Voorganger BMW
Soms pakken de dingen niet zo mooi uit als je zou willen. In 2018 kocht ik een Alfa Romeo 159 met een flinke kilometerstand. Mijn idee was om daarvan een project te maken en te kijken hoe lang ik ermee kon rijden. Dat ging verrassend goed, eigenlijk. In iets meer dan een jaar tijd heb ik er minder dan een ton op kunnen zetten. Dat ging helaas wel gepaard met de nodige (prijzige) reparaties. Zeker na een paar upgrades (pindakaas leer, Prodrive wielen, Bilstein onderstel, Brembo remmen en Apple CarPlay) was het een heel erg fijne auto en nog altijd vind ik het een bijzonder fraai model.
Ondanks de 'slechte' naam van het merk heb ik er veel plezier aan beleefd. Alleen kwam ik op een gegeven moment tegen te veel reparaties aan terwijl ik wilde upgraden. Toevallig was mijn zwager op zoek naar een vervanger voor zijn 156 die écht aan het einde van zijn latijn was. Ik had gelukkig gespaard in de tussentijd en heb de 159 redelijk goed kunnen verkopen.
Ik wilde een Giulia of een F31, maar beide zijn het niet geworden. De Giulia was nog te nieuw en de F31's die in het budget vielen hadden te veel kilometers gelopen óf waren episch kaal uitgerust. Daarbij wilde ik een auto met een beetje tuningspotentie. Zo kwam ik uit bij een late E91 325d met de N57-motor. Euro5 (daarom geen 335d, die zijn nauwelijks te vinden met E5), een automaat met veel reserves en een motor waar ook nog het een en ander aan aangepast kon worden.
Ik heb de auto vorig jaar gekocht van een particulier in Nederland. Vanwege de eerste lockdown was Duitsland op slot en ik wilde niet langer met de Alfa door (anders moest mijn zwager wat anders kopen en kreeg ik nog minder ervoor terug). Het was de enige in Nederland met minder dan anderhalve ton op de klok op dat moment. De auto in kwestie is niet bijzonder luxe uitgevoerd, maar leer, xenon en het grote CIC-systeem waren aanwezig. Dat waren wel drie dingen die ik per se wilde, aangezien het lastig is dat later te monteren.
Opties / uitrusting
- Kleur: Alpinweiss 3
Interieur: Dakotaleer - Sattelbraun
S494 - Stoelverwarming
S4AE - verschuifbare armleuning
S4VG - Titansilver interieurlijsten
S609 - Navigation Profesional
S502 - koplampsproeiers
S520 - Mistlampen
S534 - Climate Control
S205 - Automaat (GA6HP26Z)
S249 - Lederen multifunctioneel stuurwiel
S2KU - BMW Style 285 wielen
S346 - Chrome Line exterieur lijsten
S522A - Xenon koplampen
S423 - Velours vloermatten
Defecten bij aanschaf
Normaal gesproken zou ik de auto direct naar de garage brengen om 'm up to date te maken, maar koos er nu voor om eerst even een paar weken erin te rijden. Uiteindelijk waren er een paar probleempjes:
- Gasveren waren 'lam'
Ledverlichting rechtsachter deed het niet goed
Airco-unit vloog er soms uit
Gepiep bij openenen linkerraam
Lakschade rechtsachter
Start-stop knop versleten
iDrive knop beschadigd
Navigatiesysteem verouderd (2011 software...)
Verwijderen ///M badge!
De grote beurt heb ik laten uitvoeren door de Alfa Romeo specialist. Echter, met name de achterlichten en de airco-unit waren even iets te specifiek. Vandaar dat ik de rest een week later heb laten uitvoeren bij een BMW-specialist. Dat waren twee redelijke rekeningen achter elkaar. Ik had gelukkig niet het hele budget stukgeslagen op de auto, maar juist iets bewaard. Zo kon ik de auto weer perfect krijgen.
BBS RX-R velgen
Nu de auto helemaal strak was (op de lakschade na, daarover meer) werd het tijd voor nieuwe velgen. Ik ben altijd een groot BBS-fan geweest. Op de 159 zijn er geen passende BBS-wielen (en waren de Prodrive velgen de enige juiste wielen naar mijn mening ). Maar voor de BMW was het dus wél mogelijk. In het bijzonder ben ik fan van de kruisspaak-velgen, dus ik kon op zoek! Het zijn uiteindelijk de BBS RX-R velgen geworden (9J ET32 rondom) met Dunlop SP Sportmaxx RT2-banden in de maat 245/35 19. Ietsje te groot en geen breedset (en geen runflat), maar voor het comfort deed het wonderen.
Bilstein B12 Pro-kit
Dan breekt er zo'n raar moment aan dat je rijdt op nieuwe wielen, maar nog wel op de originele veren. Ik twijfelde tussen een schroefset of een goede veer-demper upgrade. Het werd een beproefd recept: de Bilstein B12 Pro-kit. Met name aan de voorzijde was de E91 te hoog en aan de achterkant te laag. Dat was met de verlaging een stuk beter. Qua rijden is het een vooruitgang. Het verschil was niet zo groot als bij de Alfa, maar die was dan ook voorzien van écht oude dempers .
Alpina-lip en lakcoating
En we gaan verder! Niet veel later werd het tijd om die lakschade te verhelpen. Ook was de lak in goede conditie, maar kon het wel iets beter. Als laatste vind ik de E91 standaard een beetje blote billen gezicht hebben. Niet lelijk, maar een beetje meer 'karakter' mocht van mij wel. In plaats van een M-pakket monteren koos ik voor een Alpina bumper in combinatie met een keramische glascoating. Meteen werd dan de lakplek bijgewerkt. Het resultaat vond ik zelf bijzonder geslaagd, maar het is natuurlijk heel erg smaakafhankelijk.
Bak spoelen, Wagner Evo intercooler en K&N filter
Uiteraard moest het moment van chiptuning snel komen. In plaats van direct dat te doen, heb ik eerst de bak laten spoelen en nog eenmaal de motor na laten kijken. Ook is er een Wagner Evo Intercooler en K&N luchtfilter geplaatst. Verder werden de remblokken achter vervangen en alle vloeistoffen ververst.
XHP transmissie software
Voordat ik de motor ging aanpassen, heb ik eerst de xHP-software van RBT Tuning geïnstalleerd. Dit kun je zelf vrij eenvoudig doen. Het verschil is echt enorm. De motor pakt beter op en de bak schakelt sneller. Daarbij kun je alles naar wens instellen. Ik heb 'm op Stage III gezet en dat bevalt prima.Mocht je liever een iets luiere mapping hebben, kan dat ook. Superhandig en niet eens zo heel erg duur.
Chiptuning
Nadat de auto technisch en optisch helemaal in topconditie was, werd het tijd voor chiptuning! Ik ben uitgekomen bij Van Vught Tuning in Marum. VAG-kenners weten 'm goed te vinden en daarnaast doet Johan ook BMW's. Het resultaat was (en vind ik nog steeds) bijzonder indrukwekkend, 328 pk en 675 Nm! Het verbruik nam juist iets af (mede doordat de EGR is uitgeschreven). De DPF zit er nog wel onder. Het is een 2011 model (dus APK afkeur) en ik vind de geurtjes niet prettig. Daarbij is de uitlaat nog mooi schoon, evenals de bumpers . De prestaties moet ik nog even meten, maar het is echt een snelle auto geworden. afhankelijk van de grip kun je in 6 seconden de 100 km/u aantikken en de top weet ik niet: de teller gaat maar tot 260 km/u. Een Jaguar F-Type V6 bijhouden in Duitsland was geen enkel probleem!
Winterbanden
Daarna was het tijd voor winterbanden. De Dunlops bevallen (veel) beter dan dat ik had verwacht. Alleen als het koud en nat is, zijn ze duidelijk niet in hun element. Normaal gesproken kocht ik altijd winterbanden, maar met de zachte winters maak je nooit echt gebruik ervan. Vandaar dat ik ervoor koos om allseasons in de winter te gebruiken. Perfect voor Nederlandse winters en voorzien van een sneeuwvlokje. Je kan er dus mee op een keer op wintersport. Qua velgen heb ik een setje BBS CK (CK002) gevonden (19", 8,5J, ET35) met Continental AllSeason Contacts in de maat 235/35 19. Ietsje smaller en platter dan mijn zomerbanden. Qua scherpte lever je wel wat in (comfort ook), maar wegrijden in de sneeuw is geen enkel probleem en met koud en nat weer zijn de bandjes prima.
Apple Carplay
Dan het iDrive systeem. Dat was geupdate naar 2020-specificatie. Het werkt merkbaar sneller en de laatste verkeerswijzigingen in mijn omgeving worden nu wél vermeld! Handig. Mijn vriendin zweer bij Apple CarPlay. Voor de Alfa kon ik een Sony XAV-unit plaatsen, maar dat gaat niet bij de E91. Gelukkig heb ik via Bimmersupplies een unit gevonden. De installatie ging niet van een leien dakje en de werking ook niet echt. Tip: laat het installeren daar waar je het koopt. Het systeem werkt in principe goed als je eenmaal rijdt. Koppelen blijft altijd een dingetje, zeker als zowel mijn vriendin als ik geregeld om en om moeten koppelen. Ik moet zeggen dat ik het telkens meer gebruik in plaats van de CIC-unit. Wel is het heel erg prettig dat ik altijd een goede backup heb. Het BMW systeem heeft bij mij altijd perfect gewerkt.
Eibach anti-rollbar
Verder nog upgrades? Jazeker! De meeste grote dingen had ik al gedaan, maar er kriebelde nog wat. Ik zie hier op het forum dat ik niet de enige ben . De Bilstein kit bevalt heel erg goed. Zeker op hogere snelheid op de snelweg is het geweldig. Niet hard, maar wel stevig. Precies hoe ik het prettig vind. Maar de bochten zelf was nog niet des BMW's. Daarom heb ik gekozen voor een Eibach anti-rollbar voor en achter. Het koste iets van 300 euro, maar is het geld meer dan waard. Na deze modificatie stuurde de auto aanzienlijk beter. Met name het vertrouwen wat je hebt is groter. Ook gaat het ten koste van niets. Het comfort blijft het zelfde. Nog een nadeeltje van de B12 kit is dat 'ie (net als de standaard E91) hangt op zijn bips. Dat is verholpen met het slechtwegen-pakket.
https://www.autoblog.nl/files/2021/04/a ... -970-3.jpg
Dakrails
Qua uiterlijk vind ik de auto wel af. Ik was op zoek naar een AC Schnitzer achterspoiler, maar die worden niet meer verkocht. De zwarte Maxton-lip die erg populair is, vind ik persoonlijk niet zo mooi. Daarbij vind ik het wel leuk dat de achterkant er vrij 'standaard' uitziet. Wel heb ik op Marktplaats een setje aluminium dakrails gevonden. Ik wilde per se de dakrails van een late E91, dus de lagere rails. En aluminium, dat is gelukt!
Houtinleg
Een ander dingetje was het interieur. De aluminiuminleg is prima, maar voelde wat plastiekerig aan. Het was prima, maar een beetje meer sjeu mocht wel. Ik wilde perse Nussbaum houtinleg en dat was erg lastig te vinden. uiteindelijk vond ik een setje op Marktplaats bij een vriendelijke particulier!
Interieur upgrades
Nu we toch bezig zijn met het interieur, daar viel op zich ook wel wat te winnen. Het bevindt zich in een prima staat, gelukkig! Maar aangezien ik nog een tijdje met de auto wil gaan rijden (ik sta na anderhalf jaar op 180.000 km) vond ik het wel tijd voor wat interieur upgrades. Hiervoor ben ik over de grens gaan kijken (Ebay Kleinanziegen en Schmiedmann). Ik heb de volgende onderdelen besteld.
- Sportstuurwiel met flippers
Alcantara-insert voor sportstuurwiel
Nieuwe sportpedalen
Sportstoelen met lendensteun en verwarming
Nieuwe vloermatten
Nieuwe automaat-pookknop met alcantara
Hoes voor pookknop leer-alcantara
Nieuwe pookknop en hoes voor handrem
En zo zijn we uitgekomen waar ik nu ben. De auto is nog niet helemaal klaar. Er staan nog een paar kleine en een paar grote upgrades gepland zodat ik nog een tijdje ermee door kan .
Ik zal het geregeld updaten met de laatste wijzigingen en zal vaak genoeg jullie hulp nodig hebben, want het wordt telkens specifieker