Vester's E91 330D

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

toch wel verschil! ik heb het op de heenweg niet echt in de gaten gehouden maar op de terugweg viel me op (na tanken) wat voor Range ik nog over had . normaal zat dat op krap 600km

Afbeelding

moet nog even wat meer rijden maar de auto lijkt ineens een stuk zuiniger te zijn geworden :ja:

ook het olieverbruik is sinds de beurt prima: iets van 1:10.000, lijkt me prima binnen de perken. met mijn kilometers betekent dat iedere 5 á 6 maanden een litertje olie erbij donderen :ja:

morgen nieuwe bougies monteren, heb ook een nieuw luchtfilter en microfilter besteld en voor de zekerheid een reserve Bobine. samen met verse olie een paar weken geleden is het meeste normale onderhoud nu wel geweest :) banden zijn einde van de zomer aardig opgereden denk ik, begin volgend jaar komen de remschijven + blokken aan de beurt, alles op zn tijd.


Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Is de auto niet gewoon ‘gereset’?
Kan mij niet voorstellen dat het zo’n gigantisch verschil zou moeten kunnen maken.

Ik hoefde overigens ook pas na 11.000km een litertje bij te vullen. Daarna na 5000km een litertje en laatst na 2800km.
Lijkt leuk, maar vertekent behoorlijk. Volgens mij heeft mijn wagen niet de beloofde afleverbeurt gehad. Wel interval gereset, maar verder niets. Eind van de maand in ieder geval APK en oliewissel bij Rap.
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

dat ga ik je binnenkort kunnen vertellen als ik wat meer benzine heb verbruikt 001

denk vooral ook dat het een verhaal van en/en is... volgens de Idrive kunnen microfilter en bijvoorbeeld remblokken nog wel een tijd mee, mijn neus en ogen zeggen wat anders.... heb het idee dat het "onderhoud in eigen beheer" toch wat minder serieus genomen is dan het in eerste instantie leek. wellicht ook doordat ik nu in korte tijd veel kilometers ermee maak in tegenstelling tot de vorige eigenaar... maar deze bougies zouden volgens de computer nog 90000km mee kunnen. remmen nog 30.000 maar ik weet zeker dat ik dát er niet mee ga redden. staat voor na de zomer op de planning

het zou me ook niet verbazen als die ene bougie al langer niet helemaal OK was, met starten liep die wat onrustiger dan dat die de laatste dagen doet...

olie ging de eerste 2000km vrij rap, sowieso goed warm gereden en een paar keer op zn staart getrapt... heb 1x grijze rook gezien en daarna gelukkig niet meer... ff stof eruit blazen :Klappen:
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

zo, gister avond eindelijk tijd (en verkoeling) gevonden om wat onderhoudsdelen te vervangen.
auto op de oprit, gereedschapswagen ernaast en sleutelen maar.
begonnen met de bougies, om bij de achterste te komen moet het microfilter er af met nog wat andere klepjes en kapjes.
mooi 6 nieuwe bougies erin gedraaid, dat was sowieso nodig vanwege het eerdere voorval en zoals ik het nu zie ook niet erg om fris te hebben...

cilinder 1 zag er het ergste uit
Afbeelding

bij het terug monteren heb ik wat contactspray in de bobine gespoten en de bougies heb ik uiteindelijk droog gemonteerd. heb er nog wat meer over opgezocht en hoewel BMW adviseert het wél te doen adviseren een aantal anderen (waaronder NGK zelf) om het vooral niet te doen..

vervolgens microfilter vervangen (was best hard nodig)
Afbeelding

en ook het gewone luchtfilter kon geen kwaad om vervangen te worden
Afbeelding


de auto heeft een software update gehad naar de meest recente versie (juli 2018) en behalve een paar subtiele veranderingen is er ook een probleempje met de automaat verdwenen.af en toe bij wegrijden reageerde het gaspedaal totaal niet voor een paar seconden. alleen als het warm is en alleen als de auto ook warm was gereden. voelde niet mechanisch en de spoeling bij ZF van 2 weken eerder had het probleem ook niet opgelost (had ik ook niet verwacht). ik had al gelezen op een Amerikaans forum dat heel sommige mensen daar ook last van hadden en ook bij hun verdween het met de update.

verder de afgelopen tijd nog wat kleine dingen aangepast:

de "diffusor" zijdeglans zwart gespoten ipv het antraciet grijzige wat het was. staat een stuk beter bij de achterruit nu.
Afbeelding

verder 15mm spacers geplaatst op de achteras.

en in de 330i zit er een klepje voor de rechter uitlaatpijp die pas open gaat boven toerentallen. die heb ik nu gebypassed zodat die altijd open staat, je hoort de uitlaat nu net subtiel iets meer.

nog op het wensenlijstje: linker koplamp beter polijsten. ik zag met het sleutelen dat de rechter koplamp in 2011 vervangen is, dat verklaart wel waarom die in betere staat is. kijken of we de linker (bijna) net zo mooi kunnen krijgen.
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Goed bezig geweest! Hoe heb je gezien dat de koplamp vervangen is? Ik heb het idee dat dit bij mijn wagen ook is gedaan namelijk.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

op je koplamp zit een stickertje (met BMW logo) en een datum.
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Verrek inderdaad! Ik heb ook een nieuwe (2014) unit zitten.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

CreativeS schreef:Is de auto niet gewoon ‘gereset’?
Kan mij niet voorstellen dat het zo’n gigantisch verschil zou moeten kunnen maken.

Ik hoefde overigens ook pas na 11.000km een litertje bij te vullen. Daarna na 5000km een litertje en laatst na 2800km.
Lijkt leuk, maar vertekent behoorlijk. Volgens mij heeft mijn wagen niet de beloofde afleverbeurt gehad. Wel interval gereset, maar verder niets. Eind van de maand in ieder geval APK en oliewissel bij Rap.
je had inderdaad gelijk, op lange termijn is verbruik niet noemenswaardig veranderd, waarschijnlijk inderdaad een kleine reset icm een zeer rustige lange reis vlak ervoor. :mrgreen:
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

In Zwitserland hebben ze ook zulke zuinige benzine... :mrgreen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

daarnaast zijn we weer een 8000km verder sinds de update, het blijft een heerlijke wagen en bovendien een auto die beter bij me blijkt te passen dan de Z4 deed.

niet veel aan gesleuteld/geklust de afgelopen tijd, olieverbruik zit op een prima 1:5000 en verder heeft die sindsdien geen slag verkeerd meer gegeven. de mattenset is er deze week uit gegaan voor een rubberen winter set, en ook de winterbanden (= 4 seizoenenbanden in mijn geval) gaan er een dezer dagen onder. mooi op een setje replica Style 166 velgen (M5) maar dan in 18". ben heel benieuwd hoe die rijden, op de Z4 reden ze erg goed namelijk.

de huidige zomerset kan er na de winter nog voor een paar maanden op maar dan zijn de voorbanden wel echt af, ik denk dat die nu al een "advies" op de APK zijn :mrgreen: daarom ook lekker op tijd naar de winterset met het mindere weer in aantocht.
en deze winter eens bedenken wat ik er op wil (heb nu michelin Pilot Sport 3)

op het lijstje voor komende winter:
-2 nieuwe xenon pitten vanwege verkleuring
-nieuwe schijven + blokken, voor en achter (brembo geperforeerd voor de looks met normale brembo straatblokken)
-APK
-nieuwe versterker om de Hifi een upgrade te geven. ik zit nu te denken aan de Match UP7-BMW https://www.audiotec-fischer.de/en/matc ... rs/up-7bmw
inregelen kan ik zelf (is mn vak) en hoewel niet goedkoop ben ik wel erg fan van oplossingen waarvoor ik niet hoef te solderen of connectors af te knippen. dit is een 1 op 1 vervanging van de huidige (hifi) versterker.
Eric Beamer
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 184
Lid geworden op: 21 mar 2018, 16:27
Type Auto: 330I 05-2007 Touring (E91)

Leuk verhaal om te lezen en blijft een tijdloze kleur zilver!
Had de mijne ook liever in zilver gehad'; sparkling graphite, vraagt toch wat meer aandacht..... :twisted:
Mag ik weten waar je de software update hebt laten doen,neem aan voor de ECU ?
Heb ook heel incidenteel last van inhouden gehad, als ik bv met gas los een bocht nam (stapvoets) en na de bocht weer rustig gas gaf, was het net alsof ie inhield.
Na uitlezen bij BMW en het natuurlijk niet vinden van een storingsmelding, hebben ze de adaptieve waarde v/d automaatbak gereset en ik heb het sindsdien niet meer gehad, toeval ?
Dus een update is zeker op mijn "things=to=do=list"! 003
BMW 330I Touring (E91) 05-2007 Automaat N52
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

de update geldt voor allerlei systemen, is een totaalpakket. o.a. de DME (motorcomputer) maar ook automaat, iDrive(niet de kaarten uiteraard) etc etc. kosten waren iets van 180 euro geloof ik. dan weet je ook zeker dat het daar niet aan ligt :)

hieronder wat meer info, erg duidelijk uitgelegd. toevallig bij dit bedrijf ook mijn vroegere MX5 gekocht, topbedrijf :ja:

https://www.woutbouman.nl/blog/een-bmw- ... -uitvoeren
Eric Beamer
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 184
Lid geworden op: 21 mar 2018, 16:27
Type Auto: 330I 05-2007 Touring (E91)

Alweer dank, heb het bedrijf een mail gestuurd met wat vragen, wordt vervolgd ! :ja:
BMW 330I Touring (E91) 05-2007 Automaat N52
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

oh voor de duidelijkheid: mijn auto heeft de update gewoon bij de dealer gehad.
Eric Beamer
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 184
Lid geworden op: 21 mar 2018, 16:27
Type Auto: 330I 05-2007 Touring (E91)

Oh.... verkeerd begrepen, kreeg deze mail terug, waarin hij waarschuwt voor het audio gedeelte?
Beste Eric,
Software updaten is nooit zonder risico. Zeker niet bi die audio systeem. Dus als we dit gaan doen, zou ik zeker niet de modules op de most ring aangesloten gaan doen. Een software update aan de auto is niet iets waar u op kunt wachten. Dit kan namelijk enkele uren in gebruik nemen. het spoelen en software updaten staat los van elkaar. het maakt dus niet uit wat u eerst doet.
De kosten voor een algehele sw update zijn 120 euro.
Hebben ze het hier ook over gehad bij de dealer?
Weet niet zo goed wat ik hier van moet denken.....
BMW 330I Touring (E91) 05-2007 Automaat N52
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”