Gtech, E90 335i

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gtech
Just getting started
Just getting started
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 mei 2012, 11:41
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Toch maar even een topic aanmaken.

Na wat projectjes sinds een maandje of 2 toch naar wat moderners overgestapt. Een e90 van 2007. Toch nog 10 jaar oud maar vergeleken met een e30 van dik 30jaar ineens niet meer zo. :mrgreen:

Het is een ori Nederlander met 160k echte kilometers. Aangezien de sedan's in deze uitvoering niet echt vaak aangeboden staan heb ik helaas niet alle opties erin die ik zou willen maar dit is goed zelf te doen al zeg ik het zelf.

In de basis is de bmw gelukkig redelijk goed onderhouden en netjes mee omgegaan, genoeg gezegd even wat foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is een pre-LCI met LCI M-performance bumpers en motorkap. Tzt wil ik hem qua buitenkant verder af maken richting LCI.


Gelijk even 2 nieuwe pinkers erin, vond dat zo'n pis gezicht terwijl de auto verder nog netjes is.

Afbeelding

Ook even de bakolie ververst, BMW gebruikt doorgaans Castrol dus dat hoeft niet perse bij de dealer vandaan te komen.
Ze zeggen dat je de bak niet hoeft te verversen, nou ik merk dus zeker wel verschil met de oude olie..Na 160dkm mag er best 1.5l nieuwe olie in!

Afbeelding

Alvast een reserve setje turbo's gescoord om deze te reviseren, 60K gelopen dus nagenoeg nieuw op de wastegate rattle na :Klappen:

Afbeelding

Revisiesetje voor de wastegates

Afbeelding

Afbeelding

Als alles goed gegaan is hou je dit over :mrgreen:

Afbeelding

beetje vet tussen gedaan wat tot 1200 graden vettig blijft en speciaal voor RVS allicht scheelt het ietsje voor de slijtage en anders niet..

Afbeelding

Ook heb ik een setje inklapbare spiegels gemonteerd en gecodeerd, heb de rechter deur kabelboom vervangen ivm andere pinout van de spiegel, had ook het kabelboompje kunnen veranderen maar de nieuwe full option kabelboom was 5 tientjes dusja.

Afbeelding

BMS clutch stop gemonteerd voor kortere pedaalslag koppeling

Afbeelding

Ook een korte verzwaarde pook gemonteerd van een ZHP E46, ik vind deze een stuk fijner als de orginele E90 pook.

Afbeelding

Van het weekeind ook nog een dagje gesleuteld met als gevolg:

Afbeelding

Bobine's, bougies, klepdekselpakking, PCV slang en wat vacuum meuk. De RB-PCV klep kwam vandaag binnen maar die zet ik er later wel in. Ook kwam ik er achter dat de rubberen binnenkant dubbelgevouwen zat van de motor-cover dus deze weer vastgezet en correct gemonteerd.

Afbeelding

Zorg ook dat er geen vuil in je injectoren komt als je het kleppendeksel (de)-monteert. Ik heb wat vingers van een handschoen afgeknipt. Achteraf zeker de moeite. Er zat toch wel wat zand en troep aan de rubbertjes toen ik de leidingen weer terug ging plaatsen.

Afbeelding

Goed, eigenlijk al best veel gedaan na 2 maanden terwijl ik mezelf min of meer had beloofd niet te veel te sleutelen aan de daily :autotje spelen:



Dit staat binnenkort nog op de planning, PDC

Afbeelding

Verdere dingen die nog op de verlanglijst staan:

Carterpan pakking
Turbo revisie
I-drive inbouwen of een nagenoeg gelijkwaardig aftermarket systeem.


Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Lekker projectje :ja:
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Zo dan lekker bezig! Je laat er geen gras over groeien!
Mijn motor cover heeft precies hetzelfde, ook een stuk terug gevouwen :lol: ff vastlijm en het is weer netjes.
Had je last van slechte bobines?
Waar heb je de waste gate repair kit besteld als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Handige Harry! :mrgreen:
Ik hoorde pas dat de injectoren (van n N54) zich trouwens een soort van 'zetten' als je ze erin steekt. Wil dat zeggen dat je ze er niet uit kunt/mag halen als je ze wilt hergebruiken?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Gtech
Just getting started
Just getting started
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 mei 2012, 11:41
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Thanks, nou onder volle belasting bij laag toerental houd hij een heeel klein beetje in en aangezien er al eens 1 ander merk bobine tussen zat en een bobine waar olie in de schacht zat heb ik besloten om ze allemaal te vervangen (eBay 120euro voor 6) Ik las ook nog dat de vanos solenoids schoonmaken zou kunnen helpen of anders carbon cleaning van de inlaat. Dat gaan denk ik de volgende stappen zijn.

Wastegate kit komt bij turbo Lab vandaan, heb er zo snel geen slechte verhalen over kunnen vinden

http://turbolabofamerica.com/bmw-135i-5 ... epair-fix/

Ik heb de injectoren er niet uit gehad met het vervangen van de klepdeksel pakking maar ik denk dat ze de rubberen afdichting bedoelen die zichzelf gaat 'zetten', daarom worden ze geleverd met zo'n dopje op de nozzle en natuurlijk ook voor aanraking/beschadiging. Ikzelf heb nog nooit oude injectoren hergebruikt. Wil je oude injectoren gaan hergebruiken? Ze verkopen die afdichtingen wel los zie ik net.
Laatst gewijzigd door Gtech op 12 jul 2017, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb zelf geen N54 maar heb in het verleden wel injectoren laten reinigen en weer terug geplaatst. Waren wel veel eenvoudigere types (Volvo).
Die vd N54 zijn overigens ook niet te reinigen. Was gewoon benieuwd of jullie dit ook bekend was.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Nou, dat pak je even goed aan zeg!
Heel wat kunde in de handen zo te zien.

Hoe bedoel je "de binnenkant ook LCI maken"?
Ik was me alleen bewust van de iDrive die vernieuwd is aan het interieur?
Gtech schreef: Ik las ook nog dat de vanos solenoids schoonmaken zou kunnen helpen
Solenoids kan je theoretisch schoonmaken, en soms helpt dat.
Maar als je het goed aan wilt pakken (krijg wel de indruk dat jij dat doet met deze wagen) vervang je ze gewoon zodra ze problemen lijken te geven.
Ze zijn € 120 per stuk, en dan heb je er geen last meer van zo lang als dat je deze wagen rijdt.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Omdat het een pre-lci is. Ik zat al te kijken wat er niet klopt. Wel de motorkap, maar niet de koplampen. Achterlichten rood gemaakt, waardoor het lijkt op een lci. Voor-achterbumper ook lci. Zijspiegel pre-lci.
Lang verhaal kort, mooie wagen. :ja:
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Leuk te lezen .. Ben benieuwd wat er nog gaat komen.. Mooie auto
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Spiegels pre-LCI snap ik. De LCI heeft olifantenoren :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Thanks voor de link, die had ik ook gevonden maar heb ze daar niet besteld ivm importkosten. Heb ze uit Engeland laten komen, maar uiteindelijk zijn ze nooit aangekomen dus nog een claim lopen bij Paypal. Van oorsprong komt het allemaal uit China denk ik, maar twijfel of turbolab ze misschien toch in Amerika maakt.

Bobines had ik dan ook vervangen idd, ben ook geen fan van verschillende merken onderling.
bmw120dm
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 286
Lid geworden op: 19 mei 2016, 16:55

nette auto ! & lekker dat je alles zelf kunt doen !

Zaten die lci look achterlichten er al op bij aanschaf of heb je deze zelf geplaatst ?
Gebruikersavatar
Gtech
Just getting started
Just getting started
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 mei 2012, 11:41
Locatie: Berkel en Rodenrijs

@Sanders, ik had het over de buitenkant om deze meer richting LCI maken. Binnenkant is niet heel veel anders op de airco bediening en idrive na. Wat betreft de solenoids, ik zou dat graag eens willen kijken of ik dat kan meten of ze daadwerkelijk afwijken. Ik krijg met het inhouden ook geen storing of iets. (vrouwtje merkt het niet eens dus het is amper merkbaar maar wel aanwezig, ben een zeikerd wat dat betreft, moet gewoon goed zijn.) Denk dat ik eerst de inlaat ga reinigen wat met 160dkm geen overbodige luxe is.

@ejt, klopt, goed opgelet. Koplampen en achterklep zou ik eigenlijk nog willen doen maar meer als ik er voor een leuke prijs aan kan komen. LCI bi-Xenon koplampen geven ze nog niet echt weg :) Spiegels daarentegen hou ik lekker pre-LCI, deze vind ik net wat mooier. Belangrijker is nu eerst even motorisch.

@Dutch79, met het vervangen van de spiegels door inklapbare heb ik voor de keuze gestaan en specifiek gekozen voor de pre-LCI spiegels :mrgreen:

@bmwcoder, Ik heb de die uit China ook zien staan maar die ik zag staan leken net iets anders. Ik vraag bij een Amerikaan altijd of ze een lager bedrag op de bon willen schijven dan heb je die import vaak al een heel stuk minder, bovendien was de service van turbolab erg goed wat betreft vragen beantwoorden. Helaas is dit trucje op Ebay tegenwoordig al een heel stuk lastiger.

@bmw120dm, Zaten er al in bij de aanschaf, heb de bon nog wel ergens maar ze komen volgens mij gewoon van Ebay.de af. Ze lijken erg op de LCI indd, het is dat ze dat hoekje niet hebben van de achterklep anders zou je het verschil bijna niet kunnen zien.
Gebruikersavatar
Gtech
Just getting started
Just getting started
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 mei 2012, 11:41
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Ik heb nu trouwens 5 werkende bobines over, mocht iemand interesse hebben in een reserve bobine die mag hem kosteloos ophalen. Altijd handig voor onderweg of diagnose :D Het zijn 4x Bosch en 1x Eldor.
Ik ben regelmatig te vinden in Breda en omgeving Rotterdam.

Bosch bobine

BMW part nr
12 13 7 571 643
bosch part nr
0 221 504 470


Eldor bobine

BMW part nr
12 13 8 657 273
Gebruikersavatar
Gtech
Just getting started
Just getting started
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 mei 2012, 11:41
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Vandaag bezig geweest met de PDC...

Zat er wel een beetje tegenop om de gaten te maken. Op zich niet zo heel spannend maar de lak zit toch vaak minder goed op niet in de fabriek gespoten bumpers. Maar dit viel gelukkig reuze mee.

Afbeelding
Afbeelding

Heb de gaten geponst ipv geboord met een stukje speciaal gereedschap en dat is goed gelukt.

Afbeelding
Afbeelding

Zou bijna zeggen dat ze er altijd al gezeten hebben :fylol:

Afbeelding

Morgen de kabels naar de module (zit in de achterbak) en de nieuwe module coderen.

Mocht je het doorvoerrubber zoeken, die zit dus onder de ECU verstopt.

Afbeelding


Wat heb je nodig voor deze ombouw?

- Een PDC module met 3 stekkers (in mijn geval de 66 20 9 252 638)
- 4x Sensoren in de primer of in kleur
- Retrofit kit
- In mijn geval andere houdertjes voor de sensoren ivm LCI m-sport bumper (voor de stnd bumper zitten ze bij de retrofit kit)
- bedieningspaneel en omlijsting om de pdc uit te zetten (is volgens mij niet vereist maar wel hendig)
- pons tooltje
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”