Terugroepactie ontploffingsgevaar airbag

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)

Moderators: Moderator team, Beheerder

Gesloten
Groot
Just getting started
Just getting started

12 feb 2020, 14:16

Beste medebestuurders,

Vandaag is mijn BMW 320i uit 1998 (nog geen 2 ton op de teller en nagenoeg schadevrij) voor een terugroepactie naar de garage geweest. Ik moest 2 weken wachten voordat ik überhaupt ingepland kon worden en mocht er intussen niet mee rijden. Ook kreeg ik geen vervangend vervoer.
Zonet kreeg ik bericht dat mijn auto inderdaad de verkeerde airbag erin heeft zitten dus ik mag er niet meer mee rijden. BMW Nederland geeft 3 opties:

1. wachten tot er een leverancier gevonden wordt die nieuwe airbags kan gaan produceren waarvan nog niet bekend is hoe lang dat gaat duren maar er werd gezegd dat ze vanaf het 3e kwartaal misschien geleverd kunnen worden met tussentijds een privat lease contract.
2. Op basis van het aantal km wat er mee gereden is kun je max. €2.000 ontvangen en neemt BMW Nederland de auto over en blijf ik dus opeens zonder auto achter.
3. Auto op komen halen bij de garage en er niet meer in rijden.

Ik ben perplex, buiten mijn schuld blijkt de airbag voor levensgevaar te kunnen zorgen (tijdens ontploffing kunnen ijzeren deeltjes rondvliegen waardoor al mensen zijn omgekomen) Eigenlijk heb ik dus 22 jaar risico gelopen, vervolgens is er geen enkele vorm van compensatie die ik zou kunnen overwegen want ik heb geen financiele middelen om 2 auto's tegelijk te moeten betalen en voor het geld wat ze me bieden kan ik op geen enkele manier iets vergelijkbaars terugkopen.

Is er iemand die een eerdere ervaring heeft met een dergelijke situatie en/of wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen zou staan?

Zou het helpen om een klacht bij BMW Nederland in te dienen?

Alvast dank voor jullie reacties.

Beste,

graag jezelf voorstellen op het
forum, alvorens berichten te plaatsen.

Voorstellen kan hier: viewforum.php?f=1

Bedankt voor de medewerking :ja:
-Moderator Team

BMWe90Mike
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: F30 320i

12 feb 2020, 15:34

Wat een verhaal joh, dus door een productiefout van BMW moet jij nu ''bloeden'', beetje omgekeerde wereld maar blijkbaar mag het zo (al vraag ik het me af).
Dat ze je niet door laten rijden snap ik van hun, ze willen geen risico's op claims lopen mocht het bij jou mis gaan, kan het voor hun een dure grap worden.
Maar € 2000 terug voor je auto is natuurlijk een lachertje want stel je wilt een vergelijkbare auto terug kopen (omdat je gek bent op het e46 model) wie zegt dat deze wel de goede airbags heeft...... zo kan je door blijven gaan natuurlijk.
En met private lease wordt je voor hoge kosten per maand gesteld denk aan 400/500 euro (moet je ook maar kunnen missen), stel je doet dit en je hebt het voornemen om een huis te gaan kopen dan gaat die private lease je ook nog dwars zitten, wat ik mij ook afvraag stel je neemt private lease voor deze periode mag je dan je e46 schorsen en bij hun stallen? anders heb je dus mooi dubbele kosten.

Dus al met al zijn het allemaal kut oplossingen. Eind van de streep gaat het jou dus gewoon geld kosten.

Ik zou het eens bij een juridisch loket voorleggen wat jouw rechten en mogelijkheden hierin zijn.
Once a BMW always a BMW
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: Een touring

12 feb 2020, 17:22

Welkom.
En wat een waardeloos verhaal. Ik zou dit ook door een jurist laten bekijken.
E91 320i :Mpower:
Groot
Just getting started
Just getting started

12 feb 2020, 17:26

Dank voor je uitgebreide antwoord, ik ga zeker bij het juridisch loket langs, goede tip!

Daarnaast vraag ik me af wat er gebeurt als ik vraag of ze de airbag er alvast uit willen halen. Ik hoorde al wel dat hij dan niet goedgekeurd wordt, maar de keuring is pas in oktober dus dan zou ik zonder kosten die tijd kunnen overbruggen en kunnen wachten tot er vanuit de fabrikant een andere wordt geleverd. Voelt eigenlijk best als een redelijke optie of is het nogal onverantwoordelijk? Wat denken jullie, ik heb tenslotte de afgelopen 15 jaar met een veel gevaarlijker situatie rondgereden....
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Type Auto: E90 325i N53

12 feb 2020, 19:00

Van wie ‘mag’ je er niet in rijden, van BMW of van de wet? Ik bedoel wie houdt jou tegen om in jouw auto te rijden? En als je het niet veilig vindt, airbag eruit halen en vervangen voor eentje van de sloop met een goed type? Ging het trouwens niet om de passagiersairbag?
2008 - E90 325i N53 ZF6HP
Groot
Just getting started
Just getting started

12 feb 2020, 20:26

In de brief van de RDW (die namens BMW verstuurd is) geven ze het advies om er niet meer mee te rijden omdat er door het verouderingsproces problemen kunnen ontstaan. De gasgenerator kan onder te hoge inwendige druk ontploffen waardoor metalen deeltjes uit de bestuurdersairbag kunnen komen.

Zat idd al even op MP te kijken of ze er niet 2e hands zijn, maar ik krijg volgens mij sowieso een vervanger op het moment dat BMW een producent heeft gevonden. Er schijnt een hele nieuwe lijn opgestart te moeten worden en dat kost tijd. Tot nu toe lijkt mij dat de beste, snelste en goedkoopste oplossing.

Maar toch blijf ik het raar vinden dat je zo voor het blok wordt gezet terwijl het probleem niet door mij is veroorzaakt.
Gesloten

Terug naar “Algemeen”