BMWcoder e91 335i: update nov 2022 onderhoud en wat dingetjes netjes maken

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Dutch79 schreef: Maar een foto zou nu en dan zou wel leuk zijn hoor :mrgreen:
Foto's en video's toegevoegd! Gisteravond kon ik ze niet meer vinden, dus moest nog even goed zoeken.


Gebruikersavatar
Gtech
Just getting started
Just getting started
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 mei 2012, 11:41
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Goed bezig :cool:
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Weer een kleine technische verbetering doorgevoerd. Vorig weekend alle rollen van de Multiriem vervangen want ik irriteerde me al sinds ik hem heb aan de tikken die te horen waren voornamelijk bij koude start en wat minder bij warme motor. Ik had het vermoeden dat 1 van de lagers in de rollen slecht zou zijn, maar bij demontage van de rollen heb ik niks geks kunnen ontdekken eraan. Zal de lagers zelf binnenkort nog eens open maken om wat verder te zoeken naar de oorzaak, maar de rollen waren allemaal nog de originele uit 2006 dus mag wel een keer.
Alles vervangen door een komplete set van skf. Met als gevolg dat hij nu meteen vanaf koude start zeer zuiver en zonder bijgeluiden stationair loopt! Daar wordt een mens gelukkig van!!

Binnenkort de carterpan pakking aanpakken, dan is hij motorisch weer naar tevreden staat wat mij betreft. Dan gaan we hem wat kietelen en hopelijk zit daar al wat progress in voor de dynodag in februari bij Beek.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

De lagers van mijn rollen (ook pas vernieuwd) waren toch wel duidelijk slechter geworden (handmatig ronddraaien), maar ik gok zo dat ik er ook wel wat meer km's op had staan 008
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
shaggy66
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 apr 2017, 15:35
Type Auto: E92 335i MHD Stage 2 + Xhp stage 3.

Weer goed bezig... Mooi dat iig het gepiep/getik weg is. Fijn gevoel altijd als het weer mooi zuiver klint 001
E92 335i MHD Stage 2 + Xhp stage 3.
Mr Bullet
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
Type Auto: 335i Touring

Charterpanpakking moet ik ook nog... Zou mooi zijn als je een paar foto's post.
Heb ik weer wat meer houvast voor die klus :wink:
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

je hand kan die pks niet nabootsen op die lagers. meestal hoor je ze wel zoals dutch zegt. En anbders de keeringern liften en smeren :P Is ie weer ff stil.
Maar je banen zijn als versleten..
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Pk's op rollen? Komt weinig pk bij kijken, want dan zou dat alleen maar verlies zijn. Maar je bedoeld waarschijnlijk de riemspanning, dat is met de hand niet na te bootsen idd. Zo los mee draaien merk je er niets aan maar ga de afdichtingen er nog wel even uitpulken om te kijken, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Mr Bullet schreef:Charterpanpakking moet ik ook nog... Zou mooi zijn als je een paar foto's post.
Heb ik weer wat meer houvast voor die klus :wink:
Zal ik doen. Ben er ondertussen wel achter dat je Bmw inschroef sleepoog ook dient als hijsoog voor je motorblok aan de voorkant.
Onderdelen heb ik al in huis, meteen ook maar olie weer meenemen.

Afbeelding
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

die had ik nog niet eerder gezien :mrgreen:
Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

BMWcoder schreef:Zo los mee draaien merk je er niets aan
Ik merkte toch een aardig verschil. Dus dan was t denk ik ook echt wel nodig om ze te vervangen (@260K) 8)
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ja mijne nog geen 180k dus scheelt wel wat idd.
Mijn ervaring met lagers is dat ze onder belasting de gekste dingen doen, daarom wist ik bijna wel zeker dat het geluid uit een van hen moest komen.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

BMWcoder schreef:Pk's op rollen? Komt weinig pk bij kijken, want dan zou dat alleen maar verlies zijn. Maar je bedoeld waarschijnlijk de riemspanning, dat is met de hand niet na te bootsen idd. Zo los mee draaien merk je er niets aan maar ga de afdichtingen er nog wel even uitpulken om te kijken, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Denk jij dat je aggegraten geen pks kosten ;)
Die kosten wel degelijk pks..en worden door je riem getransporteerd. Daarom verdwijnen aggegraten via je riem.... denk dst je riem zo 10 pk laat verdwijne aan oa j airco.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Je haalt het verhaal nu een beetje uit z'n context. We hadden het over testen / voelen of de lagers nog goed zijn. Jij komt met pk's die je na moet bootsten op lagers om dat te kunnen doen, wat niet onjuist is want Het is een feit dat in de praktijk de kracht op de lagers gerelateerd is aan de hoeveelheid pk's die door de aggregaten afgenomen worden van de krukas, daarom heb ik het over riemspanning. Pk is niet de juiste eenheid om op een lager te zetten. gewoon een kracht op de lagers is het, geen vermogen.
Bij stationair draaien hoorde is ik een regelmatig getik. Dan worden er geen hele grote vermogens afgenomen door aircopomp (staat uit), stuurbekrachtigingspomp ed. Allemaal stationaire toerentallen en alleen de dynamo vraagt vermogen van de Multiriem. Als dat al 55a is dan zal dat in de buurt van 1pk zijn.
Dus je moet het niet moeilijker laten klinken dan het is, maar je hebt geen ongelijk :mrgreen:
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Je bent te precies..... en eigenlijk dat ook niet. Want andwrs had je de shit al eerder vervangen. Dus een theorie pietje precies..maar praktijk laat je het liggen :mrgreen:
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”