StefanCJ's e91 325D

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

ik knal ze altijd op 70nm en draai 90graden na. nooit problemen mee gehad 8.8 of 10.9 maakt imo dan ook niet heel veel meer uit


Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Voor deze set zou het 100Nm + 90gr moeten zijn. Voor de 10.9 bouten.
Waarom weet ik ook niet. Het zal niet zijn omdat de zwakkere bouten niet wat meer koppel aankunnen lijkt me.. Iemand?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

naar mijn idee heeft het met eventuele rek te maken
Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Alpinadrachten
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3330
Lid geworden op: 01 mei 2011, 11:05
Type Auto: E91 executive

Dutch79 schreef:Voor deze set zou het 100Nm + 90gr moeten zijn. Voor de 10.9 bouten.
Waarom weet ik ook niet. Het zal niet zijn omdat de zwakkere bouten niet wat meer koppel aankunnen lijkt me.. Iemand?
Pfff vast is vast. 68 nm + 90 Gr is al heel veel. Gisteravond nog gedaan..

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Pfff? Dat wordt gewoon voorgeschreven...
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Alpinadrachten
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3330
Lid geworden op: 01 mei 2011, 11:05
Type Auto: E91 executive

Bedoel alleen te zeggen dat als je bout 100 nm en 90 graden kan hebben je dat niet hoeft te doen.
68 en 90 is genoeg en is al heel veel

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Dit is niet waar. Als Bmw het voorschrijft een bepaalde bout op een bepaalde plek met een bepaald moment en hoek aan te draaien zou ik het maar opvolgen als ik jou was. Het opgegeven moment is niet perse het max dat de bout kan hebben, het is het aanbevolen moment. In dit geval gaat het erom dat je voldoende voorspanning in de bout creëert en daarmee voorkomt dat ie losloopt en onderdelen van elkaar kortstondig los kunnen komen bij piek belastingen.
Daarnaast gaat het er soms ook om dat je voldoende wrijving creëert tussen de klemde onderdelen, zodat niet alle (afschuif)kracht op de bout komt. Bijvoorbeeld bij flensverbindingen van aandrijfassen en vliegwielen.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

En het ging in dit geval over de onderdelen aan je wielophanging. Als het ergens goed vast moet zitten, dan is het daar wel. Het kan veel zijn, maar ik zal dat toch wel zo goed mogelijk proberen te benaderen qua aanhaalmoment.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
StefanCJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2017, 22:32

Ik hoorde af en toe een rammel uit het vooronder komen. Helaas werd de rammel erger, dat maakt het dan wel weer makkelijk te traceren dan een rammel die je eens in de week hoort. Bij mij in de wijk moet ik terwijl ik afsla (links of rechts) een drempel op en af, hierbij hoorde ik een rammelend geluid. Ik vermoedde het toplager. Vandaag langs een BMW specialist in de buurt geweest om te verifiëren of mijn eigen diagnose juist was. Bingo :).

Het geluid klinkt als het geluid in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=12KCqtlyEfY
Dat wordt dus veerpoten uit elkaar halen binnenkort. Omdat alles toch los moet, ik weer moet laten uitlijnen, de veren en dempers ook al voldoende ervaring hebben én ik een iets lagere auto mooi vind gelijk maar een AP verlagingsset besteld. Voor 3cm naar beneden en achter 2.5cm. In de set zitten vier dempers en vier veren. Ik heb een schroefset overwogen maar ik vind het de meerprijs niet waard.

De specialist heeft ook de ophanging achter nog gecontroleerd en merkte op dat de aandrijfas gevaarlijk veel speling had. Deze laat ik volgende week vervangen.

Ik ben er wel content mee dat ik straks nieuwe schokdempers, veren én verlaging krijg. Van de aandrijfas baal ik wel wat, toch weer een dure onvoorziene uitgave.
Gebruikersavatar
Edje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
Locatie: Wijchen

Hoeveel heeft je auto gelopen?
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
StefanCJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2017, 22:32

Zit nu rond de 298dkm. De schokbrekers voor zijn al eens vervangen maar ik weet niet hoeveel km geleden.
Gebruikersavatar
Edje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
Locatie: Wijchen

Oké, dank je. Mijne heeft 280 gelopen met volledige historie dealeronderhoud, ik heb ik de facturen niets gezien over de aandrijfas, zal deze ook is laten controleren. Bij mij zaten er nog de originele dempers op, heb vorige achter vervangen.

Succes met de reparaties!
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
ilovemycar2

@StefanCJ,

Hoe heeft de garage vastgesteld dat je toplager kapot was?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
StefanCJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2017, 22:32

Door het horen van het geluid in combinatie dat alle andere gevoelige onderdelen (stabi stangen, beide draagarmen) al vervangen waren en geen speling vertoonden. Dit was was ik zelf ook al vermoedde, was weer goed voor mijn ego :mrgreen:

Als 'ie écht gaar is kun je onder het zwarte dopje bobenop de moer/bout zien bewegen terwijl je aan de auto schud. Zo gaar was de mijne niet.
StefanCJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2017, 22:32

Ondertussen wacht ik nog steeds op de AP veren en dempers. De AP set verlaagd achter met 25mm en voor met 30mm. Omdat ik elders op het forum gelezen heb dat na 30/25 verlaging de wielgap voor nog steeds groter is dan achter heb ik Z4 veerpootlagers besteld. De wielgap voor en achter zou dan gelijk uit moeten komen. Ik ben benieuwd. De komende weken ben ik erg druk dus hoop ik ergens een gaatje te vinden om het er toch snel onder te krijgen.

Sinds gisteren zijn van één kant de Corona ringen defect. Het originele onderdeelnummer is 63117161444. Ik heb een setje led's besteld (https://www.well-done-xenon.nl/Bmw-Angel-Eyes-E90-E91-) en wil de Corona ringen na montage van de led's als DRL programmeren via de Carly app.

8)
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”