ervaring BPM bij importbedrijf

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)
Plaats reactie
hansdo
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 mar 2014, 23:05
Type Auto: 430i Cabrio

Zojuist een leuk en nuttig gesprek gehad met de belastingdienst ;

Op de RDW site is alleen de bruto BPM te vinden dus de BPM voordat er afschrijvingen op heeft plaats gevonden . Voor een particulier is het zeer lastig om hier het netto bedrag , wat daadwerkelijk betaald is , te berekenen . naarmate de auto ouder is kan je steeds meer berekeningen erop los laten.
De belastingdienst zelf kan geen mededelingen doen over de daadwerkelijk betaalde BPM als je niet zelf de aangever bent , dus als het importbedrijf op zijn naam de aangifte heeft verzorgt . Omdat je er dus niet achter kan komen wat er werkelijk aan BPM is betaald werkt dit fraude/oplichting in de hand , de belastingmedewerker was dit met mij eens en zei dit bij zijn management neer te leggen . Het zou al helpen als de eigenaar van de auto inzage krijg in de aangifte en het betaalbewijs.
Ik vermoed dat het 'ophogen ' van het BPM bedrag door importbedrijven veel voorkomt , dit verklaard dan ook de verschillen die je over de berekende BPM te horen krijgt bij de verschillende import bedrijven.
Deze belastingmedewerker vertelde ook dat er geen naheffing volgt in 99.9 % van de gevallen en als dit gebeurd over het algemeen binnen enkele maanden . De 5 jaar is een wettelijke termijn maar de belastingdienst gaat geen 5 jaar wachten met een naheffing. Ze hebben bij grootschalige fraude wel die mogelijkheid .

Dus is het zaak dat je een import bedrijf de aangifte namens jou (op jouw naam) laat doen zodat je zelf de BPM aan de belastingdienst betaald , de belofte van het importbedrijf dat ze zelf opdraaien voor een naheffing is een wassen neus , ze laten jou een dermate hoge BPM betalen dat ze zelf nooit de boot ingaan. Bij een juiste aangifte is het risico van een naheffing verwaarloosbaar.


Gebruikersavatar
DHC
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 167
Lid geworden op: 07 mar 2019, 20:07
Type Auto: F20 116i BR Stage 1

Doe aangifte.
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Als niemand verder actie onderneemt, blijven zulke praktijken inderdaad doorgang vinden.
dunDaan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 jul 2019, 10:09
Type Auto: E91 320i Touring Edition sport

hansdo schreef: 21 aug 2019, 12:09 .....
Ik vermoed dat het 'ophogen ' van het BPM bedrag door importbedrijven veel voorkomt , dit verklaard dan ook de verschillen die je over de berekende BPM te horen krijgt bij de verschillende import bedrijven.
.......
Wat bedoel je precies? Dat het import bedrijf een hogere BPM aangifte maakt bij de belastingdienst (om toekomstige naheffingen uit te sluiten), of dat ze een hoger BPM bedrag doorrekenen dan wat ze daadwerkelijk aan de belastingdienst hebben opgegeven?
Gas d'rop
VroemE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 417
Lid geworden op: 09 nov 2010, 14:33
Type Auto: BMW G20 318i M Sport Tansanitblauw

@hansdo: goeie actie! En wellicht een wake-up call voor de belastingdienst.
:Mpower: F31 320i LCI 2018 M Sport Shadow Sapphirschwarz, 403M
:Mpower: M4 Competion Cabrio 2020 voor een week
:Mpower: G20 318i M Sport 2021 Tansanitblau II
hansdo
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 mar 2014, 23:05
Type Auto: 430i Cabrio

@ Dundaan , dat laatste .
Wordt een lagere BPM aan de belastingdienst aangegeven en betaald maar bij jou (ik/wij) wordt een hoger bedrag in rekening gebracht .
dunDaan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 jul 2019, 10:09
Type Auto: E91 320i Touring Edition sport

Tsja, dat verbaast me eigenlijk niet. Dat is onderdeel van het verdienmodel
Gas d'rop
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”