BMW garantie vs simpele coding acties

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)
Plaats reactie
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Weet iemand hoe BMW in NL omgaat met garantie indien ze zien/ontdekken dat je met Carly of Bimmercode een setting hebt aangepast zoals bv:

* dashboard startup logo
* inklappende spiegels
* uitschakelen start-stop systeem

Op een forum in UK las ik dat sinds midden 2020 (?) er moeilijk gedaan kan worden over garantie, zelfs bij zoiets sufs als aanpassen startup logo.

Weet iemand hier meer van? Ik heb premium selection garantie op m'n BMW maar als blijkt dat ik m'n garantie al effectief heb laten verlopen doordat ik met Carly in de weer ben geweest... waarom zou ik dan nog wachten met m'n xHP flash of MHD flash... 008

In het verlengde van simpele coding acties werd ook gesteld: vering onderstel aanpassen betekent alle garantie mbt onderstel niet meer van toepassing. Roept dan ook de vervolgvraag op: vervalt er ook garantie als jezelf een andere velg monteert?

Volgens mij doet iedereen hier op dit forum wel iets qua coding... betekent dit dat iedereen zijn garantie kwijt is? :duh:


JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01

Het beste wat je kunt doen is even de dealer bellen waar je de auto nog in de garantie hebt. Zou me verbazen als ze er moeilijk over doen. Kan me wel voorstellen dat als je je ecu laat vastlopen, door bijvoorbeeld in expert modus verkeerde zaken te coderen, dat ze dan geen garantie toekennen op het herstel daarvan. Maar het coderen van een startup logo zou geen effect mogen hebben op bijvoorbeeld garantie op de motor. Coderen is namelijk gewoon een configuratieaanpassing.
Laatst gewijzigd door JMsterdam op 06 jan 2021, 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Huidige:
Mini One D 2016

Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
Gebruikersavatar
psycholander
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2055
Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:18
Type Auto: BMW X5 50e

Garantie vervalt niet.

Tevens zijn ze ook simpel terug te draaien.

Wel vroeg de dealer laats of ik hem "getuned" had omdat ze het Alpina dashboard zagen :lol: toen maar uitgelegd en ze vonden het prima zolang die maar niet echt getuned was.
Geeft ook wel meteen aan wat de gemiddelde kennis is over dat soort zaken.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Mijn vraag vloeit voor uit deze thread:

https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1752600

Ik ben eigenlijk benieuwd of iemand soortgelijke verhalen kent voor afgewezen garantieclaims door BMW Nederland.
Gebruikersavatar
6xLekker
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 504
Lid geworden op: 17 aug 2012, 22:55
Type Auto: F20 m140i xdrive

Ik heb bij mijn Zweedse bmw dealer ook gezeur gehad over coding en een k&n inlegfilter. Uiteindelijk wel alles onder garantie vervangen na een stevige discussie.
:Mpower: 140i
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Ik heb het draadje snel doorgelezen, maar de voorbeelden daar gaan wel iets verder dan alleen maar vrijschakelen van video in motion bijvoorbeeld.

Ik kan me goed voorstellen dat met het nieuwe verdienmodel van BMW bij nieuwe generaties: tegen betaling activeren van opties die waarvan de hardware al in de auto zit (tot aan adaptieve demping toe!) dat men huiverig is voor partijen als Carly/Bimmercode.

Ik vraag mij af of bij de niet G series de software dusdanig in elkaar zit dat men in Munchen de status van alle je ECU modules bijhoudt. Dat het misschien bij de nieuwe modellen (zoals Tesla) is dichtgetimmerd kan ik wel geloven.

Ik denk dat het hetzelfde geld net als bij chiptuning, namelijk: als men onder vergoeding uit kan zal men het zeker proberen. De discussie of Video in Motion activeren iets te maken heeft met een kapotte turbo dat zou ik uitbesteden aan de rechtsbijstandsverzekering.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Per4mance
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 114
Lid geworden op: 03 nov 2019, 21:04
Type Auto: 420gc

video in motion zal eerder een probleem zijn met een kapot neusje, maar dat is zowiezo geen garantie. :cry:
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

veejay schreef: 07 jan 2021, 08:15 namelijk: als men onder vergoeding uit kan zal men het zeker proberen. De discussie of Video in Motion activeren iets te maken heeft met een kapotte turbo dat zou ik uitbesteden aan de rechtsbijstandsverzekering.
Zo lijkt het tegenwoordig altijd te werken met verzekeringen en garanties. Ik vroeg me bv af of BMW een sterk punt heeft om je garantieclaim over je defecte dashboard component (bv iDrive) af te wijzen wanneer ze zien (hoe dan?) dat je met Carly of Bimmercode iets veranderd hebt aan de settings van je dashboard/iDrive/electrische-systeem.
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

In jouw voorbeeld staat de dealer sterk. Google maar eens op "Carly bricked ecu"
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Per4mance
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 114
Lid geworden op: 03 nov 2019, 21:04
Type Auto: 420gc

Mijn auto heeft dinsdag software update gehad vanwege dat het idrive scherm soms "no signal" aangeeft en daar is niets van de coderingen gezegd. Alleen toen ik belde van dat mijn achterlichten niet meer branden bij daglicht verlichting :wtf: zeiden ze dat de nieuwe NL software dat weer uitzet. Maar heb voor volgende week weer afspraak en dan zetten ze het weer aan. :Klappen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”