Volgens het wetboek ben je als eigenaar aar verplicht je auro goed te onderhouden. Nu is goed relatief maar je snapt hem wel. Dan kan je ook zeggen dat je je getinte auto zo gekocht hebt en dus niet de boete mag krijgen.
Of zit ik er naast?
Het roetfilter is nou eenmaal iets wat er is...kut maar helaas. En het zal eht nog wel ff duren eer het bestraft wordt.
Over je eobd...naast foutcodes moeten de readinestesten ook afgerond zijn. Zolang dat softwarematig ook op afgerond gezet kan worden is er niks aan de hand. Is het niet afgerond..dan wordt er gewoon geroetjoekeld.
overigens zijn niet alle foutcodes direct emissiegerelateerd. Een nokkenassensor die een p0 genereerd is 100% afkeur.
Verbod op verwijderen roetfilter 2016
-
- Just getting started
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 30 nov 2015, 12:44
Het roetfilter was voor 2011 niet wettelijk verplicht.
Dus geen zorgen tot dat jaar.
Het derde remlicht etc... hoefde ook niet met terugwerkende kracht.
Wat als ze alle sportuitlaten die 3% meer geluid maken en geplaatst zijn na 2001 gaan verbieden.
En zo kunnen we nog wel ff doorgaan.
Ik verwacht dat het vanaf 2011 of nieuw verplicht word.
Mijn roetfilter is alleen leeg gehaalt en door de betere tuner uitgezet.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan controleren.
Dus geen zorgen tot dat jaar.
Het derde remlicht etc... hoefde ook niet met terugwerkende kracht.
Wat als ze alle sportuitlaten die 3% meer geluid maken en geplaatst zijn na 2001 gaan verbieden.
En zo kunnen we nog wel ff doorgaan.
Ik verwacht dat het vanaf 2011 of nieuw verplicht word.
Mijn roetfilter is alleen leeg gehaalt en door de betere tuner uitgezet.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan controleren.
- MrFloppY
- VIP Driver
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 15 jun 2011, 14:34
- Type Auto: BMW 320iA F31 M-Sport
Een verplichting ja of nee is volgens mij niet zo boeiend. Het gaat erom of de auto is afgeleverd met roetfilter ja of nee. Op basis daarvan wordt ook de BPM e.d. bepaald. Dus bij aflevering is de configuratie bekend en die moet zo blijven gedurende de levensduur van de auto. En als ze het daadwerkelijk gaan handhaven via de APK dan val je vanzelf door de mand.
Maar goed, hetzelfde geldt een beetje als een lease auto bestellen met 16" velgen voor de 14% bijtelling en vervolgens er door de dealer 18" op gooien. Dat mag eigenlijk ook niet. Maarja handhaaf het maar eens.
Maar goed, hetzelfde geldt een beetje als een lease auto bestellen met 16" velgen voor de 14% bijtelling en vervolgens er door de dealer 18" op gooien. Dat mag eigenlijk ook niet. Maarja handhaaf het maar eens.
E90 320d Dynamic Executive Saphirschwarz
E91 320d LCI M-Sport Le Mans Blue
F31 320iA LCI M-sport AlpinWeiss III
E91 320d LCI M-Sport Le Mans Blue
F31 320iA LCI M-sport AlpinWeiss III
- Jamievs
- Being a part of it
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 17 nov 2015, 20:16
- Type Auto: BMW 335d
Veel staat of valt met handhaving. Ken diverse mensen die een Golf GTE of een Outlander rijden, maar geen laadpaal op de zaak en ook niet thuis voor de deur. Maar wel lekker 7% bijtelling hebben ondanks dat ze alleen maar op benzine rijdenMrFloppY schreef:Een verplichting ja of nee is volgens mij niet zo boeiend. Het gaat erom of de auto is afgeleverd met roetfilter ja of nee. Op basis daarvan wordt ook de BPM e.d. bepaald. Dus bij aflevering is de configuratie bekend en die moet zo blijven gedurende de levensduur van de auto. En als ze het daadwerkelijk gaan handhaven via de APK dan val je vanzelf door de mand.
Maar goed, hetzelfde geldt een beetje als een lease auto bestellen met 16" velgen voor de 14% bijtelling en vervolgens er door de dealer 18" op gooien. Dat mag eigenlijk ook niet. Maarja handhaaf het maar eens.
E91 - 335d
-
- VIP Driver
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
- Type Auto: F20 116i
Ik denk dat dit het juist omschrijft: http://www.theaa.com/motoring_advice/fu ... lters.htmlMrFloppY schreef:Een verplichting ja of nee is volgens mij niet zo boeiend. Het gaat erom of de auto is afgeleverd met roetfilter ja of nee. Op basis daarvan wordt ook de BPM e.d. bepaald. Dus bij aflevering is de configuratie bekend en die moet zo blijven gedurende de levensduur van de auto. En als ze het daadwerkelijk gaan handhaven via de APK dan val je vanzelf door de mand.
The exhaust emissions standards for new cars have effectively required fitment of a DPF in the exhaust of diesel cars since 2009 when the 'Euro 5' standard came into force. In fact, many cars registered before 2009 will have had one fitted too in anticipation of the change in standards.
Zoals ik het zie is dan dat alles wat voor de euro 5 (dus euro 4 en lager) niet binnen de scope zal vallen voor de APK DPF check omdat hier een willekeur zal zijn. De ene wel, de andere niet. Alles van 2009+ moet wettelijk gezien een DPF hebben, en hier kan de overheid dan in mijn ogen wel tijdens de APK een DPF check op doen en hem hierop goed- of afkeuren.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)