Jeremy E91 335i - Forged rebuild ip

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Met mijn obd stekker heb ik geen foutcode kunnen vinden. De dealer gaf aan om een diagnose rapport op te stellen en daar is hij een dag mee bezig dus die heb ik bedankt.
Ondertussen net de grens over in Oostenrijk en 1x. de storing gekregen. De wastegates worden nog aangestuurd en de leidingen zien er niet beschadigd uit voor zover ik het kan zien.
Ook hoor ik geen gesis bij het optrekken.
In de torque app geeft hij wel een maximale boost aan van 120.0 Psi ik denk dat de schaal niet verder gaat. De sensor is in ieder geval goed.


E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Balen van de foutmelding tijdens de vakantie hopelijk verder vervolg zonder echte problemen.
Wellicht helpt het als je niet teveel gas geeft. Niet echt leuk om je vakantie rit ‘gehandicapt ‘ door te brengen maar wellicht kun je bij de bestemming even sleutelen.

De boost druk is bij geen enkele app (behaalde Mhd en JB4) correct. Die pakken allemaal de verkeerde sensor en die is beperkt tot 1.2 bar. Heb er zelf ook al enkele geprobeerd zonder succes.
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Ondertussen goed aangekomen op de bestemming. Tijdens het laatste stuk van de reis is de storing niet meer terug gekomen. Al heb ik niet meer plank gas gegeven.
Hoeveel charge air pressure sensoren zitten er dan op gemonteerd en waarom is deze gelimiteerd?

Met een andere app staat het anders aangegeven namelijk: vacuüm/boost en deze geeft altijd een negatieve waarde. Is dit de vacuüm waarde ten opzichte van de vuldruk (boost)?
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Dennie
Just getting started
Just getting started
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 nov 2013, 20:43
Type Auto: BMW E91 325i

Hele gave 335i heb je :ja: :Klappen:

Hopen dat de storing meevalt.
BMW E91 325i 2008 - Styling :Mpower: 225 19" - :Mpower: pakket - shadowline
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Er zitten twee druksensoren in je inlaat traject. 1 voor de gasklep en 1 erna. Die ervoor is gelimiteerd in druk, om hogere resolutie krijgen en wordt vooral bij lagere belastingen dus gebruikt. Die erna meet tot 2,5 bar absolute druk (dus tot 1,5 boost boven Atmo) en ook de temperatuur.
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Het blijft gissen zonder code maar controleer in eerste instantie:

1: Chargepipe op positie en eventuele scheuren
2: Connectie (slangenklem) van chargepipe richting intercooler
3: Connecties op intercooler (moet op jack/brug ivm onderplaat)
4: Vacuumslangen, ook diegene die voor over de motor loopt, op lekkage/uitdroging.

1-3 zit rechts van de motor, 4 zit links.
Mr Bullet
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
Type Auto: 335i Touring

Beide druk sensoren kun je redelijk makkelijk bij komen om los te maken... Koude motor is handig want ik je brand zo je handen.
Ik heb beide sensoren schoongemaakt met remmenreiniger. Wees voorzichtig en laat de boutjes niet vallen.

Bij een automaterialenshop kan je 3.5mm slang kopen (zie verhaal in de link die hierboven al is gegeven) om eventuele uitgedroogde slangen te vervangen. Als je 4m lengte koopt kom je een heel eind. Dit heb ik bij de auto van mijn zwager al gedaan. De mijne moet nog. Ook hiervoor geldt dat het met een koude motor fijner werken is. :mrgreen:

Succes!
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Bedankt voor alle tips iedereen!

Vandaag in mijn eentje nog eens een stukje gereden en een aantal keer kick down geprobeerd in meerdere versnellingen. Alles ging goed en ik heb geen een keer de melding gekregen.

Wellicht heeft het te maken met het feit dat de wagen niet volgepakt was en niet zo zwaar was als voorheen?

Volle wagen=meer belasting=meer charge air pressure.

Zoals het nu gaat laat ik het voor wat het is en ga ik in Nederland aan de slag om iets te vinden.

Afgelopen week toevallig de connecties van de intercooler gecontroleerd toen de wielkuip er van tussen was. Niks bijzonders kunnen zien.

Mocht het ergens lekken, dan hoop ik dat het op het overpressure traject is en niet op het vacuüm gedeelte. Een vacuüm lekkage is lastiger op te sporen namelijk.

Kan het voorkomen dat een wastegate van de turbo niet goed afsluit? Of beter gezegd heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Ik moet mij nog eens verdiepen hoe deze precies werkt en aangestuurd wordt.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
Piet08
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1021
Lid geworden op: 13 sep 2017, 17:24
Type Auto: 335d Xdrive
Locatie: Overijsel

Geniet van je vakantie :thumbup:
Ford Escort RS2000 (MK2)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
Ford Sierra Cosworth
BMW 330d (e46)
BMW 335d Xdrive (f30)
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Volle wagen= meer belasting = dezelfde boost druk maar wel grotere kans dat het target niet gehaald word omdat hij langer in zijn toeren blijft hangen door de zwaardere auto.

Het kan zijn dat een wastegate wat open blijft staan door bijv teveel speling (last van rattle?) dan krijg je de bekende underboost code. Ook een vacuum lek veroorzaakt diezelfde problemen.

Succes!
Gebruikersavatar
Alpinac2
Just getting started
Just getting started
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 sep 2015, 12:52
Type Auto: e91 2007 335i / Alpina C2

Je kan ook even kijken naar de boost control solenoids deze sturen de wastegates aan en gaan vaak kapot of lekken. Heb deze vervangen bij mijn e91 en weg was de 30 ff melding. Ze zijn makkelijk zelf te vervangen, zitten aan de linkerkant van het blok als je ervoor staat boven het uitlaat hitteschildje. Succes!!
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Bedankt voor de tips! Deze ga ik zeker meenemen als ik weer in Nederland ben.
Afgelopen dagen overigens geen enkele keer de melding gekregen....

Edit:

De Beemer stond er vrolijk bij vanmiddag.
Bij het huisje staat hij gelukkig droog en koel in een ondergrondse garage

Afbeelding
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Gisteren weer terug thuis gekomen van Italië. Tijdens de reis 2x de storing gekregen tijdens WOT (berg op 5-6).
Onderweg even een stopje gemaakt bij de Hockenheimring. Afbeelding

Afbeelding

Welke downpipes zijn er aan te raden? Zitten er veel verschillen inde merken onderling? Ik begreep dat VRSF niet goed passen.
Laatst gewijzigd door Jeremydk op 17 jun 2018, 16:48, 2 keer totaal gewijzigd.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Welkom thuis weer 001

Ik zou toch eerst de storing(en) eruit halen, eer je verder gaat met modden :wink:
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Dankjewel, ik ga morgen een afspraak maken bij Gijsbertsen om het te laten maken.

Daarnaast ben ik spulletjes aan het kopen om te kunnen Modden. Ik ga ze pas plaatsen als alles in orde is.

Overigens laat ik gelijk een walnutblast uitvoeren, een afneembare trekhaak monteren en een OCC monteren.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”