BMWcoder e91 335i: update nov 2022 onderhoud en wat dingetjes netjes maken

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Goede werk plaats is het halve werk. Nice!


F34 328i



Afbeelding
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Lekker aan het knutselen geweest :mrgreen:
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Goed bezig geweest weer!
De achterste rubbers (en stangen) staan ook nog op mijn lijstje om te vervangen.

Nu kun je vast wel weer een tijd zonder problemen lekker rijden. :ja:
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

BMWcoder schreef: 14 sep 2020, 22:40 Vanavond weer even lekker bezig geweest.
Schokbrekers onder de pers weer in elkaar gezet, dat gaat vanzelf :smile:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen nog een avondje sleutelen en een proefronde rijden. Dat zal wel duidelijk merkbaar zijn verwacht ik.
Niet eng zo onder de pers??
Ivm wegschieten?
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Mylife
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 279
Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
Type Auto: 528i M-Sport

BMWcoder schreef: 14 sep 2020, 12:46 De achterschokbrekers en de stabi rubbers (oude leken iets zachter dan nwe) rondom zijn vervangen. Achter was een krappe bedoeling maar ik kon er net bij gelukkig. Achter is ie 1-1,5cm omhoog gegaan, de nieuwe schokbrekers hebben meer gasdruk en duwen de auto dus omhoog. De oude gingen niet meer automatisch uit na handmatig indrukken, maar kwa demping karakteristiek kon ik weinig verschil voelen met de hand.
Volgens mij bepalen de veren de rijhoogte en niet de schokdempers. Is het ongeveerde gedeelte van de poot wel evenlang als de originele?
Afbeelding 528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

NOS schreef: Niet eng zo onder de pers??
Ivm wegschieten?
Het Lijkt eng, maar al na een paar mm indrukken gaat de zuigerstang door de veerschotel dus kan ie niet meer weerklinken. Onderkant op de leestafel is stabiel opgesteld, de poot tegen de persstang ook, deze past precies.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Mylife schreef: Volgens mij bepalen de veren de rijhoogte en niet de schokdempers. Is het ongeveerde gedeelte van de poot wel evenlang als de originele?
De veer icm gasdruk van de schokdemper. Net zoals een volle of lege tank of kofferbak de rijhoogte bepalen.
Het ongeveerde deel van de schokdemper kan op de achteras geen invloed hebben, de veer zit daar niet op de schokbreker poot. op de vooras wel natuurlijk.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Klopt!

Schokdempers bepalen icm wel degelijk de hoogte. Daarom is het zaak elk jaar ook uit te lijnen ivm doorzakken onderstel
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13914
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Als je auto ieder jaar (zichtbaar) zakt is er iets goed mis. Dus dat is wel een beetje teveel van het goede.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Zichtbaar wel..maar heb jij zulke goeie ogen dutch dat jij zichtbaar kan zien dat ze op zijn? Knap!
Lullig inkoppertje....dan had je vast zien aankomen dat je schokbrekers door je wielkasten heen floepten. :mrgreen:
Als jouwe ook al een 100000 hebben gedraaid...zijn ze ook al op waar ze voor ontwikkeld zijn.
We kunnen een test doen!. Jij gaat jouwe eraf halen...en vergelijken met een nieuwe. Zijn ze na 100000 km en zeg 3 jaar hetzelfde.. dan betaal ik jouw nieuwe :)
Zijn ze minder...dan betaal jij mij dat bedrag (en je mag ze weer onder je auto schroeven..je oude dan).
Ik liet elk jaar mn vering servicen toen ik aan wedstrijden deed. Stuurde het op naar 2 service centra in Nederland.
Maar ja..das racerij..en het beste was er al lang af.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13914
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Mijne zijn pas 20K oud. En vrijwel niemand vervangt ze binnen de ton. Racerij hebben we hier niet zo veel mee van doen natuurlijk.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dat begrijp ik. Maar dat je ze niet vervangt betekent dat ze goed zijn. Bmwcoder vervangt ze vanwege duiken enzo. Je moest eens weten hoeveel klanten ze pas vervangen als ze lek zijn.
Die zijn al tijden op.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Gister een rondje gereden, voelde weer goed aan. In de straat al merkbaar beter over putdeksels en drempels. Nog niet op de snelweg gereden, maar zal merkbaar beter zijn. Weer een goed stukje onderhoud :smile:

Nu was ik net de schuur aan het opruimen, kwam ik de oude toplagers tegen. Beide uit 2006, rechts 3mm lager dan links. Op zich wel apart dat er eentje verder ingezakt is dan de ander.

Afbeelding

Misschien haal ik nog wel een van de schokbrekers uit elkaar, om eens te kijken van binnen hoe het er uit ziet na 14 jaar en 215.000km.
Laatst gewijzigd door BMWcoder op 17 sep 2020, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dad wel apart idd....
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Netjes!

Is wel een stuk makkelijker veer loshalen dan met zo'n veerklem en een luchtsleutel :mrgreen:

Goed over nagedacht, safety first!
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”