Het nut van schakelpaddles/flippers en sportief rijden

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Dat mag jij vinden Joop!

Net zoals de rest, geef ik ook me eigen mening. Het heeft niks te maken met wel of geen M, maar kom niet met onzin aan dat BMW een 335d niet meer vermogen geeft omdat ie anders te dicht in het vaarwater komt van een M3... Dat heeft niks te maken met wel of geen M, maar dat is gewoon bullshit.

En een 114i kan ik net zo waarderen als een M3 bijvoorbeeld, dus dat gaat niet op...

:ja:


Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Volgens mij ging het laatste over de Alpina’s...

...die staan overgens wel erg van een standaard 335d af.

Ben wel met je eens dat een standaard 335d op dynamisch vlak niet in de buurt komt van een D3/M3.

En zoals je (wellicht) ook weet ben ik sowieso geen fan van Diesels omwille van het laagtoerige karakter (nog los van het geluid), wat bij mij ook op sportief vlak qua gevoel tekortschiet.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Dan zijn we het op dat vlak eens met elkaar! :ja:
Gebruikersavatar
BjeffIndividual
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 414
Lid geworden op: 03 dec 2011, 00:10
Type Auto: Model S P100D

Flipperen zou ik niet willen missen. Zowel in de .20d als in de .40i blijft het fijn om met de handjes aan het stuur te kunnen schakelen.

In de .20d om in te kunnen voegen daar deze qua vinnigheid een beetje onderbemeten is.

In de .40i om de droge klappen te ervaren welke zf heeft ingebouwd. Voor het vermogen hoeft het niet perse.
Model S P100D aka Dyson
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Ik was in het verleden echt pro-handbak (is dat goed Nederlands? :wink: ). Ofwel: een 3 serie moest een handbak hebben. Sinds de 9x ben ik daar wel omgegaan. Deels door het beperkte aanbod jong gebruikt aan handgeschakelde E92’s toch eens proef gaan rijden met een ‘automaatje’. Die 6-traps automaat in de E9x stond al echt op een hoger niveau dan bij de E46/E86, waar het echt een luie bak was en helemaal niets aan het sportieve gebruik toevoegde.

Bij mijn eerste automaat mezelf ook direct aangewend om handmatig te schakelen en meer controle over de schakelmomententen te hebben, aangezien de bak (toen, maar ook nu met de ZF8) vaak een eigen willetje hebben. Merk dan aan mezelf dat ik absoluut geen automaat rijder ben en dat de bak dan vaak ook erg nerveus reageert.
Het eerste wat ik (inmiddels automatisch) doe voordat ik wegrij is direct de pook naar links trekken en een tikje tegen de linker flipper aan geven. Totdat de auto stil in P blijft hij in deze manuele modus staan: of het nu voor het ritje naar de Appie Happie of een rondje op het circuit is.

Zeker met de DCT-bak uit de 335i/M2/M3/M4 en de moderne ZF8 automten is prima sportief te rijden en idd.: ja, je kunt je handen aan het stuur houden als het echt stevig of hard gaat over bochtige parcours. In de dagelijkse praktijk gebruik ik de hendel zelf.

Met de hand schakelen is wel een beetje van het niveau ‘hang naar het verleden’ toen alles beter was. Wat ik vooral leuk vind aan schakelen met een handbak is dat je op een sportiever ritje met heel-and-toe kunt terugschakelen en al je handen en voeten nodig hebt bij het rijden (al rem ik nu ook met links). Als dat dan ook allemaal verloopt zoals je het in je hoofd hebt en hoort, dan geeft het wel een erg veel voldoening. Alleen maar aan die shifters is dan in een keer niet bepaald spannend: wel erg functioneel daarentegen.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
F31J
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 459
Lid geworden op: 28 feb 2016, 10:45

dannyvdberg schreef:Dat mag jij vinden Joop!

Net zoals de rest, geef ik ook me eigen mening. Het heeft niks te maken met wel of geen M, maar kom niet met onzin aan dat BMW een 335d niet meer vermogen geeft omdat ie anders te dicht in het vaarwater komt van een M3... Dat heeft niks te maken met wel of geen M, maar dat is gewoon bullshit.
En waarom is dat bullshit? Nooit gehoord van prestige en marketingstrategieën?

Stel je voor dat ze de 3.0 diesel in de 3-reeks het vermogen geven van de M550d met 400 Pk. Is technisch perfect mogelijk, 't is ook een 3-liter blok net als dat van de 335d. Dan heeft een M3 echt wel een probleem hoor. Maar dat gaat BMW zichzelf en z'n klanten nooit aandoen. Dat zou echt een degradatie zijn van de letter 'M'.

Wat de ophanging van de Alpina betreft. Hij heeft een adaptieve ophanging en ik dacht ooit ergens opgevangen te hebben dat die grotendeels overeenkomt met de originele BMW M ophanging. Hij is in elk geval zachter afgeveerd dan een M3.
F31J
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 459
Lid geworden op: 28 feb 2016, 10:45

Joop schreef:Ik was in het verleden echt pro-handbak (is dat goed Nederlands? :wink: ).
Ik ook.

Tot ik een proefrit aangeboden kreeg om eens een F31 325d met (sport)automaat te gaan testen.
Ik was meteen verkocht en enkele maanden later stond er een 320d automaat op de oprit. De ZF8 is echt een juweeltje om mee te rijden
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Hou nou op over hoe goed die automaten zijn jongens. Ik heb een handbak en straks krijg ik nog kriebels om hem om te bouwen naar auto.... :mrgreen:

Ze zijn sinds de e9x generatie wel heel erg goed geworden idd, de e46 generatie was echt een slappe hap.
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Was ook absoluut pro-stick maar die flippers maken voor mij wel het verschil tussen ouwelullenautomaat en sportief.
Al heeft dit natuurlijk niets te maken met de functionaliteit van de bak zelf maar meer het uiterlijk.
Als ik sportief rij dan gebruik ik ze ruim de helft van de tijd.
Gek genoeg op de snelweg als ik wil inhalen zet ik de pook even naar rechts en dan schakelt hij ook terug;)
Ik vind het zeker toevoegen in ieder geval.
F31J schreef:
Joop schreef:Ik was in het verleden echt pro-handbak (is dat goed Nederlands? :wink: ).
Ik ook.

Tot ik een proefrit aangeboden kreeg om eens een F31 325d met (sport)automaat te gaan testen.
Ik was meteen verkocht en enkele maanden later stond er een 320d automaat op de oprit. De ZF8 is echt een juweeltje om mee te rijden
En zo'n 325d (met chippie) heb ik dus :Hosanna:
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Bmwcoder, niet doen hoor. 001

Ik vind de zf bak een heel goede voor rustig rijden in drive tot zeer sportief rijden in sport of sport+ met peddles.
Maar sportief rijden, zonder peddles, in drive en sport ben ik niet geheel evreden over.
Vandaar dat ik een sprintbooster heb geplaatst. Vanuit lage toeren duurt het lang wil je snel weg zijn. Nu gaat dat beter, maar het zou beter kunnen.
Ik rijd een 320d, misschien dat een benzine het beter doet.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
snoep
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 feb 2016, 07:58
Type Auto: Diverse BMW's
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Flippers schakelen sneller dan de pook en sportiever dan de automaat. Maar toch is het niet zo dat ik mijn flipper-M leuker vind dan de handbak M's.

Maar nu ben ik vooral aan het wachten op eerste eerste elektrische M 001 . Want met die turbo M motoren heb ik echt helemaal niets. Ik snap best dat BMW vanwege milieuregels gedwongen was om iets aan de uitstoot te doen. Maar het zou wat mij betreft mooi zijn geweest als ze het turbo-tijdperk over hadden kunnen slaan en direct van atmosferisch naar full-electric hadden kunnen gaan.
Gebruikersavatar
Activehybrid3 driver
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 131
Lid geworden op: 14 apr 2017, 22:28
Type Auto: Bmw 520iM G31

Ik moet zeggen dat als ik in sportstand een stoplichtsprintje doe tot zeg maar een 6000/65000 toeren in 1-2-3e versnelling en dan van het gas af ga, dat hij nog aardig lang erg hoog in de toeren blijft. Mijns insziens had ie dan al veel eerder op mogen schakelen en dan in de 4e of 5e versnelling uitrollen.
In deze situatie vind ik de flippers erg fijn om even de automaatbak te overrulen.

Maar over het algemeen vind ik de automaakbak zelf prima schakelen en gebruik ik de flippers voor minder dan 1% van de tijd.

Een leuk hebbedingetje.
Hybride is niet persé saai.... 8)

f30 335ih stage1
Gebruikersavatar
snoep
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 feb 2016, 07:58
Type Auto: Diverse BMW's
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Joop schreef:Ik was in het verleden echt pro-handbak (is dat goed Nederlands? :wink: ).
Ik ook. En steeds vind ik een handbak ook zijn prettigheden hebben. Ik dat zeg ik in die zin objectief omdat ik zowel een automaat, handbak (M) en een flipperauto (M) rijd.

Maar turbo's vind ik niks op een M motor. Vaak geprobeerd om zo'n motor leuk te vinden. Onlangs nog tijdens het testen van een E90 M5. Maar ik blijf het niks vinden.
minuteman
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2016, 22:36

Toch ben ik wel tevreden met de turbo motor Spoep,

Na een E60 M5 en een E61 M5 vond ik het een verademing om wat trekkracht onderin te hebben zonder boven de 6.000 toeren te hoeven. Gewoon oppakken vanaf 12-1500 toeren en doorgaan als een trein. Ik heb daarna nog wel eens in een E60 M5 gereden, maar was blij dat ik weer terug stapte.

Om op de vraag terug te komen, de flippers gebruik ik regelmatig maar meestal rij ik automatisch. Werkt gewoon prima in het woon werk verkeer. De pook gebruik ik daarentegen nauwelijks in de M5. Bij de X5 soms wel (die heeft geen flippers) als ik in de bergen rij.

Overigens denk dat ik het vreemdste rijtje heb, handbak (125i), automaat (X5), DCT (M5), ongesynchroniseerd (Mercedes) en een-naar-beneden-de-rest-omhoog R1150.

De Mercedes wint het qua rustgevendheid, soms duren de schakelgangen wel 10 seconden als ik hem er weer eens niet in kan krijgen. :mrgreen:
Over vreemde hobby's gesproken: http://www.lp2223.com
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

hmm dit moet ik nog uitproberen die flippers haha.
Ik was al DSG gewend, wel onderhanden genomen door JD.
Wat ik nou nog niet ben tegengekomen is dat de ZF8 bak kan worden getuned..
En is dat niet nodig als je gaat chippen??
Ik vind hem in comfort benst snel overschakelen namelijk, mag van mij best iets later.
In het belang van sportief rijden en met slippende koppeling rijden (denk aan file rijden)
F34 328i



Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”