Robert's E91 325i M Sport Edition ||

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobertRvZ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 363
Lid geworden op: 05 jan 2013, 17:31
Type Auto: E91 325i LCI M Sport Edition
Locatie: otterlo (Gelderland)

Waar de ruitenwisserarm zit, daar zit de schakelaar ook gemonteerd.

Afbeelding


BMW E90 318i 2007 -Sold-
BMW E46 M3 2003 -Sold-
BMW E91 325i 2012
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Duidelijk thanks, wist ik niet 008
Gebruikersavatar
RobertRvZ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 363
Lid geworden op: 05 jan 2013, 17:31
Type Auto: E91 325i LCI M Sport Edition
Locatie: otterlo (Gelderland)

Dinsdagavond was het weer tijd voor de jaarlijkse beurt.
Deze keer een grote beurt met hoofdletter G...

Afbeelding

Toch besloten de injectoren een soort van preventief te gaan vervangen. Ik had nog geen last van overslag of schudden bij koude motor maar wel een roetzwarte uitlaat na ongeveer 200km en dat is/was me toch een doorn in het oog. Nu hopen dat het daar mee opgelost is :)

De bougies waren zeker geen overbodige luxe, net als het luchtfilter en interieurfilter...

Afbeelding

Afbeelding

Het zaakje weer fris nieuw :)

Afbeelding

Daarna de injectoren in de DME ingeleerd en de adaptiewaarden ook nog terug gezet.

Afbeelding

En weer alles op zn plek.

Afbeelding

Vandaag de uitlaat gepolijst en de auto daarna gewassen :mrgreen: toch jammer dat de sierstukken van net een jaar oud nu al zo aangetast zijn...

Afbeelding

After

Afbeelding

Nu kunnen we er weer een poos tegenaan :ja:
BMW E90 318i 2007 -Sold-
BMW E46 M3 2003 -Sold-
BMW E91 325i 2012
Gebruikersavatar
Blue Raccoon
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2585
Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56

Goed bezig wel lekker dat je allemaal zelf kan.

Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Injectoren was dus n gok als oorzaak voor t rijk lopen? Zou ook n lambdasonde kunnen zijn. Wellicht was diagnose stellen wel nuttig geweest. INPA geeft bv ook info mbt diverse componenten en of ze in t normale bereik opereren.
Maar preventief onderhoud is op zich nooit verkeerd. Wat is je km-stand?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
RobertRvZ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 363
Lid geworden op: 05 jan 2013, 17:31
Type Auto: E91 325i LCI M Sport Edition
Locatie: otterlo (Gelderland)

Een gok was het niet, beetje te duur voor :lol: De auto is volledig storingsvrij. Emissiesysteem functioneert goed en regelt alles netjes op beide banken. Draaistabiliteit waarden verschild onderling niks/nagenoeg niks. NOx sensor heb ik al vervangen een poos geleden omdat deze in storing stond. De auto heeft 133000 gelopen met zn originele injectoren. Beetje verschillend per auto maar meestal is dat wel de stand dat ze beginnen te etteren. Op injectoren en de NOx sensor na zijn het prima motoren. Lambdasondes gaan eigenlijk nooit kapot en als die wel kapot is geven ze dat ook aan. NOx katalysator wil nog wel eens verzadigen maar ook dat geeft de auto zelf aan met uitlezen.
BMW E90 318i 2007 -Sold-
BMW E46 M3 2003 -Sold-
BMW E91 325i 2012
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

RobertRvZ schreef:...maar wel een roetzwarte uitlaat na ongeveer 200km en dat is/was me toch een doorn in het oog. Nu hopen dat het daar mee opgelost is :)
Preventief onderhoud is natuurlijk altijd goed... maar de N52 heeft geen injectoren en toch ervaar ik af en toe wat schommelingen in het toerental en schudden. Beetje gas geven en het is weer over... maar toch.

Anyway... dat zwart worden van voornamelijk het linker uitlaatsierstuk is mij ook een doorn in het oog, maar ik heb er maar mee leren leven. Keukenrol ligt achterin de auto :)
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

@Robert: lees nog niet echt een aanleiding wat op de injectoren duidt, maar hopelijk helpt t in ieder geval 008
@Creative: dat instabiele toerental is dat meteen vanaf start of duurt t even? Kan wel degelijk met een lambdasonde te maken hebben. Realtime waarden in INPA kunnen dat laten zien.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Is meteen vanaf start en meestal bij een warme motor.
Dan moet Robert daar 1 maart maar even naar kijken :mrgreen:
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Een lambda sonde doet niks in opwsrmfase, decelleratie en acceleratie. Hij meet wel uiteraard..maar doet er niks mee. De momenten worden wel korter overigens. Eerst open.. dan closed loop.

@Crea.. je hebt wel degelijk injectoren. Alleen geen dure piezo injectoren maar ouderwetse. ;)
Schommelingen kan van alles zijn. Begin bij begin. Hoe zijn je onderhoudsdingen zoals bougies.. daarna is valse lucht makkelijk te meten.
Dan ga je idd wat dieper.
Nobody said it was easy....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

RobertRvZ schreef:Een gok was het niet, beetje te duur voor :lol: De auto is volledig storingsvrij. Emissiesysteem functioneert goed en regelt alles netjes op beide banken. Draaistabiliteit waarden verschild onderling niks/nagenoeg niks. NOx sensor heb ik al vervangen een poos geleden omdat deze in storing stond. De auto heeft 133000 gelopen met zn originele injectoren. Beetje verschillend per auto maar meestal is dat wel de stand dat ze beginnen te etteren. Op injectoren en de NOx sensor na zijn het prima motoren. Lambdasondes gaan eigenlijk nooit kapot en als die wel kapot is geven ze dat ook aan. NOx katalysator wil nog wel eens verzadigen maar ook dat geeft de auto zelf aan met uitlezen.

Nox filter al eens gerenegeerd? Om verzadiging te voorkomen... maar het houdt een x op..
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Een lambda sonde doet niks in opwsrmfase
Daarom vroeg ik t ook. Als je met koude motor korte tijd na t starten (tot ie in closed loop gaat) hier nooit last van hebt, kan dat iets zeggen over de sonde.
'Onze' N52's hebben uiteraard ook injectoren.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

NOS schreef:@Crea.. je hebt wel degelijk injectoren. Alleen geen dure piezo injectoren maar ouderwetse. ;)
Schommelingen kan van alles zijn. Begin bij begin. Hoe zijn je onderhoudsdingen zoals bougies.. daarna is valse lucht makkelijk te meten. Dan ga je idd wat dieper.
Op het moment dat ik het tikte dacht ik nog... “niet de beroemde N53 injectoren, maar gewoon inspuitventielen bij de N52. Wezenlijk verschil tussen de N52 en N53... dat snappen ze wel...”. Reminder to myself: obsessief duidelijk verwoorden werkt het beste.

Wat te doen qua onderhoud overleg ik wel met de garage. Op afstand is toch speculatie.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

:lol:

Ja dat snap jij..en ik...en vele..maar ook vele niet. Blijft lastig communiceren soms...
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Goed bezig Robert, onderhoud altijd +1 :ja:
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”