Veel thuis maar wel heel sportief veel surfen...
Kijkend op de site van Wagner naar de specs van de Performance Ladeluftkühler Kit EVO 2 BMW F20 & F30 beloven ze nogal wat. Er staan vermogensgrafieken van een F30 328i met meer koppel en een vermogenstoename van ruim 12 PK zonder verdere aanpassingen. Plug & play. Als je naar de overige gegevens kijkt, de lagere pressure drop en de lagere luchttemperatuur zou dit wel kunnen kloppen denk ik?
Ik vind dit misschien wel interessant omdat het dit geen tuning is (ivm garantie & leasemaatschappij). Er wordt aan de software niets veranderd. Geen veranderde turbo- of rail-druk etc. etc. Er zou niets afwijkends zichtbaar moeten zijn. En ik denk dat de gemiddelde sleutelaar bij de BMW dealer niet eens in de gaten heeft dat er een andere IC op zit.
Wat denken jullie?
https://www.wagner-tuningshop.de/produc ... 066-5.html
Intercooler upgrade - zin of onzin?
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
Interessant.. past echt op veel modellen.
Wel clever van BMW.
Zonder tuning lijkt mij het weinig nut hebben.
Ik houd en hoop tuning sites in de gaten op fb . Het verschil in pk inclusief dit en downpipe tov van stage 1 is niet erg groot.
Maar kwa geld wel heel erg groot.
Zonder tuning.. zou het 12pk zijn vind ik het ook een hoop geld.
Kun jij niet beter naar Mosselman gaan en zo'n box nemen. Dat is er zo tussenuit.
Wel clever van BMW.
Zonder tuning lijkt mij het weinig nut hebben.
Ik houd en hoop tuning sites in de gaten op fb . Het verschil in pk inclusief dit en downpipe tov van stage 1 is niet erg groot.
Maar kwa geld wel heel erg groot.
Zonder tuning.. zou het 12pk zijn vind ik het ook een hoop geld.
Kun jij niet beter naar Mosselman gaan en zo'n box nemen. Dat is er zo tussenuit.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
12 pk haalde ik extra met nieuwe bougies
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Da's een van de eerste dingen die ik heb uitgezocht. Maar 'er tussenuit' is helaas geen garantie. Bij normale servicebeurten is er geen enkel probleem. Maar als er iets kapot gaat en BMW gaat graven, kunnen ze in de logs nog steeds aanwijzingen van tuning vinden. Dat ontkennen ze bij Mosselman ook niet. Anders had zo'n iTronic er allang opgezeten. Ze hebben er nog nooit een probleem mee gehad en dat geloof ik ook. Ik wil alleen niet 'that guy' zijn waarbij het net 1 x wel mis ging...internetboarder schreef: ↑21 mar 2020, 17:48Kun jij niet beter naar Mosselman gaan en zo'n box nemen. Dat is er zo tussenuit.
Het antwoord van Wagner (Duitsland) op een emailtje:
Hello Richard,
Thank you for your inquiry.
It would definitely make sense to replace the original intercooler with our EVO2 Competition intercooler.
Because of the less backpressure your engine should be able to rev up easier and because of the better cooling effect you will have more HP.
So your engine will be able to work more efficient and your turbocharger has to produce less boost pressure to reach the programmed boost pressure.
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
De PK-euro verhouding is in vergelijking met de stage 1 tuning natuurlijk helemaal weg. Die 12 PK ga je nauwelijks merken, en als je wel wat merkt dan ben er er heel gauw weer aan gewend ben ik bang.
Als je ooit van plan bent om na de garantie toch te stage-enen dan kun je overwegen.
Als je ooit van plan bent om na de garantie toch te stage-enen dan kun je overwegen.
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Ja precies, dat zijn ook een beetje mijn overwegingen. De montage-tijd zou 30 min zijn dus dat valt mee. Maar 12 PK voor pakweg 800 euro is natuurlijk lijp. Als... het al 12 PK is... De motor zou ook fijner kunnen lopen etc. maar dan nog.
Ik heb deze auto wel uitgezocht en samengesteld met het idee om hem te kopen aan het eind van het contract van 5 jaar. Dat heb ik al 2 x eerder gedaan maar dan voor vriend die mijn vorige lease-BMWs graag wilde hebben. Die heeft er vervolgens nog jaren veel KMs met nul problemen mee gereden. Met het idee dat ik deze straks koop doe ik ook wat mods & upgrades aan deze auto die kunnen/mogen.
Wel grappig, die vriend heeft het BMW virus goed te pakken gekregen (dit leest nu gek maar ok). Hij kocht destijds mijn eerste E87 120d M Sport en 5 jaar later vervolgens mijn E90 325i M Sport. Daarna heeft'ie zelf nog een kerstboom F31 335i XD gehad. Die had hij uit Duitsland gehaald. Daar zat echt alles op en aan maar dat vond'ie niks. Nu rijdt hij in een griezelig fraaie E90 M3.
Ik heb deze auto wel uitgezocht en samengesteld met het idee om hem te kopen aan het eind van het contract van 5 jaar. Dat heb ik al 2 x eerder gedaan maar dan voor vriend die mijn vorige lease-BMWs graag wilde hebben. Die heeft er vervolgens nog jaren veel KMs met nul problemen mee gereden. Met het idee dat ik deze straks koop doe ik ook wat mods & upgrades aan deze auto die kunnen/mogen.
Wel grappig, die vriend heeft het BMW virus goed te pakken gekregen (dit leest nu gek maar ok). Hij kocht destijds mijn eerste E87 120d M Sport en 5 jaar later vervolgens mijn E90 325i M Sport. Daarna heeft'ie zelf nog een kerstboom F31 335i XD gehad. Die had hij uit Duitsland gehaald. Daar zat echt alles op en aan maar dat vond'ie niks. Nu rijdt hij in een griezelig fraaie E90 M3.
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Ik heb bij br, onder mijn vorige 320d, de Wagner laten plaatsen.
Ik wilde namelijk meer peekaas en nm.
Een andere intercooler is altijd beter voor de geknepen motoren die nu verkocht worden, co2
De motor ademt beter waardoor er minder verlies is, als je langere tijd volgas rijdt. Maar wanneer doe je dat.
Voor de Wagner zat de 20d op 231pk en 455nm (ongeveer), na de plaatsing op 235pk en 480nm.
Niet echt merkbaar hoor.
Ik wilde namelijk meer peekaas en nm.
Een andere intercooler is altijd beter voor de geknepen motoren die nu verkocht worden, co2
De motor ademt beter waardoor er minder verlies is, als je langere tijd volgas rijdt. Maar wanneer doe je dat.
Voor de Wagner zat de 20d op 231pk en 455nm (ongeveer), na de plaatsing op 235pk en 480nm.
Niet echt merkbaar hoor.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Thanks ejt.
4 PK is niks maar 25 Nm is toch wel aardig. Was dat op een N47 of een B47?
Ik zou me ook voor kunnen stellen dat het verschil in de zomer groter is dan in de winter?
Add: net CSF ook ff een mailtje gestuurd. Die gasten claimen 15-20 PK winst op standaard auto's.
http://www.csfrace.eu/CSF-Race-High-Per ... -435i.html
Trouwens, de originele BMW Performance kit voor een x20d bestaat uit een ECU (= een remap maar hoe & wat weet niemand) plus een grotere IC. Dus BMW kiest zelf ook voor een grotere IC voor een bescheiden vermogenswinst. Opvallend denk ik. Helaas mag deze kit niet meer op Euro6 Temp/c (add Blue) motoren gemonteerd worden.
4 PK is niks maar 25 Nm is toch wel aardig. Was dat op een N47 of een B47?
Ik zou me ook voor kunnen stellen dat het verschil in de zomer groter is dan in de winter?
Add: net CSF ook ff een mailtje gestuurd. Die gasten claimen 15-20 PK winst op standaard auto's.
http://www.csfrace.eu/CSF-Race-High-Per ... -435i.html
Trouwens, de originele BMW Performance kit voor een x20d bestaat uit een ECU (= een remap maar hoe & wat weet niemand) plus een grotere IC. Dus BMW kiest zelf ook voor een grotere IC voor een bescheiden vermogenswinst. Opvallend denk ik. Helaas mag deze kit niet meer op Euro6 Temp/c (add Blue) motoren gemonteerd worden.
- Ballistic
- Getting the hang of it
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
- Type Auto: BMW E91 335i N54
Mooi marketing verhaaltjes allemaal. Er zit overal een kern van waarheid in maar het is niet mogelijk om zo zwartwit te zeggen dat je er X PK bij krijgt wanneer je er een andere intercooler opschroeft. Hiervoor moet je even beter begrijpen hoe de motor/turbo werkt, wat de rol van de intercooler is en het gebruiksklimaat.
Elke intercooler, ook de stock intercooler, kan een heleboel vermogen leveren. Meer dan de motor standaard doet. De echte vraag is; Hoe lang wil je dat vermogen houden? Een stock intercooler zal na zeg; 2 versnellingen al dermate hoge inlaat temperatuur zien dat je vermogen verliest. Let goed op dat woord "verliest" Een betere intercooler zal de temperaturen voor langere tijd lager kunnen houden waardoor je motor langer het zelfde zal blijven presteren. Hier komen deze PK getallen voornamelijk vandaan. Reken deze PK's niet zomaar bovenop het standaard vermogen van je motor!
Deze info is verder prima te vinden op internet dus ga ik hier niet tot in de puntjes beschrijven. Wel kan ik je vertellen dat op een straat auto niet-getunde motor in ons Europese klimaat je er geen merkbare PK op vooruit gaat.De geroepen PK winsten zijn alleen in het meest meest uitzonderlijke gevallen van toepassing.
Die 4pk verschil is zo klein en valt wat mij betreft gewoon in de meetcorrectie marge. 10 graden verschil in omgevingstemperatuur veroorzaakt dit al.
Een betere intercooler gaat je helpen bij een getunde motor, warme klimaten, autobahn top speed pulls en op het circuit waarbij langdurige hoge temperaturen van toepassing zijn.
Wil je toch per se iets beters, haal er 1 van AliExpress. Deze zijn nog niet de kwart van de prijs en werken uitstekend voor het gemiddelde beoogde doel (stock of stage1 tuning)
Elke intercooler, ook de stock intercooler, kan een heleboel vermogen leveren. Meer dan de motor standaard doet. De echte vraag is; Hoe lang wil je dat vermogen houden? Een stock intercooler zal na zeg; 2 versnellingen al dermate hoge inlaat temperatuur zien dat je vermogen verliest. Let goed op dat woord "verliest" Een betere intercooler zal de temperaturen voor langere tijd lager kunnen houden waardoor je motor langer het zelfde zal blijven presteren. Hier komen deze PK getallen voornamelijk vandaan. Reken deze PK's niet zomaar bovenop het standaard vermogen van je motor!
Deze info is verder prima te vinden op internet dus ga ik hier niet tot in de puntjes beschrijven. Wel kan ik je vertellen dat op een straat auto niet-getunde motor in ons Europese klimaat je er geen merkbare PK op vooruit gaat.De geroepen PK winsten zijn alleen in het meest meest uitzonderlijke gevallen van toepassing.
Die 4pk verschil is zo klein en valt wat mij betreft gewoon in de meetcorrectie marge. 10 graden verschil in omgevingstemperatuur veroorzaakt dit al.
Een betere intercooler gaat je helpen bij een getunde motor, warme klimaten, autobahn top speed pulls en op het circuit waarbij langdurige hoge temperaturen van toepassing zijn.
Wil je toch per se iets beters, haal er 1 van AliExpress. Deze zijn nog niet de kwart van de prijs en werken uitstekend voor het gemiddelde beoogde doel (stock of stage1 tuning)
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Thanks Ballistic!
Ik had al een donkerbruin vermoeden dat het iets minder simpel was dan die websites roepen. Ze moeten dit spullen toch slijten he?
Ik had al een donkerbruin vermoeden dat het iets minder simpel was dan die websites roepen. Ze moeten dit spullen toch slijten he?
- ParaWM
- VIP Driver
- Berichten: 516
- Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
- Type Auto: F32 428i
- Locatie: Zaanstad
Heb voor mijn tune een run bij BR laten doen met alle parts erop versus stock voordat ze gingen tunen. Dat was 12PK en 25Nm. Er zat een intercooler, downpipe, luchtinlaat (en chargepipe) op toen. De curve was wel iets minder strak geworden. Zou het niet zo gauw doen zonder tune denk ik.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Is het geld eigenlijk niet waard idd.Zou het niet zo gauw doen zonder tune denk ik.