BMW invoeren

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)
Plaats reactie
jamjam84
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2017, 21:05

Hoe zit het nou precies als je een gebruikte BMW wilt invoeren vanuit Duitsland of Belgie naar Nederland.

Moet je nou rest BPM betalen verplicht aan de Nederlandse overheid/douane. Is het niet zo dat de eerste eigenaar van de auto BPM bij aankoop heeft afbetaald. Dan is er in feitelijk 2 x bpm betaald over dezelfde auto. ??

Ik koop de auto voor particuliere gebruik. Is het zo dat je de auto zonder btw koopt als het van een garage is??? is met exportprijs??


hansdo
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 mar 2014, 23:05
Type Auto: 430i Cabrio

Toevallig pas geleden in verdiept ivm met nieuw aankoop,
Als je een gebruikte auto invoert vanuit Europa is er al btw betaald in het buitenland en vind er geen verrekening van btw plaats mits de auto ouder is als 6 mnd (even uit het hoofd) en meer dan 6000 km gereden . Een nieuwe auto wordt in principe in het buitenland - Europa- zonder btw aangeschaft en moet men bij invoer netjes 21% afdragen .
De BPM wordt wel altijd verrekend , nieuwe auto's betalen het volle pond afhankelijk van de uitstoot , auto's ouder dan 6 mnd hebben een afschrijving op deze BPM die behoorlijk kan oplopen , je vind op de site van de belasting de tarieven . Je kan ook op diverse import sites opvragen wat een import auto gaat kosten incl de belastingen . Je moet ook zorgen dat de auto naar nederland komt, over de weg heb je dan een tijdelijk kenteken nodig die ook geld kost.
Ik heb uiteindelijk een nieuwe gewoon in nederland gekocht , kon in Duitsland geen jonge 440 cabrio (jonger dan 1 jaar , max 10000km ) in mijn smaak vinden waarbij ik echt goedkoper uit zou zijn , de lagere inruil /opbrengst van mijn 'oude '335 meegerekend . Vreemd genoeg was een nieuwe 4 serie in M uitvoering in duitsland ca 2000,- duurder . Op nieuwe auto's krijg je wel gemakkelijk een forse korting ( ca 14% excl btw) maar dan moet je zelf je oude verkopen . Er was zelfs een dealer die de auto thuis zou komen afleveren tegen betaling van de benzine kosten en treinkaartje . :Klappen:
jamjam84
Just getting started
Just getting started
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 feb 2017, 21:05

bedankt voor je reactie. Dan moet ik heel wat afdingen van prijs als ik een BMW uit Duitsland wil invoeren gezien de bijkomende kosten voor een BMW 330d bouwjaar 2010 zit ik al gauw tegen 2000 euro invoerrechten enkel.
ilovemycar
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 feb 2010, 23:54

Mijn bpm voor een E91 325dA M-pakket uit 2010 kostte me in december 2016 €3000. Import uit Duitsland loont zeker want veelal relatief kilometerstanden en goede uitrusting. Maar zoeken naar geschikt exemplaar kan lang duren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
hansdo
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 mar 2014, 23:05
Type Auto: 430i Cabrio

Je kan vaak bij een aantal import sites gratis eenmalig opvragen wat de bijkomende kosten (bpm) zouden zijn bij import , dan moet je de link even doorgeven . Vaak kunnen zij toch een redelijk gunstig tarief voor je uitrekenen .
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Hieronder een stappenplan welke ik geschreven heb voor enkele collega's, is een leidraad om aan te houden mocht je erover denken te importeren. Afwijken hiervan is uiteraard mogelijk, er zijn nog meer vormen te bedenken.

Het importeren van een auto is erg lonend (en leuk) om te doen. Afhankelijk van het type auto dat je importeerd en uitrustingsniveau kan het aardig wat €€€'s schelen met de prijzen in Nederland. Zelf heb ik 3 auto's geïmporteerd tot nu toe, mijn eigen BMW Z4, een BMW 116i uit 2011 voor mijn vader en mijn laatste BMW 325i Cabrio uit 2010. De eerste twee auto's kwamen uit België en de laatste uit Duitsland, maar het importproces is nagenoeg hetzelfde. De 116i is uiteindelijk €4000 goedkoper dan wanneer we een equivalent in NL hadden gekocht, de 325i ruim €6000.

Er zijn een aantal stappen om te doorlopen, waarbij je enkele keuzes kunt maken over de methodes. Hieronder heb ik opgesomd wat er bij komt kijken, dit lijkt misschien veel maar valt in de praktijk reuze mee.

1: Zoek een geschikte auto
Alles begint natuurlijk (net als in Nederland) met het selecteren van een voor jou goede auto. Afhankelijk van wat je eisen zijn (type, bouwjaar, opties, etc...) kun je zelf potentiële kandidaten opzoeken op internet. Hieronder de sites die voornamelijk in Duitsland veel gebruikt worden;
Mijn advies is om meerdere kandidaten uit te zoek in dezelfde area (zeker als je wat verder moet rijden voor een auto). Als een van de auto's tegenvalt ben je wellicht niet voor niets gereden en kun je er meerdere op een of 2 dagen bekijken. Let er wel op dat handelaren/dealers vaak vanaf zaterdagmiddag dicht zijn.

2: Laat voor de potentiële kandidaten een vrijblijvende BPM berekening maken
Dit is dus nog geen officiele BPM aangifte, maar een 'voorberekening' om te zien wat je ongeveer kwijt zal zijn (en het dus loont om voor die auto te gaan kijken). Pas als je een auto op het oog hebt/bent gaan kijken zou ik een 'echte' aangifte laten maken. Er zijn veel aanbieders die dit kunnen, ik heb dit tot 2x toe laten doen door importautos.nl (zitten in Roosendaal) en door autotelex. Je kunt ze een mail sturen met de links naar de auto('s) die je op het oog hebt en hun maken vrijblijvend een berekening van de BPM. Ze zullen je ook vragen of ze de gehele import moeten regelen, dit kost (afhankelijk van je wensen) tussen de 250-800 euro. Zelf heb ik alleen de BPM aangifte door hun laten maken (Autotelex €30 – Importauto’s €70) en heb ik de rest zelf gedaan. Is toch snel verdiend. De vrijblijvende BPM voorberekening is gratis.

3: Bekijk de potentiële kandidaten
Als de voorberekeningen positief uitpakken en je een (paar) auto('s) op het oog hebt zou ik eerst gaan kijken en een proefrit maken bij de verkoper(s). Mail en/of bel eerst even hiervoor, anders rij je wellicht voor niets (Duits of Engels, waarbij het laatste niet altijd op gereageerd wordt). Hier kun je eventueel een weekendje voor uittrekken (vrijdag/zaterdag) of gewoon doordeweeks natuurlijk. Let erop dat vele bedrijven zaterdagmiddag dicht zijn. Je hebt bij het aanbod keuze uit handelaren, dealers of particulieren. Zelf heb ik nu tot 3x toe bij een particulier gekocht, omdat je dan meer kan merken aan een persoon hoe die met de auto omgegaan is en wat de status ervan is. Vele dealers en handelaren hebben geen idee wat de (echte) staat is van hun eigen voorraad en zullen alles vertellen om tot een koop te komen. Particulieren zijn makkelijker te lezen en krijg je meer een feeling hoe er omgegaan is met de auto. Tevens liggen de prijzen particulier vaak nog iets lager dan bij handelaren/dealers. Nu kun je ook vaak bij handelaren/dealers nog wel uitonderhandelen, omdat je een auto koopt voor export (zonder garantie veelal). Uiteraard is dit een vrije keuze, veel mensen hechten waarde aan dealers en zullen daar eerder voor kiezen dan particulier.

Kijk op locatie ook alvast of de geschikte papieren erbij zitten en maak hier goede foto's van. Deze heb je nodig om een goede BPM aangifte te maken en de papieren zelf heb je nodig bij de RDW.
  1. Het Gelijkvormigheidsattest / EWG-Übereinstimmungsbescheinigung (dat ziet er ongeveer zo uit)
  2. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief deel 2 en fahrzeigschein (deel 1) (dat ziet er ongeveer zo uit). Mogen uitgeschreven exemplaren zijn.
  3. Keuringsbewijs (TÜV). De datum hierop wordt bij import overgenomen als APK
Wanneer deze papieren (punt 1 en 2) er niet bijzitten kan de auto niet geïmporteerd worden in NL, deze zijn dus belangrijk.

Probeer tot een koopovereenkomst te komen (betalen bij ophalen de volgende keer, spreek een richtdatum af) en rij terug naar Nederland.

4: Zet het importproces in gang en ga de auto halen
Na tot een (potentiële) koop gekomen te zijn, is het zaak het importproces in gang te zetten, wat begint met een BPM aangifte te laten maken. Dit kost je ongeveer €30-€70 en wordt op een voor jou zo goedkoop mogelijke manier uitgerekend met acceptatiegarantie voor de belastingdienst. In de tussentijd moet je beslissen hoe je de auto op wilt gaan halen, ook hier zijn verschillende manieren voor;
  • Auto ophalen met een autoambulance/aanhanger of transporteur
  • Met de trein of een andere auto naar de locatie gaan en (samen) met de nieuwe auto terugrijden
Bovenstaande optie is het gemakkelijkst en heeft minder acties nodig. Om de auto zelf terug te rijden naar NL is onderstaande nog nodig;
  1. Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen). Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan hoef je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle). Let op, deze is in NL niet geldig. Hiervoor dien je bij de grensovergang naar tijdelijke NL platen te wisselen
  2. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
    - Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu
    - Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
    - Identiteitskaart
    - Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
    - Keuringsbewijs (Tüv)
    - Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
    - Aankoopfactuur
    - Geld
5: Regel een RDW importkeuring (nadat de auto in NL veilig staat)
De nieuwe auto dient in NL geregistreerd te worden en dit moet via een RDW keurstation. Voor het gemak zit er in Roosendaal eentje en is het het handigst om hier naar toe te gaan. Dit dient altijd op afspraak te gebeuren en dienen onderstaande stappen gevolgd te worden;
6: Importkeuring / BPM aangifte
Op de dag van de keuring zelf dien je het eendagskenteken op de auto te zetten. Dit mag een wit vel papier zijn met zwarte stiften opgeschreven (kentekennummer zit in het document wat je na de online aanvraag ontvangt). Dient als een normaal kenteken aan de voorkant en achterkant van de auto zichtbaar te zijn.

Regel een verzekering voor die dag op chassisnummer.

Papieren nodig voor import:
  1. Het Gelijkvormigheidsattest / EWG-Übereinstimmungsbescheinigung (dat ziet er ongeveer zo uit), heb je van de verkoper in DLD gekregen
  2. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief deel 2 en fahrzeugschein deel 1 (dat ziet er ongeveer zo uit), heb je van de verkoper in DLD gekregen
  3. BPM aangifte formulier, heb je van de tussenpersoon ontvangen die de BPM berekening gemaakt heeft
Papieren handig voor import;
  1. Keuringsbewijs (TÜV). , heb je van de verkoper in DLD gekregen. (De datum hierop wordt bij import overgenomen als APK)
  2. Factuur van je aankoop met daarop het chassisnummer en KM stand, heb je van de verkoper in DLD gekregen of samen opgesteld
Rij naar het RDW keurstation (minimaal een kwartier voor afspraak aanwezig zijn) en meld je digitaal aan aldaar. Je drukt op de knop “keuren met afspraak”. Als je nadien wordt opgeroepen regelt de rest zich vanzelf. Vraagt wel uitdrukkelijk om een keuring zonder APK. De keuring zelf kost rond de €110.

Je krijgt nu eerst de RDW keuring, als de RDW klaar is met de auto (10 minuten meestal) ontvang je van het RDW loket het “opnameblad t.b.v. BPM-aangifte” + kopieën van het buitenlands kentekenbewijs. Deze documenten + de volledige BPM-aangifte (verkregen via de tussenpersoon) dien je in een envelop (daar beschikbaar) te doen en in de brievenbus van de belastingdienst te doen (ook in datzelfde gebouw). Er zit namelijk geen belastingdienst zelf meer in het RDW kantoor en worden alle aangiften per post opgehaald.

Na het inleveren van de aangifte kun je met de auto weer naar huis en gaat de Belastingdienst aan de slag met de aangifte. Zij nemen in +/- 3 werkdagen per mail contact op inzake de uitnodiging tot betaling BPM. Je kunt het BPM bedrag vervolgens via internetbankieren overmaken. Let op: doe de BPM betaling naar het rekeningnummer voor spoedbetaling BPM, dit staat onderin het “Betaalbericht BPM” welke je van de Belastingdienst per mail ontvangt. Dit versnelt de verwerking.


7: Kentekenplaten laten maken
Na een dag of 5 na betaling (reken dus totaal vanaf RDW keuring tot kunnen rijden een weekje), zal je kentekenbewijs van de RDW binnenvallen en kun je de auto verzekeren op kenteken. Tevens kun je met het kentekenbewijs naar een locatie om kentekenplaten te laten maken. Ook dit kan in Roosendaal bij JTC automaterialen (http://jtcautomaterialen.nl/). Schroef thuis de kentekenplaten erop en je kunt er vanaf nu mee rijden.


Dit waren de stappen om te volgen. Enkele algemene FAQ's;

Hoe zit het met BTW en BPM?
Omdat je een auto uit de EU haalt hoef je geen extra BTW te betalen, alleen BPM. De hoogte van de BPM is afhankelijk van het jaartal en uitrustingsniveau van de auto. Een auto van 3 jaar of ouder is het gunstigst.
Als een auto minder dan 6000km heeft gereden wordt hij als nieuw beschouwd, een auto van bv 1,5 jaar oud die maar 4000km heeft gereden wordt door de belastingdienst als nieuw beschouwd en dien je ook als particulier nog 21% btw te betalen.

Wat zijn de kosten die bovenop de autoprijs komen?
Dit is grotendeels afhankelijk van de mate van vervoer van de nieuwe auto. Maar hoogover kunnen we zeggen dat bovenop de autoprijs onderstaande kosten nog komen;
- Reizen van/naar bestemming
- Autotransport, afhankelijk van km's of zelf rijden
- €30-€70 voor een BPM aangifteberekening met acceptatiegarantie voor de tussenpersoon
- €110 te betalen bij de RDW voor keuring
- €BPM bedrag (varierend, reken tussen de €1000 en €2000 voor een auto van 5 jaar oud met aardig uitrustingsniveau)
- €30 voor kentekenplaten (iets meer voor opgelegde/luxe platen) bij de automaterialenzaak
ilovemycar
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 feb 2010, 23:54

Übereinstimmungsbescheinigung of CoC (Certificate of Conformity) en factuur zijn niet nodig bij import. Die Übereinstimmungsbescheinigung is alleen maar makkelijk voor de RDW-ambtenaar om wat gegevens van de auto over te nemen maar is wettelijk niet verplicht. Ze kunnen de gegevens ook opzoeken. Daarnaast, wat hebben RDW en belastingdienst te maken met de prijs, verkoper en km-stand? Factuur hoeft niet, mag wel. Ik heb het nooit gedaan. Ook tüv niet noodzakelijk maar wel gemakkelijk want dat wordt door RDW dan overgenomen. Anders laat je gewoon opnieuw keuren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Ik heb de indruk dat de noodzaak van de CoC per RDW kantoor kan verschillen of het als pré of additioneel gezien wordt
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1344
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

4: Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen).


Dit kenteken is absoluut niet geldig in NL, ben persoonlijk hiervoor gestopt door de politie..
5: Regel een RDW importkeuring (nadat de auto in NL veilig staat)
Afspraak maken niet nodig waneer auto uit EU komt en je voor 12:00 uur er bent.


Hoe zit het met BTW en BPM?
Omdat je een auto uit de EU haalt hoef je geen extra BTW te betalen, alleen BPM. De hoogte van de BPM is afhankelijk van het jaartal en uitrustingsniveau van de auto. Een auto van 3 jaar of ouder is het gunstigst.
Als een auto minder dan 6000km heeft gereden wordt hij als nieuw beschouwd!

Een auto van bv 1,5 jaar oud die maar 4000km heeft gereden wordt door de belastingdienst als nieuw beschouwd en dien je ook als particulier nog effe 21% btw te betalen!
Alpina B5 Biturbo
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Folkert schreef:Dit kenteken is absoluut niet geldig in NL, ben persoonlijk hiervoor gestopt door de politie..
Klopt inderdaad, aangepast. Overigens, bij aanhouding is je wss alleen maar verteld dat je hem z.s.m. moet invoeren toch, geen bekeuring?
Folkert schreef:Afspraak maken niet nodig wanneer auto uit EU komt en je voor 12:00 uur er bent.
Zou het persoonlijk wel doen, RDW kantoor is vaak erg druk en liever ben ik binnen een kwartier weer thuis dan dat ik uren zit te wachten tot je aan de beurt bent. Ook dit is een keuze

Overige punten zijn aangevuld. Als hij straks compleet is maak ik er een losse sticky van zodat iedereen die twijfelt over import het eens door kan nemen.
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1344
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

:ja: Idd was alleen waarschuwing..
Alpina B5 Biturbo
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”