Sorry voor het wat lange verhaal, maar ik vond het wel enigzins van belang om dit toe te lichten.
6,5 jaar geleden werd ik eigenaar van een Seat Leon van 2001.
Deze met LPG uitgevoerde 1,8l 20v heeft mij veel genot, plezier maar ook werk gebracht (blok vervangen, veel gekloot met de LPG installatie, maar ook genoeg van geleerd).
Eind 2018 liep ik (toen de keuring weer kwam) tegen het punt aan dat ik hem net door de keuring kreeg. Wat wil je met een auto die toen +-380d km er op had zitten?
Wetende dat dit een nog moeilijkere opgave zou worden eind 2019, ben ik langzaam eens gaan rondkijken voor een vervanger.
Wensen: minimaal van 2010, degelijke auto, niet meer dan 200d km gelopen, mogelijk voorzien van LPG, compleet uitgevoerd (Cruise Control, Climate Control, stuurbediening, navigatie als het kan) en minimaal 150pk.
Budget was groeiende en afhankelijk van een aantal zaken, maar dit zou tussen de 8 en 10k uitkomen.
Het werd een ingewikkelde zoektocht.
Qua merken viel er al een groot deel af: fransen komen er hier niet in, evenmin italianen.
Ford, Opel, Volvo, Mercedes doen me niet direct veel, op wat modellen na die niet te betalen zijn .
De aziaten zijn leuke merken, maar niks waar ik echt warm van werd en nog leuk betaalbaar bleef.
Zo bleven er nog maar een paar merken over, zoals VW, Audi, Seat en BMW.
Ik had echter geen zin in de probleem-blokken van de VAG groep die in bijna alle auto's vanaf 2005 zitten (de bekende olie problemen) en al helemaal geen zin in terugkomende kosten die DI motoren met zich mee brachten.
Ik heb lange tijd gehoopt op een uitvoering (seat, audi of VW) waarbij het olie-probleem al was opgelost (dit kost echter €4000,-!), maar die kwam ik niet tegen.
Dus kwam ik uit bij BMW.
BMW heeft al sinds mijn kindertijd een aparte plek, ik heb zelfs ooit op school een spreekbeurt gegeven over BMW en de oude BMW 8 serie, een droomauto!
Rondkijkend naar wat er beschikbaar was, betekende dit dat ik maar 1 ding moest aanpassen aan mijn wensenlijst, namelijk de leeftijd.
Ik wilde een auto hebben van minimaal 2010, maar dat zou bij BMW betekenen dat ik of over de km-stand zou gaan, over boven mijn budget.
De km-stand vind ik wat belangrijker, zeker gezien ik een LPG installatie wilde (ik rijd 35d km per jaar en wil persé geen diesel).
Het bouwjaar verlagen naar 2005 zou dus beter passen, dus werd het minimaal 2005.
Motorisch: De 4 cilinder blokken zijn leuk, maar op veel fora toch aangegeven als niet echt BMW-waardig. Dus een 6 cilinder. Geen DI motor, dus zou het een N52-blok worden.
Model: absoluut een 3-serie en ik heb wat met een coupé, dus een E92.
Door het jaar heen de verschillende occasion sites afgestruind en genoeg voorbij zien komen, maar niks dat op dat moment paste in mijn budget.
Toen kwam eind 2019 weer en zoals verwacht, de Leon kwam niet meer door de keuring heen.
De auto had er met de LPG al 414d km op zitten (het blok had ik vervangen met 324d km voor een met 95d km op de teller) en ik kreeg de viergas-meting niet goed.
Nu heb je gelukkig tot het moment van aflopen nog 2 maanden om je auto gekeurd te krijgen, dus vanaf 24 december (toen hij afliep) had ik nog tot eind februari om te zorgen voor een keuring of een andere auto.
Eerst van alles geprobeerd om de meting in orde te krijgen. Waar het probleem lag was wel bekend, namelijk bij de LPG installatie en zijn injectoren.
Eind januari wel al dichter bij de gewenste waardes, maar nog steeds net te hoog.
In februari nog meer geprobeerd, maar nog steeds net te hoog. De garage waar ik de keuring liet doen, wist ook niet genoeg van LPG af, dus die kon mij ook niet helpen.
Half februari tot de conclusie gekomen dat ik de auto nu toch echt moest gaan vervangen.
Gelukkig stond er al een tijdje een mooie BMW E92 325i te koop in de buurt van Woerden.
Dus, bellen met die garage voor een mogelijk proefrit en dit kon. Ik had die vrijdag vrij, dus met mijn pa 1,5 uur in de auto naar Woerden.
Lang verhaal kort: de BMW beviel uitstekend. wel wat schade, maar niks dat wij zelf niet kunnen oplossen. Na wat overleggen over de prijs, deze in kunnen ruilen voor de Leon en toen terug naar huis in mijn nieuwe auto!
En dan nu waar ik het topic echt voor aangemaakt heb, de BMW.
De optielijst:
Spoiler
P7RSA Package Comfort
S1CAA Selection of COP-relevant vehicles
S226A Sports suspension settings
S249A Multifunction f steering wheel
S255A Sports leather steering wheel
S2KEA BMW light alloy wheel, V-spoke 188
S302A Alarm system
S322A Comfort access
S3ACA Trailer coupling
S403A Glass roof, electrical
S431A Interior mirror with automatic-dip
S441A Smoker package
S459A Seat adjustment, electric, with memory
S464A Ski bag
S481A Sports seat
S493A Storage compartment package
S494A Seat heating driver/passenger
S4ADA Interior trim strips, brushed aluminium
S4AEA Armrest front, retractable
S502A Headlight cleaning system
S508A Park Distance Control (PDC)
S520A Fog lights
S521A Rain sensor
S522A Xenon Light
S524A Adaptive Headlights
S534A Automatic air conditioning
S544A Cruise control with brake function
S548A Kilometre speedo
S563A Light package
S609A Navigation system Professional
S620A Voice control
S644A Preparation f mobile phone w Bluetooth
S676A HiFi speaker system
S7RRA Dynamic package
S863A Dealer List Europe
S868A Language version, Dutch
S877A Omission of non-combined operation
S886A On-board literature, Dutch
S8S2A Coding, alarm signal
S8S3A Automatic locking during starting
S8SPA Control unit COP
S1CAA Selection of COP-relevant vehicles
S226A Sports suspension settings
S249A Multifunction f steering wheel
S255A Sports leather steering wheel
S2KEA BMW light alloy wheel, V-spoke 188
S302A Alarm system
S322A Comfort access
S3ACA Trailer coupling
S403A Glass roof, electrical
S431A Interior mirror with automatic-dip
S441A Smoker package
S459A Seat adjustment, electric, with memory
S464A Ski bag
S481A Sports seat
S493A Storage compartment package
S494A Seat heating driver/passenger
S4ADA Interior trim strips, brushed aluminium
S4AEA Armrest front, retractable
S502A Headlight cleaning system
S508A Park Distance Control (PDC)
S520A Fog lights
S521A Rain sensor
S522A Xenon Light
S524A Adaptive Headlights
S534A Automatic air conditioning
S544A Cruise control with brake function
S548A Kilometre speedo
S563A Light package
S609A Navigation system Professional
S620A Voice control
S644A Preparation f mobile phone w Bluetooth
S676A HiFi speaker system
S7RRA Dynamic package
S863A Dealer List Europe
S868A Language version, Dutch
S877A Omission of non-combined operation
S886A On-board literature, Dutch
S8S2A Coding, alarm signal
S8S3A Automatic locking during starting
S8SPA Control unit COP
Dat wat ik wil aanpassen, hoop ik zo veel mogelijk met OEM oplossingen te kunnen doen, of BMW moet er geen oplossing voor hebben.
Mijn wishlist voor de komende tijd:
- kentekenhouder achter (done)
- Nieuwe LPG installatie (done)
- Nieuwe velgen en banden (done)
- Stuur vervangen voor M sport stuur (done)
- Verlagen (done)
- wrappen chrome raamstrips naar zwart (done)
- zwarte nieren (done)
- spoorverbreding achter (done)
- M-tech achterbumper (done)
- Audio upgrade
- CCC vervangen voor CIC prof.
- MULF2 vervangen voor combox
- m-tech voorbumper
- vervangen motorkap
- LED interne verlichting
- LED achterverlichting
- LED angel eyes
- LED knipperlichten
- LED kentekenverlichting
- Blinderen achterruiten
- Dashcam voor en achter
- LTE module voor Wi-fi
- Plaatsen van AutoPi
Als laatste de foto's natuurlijk:
Nogmaals, sorry voor het lange verhaal, maar vond wel dat ik het hier kwijt kon, bedankt voor het lezen!