Vester's E91 330D

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

Eric Beamer schreef:Helder en wat is concreet het prijsverschil tussen OEM en Brembo, of ben ik nu erg lui? :roll:
je bent een beetje lui, maar ik heb tijd over dus ik heb het ff opgezocht :)

ekris webshop: €988,90 voor 4 remschijven en 4 sets remblokken
autodoc: € 328,74 voor 4 remschijven en 4 sets remblokken (brembo)
autoparts-online: €228,36 voor 4 schijven en 4 sets remblokken (oem kwaliteit = ABS)


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ligt aan welke Brembo's je koopt, want er zijn wel veel varianten. Van OEM vervangend materiaal tot zoiets als Brembo GT, maar het gaat in dit geval over standaard maat schijven natuurlijk en dan een OEM equivalent.

Ps: denk dat je de Brembos meer als OEM-kwaliteit moet zien dan ABS. 1/3 vd prijs is een heel fors verschil uiteraard.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

Dutch79 schreef:Ligt aan welke Brembo's je koopt, want er zijn wel veel varianten. Van OEM vervangend materiaal tot zoiets als Brembo GT, maar het gaat in dit geval over standaard maat schijven natuurlijk en dan een OEM equivalent.
in dit geval heb ik de prijs van de geperforeerde brembo's genomen (brembo Xtra).
https://www.bremboparts.com/europe/nl/p ... oensniveau

Ps: denk dat je de Brembos meer als OEM-kwaliteit moet zien dan ABS. 1/3 vd prijs is een heel fors verschil uiteraard.
zijn niet mijn woorden, maar die van de auto-onderdelen website... ik deel je mening :)
Eric Beamer
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 184
Lid geworden op: 21 mar 2018, 16:27
Type Auto: 330I 05-2007 Touring (E91)

Dank Vester !
Verschil is idd behoorlijk...... :twisted:
BMW 330I Touring (E91) 05-2007 Automaat N52
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

ja toch? en dan tel ik kosten voor de montage nog maar niet mee. (hoewel je de officiële BMw schijven natuurlijk ook prima zelf kan monteren)
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

zo, ontiegelijke rotschop!

de 330i bevalt nog steeds uitermate goed! teller staat ondertussen op 335k km. geen goedkope auto geweest sinds de aanschaf, ondanks dat die toen in prima staat was. gemiddeld zo'n €2000 per jaar aan onderhoud. grote dingen zijn
2x voorremmen (1x krom),
compleet niet onderstel incl draagarmen voor + achter,
set nieuwe bobines,
2x set nieuwe bougies,
nieuwe accu (1x)
nieuwe banden (1x winter 1x zomer).
waterpomp+termostaat
sensor voor de excenter as
verder klein spul

auto heeft me 2x laten staan (1x waterpomp onderweg en die sensors voor de as-verstelling). en 3x als je een lekke band meetelt. niet slecht in 125k km.

ondertussen staat zn opvolger ook op de oprit

wegens veranderingen qua werk (ik ben volledig zelfstandig geworden) wilde ik de auto "op de zaak" kunnen zetten. vanwege de belastingregels was dat helaas met de huidige 330i niet mogelijk. heel jammer want de auto rijdt echt heel goed voor zn km-stand en ik zou er het liefst nog jaren in door blijven rijden. qua eisen ben ik dusdanig veeleisend (geworden) dat er op marktplaats of gaspedaal maar een handvol auto's uberhaubt het overwegen waard waren. het grootste deel hiervan was dusdanig slecht onderhouden dat het niet de moeite waard was, nog los van de (belachelijke) vraagprijzen. ik weet dat alles de laatste 2jr duurder is geworden maar mensen denken echt goud in handen te hebben....

anyway. begin januari bij een 330D van 2008 wezen kijken (M57 6 cilinder diesel) welke op zich prima er uit zag maar het onderstel was/is hard aan vervanging toe. prijs was op zn zachtst gezegd optimistisch te noemen, heb een jodenbod gedaan wat uiteraard niet geaccepteerd werd, dus huiswaards gegaan.
paar dagen later appje van de verkoper dat ie een paar mankementen (o.a. gloeibougies & Module) vervangen had en of ik nog interesse had. heb wat op de prijs gedaan maar nog steeds lang niet genoeg.
ondertussen de ogen open gehouden maar er was weinig tot niks wat mn hart sneller liet slaan, dus na een week of 3 nog een appje eraan gewaagd dat ik nog een fractie met de prijs omhoog kon, en of er nog interesse in verkoop was. dat bleek een goeie timing te zijn want de verkoper had ondertussen zelf net een nieuwe auto opgehaald dus de 330D stond in de weg.

lang verhaal kort: 30% van de vraagprijs af wat mijns inziens realistisch is voor de staat.
nieuw onderstel staat bovenaan de prioriteitenlijst. KW Street Comfort gaat t worden. had ik eigenlijk al op de vorige 330i willen plaatsen maar toen wegens levertijd (en acute noodzaak) niet doorgegaan toen. daarnaast wat kleine zaken aanpakken. denk dat er een paar draagarmen vervangen mogen worden. wat ditjes en datjes en daarna vooral op smaak maken.

Afbeelding
Afbeelding

de 330i komt trouwens zeer binnenkort te koop voor een realistisch bedrag, PM me indien je interesse hebt. alle onderhoud sinds nieuw! is gedocumenteerd en alles vanaf 200k km voorzien van facturen.
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Fijne km-vreter. Hoeveel heeft de diesel gelopen?
Ik ben wel benieuwd naar foto's van de 330i, die werken niet meer in dit topic.
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

ik zal er komende week ff voor gaan zitten en de foto’s terug zetten 👍🏻 diesel staat net over de 200k heen
langenr
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 243
Lid geworden op: 27 jan 2019, 08:03
Type Auto: BMW E91 335i

Hij staat er puik bij! Die wielen staan hem goed :autotje spelen:
BMW E91 335i N55 LCI M-Sport xHP MHD stage 2+
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

KW Street Comfort gaat t worden. had ik eigenlijk al op de vorige 330i willen plaatsen maar toen wegens levertijd (en acute noodzaak) niet doorgegaan toen.
Op welke termijn komen die eronder?
Hou ons op de hoogte. Lijkt me ook wel n interessante optie.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

langenr schreef: 17 feb 2023, 20:43 Hij staat er puik bij! Die wielen staan hem goed :autotje spelen:
Tnx! Zelf niet kapot van de wielen en heb nog een setje OZ Superleggera’s liggen van de zilveren, die ga ik binnenkort even passen (maar moeten nieuwe banden op).

Heb de grote remschijven 348mm dus even kijken of ik 17” kan hebben voor de winter. Anders wordt het 18” in de winter en 19” In de zomer.
Dutch79 schreef: 17 feb 2023, 20:46
KW Street Comfort gaat t worden. had ik eigenlijk al op de vorige 330i willen plaatsen maar toen wegens levertijd (en acute noodzaak) niet doorgegaan toen.
Op welke termijn komen die eronder?
Hou ons op de hoogte. Lijkt me ook wel n interessante optie.
+/- voor eind maart :ja:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik kwam dit topic nog tegen als bookmark waarbij de KW Street Comfort onder een F36 is gegaan. Schijnt erg goed te zijn...
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1524407

Great ride quality. I'm genuinely surprised at how well this soaks up bumps and dips. I was waiting for the car to pogo on a particular high speed dip but the rebound is fantastic with nowhere near the amount of bouncy travel as stock. I would recommend them to anyone who is worried about retaining ride quality.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

jup, dat topic ben ik de afgelopen jaren ook al meermaals tegen gekomen. had dit onderstel eigenlijk al onder de 330i willen hebben maar toen door noodzaak (gebroken schokdemper bevestiging) in combinatie met de levertijd toen (meer dan een maand) een andere keuze gemaakt.

setje wordt dit weekend besteld en dan hoop ik dat het met een week of 2 in huis is 👍🏻
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zorg je voor wat fotootjes? 008 :ja:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

De 330i is ondertussen verkocht, de 330D krijgt wat onderhoud en reparaties:

Gloeibougie Module was kapot tijdens de proefrit, volgens de verkoper nog vervangen voor de verkoop door een.... kapotte module :wtf:

nouja lang verhaal kort: nieuwe module besteld en vandaag met wat worstelen weten te installeren. wat zit dat ding diep weggewerkt zeg! storing is wel weg.

ook de drukknop van het panoramadak gaf wat storing (A671 , bleef hangen). via Youtube een reparatie-video gevonden en toegepast. morgen maar eens proberen of de code weg blijft.

plaatje bij het praatje, die banen in het midden zit/zat wat koperslijpsel op wat een soort van kortsluiting geeft, waardoor de auto denkt dat de knop ingedrukt blijft.
Afbeelding

de spiegels verstelden zichzelf steeds, wat googlen leerde dat je dat voor niks op kan lossen door de stekker "op te schuren". hoe dan :wtf: maar het werkt ook nog! spiegeltje ff los klikken, spiegelmotor los halen (1x torx 8 en dan voorzichtig uit de connector trekken) en dan ff de 8 pennetjes licht opschuren. sindsdien geen last meer van gehad :ja:

Volgende op het lijstje is:
-een niet-werkend deurslot (nieuwe besteld, alleen installeren is een schijtklus),
-een vieze/plakkende handgreep (was al een nieuwe meegeleverd met de verkoop)
-en de Auxiliry Waterpump ( A6D1 ). die laatste is vrij makkelijk te reviseren met nieuwe koolborsteltjes. (zie hieronder)

daarna uitzoeken wat er precies allemaal versleten is aan het onderstel (was bekend bij aankoop). vermoedelijk de meeste draagarmen vervangen en sowieso schokdempers voor + achter vervangen door een kwalitatief schroefsetje. :popcorn:



ook de extra waterpomp (auxilary waterpump) deed het niet meer. gekend probleem van veel 6 cilinder BMW's. vervangen kan maar reparatie is ook niet al te lastig. Deze waterpomp zorgt ervoor dat de cabine (actief) van warmte wordt voorzien. als de pomp niet werkt stroomt er wel wat koelwater door de cabine maar niet genoeg. de gewone waterpomp pompt uiteraard gewoon koelvloeistof rond dus het heeft niks te maken met de temperatuur van de motor zelf.

met behulp van Youtube durfde ik de klus wel aan. zelf een setje koolborstels besteld in de goeie maat (€10) en de waterpomp uit de auto gehaald. zoals te zien op de foto's komt daar een enorme hoop troep uit. voornamelijk het "stof" van de oude koolborstels. alles lekker schoon gemaakt, opgeschuurd waar nodig en de nieuwe koolborstels erin gesoldeerd.
alles bij elkaar 1,5u bezig geweest inclusief kopjes koffie

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vester86 op 26 feb 2023, 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”