Turbo vs atmo: which is best?

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)
Plaats reactie

Turbo vs atmo?

De zescilinder turbo. Meer trekkracht en meer power. Wie wil dit nu niet?
17
65%
De atmosferische zescilinder. De directe gasrespons en mooie vermogensopbouw kan ik echt niet missen. Voor mij nooit een turbo.
7
27%
Boeien, als het maar een BMW is.
2
8%
 
Totaal aantal stemmen: 26
Gebruikersavatar
sitechris
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 241
Lid geworden op: 22 jul 2017, 18:12
Type Auto: BMW M135i xDrive (2023)
Contacteer:

Turbo vs atmo. Het eeuwige debat. Om dit voor eens en altijd op te helderen zet ik mijn BMW M140i tegenover een BMW 130i. We rijden allebei in elkaars auto en geven daarna ons oordeel. And the winner is.....

https://driveaholic.nl/turbo-vs-atmosferisch/


Bezoek ook mijn blog: http://www.driveaholic.nl
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Leuk verhaal! :ja:
Gebruikersavatar
Activehybrid3 driver
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 131
Lid geworden op: 14 apr 2017, 22:28
Type Auto: Bmw 520iM G31

Ik moet zeggen dat dit mijn eerste bmw met turbo is. Ik heb hiervoor 5 bmw's gehad met atmosferische 6 cilinders en moet zeggen dat ik geen turbolag ervaar, wat ik wel verwachtte. De twinscroll turbo doet wat ie moet doen. :ja:
Hybride is niet persé saai.... 8)

f30 335ih stage1
Gebruikersavatar
Jeremydk
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 929
Lid geworden op: 04 feb 2018, 01:43
Type Auto: BMW E91 335i
Locatie: Zuid-Holland

Leuk stukje! Ik ervaar exact hetzelfde met mijn E46 330 en e91 335.
E91 335i N54, DOC Race Top Mount 6466, JE Ultra Series 9.5:1, Westwood Ductile Iron Sleeves, FCP Rods, 7.5' FMIC, BMP Stock location PI, Stage 3 LPFP, Motiv Flex Fuel, Vorsteiner VFF-106, AP Coilovers
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Ik heb vele atmosferische auto's gereden en de laatste 2 gereden auto's zijn turbo versies. Ik moet zeggen dat ik vaak lui ben met schakelen en dan is een turbomotor met veel koppel onderin een uitkomst doordat de kracht er al vroeg in komt en dus terug schakelen vaak niet nodig is. Ik weet het, het is minder goed voor de aandrijflijn maar ja .... :oops:
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Gebruikersavatar
BMWm3driver
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 300
Lid geworden op: 06 nov 2016, 13:47
Type Auto: BMW M3 F80
Locatie: Utrecht

Zou ook geen reclame voor BMW zijn als de uitkomst anders was geweest in het kader van de vooruitgang.
Vond echter wel dat mij getunede 335i nerveuzer reageerde dan mijn huidige auto met name door dat veel hogere koppel bij lage toeren.
Huidige auto: M3 F80

Vorige auto's:
E92 M3
E90 335i
E46 330i
E46 328i
E36 325i
E36 320i
E30 316
E21 323i
Gebruikersavatar
sitechris
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 241
Lid geworden op: 22 jul 2017, 18:12
Type Auto: BMW M135i xDrive (2023)
Contacteer:


Citaat verwijderd, het is niet nodig een direct bovenstaand bericht te citeren
-Moderator Team
Nou, als ik de atmo zescilinder 330i ga vergelijken met de huidige vierpits 330i, dan kies ik toch echt voor de zescilinder. Dan maar wat minder koppel.
Bezoek ook mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

@Chris: het gaat niet alleen om het hogere koppel maar het gaat er ook om bij welk toerental de maximale kracht er al in komt. Bij de 330i zescilinder ligt dat op 2750 rpm en bij de 330i viercilinder op 1450 rpm.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
BartE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 546
Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
Type Auto: 335i

Het uitwringen van een atmosferische motor is qua beleving voor veel mensen wat sportiever dan een turbo motor, die het (normaal gesproken) bovenin de toeren wat laat afweten. Bij een turbo motor rij je over het algemeen denk ik wat minder nerveus omdat dat koppel altijd beschikbaar is. En turbo motoren kan je ook uitwringen natuurlijk.
Ik ben super objectief en daarom zeg ik turbo 001 , maar dan wel op een 6 cilinder.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Ik heb een getunede 135i gereden met +/- 360 pk. Nu rijd ik een getunede 125i+ +/-245 pk

De 135i gaf me wel meer een wow gevoel, vooral bij het WOT gaan, moest je de handjes aan het stuur houden :mrgreen:

Dat is bij de 125i allemaal wat minder, maar dat doorjagen naar maximum toeren, is toch ook wel lekker :ja:

Tevens geeft de minder gecompliceerde motor mij iets meer vertrouwen in de betrouwbaarheid.
CJB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 sep 2011, 08:25

Vorige auto was een 330. E90, dus 6 cilinder. Bij het oriënteren naar f30 ook echt 335 overwogen puur omdat het een 6 cilinder zou zijn. Gekozen voor 328. Heeft op papier ongeveer evenveel vermogen. Maar wel jammer dat het een 4 cil is natuurlijk.

Ik moet zeggen dat ik de 4 cil turbo lekkerder vind rijden dan de 6cil atmosferisch. Zeker in combinatie met de 8traps automaat.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”