Verbod op verwijderen roetfilter 2016

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)
Plaats reactie
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Volgens het wetboek ben je als eigenaar aar verplicht je auro goed te onderhouden. Nu is goed relatief maar je snapt hem wel. Dan kan je ook zeggen dat je je getinte auto zo gekocht hebt en dus niet de boete mag krijgen.
Of zit ik er naast?
Het roetfilter is nou eenmaal iets wat er is...kut maar helaas. En het zal eht nog wel ff duren eer het bestraft wordt.

Over je eobd...naast foutcodes moeten de readinestesten ook afgerond zijn. Zolang dat softwarematig ook op afgerond gezet kan worden is er niks aan de hand. Is het niet afgerond..dan wordt er gewoon geroetjoekeld.
overigens zijn niet alle foutcodes direct emissiegerelateerd. Een nokkenassensor die een p0 genereerd is 100% afkeur.


Nobody said it was easy....
bert888
Just getting started
Just getting started
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 nov 2015, 12:44

Het roetfilter was voor 2011 niet wettelijk verplicht.
Dus geen zorgen tot dat jaar.

Het derde remlicht etc... hoefde ook niet met terugwerkende kracht.

Wat als ze alle sportuitlaten die 3% meer geluid maken en geplaatst zijn na 2001 gaan verbieden.
En zo kunnen we nog wel ff doorgaan.

Ik verwacht dat het vanaf 2011 of nieuw verplicht word.

Mijn roetfilter is alleen leeg gehaalt en door de betere tuner uitgezet.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan controleren.
Gebruikersavatar
MrFloppY
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 242
Lid geworden op: 15 jun 2011, 14:34
Type Auto: BMW 320iA F31 M-Sport

Een verplichting ja of nee is volgens mij niet zo boeiend. Het gaat erom of de auto is afgeleverd met roetfilter ja of nee. Op basis daarvan wordt ook de BPM e.d. bepaald. Dus bij aflevering is de configuratie bekend en die moet zo blijven gedurende de levensduur van de auto. En als ze het daadwerkelijk gaan handhaven via de APK dan val je vanzelf door de mand.

Maar goed, hetzelfde geldt een beetje als een lease auto bestellen met 16" velgen voor de 14% bijtelling en vervolgens er door de dealer 18" op gooien. Dat mag eigenlijk ook niet. Maarja handhaaf het maar eens.
E90 320d Dynamic Executive Saphirschwarz
E91 320d LCI M-Sport Le Mans Blue
F31 320iA LCI M-sport AlpinWeiss III
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

vandaag de nieuwe regels ontvangen voor 2016 van de RDW. Staat nog niks in over DPF's...

overigens kunnen die nog gewoon komen
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Jamievs
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 nov 2015, 20:16
Type Auto: BMW 335d

MrFloppY schreef:Een verplichting ja of nee is volgens mij niet zo boeiend. Het gaat erom of de auto is afgeleverd met roetfilter ja of nee. Op basis daarvan wordt ook de BPM e.d. bepaald. Dus bij aflevering is de configuratie bekend en die moet zo blijven gedurende de levensduur van de auto. En als ze het daadwerkelijk gaan handhaven via de APK dan val je vanzelf door de mand.

Maar goed, hetzelfde geldt een beetje als een lease auto bestellen met 16" velgen voor de 14% bijtelling en vervolgens er door de dealer 18" op gooien. Dat mag eigenlijk ook niet. Maarja handhaaf het maar eens.
Veel staat of valt met handhaving. Ken diverse mensen die een Golf GTE of een Outlander rijden, maar geen laadpaal op de zaak en ook niet thuis voor de deur. Maar wel lekker 7% bijtelling hebben ondanks dat ze alleen maar op benzine rijden :nou:
E91 - 335d
h3b
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
Type Auto: F20 116i

MrFloppY schreef:Een verplichting ja of nee is volgens mij niet zo boeiend. Het gaat erom of de auto is afgeleverd met roetfilter ja of nee. Op basis daarvan wordt ook de BPM e.d. bepaald. Dus bij aflevering is de configuratie bekend en die moet zo blijven gedurende de levensduur van de auto. En als ze het daadwerkelijk gaan handhaven via de APK dan val je vanzelf door de mand.
Ik denk dat dit het juist omschrijft: http://www.theaa.com/motoring_advice/fu ... lters.html

The exhaust emissions standards for new cars have effectively required fitment of a DPF in the exhaust of diesel cars since 2009 when the 'Euro 5' standard came into force. In fact, many cars registered before 2009 will have had one fitted too in anticipation of the change in standards.

Zoals ik het zie is dan dat alles wat voor de euro 5 (dus euro 4 en lager) niet binnen de scope zal vallen voor de APK DPF check omdat hier een willekeur zal zijn. De ene wel, de andere niet. Alles van 2009+ moet wettelijk gezien een DPF hebben, en hier kan de overheid dan in mijn ogen wel tijdens de APK een DPF check op doen en hem hierop goed- of afkeuren.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”