Dre's Touring E91 2009

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sranangbmw
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 nov 2018, 20:49
Type Auto: E91 316 Touring facelift LCI 2009
Locatie: Nijmegen

Dankjewel voor de tips.

Van de week klaagden mn kids over de leren achterbank 001 ...ze gaven aan dat het echt koud was...dus besloten om telkens een fleece deken op de achterbank te leggen als ze meerijden...das een nadeel als de achterbank geen stoelverwarming heeft.Of een losse stoelverwarming aanschaffen en via de sigaretten aansteker aansluiten.

Deze week ff tijd gehad om de bedradings schema te controleren,ik heb geen garage dus moet ik wachten tot dat t weer droog weer wordt.Dus alvast een begin gemaakt om de bedrading na te checken voor t geval ik problemen tegen kom.

Afbeelding
Op de volgende pin nrs zitten er draden:
1-blauw/paars -stoelverwarming module
4-rood-plus(+) constante stroom voor de stoelverwarming (kleur bedrading is bij de mijne rood/bruin)
5-rood/groen-ignition plus voor stoelverwarming module
8-bruin-massa(-) voor de stoelverwarming

Ik heb wel een paar vragen hierover:
de ader van nr 1 (blawpaars) waar moet ik deze ader vanuit de connector/stekker naar toe trekken?
ader nr 5(rood/groen) moet deze ader naar de aan/uit knop voor de stoelverwarming?

Voeding voor de stoelverwarming kan ik die via de middenconsole (sigaretten aansteker of i-drive?) of rechtsstreeks via de zekering doos?En hoeveel amperage zekering moet dit standaard zijn voor de stoel verwarming?


Gebruikersavatar
sranangbmw
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 nov 2018, 20:49
Type Auto: E91 316 Touring facelift LCI 2009
Locatie: Nijmegen

ff een update:
Na lang zoeken op internet heb ik op een duitse site een elektrische schema gevonden.

Afbeelding
Uit de schema kon ik lezen waar de draden naar toe moeten en hoeveel amperages ik moet gebruiken
Blauw/Paars gaat naar de bedienings paneel
Groen/Rood samen gekoppeld met de passagiers stoel naar de zekeringskast op een 5A zekering
Bruin is massa
Rood Bruin gaat naar de zekerings kast op een 30A zekering.
Ik moet nog i.d zekeringskast kijken waar er een 5A & 30A ruimte vrij zit,misschien dat ik dit i.d handleiding kan lezen of er reeds een aansluiting voor stoelverwarming is aangebracht?

Wat ik allemaal nog moet aanschaffen :
Afbeelding
B-kabelset voor de bestuurderszijde
D-kabelset voor de passagierszijde
M-2 stuks zekeringen van 30A
N-1 stuk zekering van 5A
S-bedieningspaneel voor climatecontrole en stoelverwarming

Tips waarmee ik rekening moet houden voordat ik ga beginnen zijn altijd welkom.
Ik weet alvast dat ik v.d accu de - pool eraf moet halen voor ik de stekker onder de stoel af koppel.

Het is nu wachten op mooi droog weer zodat ik lekker kan gaan hobbyen :D
Gebruikersavatar
sranangbmw
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 nov 2018, 20:49
Type Auto: E91 316 Touring facelift LCI 2009
Locatie: Nijmegen

Vanwege drukte met mn werk en gezins leven heb ik geen tijd gehad om mn topic bij te houden.
Er is wel het één en ander gebeurt aan de auto.
Terug roep aktie gehad v.d BMW dealer ivm de stekker verbinding v.d aanjager v.d verwarming/ventilatie.In zeldzame gevallen kan dit tot oververhitting zorgen en vervolgens tot kortsluiting of smelten v.h stekkercontact leiden en kan brand veroorzaken.Dit werd uiteraard op kosten v.d BMW dealer vervangen omdat dit onder het kader v.d kwaliteitsanalyse valt van BMW.Ben benieuwd of andere E91 bezitters ook zo'n terug roep aktie hebben gehad.

Verder had ik eindelijk tijd gehad om de voorste stoelen te vervangen.
Afbeelding[/img]

Bij het aansluiten v.d stekkers onder de stoel kreeg ik het alarm op de boardcomputer voor de airbag.
Ik dacht eerst dat ik de stekkers verkeerd had aangesloten maar dit was niet het geval,bij de dealer geweest en die kon de storing niet resetten.
De mat sensor v.d passagiers zijde was stuk.Hiervoor heb ik een weerstand kunnen kopen en daarna de alarm kunnen resetten.
[Afbeelding][/img]

Tijdens de terugroep aktie kregen ze een melding in hun systeem "motor olie druk".
De dealer gaf aan dat de distributie ketting binnenkort moet worden vervangen anders loop ik de risico dat de auto ernstige motorschade kan oplopen.
Daar zit ik niet op te wachten dus morgen gaat de auto naar de dealer en het volgende wordt vervangen:
-ditributieketting
-spanner/geleiderail
-oliefilter vervangen
-motorolie verversen
-kleppendeksel pakking

Als dit is gedaan kan ik de komende jaren met een gerust hart genieten van mn auto.
Gebruikersavatar
sranangbmw
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 nov 2018, 20:49
Type Auto: E91 316 Touring facelift LCI 2009
Locatie: Nijmegen

Foto v.d stoelen die ik heb vervangen:
[Afbeelding][/img]

Ook de deurpanelen zijn vervangen.
Binnenkort wil ik ook de remklauwen blauw gaan spuiten.
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

sranangbmw schreef: 23 mei 2019, 19:22Terug roep aktie gehad v.d BMW dealer ivm de stekker verbinding v.d aanjager v.d verwarming/ventilatie.In zeldzame gevallen kan dit tot oververhitting zorgen en vervolgens tot kortsluiting of smelten v.h stekkercontact leiden en kan brand veroorzaken.Dit werd uiteraard op kosten v.d BMW dealer vervangen omdat dit onder het kader v.d kwaliteitsanalyse valt van BMW.Ben benieuwd of andere E91 bezitters ook zo'n terug roep aktie hebben gehad.
Die hebben velen gehad... niet alleen E91's.

Terugroepactie Aanjagereindtrap - stekkerverbinding
Gebruikersavatar
sranangbmw
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 nov 2018, 20:49
Type Auto: E91 316 Touring facelift LCI 2009
Locatie: Nijmegen

Ok...was gewoon nieuwsgierig...wel fijn dat dit door BMW netjes wordt verholpen.

Vanmiddag kreeg ik foto's v.d BMW monteur binnen omtrent de werkzaamheden die gedaan zijn.
Hij zei dat ik geluk heb gehad,het had erger gekund.
Spanning v.d ketting was slap en als dit tijdens rijden was geknapt kon ik gelijk een ander blok zoeken/kopen

[Afbeelding][/img]

[Afbeelding][/img]

[Afbeelding][/img]

Morgen mag ik de auto ophalen als het zover is en dan kan ik weer een aantal jaren genieten.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”