebouwd. Ik ben dus van een neerklapbare leuning zonder skiluik naar een leuning met skiluik gegaan.

Aangezien ik niet veel informatie kon vinden of het überhaupt mogelijk was en zo ja hoe, hier even een korte uitleg:

Eerst moest de achterleuning uit de auto. In theorie zou je het in de auto zelf kunnen doen, maar je moet het plaatstaal van de rugleuning er uit zagen/slijpen. Behalve dat je in de auto daar te weinig ruimte voor hebt om te werken geeft het ook een hele boel troep in de auto (zaagsel/splinters/slijpsel). De rugleuning is het laatste wat er uit kan van de achterbank. Dus eerst de zitting los maken, aan de voorkant hoef je deze alleen maar recht omhoog te trekken. De zittingen zitten aan de voorkant op twee plaatsen vast geklemd.

Afbeelding

Afbeelding


Daarna de zijkanten van de rugleuning er uit halen. Ik heb deze aan de bovenkant onder de kap van de gordel uit getrokken en daarna omhoog om ze aan de onderkant los te krijgen. In omgekeerde volgorde heb ik ze later ook weer teruggezet. Ik ben "how to's" tegen gekomen waar in wordt aangegeven dat je ze in zijn geheel naar boven moet trekken om ze los te krijgen. Dat ging bij mij echter niet. Op de volgende foto zie je de "haak" waarmee het stuk onder aan vast zit (hangt in een oog) en op de daaropvolgende foto de bevestiging aan de bovenkant.

Afbeelding

Afbeelding


Op deze foto zie je het oog waar de "haak" in komt. Dat is tevens de bevestiging van de rugleuning aan de carrosserie.

Afbeelding


Vervolgens de bevestiging van de rugleuning aan beide kanten los maken. Daarna zit de rugleuning alleen nog in het midden vast. In theorie trek je de leuningen nu zo uit elkaar. In de praktijk heb je daar de ruimte niet voor. Door nu het kleine deel neer te klappen en aan de zijkant iets omhoog te trekken en het grote deel niet neer te klappen en aan de zijkant juist iets naar beneden te duwen en vervolgens gaan friemelen, wiebelen, duwen en trekken is bij mij uiteindelijk de leuning los gekomen. Op dezelfde manier heb ik deze later ook weer bevestigd.

Afbeelding


Daarna, als de rugleuning binnen op tafel ligt, de armsteun los maken en de plastic omlijsting weg halen. Armsteun zit met een schroef vast en wiebel je er na het lossen van de schroef zo uit. De omlijsting zat bij mij vrij vast en ondanks dat ik deze eigenlijk niet wilde slopen kreeg ik het niet los zonder dat er haakjes en oogjes afbraken. Maakte voor mij niet uit, het zou toch niet meer terugkomen.

Afbeelding


Daarna de nieuwe omlijsting er voor gehouden en afgetekend waar het gat zal moeten zitten en met een slijptol en decoupeerzaag er uit gehaald. Er moet een flink gat gemaakt worden dus voorzichtigheid is geboden in de buurt van de bekleding. Ook begin ik liever met een te klein gat. Groter maken kan altijd nog, kleiner is meestal niet meer mogelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Als het gat eenmaal de juiste maat heeft, kan de omlijsting er simpel in geklikt worden, twee schroeven aan de bovenkant en twee aan de onderkant en de klep kan er in. En voila, een skiluik!

Afbeelding
BMW E92 330xD
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Netjes gedaan! Ik ben jaloers.
Maar voorlopig kieper ik wel gewoon de helft van de bank om als ik ga wintersporten :P
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Ik dacht dat het een typisch kwaaltje van een Peugeot was aangezien ik er tot nu toe allen met mijn voorgaande Peugeots last van had. Maar schijnbaar zijn BMW's er ook gevoelig voor:

Afbeelding
BMW E92 330xD
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Wat is de kwaal?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
RAH
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 mei 2015, 18:53
Type Auto: BMW E92 330xD

Die witte gestroomlijnde bumper en de koplampen die dicht gesneeuwd waren. Komt bij deze auto ook nog eens bij dat de Cruise Control niet meer werkte omdat de sensor ook dicht gesneeuwd was (ACC).

Wat wel weer goed is, bij de Peugeot zat de koelvin aan de buitenkant, dus met zelfde omstandigheden rijden zorgde er destijds voor dat de koelvinnen vast zaten door de sneeuw. Deze heeft de koelvin aan de binnenkant zitten.
BMW E92 330xD
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”