StefanCJ's e91 325D

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
StefanCJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2017, 22:32

Maandagavond besteld, begin van de middag in huis, einde van de middag onder de auto.

De bouten waarmee de voorste draagarmen aan het fusee zitten zaten muur- en muurvast. Echt geen beweging in te krijgen. Uiteindelijk de slagmoersleutel erop gezet totdat ze half los kwamen, toen draaiden ze beide dol. Vervolgens kon ik er precies met de schijf van de haakse slijper tussen om het schroefdraad door midden te slijpen. Wel gelukt maar het is fijner als het 'gewoon' los wil. Bij het vast zetten het fuseestuk opgekrikt om de draagarmen zoveel mogelijk in 'rijstand' vast te zetten.

Zaterdag wordt de auto uitgelijnd. Ik merk nu al dat de wegligging verbeterd is, minder last van spoorvorming en zijwind.

Besteld bij Q-parts.de, goede prijzen en snelle verzending:
Afbeelding

Iemand interesse in de stabi stangen? Deze zaten bij de set maar ik had deze al vervangen.

Volgende klus worden de Hardy-schijven. Ik ga eerst bedenken of ik dat zelf wil doen. Ik heb geen brug en dat geslijp van vandaag voelde al te veel 'beun' aan :)


Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Ik had precies het zelfde probleem en op de zelfde manier opgelost.

Ik heb interesse in de stabilisator stangen. Stuur maar even een PM met je vraagprijs.
StefanCJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2017, 22:32

Dan lag het dus niet aan mij gelukkig. Ik heb het eerst op de correcte manier geprobeerd maar na drie gebroken Torx bitjes heb ik de slagmoersleutel er maar op gezet :)
Gebruikersavatar
Lennard18
Just getting started
Just getting started
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2017, 16:44
Type Auto: BMW E92 330D

Ik heb precies hetzelfde set besteld. Alleen heb ik er nog de stuurstang koppen bij, is er een reden dat jij deze niet vervangen hebt?
Gebruikersavatar
rsvmakkie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1003
Lid geworden op: 02 okt 2016, 14:39
Type Auto: BMW 325i (2006) Arktis
Locatie: Noord Holland

Heb je ze preventief gewisseld of had je ergens last van?
Ik twijfel om ze gelijk mee te nemen met het plaatsen vaan een Eibach pro verlagingset maar heb eigenlijk geen problemen.
Mijn e91 is uit 2006 en heeft 145000 km gelopen.
Bekijk mijn E91 325i Arktis.
StefanCJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2017, 22:32

Lennard18 schreef:Ik heb precies hetzelfde set besteld. Alleen heb ik er nog de stuurstang koppen bij, is er een reden dat jij deze niet vervangen hebt?
Bedoel je de stabilisatie stangen die ook in deze set zaten? Deze heb ik een maand geleden al vervangen ivm kraken bij het op- en afrijden van drempels.
Stuurstangen heb ik niet vervangen aangezien hier geen speling op zat.

Draagarmen heb ik 'preventief' vervangen. Er zat minimale speling op maar nog zeker geen apk afkeur. Wel is het beste na 300dkm en 12 jaar er wel van af. Ik vervang ze liever nu dan over anderhalf jaar; deze set verslijt ik toch niet meer en als ik ze er nu onder zet heb ik er langer plezier van.
Gebruikersavatar
Alpinadrachten
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3330
Lid geworden op: 01 mei 2011, 11:05
Type Auto: E91 executive

Het is akelig stil over je banden.
Hoe bevallen ze en hoe oud zijn ze nu?
Vaak zijn die goedkope banden het eerste jaar nog wel ok. Daarna worden ze snel hard.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema
StefanCJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2017, 22:32

De banden bevallen eigenlijk boven verwachting goed. Nu moet ik zeggen dat ik geen bochtendridder ben, ik hou dan wel weer van lekker doorrijden op het rechte stuk. Ik ben benieuwd hoe lang ik tevreden blijf. Wat je schrijft herken ik wel; een keer een set Falken FK452 gehad, van nieuw tot aan 5mm waren ze prima, daaronder werd het snel minder.

:)
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Vandaag bij Q-parts24.de (geen onderdeel van Auto onderdelen 24.nl ofzo) een Meyle 'reparatieset' voor het e91 onderstel besteld. Hierin zitten de voorste draagarmen en stabi stangetjes. Ik was van plan om tegen de zomer de draagarmen te vervangen maar als ik het nu doe heb ik er langer plezier van. Setje heeft nr 316 050 0101/HD en kost €191.85 incl. verzenden. Geen geld eigenlijk.
Goeie tip. Net ook een set daar besteld :ja:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Maar is dat wel zo?
Ik heb nog even naar de aankoop van mijn armen gekeken. Orginele TRW M3 armen waar ik 52euro ps voor heb betaald. Een setje stabi armen is ook niet meer dan 40euro.

Edit: de camber armen zitten er ook bij zie ik. Daar heb ik ook nog eens 60euro per stuk voor betaald. Geen slechte deal inderdaad.
Laatst gewijzigd door Ballistic op 26 mar 2018, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Hier kost dezelfde set €340,-
https://www.schmiedmann.nl/nl/bmw-E87/1 ... 60500101HD

316 050 0101/HD: BMW 1 (E81, E82, E87, E88) (11/03--), BMW 3 (E90, E91, E92, E93) (01/05--), BMW X1 (E84) (03/09--)
https://www.meyle.com/nc/en/service-cen ... i-and-bmw/

Nou is Schmiedmann ook wel overdreven duur.. :duh:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ps: heb je de aanhaalmomenten van al deze onderdelen toevallig op n rijtje?
Mijn set is momenteel ook onderweg vanuit DE :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
StefanCJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2017, 22:32

Ik heb dit plaatje elders op het forum gevonden, hij is dus niet van mij:
Afbeelding

Wat wel een uitdaging is: de bouten van nummer 13 dienen met 165nm vast gezet te worden. Je kunt er geen momentsleutel of wringijzer op zetten omdat je de schroefdraad 'vast' houdt met een Torx (indien origineel BMW) of imbussleutel (in het geval van Meyle HD).

Zie:
3.48 van het filmpje. Eigenlijk heb je hier een steekmomentsleutel voor nodig. Wielbouten bij mijn Volvo zette ik altijd met 140nm vast en die trok ik (indien geen wringijzer bij de hand) met een 1/2de ratel los. Ik heb met ongeveer dezelfde kracht + 25nm (op goed gevoel/geluk) de bouten vast gezet. Ik heb er vertrouwen in :)

Afbeelding

ZIe 'control arm to subframe nut' en 'tension strut to subframe nut': er gelden verschillende aanhaalmomenten, afhankelijk van de treksterkte van de bout (staat op de kop van de bout).

:)
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

:Klappen: Dank voor de info! Daar kunnen we wel wat mee :ja:

Ps: die 68Nm, moet je nog 90 graden nadraaien als ik t goed interpreteer. Alleen niet omdat t alu bouten zijn gok ik...?
De bouten in die set zijn overigens 10.9, dus moet dan dus 100Nm + 90 graden zijn. De moeren zijn ovaalvormig zag ik. Voelt qua gewicht niet als aluminium in ieder geval.

Die 165Nm lijkt me ook veel. Zeker om dat met inbus of Torx tegen te houden.. :shock:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Ik heb de armen met een ratel + torx zo vast gezet als ik kon. Daarna bleek het slechts nog een klein stukje met de momentsleutel. Hij draaide niet mee mee omdat hij al zo goed vast zat.
Met de auto op de brug is het inderdaad vrij zwaar. Met de auto op de krik lukte het beter.

Mocht hij toch meedraaien en je momentsleutel nog niet klikken, zet dan een pijp op je ratel en draai hem steeds een stukje vaster en controleer na met de momentsleutel.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”