Turbo vs atmo. Het eeuwige debat. Om dit voor eens en altijd op te helderen zet ik mijn BMW M140i tegenover een BMW 130i. We rijden allebei in elkaars auto en geven daarna ons oordeel. And the winner is.....
https://driveaholic.nl/turbo-vs-atmosferisch/
Turbo vs atmo: which is best?
- sitechris
- VIP Driver
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 22 jul 2017, 18:12
- Type Auto: BMW M135i xDrive (2023)
- Contacteer:
- Activehybrid3 driver
- VIP Driver
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 14 apr 2017, 22:28
- Type Auto: Bmw 520iM G31
Ik moet zeggen dat dit mijn eerste bmw met turbo is. Ik heb hiervoor 5 bmw's gehad met atmosferische 6 cilinders en moet zeggen dat ik geen turbolag ervaar, wat ik wel verwachtte. De twinscroll turbo doet wat ie moet doen.
Hybride is niet persé saai....
f30 335ih stage1
f30 335ih stage1
- Jeremydk
- VIP Driver
- Berichten: 929
- Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
- Type Auto: BMW E91 335i
- Locatie: Zuid-Holland
Leuk stukje! Ik ervaar exact hetzelfde met mijn E46 330 en e91 335.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
Ik heb vele atmosferische auto's gereden en de laatste 2 gereden auto's zijn turbo versies. Ik moet zeggen dat ik vaak lui ben met schakelen en dan is een turbomotor met veel koppel onderin een uitkomst doordat de kracht er al vroeg in komt en dus terug schakelen vaak niet nodig is. Ik weet het, het is minder goed voor de aandrijflijn maar ja ....
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
- BMWm3driver
- VIP Driver
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 06 nov 2016, 13:47
- Type Auto: BMW M3 F80
- Locatie: Utrecht
Zou ook geen reclame voor BMW zijn als de uitkomst anders was geweest in het kader van de vooruitgang.
Vond echter wel dat mij getunede 335i nerveuzer reageerde dan mijn huidige auto met name door dat veel hogere koppel bij lage toeren.
Vond echter wel dat mij getunede 335i nerveuzer reageerde dan mijn huidige auto met name door dat veel hogere koppel bij lage toeren.
Huidige auto: M3 F80
Vorige auto's:
E92 M3
E90 335i
E46 330i
E46 328i
E36 325i
E36 320i
E30 316
E21 323i
Vorige auto's:
E92 M3
E90 335i
E46 330i
E46 328i
E36 325i
E36 320i
E30 316
E21 323i
- sitechris
- VIP Driver
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 22 jul 2017, 18:12
- Type Auto: BMW M135i xDrive (2023)
- Contacteer:
Citaat verwijderd, het is niet nodig een direct bovenstaand bericht te citeren
-Moderator Team
Bezoek ook mijn blog: http://www.driveaholic.nl
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
@Chris: het gaat niet alleen om het hogere koppel maar het gaat er ook om bij welk toerental de maximale kracht er al in komt. Bij de 330i zescilinder ligt dat op 2750 rpm en bij de 330i viercilinder op 1450 rpm.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
-
- VIP Driver
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
- Type Auto: 335i
Het uitwringen van een atmosferische motor is qua beleving voor veel mensen wat sportiever dan een turbo motor, die het (normaal gesproken) bovenin de toeren wat laat afweten. Bij een turbo motor rij je over het algemeen denk ik wat minder nerveus omdat dat koppel altijd beschikbaar is. En turbo motoren kan je ook uitwringen natuurlijk.
Ik ben super objectief en daarom zeg ik turbo , maar dan wel op een 6 cilinder.
Ik ben super objectief en daarom zeg ik turbo , maar dan wel op een 6 cilinder.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
-
- VIP Driver
- Berichten: 12415
- Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
- Type Auto: BMW F32 420i+
Ik heb een getunede 135i gereden met +/- 360 pk. Nu rijd ik een getunede 125i+ +/-245 pk
De 135i gaf me wel meer een wow gevoel, vooral bij het WOT gaan, moest je de handjes aan het stuur houden
Dat is bij de 125i allemaal wat minder, maar dat doorjagen naar maximum toeren, is toch ook wel lekker
Tevens geeft de minder gecompliceerde motor mij iets meer vertrouwen in de betrouwbaarheid.
De 135i gaf me wel meer een wow gevoel, vooral bij het WOT gaan, moest je de handjes aan het stuur houden
Dat is bij de 125i allemaal wat minder, maar dat doorjagen naar maximum toeren, is toch ook wel lekker
Tevens geeft de minder gecompliceerde motor mij iets meer vertrouwen in de betrouwbaarheid.
-
- VIP Driver
- Berichten: 388
- Lid geworden op: 26 sep 2011, 08:25
Vorige auto was een 330. E90, dus 6 cilinder. Bij het oriënteren naar f30 ook echt 335 overwogen puur omdat het een 6 cilinder zou zijn. Gekozen voor 328. Heeft op papier ongeveer evenveel vermogen. Maar wel jammer dat het een 4 cil is natuurlijk.
Ik moet zeggen dat ik de 4 cil turbo lekkerder vind rijden dan de 6cil atmosferisch. Zeker in combinatie met de 8traps automaat.
Ik moet zeggen dat ik de 4 cil turbo lekkerder vind rijden dan de 6cil atmosferisch. Zeker in combinatie met de 8traps automaat.