BMWcoder e91 335i: update nov 2022 onderhoud en wat dingetjes netjes maken

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Dat wordt weer lekker koppelen straks :D


CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Inmiddels weer een paar avonden aan het sleutelen geweest maar langer op onderdelen moeten wachten dan ik had gewild. Ook leek er iets mis met de nieuwe krukaskeerring, de stoflip sloot niet mooi aan op de krukas maar dat is bij de nieuwe ook zo (gister opgehaald en gemonteerd) Achteraf beter vanaf kunnen blijven is mijn gevoel. Ook de loctite die je moet gebruiken op de naad van het blok is duur.
Dus de stoflip dat zal wel goed zijn, aangezien het bij de tweede nieuwe keerring ook zo is. Vliegwiel en koppeling gemonteerd en daarna de bak.

Oude keerring eruit
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tooltje om de nieuwe keerring er weer in de drukken:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Goed bezig Wout!
Hopelijk ben je optijd klaar om nog wat te kunnen proef rijden voor het weekend.
Welke Loctite heb je uiteindelijk precies moeten gebruiken?
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

De speciale Bmw loctite. 171000 en 193140

Ik hoop ook dat het allemaal gaat lukken. Wil nog wel even goed proefrijden voor zondag.
Vanavond nog even verder gesleuteld. Koppelingscilinder erin, koppeling testen, pedaal gaat niet naar beneden. Helemaal hard. Eens goed gekeken, maar niks kunnen vinden. Pedaal met de hand wat harder ingedrukt, knak! Huh? Wat was da?
Koppelingscilinder eruit, niks aan te zien. Rubber eraf, meteen olie eruit en stukjes plastic (hele cilinder is van plastic)
Blijkbaar zat de duwpen naast de arm van het druklager, en stond de cilinder dus einde slag. Doordat ik wat harder op het pedaal duwde, de eindaanslag van de zuiger kapot geduwd. Dat wordt dus een nieuwe cilinder. Het zit niet mee.
Verder met aandrijfas, daarna even gestart zonder uitlaat (alleen downpipes) ff checken of er niks lekt, vooralsnog niks te zien.
Hitteschilden en uitlaat gemonteerd.
Morgen weer verder met hopelijk een nieuwe koppelingscilinder en dan nog proefrijden hoop ik.
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Je maal het wel spannend zeg
F34 328i



Afbeelding
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Gisteravond koppelingscilinder gemonteerd, vroeg in de ochtend bij de lokale dealer een nieuwe besteld, was om 14u al binnen Afbeelding
Eerst nog een lek bij de aansluiting van het leidinkje, bleek een rubbertje afgevallen tijdens demonteren van de oude cylinder. Gelukkig vrij snel teruggevonden.
Ontluchten was een drama, eerst kwam er niks uit en een tijd mee aan het klooien geweest. Vacuum pomp erop, niks. Adapter gemaakt waarmee druk op het reservoir gezet kon worden, ook niks. Reservoir was ruim vol genoeg.
Althans, dat dacht ik. Het is een gedeeld reservoir met de remvloeistof maar wel gescheiden aan de binnenkant, waarbij het deel van de koppeling heel klein is en binnen no time leeg is. Dat was dus gewoon het geval.

Gelukkig had ik nog wat nieuwe verpakkingen remvloeistof staan (er is geen betere raad dan voorraad!) dus bijvullen en ontluchten maar. Maar tijdens ontluchten toch nog een keer lucht getrokken. Omdat het reservoir zo klein is trek je enorm snel een kolk met een vacuümpomp en dan gaat er lucht mee. Dus rustig aan, koppelingscilinder nog een paar keer eraf en erop gezet voordat ie goed was dus uiteindelijk zeker 1,5u met alleen de koppelingscIilinder bezig geweest. Toen nog wat kleine delen en afwerking monteren, maar rond 22u konden we dan eindelijk naar buiten voor een eerste proefrit. Eerst nog een 10-15min stationair laten draaien in de schuur maar er kwam nogal veel witte rook uit de uitlaat. Beetje hetzelfde als voor de turbo revisie, misschien nog wel meer :sad:
Toch maar een kwartier lang rondjes gereden in de wijk en toen leek het al vrij snel verdwenen. Hopelijk blijft dat zo :smile:

Vanavond nog een wat grotere ronde en dan weer even op de brug voor inspectie.
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Goed bezig geweest
F34 328i



Afbeelding
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Nice! Alles functioneerd zoals verwacht? Al wat boost op kunnen bouwen?
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Al met al toch een gigantische klus zeg. Fijn dat je al hebt proef kunnen rijden met succes. Zal vast veel voldoening geven! :ja:
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ja alles functioneert goed, boost al wel wat opgebouwd ging goed maar reed in de wijk dus niet hoger dan 3500rpm geweest.
Bij de cores zat een handleiding die zei dat je de eerste 100miles rustig aan moet doen.....
Ilyas88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 jan 2013, 21:28
Type Auto: BMW 318i E91 LCI M-Sport
Locatie: Thuis

Wat een project :ja: Respect dat je dit alles zelf doet en kunt! :Klappen:
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Fijn dat het beestje weer rijdt!
Knap allemaal hoor :ja:
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Thanks jongens!

Vandaag even een rondje gereden en nog even bij ekris backstage geweest. Zag er allemaal goed uit volgens de monteur en geen opmerkingen. Turbo’s draaien lekker, tussensprintje 80-120 in 3.12s (Harry’s dyno) ging best lekker vlot en kon nog in een lagere versnelling.
Als het morgen een beetje droog is maar even uitlaten bij onze buren :smile:
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Klasse kerel, schakelt lekker soepel ook weer zeker :ja:
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Ik kan het woordje droog niet meer zien
F34 328i



Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”