Timo’s motorswap N52b30a ( It’s Running )

Plaats hier de foto's van jouw BMW E9x
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TimothydeVisser
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 17 aug 2018, 08:17
Type Auto: Retrofitted facelift e91

Beste leden,

Ik ga hier een beetje bijhouden voor jullie wat ik allemaal aan mijn auto verander.
Mijn auto is volledig omgebouwd van pre Lci naar Lci, inc cic navi en combox ( met bmw apps )
De auto was niet voorzien van mistlampen dus deze heb ik zelf geinstaleerd en de betrefende bekabeling naar de Frm getrokken en gecodeerd.
Ook is deze voorzien van een m-sport onderstel met Eibach pro kit & veerpoot lagers van een z4 ( -10 mm )
Met velgen vaan een f serie, die ik heb moeten laten aanpassen om passend te krijgen onder mijn auto.
De dakhemel en aanbouw delen zijn in het zwart gemonteerd, en me interieur lijsten zijn in alcantara gewrapt.
Ik heb ook een backup camera ingebouwd en gecodeerd in de originele cic interface ( in handsvat kofferklep )
Laatst heb ik mijn carter pakking & oliehuis pakking vervangen ( inc subframe drop ) en ook de bougies en olie zijn uiteraard vervangen.

Lijstje met onderdelen die vervangen zijn ivm met mijn lci ombouw :

Motorkap
voorbumper
spiegels
koplampen
kofferklep
achterlichten
Cic & combox
Volledig herspuiten

Mijn volgende project word een motorswap waar ik van een n46b20b ( 4 cilinder ) naar een n52b30 ( 6 cilinder ) zal gaan.
Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee en zal dit in een aparte post hieronder posten.

Wat foto's van de boven genoemde dingen:

Voor,
Afbeelding
Afbeelding

Na,
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door TimothydeVisser op 01 dec 2019, 07:07, 7 keer totaal gewijzigd.


Pre Lci To Lci :ja:
N46 To N52 99%
Gebruikersavatar
TimothydeVisser
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 17 aug 2018, 08:17
Type Auto: Retrofitted facelift e91

Mijn motorswap,

Zoals hier boven dus aangegeven ga ik een n52b30 motor in mijn e91 plaatsen.
Hiervoor moet er redelijk veel veranderd worden in de motorruimte.
Denk aan airco leidingen/power steering leidingen/ koelvloeistof leidingen.
Uiteraard zal ook de dme en eventueel cas module vervangen moeten worden.
Dit project heeft geen haast en zal dus stukje voor stukje gaan.
Beginnend met onderdeeltjes kopen en als laatst de motor zelf.

ALS ER MENSEN ZIJN MET ONDERDELEN VAN EEN N52B30 330I GRAAG CONTACT MET MIJ OPNEMEN !!!!


Momenteel heb ik al :

Dubbel massa vliegwiel + koppeling set
Uitlaat 330i e91
Complete achterste subframe inc diff en remmen 330i e91
Remmen voorzijde 330i

Ik ga me deze week bezig houden met het demonteren van alle onderdelen aan het subframe zodat deze gestraald kan worden en gespoten.
Ook de remklauwen voor en achter worden gestraald en gereviseerd.
Het diff wordt ook gestraald en gespoten ( en keringen vervangen )
De wiellagers worden dus ook gelijk maar vervangen.

Hier wat fotos van de eerste aankopen,

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door TimothydeVisser op 25 aug 2019, 09:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Pre Lci To Lci :ja:
N46 To N52 99%
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Mooi klusje, daar ben je de rest van de week nog wel even mee bezig :lol:

Respect :ja:
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Nou nou, dat zal niet je daily zijn denk ik. . Knap hoor!
F34 328i



Afbeelding
Gebruikersavatar
TimothydeVisser
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 17 aug 2018, 08:17
Type Auto: Retrofitted facelift e91

Lijst met nog te bestellen onderdelen

Airco,

Afbeelding




Motor en koeling,

Afbeelding


LuchtFilter Huis,
Inlaatluchtdemper 13717541736 Ebay
Zuigkap 13717541737 Ebay
Rubberbalg 13717536004 Ebay
Aansluitstuk 13717536002 Ebay
Hittefilmluchtmassameter 13627520519 Ebay


Afbeelding

Koelwater Spul,


Koeling Blok/Radiator,



Powersteering,

Afbeelding
Laatst gewijzigd door TimothydeVisser op 14 sep 2019, 10:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Pre Lci To Lci :ja:
N46 To N52 99%
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Projectje zegt ie. :Hosanna: Wat een werk zeg, wat je tot nu toe alleen al gedaan heb. Laat staan de motorswap.
Ik zie dat je je dakrails weg gehaald heb? Hoe spannende klus is dat?
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
TimothydeVisser
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 17 aug 2018, 08:17
Type Auto: Retrofitted facelift e91

totaal niet spanned eigenlijk,
ik had het geluk dat iemand de in mijn kleur verkocht en dat mijn dakhemel er toch al uit moest voor de zwarte te steken.

werkwijze:

dakhemel eruit
per kant 3 bouten los
dakrails eraf
dakgaten dicht kitten ( goede seal gebruiken, zelf heb ik die shell seal gebruikt )
vervang stukken erin klikken klaar

je hebt ze ook in het zwart, dan moeten ze niet gespoten worden.
ik had gewoon enorm veel geluk dacht dat ik 50 euro heb betaald in kleur

heb tot nu toe redelijk veel geluk gehad,

die achteras compleet van 330i 100 euro inc remmen en diff
uitlaat 330i 100 euro
dubbel massa vliegwiel ( 60 000 ) oud 50 euro 001
Pre Lci To Lci :ja:
N46 To N52 99%
Gebruikersavatar
Pauwlus
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 469
Lid geworden op: 10 jun 2018, 07:35
Type Auto: E91 318i

Leuk project idd. Mij rest alleen de vraag waarom geen M-tech bumperset gepakt i.p.v. de standaard lci bumpers?
Als je dan toch een lci conversie doet dan gelijk naar de M versie. Maar dat is mijn mening natuurlijk. Misschien vind je die niet mooi oid

Btw was een 330i lci kopen niet goedkoper geweest?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
E91 318i touring
Gebruikersavatar
TimothydeVisser
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 17 aug 2018, 08:17
Type Auto: Retrofitted facelift e91

Natuurlijk zou een 330i kopen goedkoper zijn geweest.
Maar waar is de lol van de hobby dan nog ?
De reden dat ik voor een motorswap ga is aangezien ik nu 240 000 op mn teller heb en mijn koppeling begint te trillen ( vliegwiel ) en hij olie begint te gebruiken ( ketting en klepseals )
Aangezien dit samen al een redelijk bedrag gaat kosten kies ik er voor om een andere motor te leggen.
De motor die ik koop gaat zoizo nieuwe klepseals en ketting op ( en als er al wat kilometers op staan gaat die voor totaal revisie )

Ik vind de voorbumper van lci mooi, zou graag alleen de achterbumper nog wel in m tech hebben ( dit is enige deel aan mijn auto dat niet herspoten is )
Pre Lci To Lci :ja:
N46 To N52 99%
Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Gaaf project! Succes ermee :cool:
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Gebruikersavatar
TimothydeVisser
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 17 aug 2018, 08:17
Type Auto: Retrofitted facelift e91

Momenteel het volgende aan het uitzoeken,

Voor deze swap moet er uiteraard een dme (motor ecu) van een n52b30(a) in mijn auto komen.
Normaal gezien moet je bij een dme ook de cas module vervangen en deze moeten beide van dezelfde auto komen ( inc keys) .
De dme & cas zijn vin locked op een ( niet overschrijfbaar ) gedeelte in de ecu (emprom)
Er is wel een mogelijkheid deze te herschrijven met behulp van tools zoals autohex ( +/- 3500 euro)
Nu heb ik contact met een persoon van een ander forum die dit zou kunnen en dus de (isn) vin code van mijn cas op de "nieuwe" dme zou kunnen schrijven ( of andersom)

Dit is voor een leek zoals mij mijn petje te boven en ben benieuwd of dit gaat lukken.

ik kan coderen en modules flashen maar op de chips zelf gaan schrijven door middel van een soort hacken wordt me te lastig :Klappen:

EDIT : dit is dus mogelijk en opgelost
Laatst gewijzigd door TimothydeVisser op 17 aug 2019, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Pre Lci To Lci :ja:
N46 To N52 99%
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Knap hoor dat je dat allemaal kan en durft :ja:

Ik vind het al vervelend, als ik de achterbank naar voren moet klappen, EN moet tanken op 1 dag :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2984
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

:Hosanna: :Hosanna:
TimothydeVisser schreef: 17 aug 2019, 10:40 totaal niet spanned eigenlijk,
ik had het geluk dat iemand de in mijn kleur verkocht en dat mijn dakhemel er toch al uit moest voor de zwarte te steken.

werkwijze:

dakhemel eruit
per kant 3 bouten los
dakrails eraf
dakgaten dicht kitten ( goede seal gebruiken, zelf heb ik die shell seal gebruikt )
vervang stukken erin klikken klaar

je hebt ze ook in het zwart, dan moeten ze niet gespoten worden.
ik had gewoon enorm veel geluk dacht dat ik 50 euro heb betaald in kleur

heb tot nu toe redelijk veel geluk gehad,

die achteras compleet van 330i 100 euro inc remmen en diff
uitlaat 330i 100 euro
dubbel massa vliegwiel ( 60 000 ) oud 50 euro 001
Thanks! Met die vervangstukken erin kunnen er dan helemaal geen dakdragers meer op, of dat wel?
E91 320i :Mpower:
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Gaaf project man! Ga ik zeker volgen. :ja:
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
TimothydeVisser
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 201
Lid geworden op: 17 aug 2018, 08:17
Type Auto: Retrofitted facelift e91

Ray320 schreef: 17 aug 2019, 13:36 :Hosanna: :Hosanna:
TimothydeVisser schreef: 17 aug 2019, 10:40 totaal niet spanned eigenlijk,
ik had het geluk dat iemand de in mijn kleur verkocht en dat mijn dakhemel er toch al uit moest voor de zwarte te steken.

werkwijze:

dakhemel eruit
per kant 3 bouten los
dakrails eraf
dakgaten dicht kitten ( goede seal gebruiken, zelf heb ik die shell seal gebruikt )
vervang stukken erin klikken klaar

je hebt ze ook in het zwart, dan moeten ze niet gespoten worden.
ik had gewoon enorm veel geluk dacht dat ik 50 euro heb betaald in kleur

heb tot nu toe redelijk veel geluk gehad,

die achteras compleet van 330i 100 euro inc remmen en diff
uitlaat 330i 100 euro
dubbel massa vliegwiel ( 60 000 ) oud 50 euro 001
Thanks! Met die vervangstukken erin kunnen er dan helemaal geen dakdragers meer op, of dat wel?
Deze kunnen er nog op, maar moeten dakdragers van een e90 zijn dan ipv e91
zie foto 's :

Afbeelding
Afbeelding
Pre Lci To Lci :ja:
N46 To N52 99%
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Showroom & Projecten”