BMWcoder e91 335i: update nov 2022 onderhoud en wat dingetjes netjes maken

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

:lol: :lol:


CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
Blue Raccoon
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2585
Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56

:Dubbel:

Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Vanavond auto maar eens gewassen, moet zeggen die q2 rim doet het goed:

Afbeelding

Afbeelding

Van het weekend nog een ritje naar het noorden en dan gaat ie zondag op de operatietafel voor een nieuwe koppeling denk ik, als ik zin heb.
Eerst kijken wat er allemaal versleten is, zoals vliegwiel etc, dan spullen bestellen en dan weekend erop sleutelen hoop ik.

Ik ga waarschijnlijk voor een 550i koppeling van een f10, die zouden zeker tot 650Nm aankunnen. Zag alleen op de site van Sachs dat de spline een tiende mm groter is, dat is wel raar. Misschien een typefout of afrondings dingetje bij de maten van de 335i koppeling.
We zullen het zien.

NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Als j een dmf kit hebt...zou ik het hele pakket doen. Een handbak bmw is kinderspel qua vervanging maar om nou j koppeling te doen en maanden later weer.....

Je kan de hoekverdraaing condoleren.. maar vaak merk j aan de tangentiaal veren al genoeg.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ja precies, ik zou een kit kopen hoor. Meteen vliegwiel meepakken. Hoeveel heeft de auto gereden?
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Er staat 196.000km op, dus verwacht dat vliegwiel wel aan vervanging toe is. Maar ik kan geen complete kit kopen, want een 550i dmf past niet op een n54. En met oog op de toekomst (upgraded turbo’s als huidige versleten zijn) dan wil ik de koppeling alvast sterk genoeg hebben dus wil ik wel die koppeling en drukgroep.

Maar ik wil ook de hardy schijf, tussenlager en andere rubbers en lagers goed nakijken als alles open ligt. Dan neem ik die gelijk mee als het enigszins nodig is. Dus spullen bestellen kan ik pas als het open ligt en weet wat versleten is.
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Hardy schijf hoef je niet veel van te merken als die gescheurd dacht ik. Niet gek om die even na te kijken.
En heb je al wat in het vizier qua upgraded turbo's?
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Hardy schijf is denk ik nog wel goed, tijdje geleden nog op de brug gekeken en je kan dan wel stukjes ervan zien, nog geen scheurtjes.

Turbo’s misschien van TTE (Duits) ofzo. Afhankelijk van wanneer en hoe en wat. Misschien voor het werk nog weleens naar de US dan is het goedkoper daarvandaan wat mee te nemen.
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Klinkt als een flinke klus!
Heb je hier ook al het gereedschap voor liggen?
Neem aan dat je wel wat specifiek gereedschap nodig zult hebben.

Veel succes en plezier alvast met het sleutelen!
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Zal wel een paar uur sleutelen zijn ja. Anders dan een brug, lift voor de versnellingsbak en een motorsteun denk ik niets anders nodig te hebben, de lift heb ik onlangs al aangeschaft via eBay.de.
Koppeling centreer tool is niet nodig, kan je vaak gemakkelijk zelf maken met een dopsleutel en wat tape en wat meer geduld. Al vaker koppelingen gewisseld en ging altijd vanzelf.
Maar ik denk dat ik hem nog even laat zitten, geen zin om te haasten en moet over 1,5 week weer rijden ivm weekendje weg. Hij slipt alleen nog in zijn 6 eigenlijk, dus kan nog wel even denk ik.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Zo een setje kost je 10 euro oid. Valt mee hoor.
Hij centreert niet alleen....hij drukt ook je tafel meer tegen de plaat aan met als gevolg dat de boutjes van je groep tov je vliegwiel makkelijker pakken en minder onder spanning staan :)
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Bedankt voor de info NOS, ik heb nagevraagd bij de lokale automaterialenzaak maar die hadden ze niet helaas.
Ik zal op eBay eens zoeken.

Van het weekend nog een irritante rammel opgelost. De kentekenplaathouder rammelde tegen de achterklep als ik hem dichtdeed. Daar nu wat achter geplakt zodat ie dat niet meer doet :smile:
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Dat gerammel kan ik mij nog wel herinneren :lol: daar heb ik vorig jaar ook wat achter geplakt!
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

BMWcoder schreef: 17 jun 2019, 10:20 Bedankt voor de info NOS, ik heb nagevraagd bij de lokale automaterialenzaak maar die hadden ze niet helaas.
Ik zal op eBay eens zoeken.

Van het weekend nog een irritante rammel opgelost. De kentekenplaathouder rammelde tegen de achterklep als ik hem dichtdeed. Daar nu wat achter geplakt zodat ie dat niet meer doet :smile:
Nog es terug gelezen.. mm info klopt niet. Bij het centreren duw je de vingers in...met als gevolg dat ze tafel naar de vingers gaat (net zoals met je koppeling bedienen) en dus het pakket "dunner" wordt. Juist dan kunnen de boutjes makkelijker erin...
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Snap het niet NOS. Alle uitlijntools die ik in het verleden heb gezien was niet meer dan een busje om de plaat tov het vliegwiel te centreren. Hij raakte de drukgroep niet aan.

Anyway, koppeling blijft nog even zitten. Eerst kleppendeksel pakking vervangen en carterventilatie verbouwen. Er komt een enkele OCC op, met zowel hoge als lage druk ventilatie via dezelfde OCC. Hieronder principe schets:

Afbeelding

De terugslagklep naar de OCC is de oude uit het kleppendeksel, welke al een upgraded RB valve was. Dit is gewoon een Toyota terugslagklep met busje erop geperst. Busje eraf en dan heb je een terugslagklep die je mooi in een slang kan monteren

Afbeelding

Nu nog wachten op wat messing T stukjes. Ondertussen kanaaltjes afblinden naar de inlaat poorten en wallnut blasten.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”