Er wordt op forums zoals spoolstreet nog weleens gepost over lekkende drainleidingen en lekkende turboseals bij upgrade turbos. Daar wordt dan heel vaak door aftermarket turbofabrikanten gesuggereerd dat de carterontluchting niet goed is bij die klant, of dat de drainleiding verstopt moet zijn. Wat natuurlijk vreemd is als dat voorheen allemaal prima werkte. Maar denk dat het daar vandaan komt.
BMWcoder e91 335i: update nov 2022 onderhoud en wat dingetjes netjes maken
-
- VIP Driver
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
- Type Auto: 335i
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Bovenstaande kan ik bevestigen. Officieel hoor ik caak de toevoer te vv en retour op flow te controleren. Puur vanwege garantie aanspraak.BMWcoder schreef: ↑03 jan 2020, 12:55 Ik kan er slecht tegen als er dingen gezegd worden zonder onderbouwing. Vaak gebaseerd op klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Ergens op internet gelezen, en wij van wc-eend adviseren....
Slangen verduren, dus die kunne op termijn gaan lekken. Ook wordt het ontwerp vaak aangepast met verbeteringen in de flow zodat het beter is ze te vervangen voor de nieuwste versie.
Mijne zijn al eens vervangen, nu weer doen slaat nergens op en is totale geldverspilling.
De flens die krom was zit alleen aan de drain, de rest heeft allemaal een o-ring afdichting.
Zeker bij de drain leidingen is het belangrijk te checken of ze geen aangekoekte olie hebben, die de retour flow kunnen beperken. Dat is hier niet het geval.
In theorie zou er lucht in de aanvoer kunnen blijven zitten maar in de praktijk lijkt me dat erg onwaarschijnlijk. Wel moet je zorgen dat de leidingen gevuld zijn met olie voordat de turbo hard gaat draaien (lees motor start). Dit doe je door de startmotor te laten draaien zonder dat de motor aan slaat (injectoren los ofzo). En je moet de turbo aanvoer van boven vullen met een spuitje dat bij de pakkingset geleverd wordt.
Lucht lijkt mij onmogelijk ook. Kvs zit nuet op deze toch.
Retourwn hebben idd soms koek erin. Maar denk niet dat het bij jouw je oorzaak was.
Feit blijft wel....bij een auto can jou had ik dit niet verwacht.
Nobody said it was easy....
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Nee nog niet helaas, ze zitten nog in de doos. Binnenkort tijd voor hopelijk.
Ik wacht nog steeds op spullen (turbo’s) maar ondertussen zaken aan het schoonmaken ed. Ook nog niks gehoord van de diagnose, zal straks eens bellen.
Ik wacht nog steeds op spullen (turbo’s) maar ondertussen zaken aan het schoonmaken ed. Ook nog niks gehoord van de diagnose, zal straks eens bellen.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Een rijdende auto lijkt me een wat hogere prio hebben idd
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Vandaag de turbo’s opgehaald, hij kon geen probleem vinden. Geen lekkage op verschillende toerentallen. Ook waren ze goed in balans. Dus wtf, dit had ik niet verwacht.
Blijkbaar toch teveel tegendruk vanuit het Carter, of te weinig in de uitlaat maar daar rijdt iedereen mee (catless).
Of heel veel blow by, door een slechte zuigerveer ofzo. Dus een lektester besteld, komt morgen binnen. Dan kunnen we dat ook checken.
Turbo’s zitten er inmiddels weer tegenaan na ze weer terug in elkaar gezet te hebben en de wastegates afgesteld te hebben. Nu nog wat leidingen en hitteschilden en de rest van alle dingen terugmonteren. Dat kost nog wel een avondje werk. Luchtfilters gisteravond nog gereinigd. Dus die kunnen er ook weer even tegen.
Blijkbaar toch teveel tegendruk vanuit het Carter, of te weinig in de uitlaat maar daar rijdt iedereen mee (catless).
Of heel veel blow by, door een slechte zuigerveer ofzo. Dus een lektester besteld, komt morgen binnen. Dan kunnen we dat ook checken.
Turbo’s zitten er inmiddels weer tegenaan na ze weer terug in elkaar gezet te hebben en de wastegates afgesteld te hebben. Nu nog wat leidingen en hitteschilden en de rest van alle dingen terugmonteren. Dat kost nog wel een avondje werk. Luchtfilters gisteravond nog gereinigd. Dus die kunnen er ook weer even tegen.
-
- VIP Driver
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
- Type Auto: 335i
Ze zullen daar hun werk vast wel verstaan maar heb je enig idee op hoeveel druk ze getest zijn? Lees net dat er iemand van 25 psi bij stationair tot 70 psi bovenin de toeren gemeten heeft.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Druk op de testbank is 3,5bar, maar die drukken die jij noemt is in de motor maar niet bij de turbo. Er zal nog wel een restrictie zitten ergens, maar waar weet ik niet.
Vandaag nog met de specialist gesproken, het zou kunnen dat de turbo bij hoge temperaturen wel gaat lekken. Op de testbank is ie maar Max 95gr, in werkelijkheid kan de uitlaat zijde tot over de 900 worden. Dat kan een oorzaak zijn van het verschil wat ik zie en wat er op de testbank geconstateerd is.
Van het weekend heb ik de zaak weer in elkaar gezet en test gereden, maar achterste turbo is na een half uurtje rijden weer nat aan de onderkant met druppels olie al op de downpipes.
Maandag kleppendeksel verwijderd om te kijken of interne carterventilatie wel goed open is, maar dat is zeker het geval (had ik ook al gestest door in de olie vulopening te blazen en weerstand te voelen, die was er niet)
Aangezien de carterventilatie 100% goed werkt, moet het wel in de turbo’s zitten. Maar of ie slecht is, of dat ie gewoon heel erg warm wordt en daardoor lekt kan kost van elkaar staan.
Een nieuwe theorie: Ik rij met een custom tune met arm mengsel op lage belasting, en arme mengsels staan erom bekend dat ze hoge temperaturen met zich meebrengen in de uitlaatgas. Je ziet weleens motorfietsen die stationair al een roodgloeiende uitlaat bocht hebben for het arme mengsel!!
Dat icm met lage uitlaatgas tegendruk aan de bij lage belasting kan lekkage van de CHRA bevorderen. Op vollast zal de turbo misschien nog wel ietsje warmer worden (hoeft niet perse!) maar dan heb je veel meer tegendruk in de uitlaat waardoor hij minder wil doorlekken.
Dus plan is om kleppendeksel weer terug te zetten en originele Lambda target maps te laden. Dan weer een proefrit, maar dat zal het wel vrijdag of zaterdag worden.
To be continued!
Vandaag nog met de specialist gesproken, het zou kunnen dat de turbo bij hoge temperaturen wel gaat lekken. Op de testbank is ie maar Max 95gr, in werkelijkheid kan de uitlaat zijde tot over de 900 worden. Dat kan een oorzaak zijn van het verschil wat ik zie en wat er op de testbank geconstateerd is.
Van het weekend heb ik de zaak weer in elkaar gezet en test gereden, maar achterste turbo is na een half uurtje rijden weer nat aan de onderkant met druppels olie al op de downpipes.
Maandag kleppendeksel verwijderd om te kijken of interne carterventilatie wel goed open is, maar dat is zeker het geval (had ik ook al gestest door in de olie vulopening te blazen en weerstand te voelen, die was er niet)
Aangezien de carterventilatie 100% goed werkt, moet het wel in de turbo’s zitten. Maar of ie slecht is, of dat ie gewoon heel erg warm wordt en daardoor lekt kan kost van elkaar staan.
Een nieuwe theorie: Ik rij met een custom tune met arm mengsel op lage belasting, en arme mengsels staan erom bekend dat ze hoge temperaturen met zich meebrengen in de uitlaatgas. Je ziet weleens motorfietsen die stationair al een roodgloeiende uitlaat bocht hebben for het arme mengsel!!
Dat icm met lage uitlaatgas tegendruk aan de bij lage belasting kan lekkage van de CHRA bevorderen. Op vollast zal de turbo misschien nog wel ietsje warmer worden (hoeft niet perse!) maar dan heb je veel meer tegendruk in de uitlaat waardoor hij minder wil doorlekken.
Dus plan is om kleppendeksel weer terug te zetten en originele Lambda target maps te laden. Dan weer een proefrit, maar dat zal het wel vrijdag of zaterdag worden.
To be continued!
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
heb jaren in de racerij gezeten maar nog nooit een knalrode uitlaat gezien bij stationair? Dingen staan vaak juist erg rijk onderin en lopen met hete nokkenassen ruk. MIjnes liep stationair ong 1500 a 1700 rpm. Goeie vraag waaromBMWcoder schreef: ↑21 jan 2020, 22:08 Druk op de testbank is 3,5bar, maar die drukken die jij noemt is in de motor maar niet bij de turbo. Er zal nog wel een restrictie zitten ergens, maar waar weet ik niet.
Vandaag nog met de specialist gesproken, het zou kunnen dat de turbo bij hoge temperaturen wel gaat lekken. Op de testbank is ie maar Max 95gr, in werkelijkheid kan de uitlaat zijde tot over de 900 worden. Dat kan een oorzaak zijn van het verschil wat ik zie en wat er op de testbank geconstateerd is.
Van het weekend heb ik de zaak weer in elkaar gezet en test gereden, maar achterste turbo is na een half uurtje rijden weer nat aan de onderkant met druppels olie al op de downpipes.
Maandag kleppendeksel verwijderd om te kijken of interne carterventilatie wel goed open is, maar dat is zeker het geval (had ik ook al gestest door in de olie vulopening te blazen en weerstand te voelen, die was er niet)
Aangezien de carterventilatie 100% goed werkt, moet het wel in de turbo’s zitten. Maar of ie slecht is, of dat ie gewoon heel erg warm wordt en daardoor lekt kan kost van elkaar staan.
Een nieuwe theorie: Ik rij met een custom tune met arm mengsel op lage belasting, en arme mengsels staan erom bekend dat ze hoge temperaturen met zich meebrengen in de uitlaatgas. Je ziet weleens motorfietsen die stationair al een roodgloeiende uitlaat bocht hebben for het arme mengsel!!
Dat icm met lage uitlaatgas tegendruk aan de bij lage belasting kan lekkage van de CHRA bevorderen. Op vollast zal de turbo misschien nog wel ietsje warmer worden (hoeft niet perse!) maar dan heb je veel meer tegendruk in de uitlaat waardoor hij minder wil doorlekken.
Dus plan is om kleppendeksel weer terug te zetten en originele Lambda target maps te laden. Dan weer een proefrit, maar dat zal het wel vrijdag of zaterdag worden.
To be continued!
Nobody said it was easy....
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Racerij hoeft niet te voldoen aan emissie eisen, dus die staan zo afgesteld dat ze het beste lopen (beetje rijk)
Een motor voor de openbare weg moet armer Ivm emissie, dan gaat de uitlaatgas temperatuur snel omhoog. Ik heb het al twee keer gezien bij een motorfiets, een keer een ktm 690 (nieuw gekocht) van een vriend van me, niet normaal hoe heet die uitlaat was bij stationair. Voorbocht stond echt roodgloeiend, en dat was niet na een rit hard rijden.
Een motor voor de openbare weg moet armer Ivm emissie, dan gaat de uitlaatgas temperatuur snel omhoog. Ik heb het al twee keer gezien bij een motorfiets, een keer een ktm 690 (nieuw gekocht) van een vriend van me, niet normaal hoe heet die uitlaat was bij stationair. Voorbocht stond echt roodgloeiend, en dat was niet na een rit hard rijden.
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
Ik heb een file gekregen waarmee ik mbv MHD de uitlaatgassentemperatuur kan meten. Deze pakt hij van een van de O2 sensoren af, maar ik ben er nog niet achter van welke het is.
Als je die ook wil hebben moet je maar een PB
sturen dan mail ik m naar je.
Werkt overigens wel enkel met I8AOS.
Als je die ook wil hebben moet je maar een PB
sturen dan mail ik m naar je.
Werkt overigens wel enkel met I8AOS.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Interessant! Ben wel benieuwd naar hoe ze dat dan doen. Nadeel is wel dat die sensoren ver weg zitten, voor egt meting moet je eigenlijk bijna in je uitlaat poort van je cilinderkop zitten.
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
Dat is inderdaad wel jammer, voor en na de turbo is een heel groot verschil. Maar niet minder leuk om te hebben!
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers