BMW dealer onderhouden? of bij je goedkopere garage om de hoek?

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

CreativeS schreef:Ik eerlijk gezegd ook niet... en zeker niet met al die turbo-torretjes tegenwoordig.
Maar goed, velen zullen denken: problemen zijn voor de volgende eigenaar.

Jaarlijks een wissel voor de E90... met max 20.000. De E46/5 heeft na bijna 10.000 wel weer verse olie gekregen.
En daar gaat gewoon Castrol Edge 5W30 C3 in... waar BMW ook zo over te spreken was. Dealer olie!
Shell biedt het nu gewoon goedkoper aan :)

Overigens...een c3 is al een tijdje achterhaald. Bij ons in de bulk en vaten hebben we de c4 al een tijd. Maar zoals je al zegt..het is "dealer olie". Het zijn allemaal contracten. Vroeger stond er castrol op de dop (castrol is een blender..die produceert geen olie) en sinds tijden shell.
Ook een worden echt wel beter en ze kunnen langer dan 15.000 mee zonder dat de dopes zn werking verliezen. Echter hangt veel af van je gebruik. Ben je diesel rijder in de file..slijt het vele malen meer. Denk maar aan afgebroken regeneratie. Verbruikt je auto veel olie..idem. veel korte stukjes etc etc. Beste is warm stoken...gas erop en door kunnen rijden. Zo min mogelijk heatcycles is het beste.
Verder moet iedereen het zijne weten toch
De stelling doe het zelver tov dealer vind ik nergens op slaan maar ja.. wie ben ik :p.
Zoals ik al zei..dealers zat met verborgen talenten. Helaas veelal aan regels gebonden. Zonde van de talenten. En specialisten of gewone garages..missen soms net dat beetje extra wat een dealer in bezit heeft.
Ieder zn keuze toch?
Maar omzet technisch gezien heb ik graag george als klant :) :) verdien ik leuk aan.


Nobody said it was easy....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

@Arjan...


Je bent rood tegenwoordig!. Da's niet goed hoor.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Rood betekend olie verversen...

Lekker opgelet weer :lol:
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Oude berichten..maar ze zijn nog steeds actief.
Lees de gemiddelde snelheid van 90 km/u. (Nederland haal jr met mazzel 50 als je in de randstad woont?).
Wel is het 2003 ..dus de olie is wel beter. Constructief gezien weten ze niet veel meer denk ik. Marges worden kleiner..drukken lopen op...tis steeds meer verfijner techniek.

https://www.amt.nl/techniek/artikel/201 ... 05-1012481

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... k-10160857

Jammer is dat je een Premium account moet hebben voor alles.
Laatst gewijzigd door NOS op 24 feb 2019, 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Nobody said it was easy....
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

@Arjan... geen tijd voor!!. Druk bezig met uhh...Thomas de trein kijken nu!
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Bonuskaart
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02

Vod schreef: 23 feb 2019, 09:56Dat het uurloon bij een dealer hoger is is ook vrij normaal. Zij hebben een grote showroom welke geld kost (een specialist is vaak enkel en alleen een werkplaats) en monteurs moeten volop bijscholing volgen bij nieuwe modellen en dat kost veel geld omdat zij op dat moment niet inzetbaar zijn in de werkplaats.

En je schrijft dat de kwaliteit bij een dealer niet gegarandeerd is. Waarom zou dat bij een specialist wel het geval zijn? Geef eens voorbeelden.
Ik ga naar de specialist als ik een probleem heb waar m'n reguliere garage niet uit komt. Dan is het een ingewikkelder diagnoseprobleem. Ik heb dan meer vertrouwen in de specialist die al tig dingen heeft gezien en uit professionele interesse uit elkaar heeft getrokken, dan in de dealer. In mijn beleving (ik zeg niet in z'n algemeenheid, maar mijn beleving) zit de dealer meer vast aan protocollen en voorgeschreven werkwijzes, plus wordt er minder met de techniek gewerkt en meer met de computer. Gevolg is dat in mijn ogen regelmatig nutteloze zaken vervangen worden 'omdat men hen niet weet en er foutcode X of Y uit komt, dus dan zal het wel onderdeel A of B zijn', zonder daadwerkelijk het probleem op te lossen (bijvoorbeeld omdat de foutmelding een gevolg is, en geen oorzaak). Geef mij dan maar de specialist die meet en weet, en op basis daarvan met een reparatievoorstel komt.
GeorgeBfast schreef: 23 feb 2019, 19:40 Oh dan heb jij andere BMW 's dan ik. Mijn auto's geven zelf aan wanneer het tijd is voor een beurt en dat is bij mij altijd ongeveer om de 30000 KM en dan ga ik naar de dealer voor een beurt. Vaker niet. Waarom zou ik olie aflaten halen bij 15000 KM terwijl dat volgens systeem van de auto niet nodig is ? Ze gebruiken goede Full synthetische olie en die kan die kilometers makkelijk aan.
Ieder z'n keuze. Doen waar je je goed bij voelt. Ik vervang de olie ook elke 15-20k, omdat ik van mening ben dat de olie niet zo oud laten worden beter is voor de conditie van het blok, ketting, turbo etc. Dat heeft me tot nu toe geen windeieren gelegd en ik ben met al mijn auto's ver genoeg gekomen terwijl ze niet ontzien worden. Was het met puur volgen van CBS ook gelukt? Wellicht wel.
Gebruikersavatar
RdJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 501
Lid geworden op: 31 jan 2018, 13:23
Type Auto: G29
Locatie: Noord Brabant

Ik vervang ook tussen de 10 en 15K kost niet veel als je het zelf doet en dan weet ik zeker dat de olie nog goed is :wink:
F36 428I
F11 535I
G29 Z4 Heden
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

In Amerika houden ze vaak nog vast aan 5000 miles. Dat lijkt me nou ook weer niet nodig, maar 10-20K als interval lijkt me geen overbodige luxe.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
petrolheadd
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 680
Lid geworden op: 24 okt 2014, 21:26
Type Auto: F20 118i lci Mineralgrau M- sport

Ieder jaar laat ik de olie en bougies vervangen. Ik rijd ongeveer tussen 15.000- 20.000 km. Dit laat ik door de BMW dealer uitvoeren. Ik geloof niet in “longlife olie”.....
Ik denk dat als je de auto doorverkoopt en kan aantonen dat de auto dealeronderhouden is, beter is voor de verkoop. Ik zal bijvoorbeeld niet zo snel een auto kopen die niet dealeronderhouden is. Ik krijg dan indruk dat er bezuinigd is op het onderhoud.
F20 LCI Mineralgrau 118i :Mpower: sport
F36 Alpinweiss 420I :Mpower: Sport (sold)
F60 Mini Countryman JCW (sold)
E91 LCI Le Mans Blue 320i :Mpower: Sport (sold)
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Die laatste zin is dus een illusie. De dealer ververst uit zichzelf maar elke 30K, doet vaak geen transmissiebeurt,... dan zorg ik er zelf beter voor hoor! Kan ik ook met facturen aantonen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Darudevampire
Administrator
Administrator
Berichten: 5088
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
Locatie: N.W. Brabant

Ik koop alleen maar auto's die juist niet dealer onderhouden zijn, dan heb je meer kans dat er naar de staat van de auto gekeken is i.p.v. alleen maar wat het sleuteltje of de computer aangeeft 007. Heeft me tot nu toe nog geen windeieren gelegd. Het klopt wel dat sommigen mensen een meerwaarde toekennen bij aan/verkoop indien er dealerstempels in het boekje staan. Ikzelf ben niet een van die personen en zie liever facturen (of foto's indien zelf) van onderhoud aan de auto, dat zegt mij meer dan (dealer) stempels.

Maar dit blijft een eindeloze discussie, eenieder denkt er het zijne van op basis van voorkeuren
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Juist Rudy... ieder zal zijn redenen hebben. Als er maar goed onderhoud gepleegd wordt. Vandaag mag ik zelf weer op pad naar Rap. Weer een factuurtje in de map... :mrgreen:
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

De 4 BMWs die ik heb gehad zijn altijd uitsluitend bij de dealer in onderhoud geweest. Is ook logisch want het waren allemaal leaseautos. En de volgende is dat binnenkort ook weer. :)

Maar als het mijn eigen auto's waren geweest had ik dit ook gedaan. Ik geloof helemaal niet in merkloze garages, 'mannetjes' en ook specialisten is een breed en rekbaar WC-eend begrip wat lastig is om goed in te schatten. Waarmee ik zeker niet zeg dat ze niet bestaan.

Volgens mij beschikken niet dealers niet over dezelfde officiële (diagnose) apparatuur, niet over dezelfde gereedschappen en niet over dezelfde (en laatste) informatie en software als BMW zelf. Simpelweg omdat BMW dit niet buiten het dealernetwerk verkoopt of beschikbaar stelt. En logisch. Hiermee is de overweging voor mij persoonlijk al over. Ongeacht de mooie verhalen die garagehouders daarbij vaak hebben dat dit allemaal niet nodig is etc.

Ik denk wel dat dit met name geldt voor nieuwe(re) BMWs van de laatste generaties. Voor oudere auto's met weing of geen electronica, zonder uitgebreide onboard diagnose etc. is dit veel minder spannend. En om een setje velgen/banden te wisselen e.d. heb je ook zeker geen BMW dealer nodig. De échte liefhebbers met 2 rechterhanden + tijd + mogelijkheid + zin zijn natuurlijk altijd het beste uit... :)

Een fabrikant als BMW investeert honderden miljoenen euros het in stand houden & verbeteren van het imago en de kwaliteit (en betrouwbaarheid) van hun auto's. Ze nemen echt geen risico om dit te beschadigen door een paar liter motorolie langer te laten zitten dan goed of verantwoord is. Ongefundeerde kroeg-praat denk ik. Tenzij je met een hoog getuned vuur-spuwend monster rijdt, op het randje van het technisch toelaatbare, is het verversen van motorolie niet iets om aan de richtlijnen van BMW zelf te twijfelen lijkt me.

Mijn 2 centen... :Hosanna:
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Zweren bij dealeronderhoud, maar dan vervolgens wel troep van Ali in de auto gooien :mrgreen:

En ja, ik quote niemand, dus ik doel ook niet specifiek op iemand.
Gebruikersavatar
ChrisB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 mar 2016, 22:45
Type Auto: E38 728i

RvL schreef: 02 mar 2019, 10:24 De 4 BMWs die ik heb gehad zijn altijd uitsluitend bij de dealer in onderhoud geweest. Is ook logisch want het waren allemaal leaseautos. En de volgende is dat binnenkort ook weer. :)

Maar als het mijn eigen auto's waren geweest had ik dit ook gedaan. Ik geloof helemaal niet in merkloze garages, 'mannetjes' en ook specialisten is een breed en rekbaar WC-eend begrip wat lastig is om goed in te schatten. Waarmee ik zeker niet zeg dat ze niet bestaan.

Volgens mij beschikken niet dealers niet over dezelfde officiële (diagnose) apparatuur, niet over dezelfde gereedschappen en niet over dezelfde (en laatste) informatie en software als BMW zelf. Simpelweg omdat BMW dit niet buiten het dealernetwerk verkoopt of beschikbaar stelt. En logisch. Hiermee is de overweging voor mij persoonlijk al over. Ongeacht de mooie verhalen die garagehouders daarbij vaak hebben dat dit allemaal niet nodig is etc.

Ik denk wel dat dit met name geldt voor nieuwe(re) BMWs van de laatste generaties. Voor oudere auto's met weing of geen electronica, zonder uitgebreide onboard diagnose etc. is dit veel minder spannend. En om een setje velgen/banden te wisselen e.d. heb je ook zeker geen BMW dealer nodig. De échte liefhebbers met 2 rechterhanden + tijd + mogelijkheid + zin zijn natuurlijk altijd het beste uit... :)

Een fabrikant als BMW investeert honderden miljoenen euros het in stand houden & verbeteren van het imago en de kwaliteit (en betrouwbaarheid) van hun auto's. Ze nemen echt geen risico om dit te beschadigen door een paar liter motorolie langer te laten zitten dan goed of verantwoord is. Ongefundeerde kroeg-praat denk ik. Tenzij je met een hoog getuned vuur-spuwend monster rijdt, op het randje van het technisch toelaatbare, is het verversen van motorolie niet iets om aan de richtlijnen van BMW zelf te twijfelen lijkt me.

Mijn 2 centen... :Hosanna:
Ben je wel eens bij een goede specialist geweest met officiële bmw diagnose apparatuur? Of bij een specialist waar de monteurs gewoon op cursus gaan bij BMW NL en dus minimaal over dezelfde kennis beschikken?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”