Euro95 / E10 voor een moderne 6 cylinder?

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)
Plaats reactie
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Wie tankt er gewoon Euro95 / E10 in z'n moderne 6 cylinder (bv N55 of B58)?

Volgens BMW specificatie kan het gewoon toch maar het lijkt me dat Super98 (of hoe het ook heet) / E5 toch echt beter is voor dit type motoren?

Heeft iemand een goed onderbouwd verhaal waarom Euro95/E10 toch zou kunnen? Of juist een goed onderbouwd verhaal waarom je toch echt 98/E5 moet nemen?

Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen!


Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

Zonder tune een paar keer EUR95 getanked en het verbruik was hoger.
Met MHD stage-1 gekozen voor een EUR98 tune dus gaat er geen EUR95 meer in. EUR102 nog niet getanked, alhoewel ik regelmatig vanwege de fietshobby en de caravan-seizoensplaats in de (Rur) Eifel te vinden ben.
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Het octaangetal in benzine zegt iets over hoe makkelijk benzine (zelf-)ontbrandt. Hoe hoger hoe klopvaster de benzine, dus hoe moeilijker die zelf ontbrandt. Waarom is dit van belang, bij de afstelling van een (benzine)motor moet je zorgen dat de vonk van de bougie plaatsvindt vóórdat er eventuele zelfontbranding plaatsvindt, het zogenaamde kloppen of pingelen van de motor. Die kan zeer schadelijk voor de motor zijn, met eventueel zuigerschade tot gevolg. Omdat de druk in de cilinder dan veel hoger oploopt, aangezien het een veel agressievere verbranding is. Om dit te voorkomen hebben fabrikanten ook een pingelsensor ingebouwd die dit kan detecteren en zodoende de ontsteking voor die cilinder aan te passen (lees: verlaten).

Echter het vervroegen van de ontsteking heeft wél voordelen, namelijk dat je méér energie (=vermogen) uit de arbeidsslag kan halen. Dus idealiter zet je ‘m zo vroeg mogelijk (maximaal vermogen), maar nog laat genoeg zodat pingelen niet plaatsvindt. Nu zie je dus het voordeel van 98/100/102 octaanbrandstoffen tov 95. Daar kun je met minder pingelrisico de timing vervroegen en op die manier heb je meer vermogen.

Maar, en nu komt het, verander je de timing niet, terwijl je van de 95 naar 98 gaat, dan heb je er ook 0,0 voordeel van. En het is maar de vraag of de fabrieksafstelling van de motor dat doet. Zoals ik zei, zit er wel een pingelregeling op die de timing eventueel verlaat, maar zoekt die ook automatisch het limiet van de andere kant op? Ik denk van niet, aangezien je bij Stage 1 tune meestal nog kan kiezen of je wilt afstellen op 95 of 98(dat zit dus in die timing).

Conclusie, zonder een tune, zal een 98(of hoger) brandstof waarschijnlijk niks doen omtrent vermogen(verschil in verbruik zal ook minimaal zijn). Uiteraard kan het geen kwaad, en de 98 brandstoffen zijn vaak ook de ‘premium’ brandstoffen met reinigers etc. Dus je kan gerust E95 of E95-E10 tanken in je N55/B58, aangezien de motor daarop moet zijn afgesteld(anders werd het niet aangegeven).

Onderbouwd genoeg?

(Aangepast 9-1: vervroegen en verlaten omgedraaid)
Laatst gewijzigd door Jimmer op 09 jan 2021, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Een brandstof met hoger octaan kan altijd nut hebben. Ook bij (moderne) standaard motoren/tuning. Zo speelt inlaatlucht temperatuur en het gebruik van de motor (lees: rijstijl) een grote rol.

@Jimmer Als ik je goed begrijp dan haal je af en toe verlaten en vervroegen door elkaar.

Verder heeft de 10% ethanol die bij EURO95 gemixt wordt alleen maar voordelen om het meervebruik van 3 a 5% na.
Zo heeft ethanol een potentieel octaangetal van 110+ en verhoogd deze daarom de octaanwaarde. Ook bevorderd het koeling in de verbrandingskamer en heeft het een gunstigere stoichiometrische verhouding (AFR) en voor de mensen die zich er druk om maken; een schonere verbranding.

Om dit te benutten is wel een moderne motor voor nodig die een slimme ECU heeft. Een moderne ECU werkt d.m.v. een vaste waarde aan motor controle (ontsteking, inspuiting,etc) en heeft daarnaast sensoren om hier op te acteren om de motor zo goed mogelijk te laten lopen. Dit zogeheten "closed-loop" systeem leert constant en past zich doorlopend aan maar zelden per-direct.
Het gros van de mensen heeft altijd brandstof X getankt en daar heeft de motor van geleerd. Nu gooien zij opeens een brandstof erin met andere eigenschappen en daar kan de motor initieel inderdaad anders van lopen todat er adapatie waardes nieuw geleerd zijn. Daarnaast houden, qua bijhouden van het verbruik, ze zelden rekening met wisselende omstandigheden zoals zomer/winter temperaturen & banden, drukte op de weg en zelfs de mogelijkheid dat de auto meer vermogen opwekt en daardoor meer verbruik!

Het voordeel van ethanol op traditionele oudere motoren (zonder geforceerde inductie) zal zeer beperkt zijn en gezien het oudere motoren met oudere ECU's zijn, ook wel eens tegen kunnen vallen. Echter zijn tegenwoordig de meeste auto's voorzien van de kleine k*t motortjes met een gigantische turbo erop. Met de cilinderdrukken die hier ontstaan heeft ethanol een zeer groot toegevoegde waarde. Zo deed mijn auto met standaard turbo's 408pk/600nm op EURP98 en 485pk/685nm met 50% ethanol. Dat is 15 tot 20% meer vermogen en loopt de motor nog eens stabieler en feller ook!

Ook de n54/n55/b58 motoren smullen van ethanol maar EURO95+E10 geeft niet het octaangetal van EURO98 dus kan je qua vermogen beter 98 blijven tanken en eventueel zelf wat ethanol bijmengen.
Wat mij betreft mag er z.s.m. E85 uit de pompen stromen! Super voor het milieu maar om het rendabel te maken komt het ten nadele van de schatkist van de overheid.
Laatst gewijzigd door Ballistic op 09 jan 2021, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

@Jimmer, @Ballistic: interessante toelichtingen! Ik ben bekend met relatie compressie, ontstekingsmoment & pingelen en weet dat moderne auto's het ontstekingsmoment gaan vervroegen om pingelen te voorkomen.

De overweging dat een ECU misschien het ontstekingsmoment gaat verlaten omdat er geen gepingel optreedt (vanwege hoger octaangetal) en daarmee meer compressie geeft dus een hogere vermogenslag is mij verder weinig van bekend.

De nog verder gaande overweging dat een closed-loop systeem nog meer variabelen in de vergelijking meeneemt ben ik ook niet mee bekend.

Jullie stellen in ieder geval allebei dat octaangetal 98 met standaard motorprogramma niks zal doen qua vermogen...

Wat ik verder wel veel hoor/lees is:

* Euro95+E10 geeft hoger verbruik dus deel van de meerprijs van Euro98+E5 verdien je terug door beter brandstofverbruik
* Euro98 is meer premium agv reinigingsadditieven

Mijn B58 is zeker geschikt voor E10 brandstof dus ik begrijp dat af en toe E10 tanken sowieso geen kwaad kan.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Leden die vaker in de garage staan dan de gemiddelde meelezer hier zien ook dat e10 op de lange termijn ook mechanische schade aan kan richten. Dat wordt ook een soort van bevestigd hier: https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/ ... 10-benzine

Wil je benzine zonder bio spulletjes erin moet je V-power tanken, maar dat zou dan ook de enige reden zijn om dat te tanken, reinigen en schoonmaken van de motor door brandstof is niet te bewijzen en blijft een mooi verkooppraatje
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Ik vind het wel raar. "alle grote motorfietsfabrikanten garanderen dat hun recente modellen zonder problemen op E10 moeten rijden" maar hier in Nederland weten wij het weer beter hoor :lol:
In de USA rijden ze al jaren op ethanol mix en in Brazillie zijn de auto's die op kale benzine rijden zo goed als verdwenen en vervangen voor 85%. En dan klagen wij om 10% :lol:

Het verhaal van scooter meneer is vrij lachwekkend. Scooter stopt ermee 1.5km na tanken van E10, Gaten in zuigers, extra roet afzetting. Zou het ooit bij hem opkomen dat scooters vaak een vaste (carburateur) afstelling hebben en dat deze iets rijker gezet mag worden? :lol:

De enige toepassing waarin het echt niet te gebruiken is, is 2takt mengsmering motoren.
Laatst gewijzigd door Ballistic op 09 jan 2021, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ja dat zou ik ook zegen als motorfabrikant, klinkt toch beter dan: "let op alleen e5 tanken anders gaat hij op lange termijn kaputt" :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

MKL-F32 schreef: 09 jan 2021, 01:18 @Jimmer, @Ballistic: interessante toelichtingen! Ik ben bekend met relatie compressie, ontstekingsmoment & pingelen en weet dat moderne auto's het ontstekingsmoment gaan vervroegen om pingelen te voorkomen.

De overweging dat een ECU misschien het ontstekingsmoment gaat verlaten omdat er geen gepingel optreedt (vanwege hoger octaangetal) en daarmee meer compressie geeft dus een hogere vermogenslag is mij verder weinig van bekend.

De nog verder gaande overweging dat een closed-loop systeem nog meer variabelen in de vergelijking meeneemt ben ik ook niet mee bekend.

Jullie stellen in ieder geval allebei dat octaangetal 98 met standaard motorprogramma niks zal doen qua vermogen...

Wat ik verder wel veel hoor/lees is:

* Euro95+E10 geeft hoger verbruik dus deel van de meerprijs van Euro98+E5 verdien je terug door beter brandstofverbruik
* Euro98 is meer premium agv reinigingsadditieven

Mijn B58 is zeker geschikt voor E10 brandstof dus ik begrijp dat af en toe E10 tanken sowieso geen kwaad kan.
"moderne auto's het ontstekingsmoment gaan vervroegen om pingelen te voorkomen"
Hmm ik weet niet of je dat helemaal juist op die manier kan zeggen. Een brandstof met hoger octaan kan een hogere cilinderdruk aan dus we kunnen meer lucht en brandstof de cilinder in forceren en samendrukken terwijl de ECU de controle houdt over het juiste moment van ontsteken. Dit heeft inderdaad invloed op het ontstekingsmoment (kunnen we vervroegen) Pingelen is ongewenste detonatie wat schade veroorzaakt vergelijkbaar met een te vroege ontsteking maar de uitdrukking "vervroegen om pingelen te voorkomen" vind ik een lastige.

"De overweging dat een ECU misschien het ontstekingsmoment gaat verlaten omdat er geen gepingel optreedt (vanwege hoger octaangetal) en daarmee meer compressie geeft dus een hogere vermogenslag is mij verder weinig van bekend"
Brandstof heeft tijd nodig om te ontsteken. Bij hogere motor toerentallen wordt die tijd om te ontsteken steeds kleiner. Om deze reden vervroegen we de ontsteking naar een moment nog voordat de zuiger op zijn hoogste moment is. Op het moment dat de zuiger wel op zijn hoogste punt is, zou het moment moeten zijn dat het mengsel in volledig verbranding is en met optimale compressie de zuiger weer naar beneden duwt.
Voorontsteking = vervroegen = voor de zuiger boven is. Gunstig bij hoge RPM, hoge compressie, maximaal vermogen.
Naontsteking = verlaten = nadat de zuiger boven is geweest. Gunstig bij koude start, motor balancering, etc maar je verliest vermogen.

"Jullie stellen in ieder geval allebei dat octaangetal 98 met standaard motorprogramma niks zal doen qua vermogen..."
Niet helemaal. Het hangt van het type motor, klimaat en rijstijl af. In het NL'se verkeer wat zich over het algemeen met een slakkengang verplaatst en men het idee heeft dat je naar de hel gaat wanneer je vlot optrekt en doorrijdt, heeft 98 inderdaad weinig nut :lol:

Een B85 is een dermate recente auto dat deze totaal geen last ondervind van ethanol. Sterker nog; hij heeft er alleen maar profijt van met zijn slimme ECU. Maar het feit blijft wel dat 98 alsnog een hoger octaangetal heeft en daar dus meer profijt van heeft.
Dat het meerverbruik van 95E10 het goedpraat om 98 te tanken (puur financieel gezien) ben ik het niet mee eens. Het prijsverschil is te groot. Als men zich zo druk maakt om het verbruik dan kan men veel beter tactischer met het gaspedaal omgaan. E10 wordt bijgemengd met het milieu als onderbouwing maar dit is grootendeels lariekoek. Ja het is schoner maar verbruikt meer dus waar het voornamelijk om gaat is het spekken van de staatskas. Heel autorijdend Nederland betaald plots 3-5% meer. Dat zijn miljarden! De overheid is niet dom; Ben je het niet met E10 eens dan ga je toch lekker 98 rijden, daar verdienen we nog meer op :lol:
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Ballistic je hebt gelijk, ik had in mijn oorspronkelijk stuk vervroegen en verlaten omgewisseld. Het ligt er een beetje aan van welke kant je het optimum benaderd, extreem vroeg ontsteken is natuurlijk ook niet efficiënt, evenmin als extreem laat. Er zit ergens een optimum, zodat je op BDP (bovenste dode punt) de maximale druk hebt. Dus inderdaad als je de motor afstelt begin je laat en ga je de timing steeds verder vervroegen totdat óf het vermogen afneemt óf pingelen optreedt (dan moet je ‘m dus verlaten, niet vervroegen wat ik eerst hierboven zei).

Terugkomend op E10 brandstof, de reden waarom die minder vermogen/meer verbruik geeft, ligt echt in de chemie, de verbrandingswaarde van ethanol is gewoon lager dan benzine, oftewel hoeveel Joules krijg je uit een kg brandstof. Als je echter 95 of 98 benzine met elkaar vergelijkt, dan is de verbrandingswaarde exact hetzelfde (chemisch deel). Echter door de timing gunstiger af te stellen, lukt het om tóch meer energie uit de 98 brandstof te halen. Maar er zijn nog meer parameters, zoals Ballistic ook aanhaalt, waardoor zuivere ethanol, ondanks zijn lagere verbrandingswaarde , toch het vermogen kan laten toenemen.

Resumerend opnieuw, je kunt gerust E10 tanken, je komt er iets minder ver mee, maar het prijsverschil tov van 98 E5 is groter dan die 3% verschil in verbruik.

Dit vond ik nog wel een leuke video: https://youtu.be/D5w1-d0GeVk .

Dus de vraag is, gedraagt een BMW met fabrieksmapping als een Renault of als een Subaru :lol:
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Ik ben geen wetenschapper, slechts ervaringsdeskundige, toen ik mijn bmw pas had merkte ik geen verschil.

Nu naar 7 jaar merk ik elk verschil wel. Ik heb meerdere keren gewisseld tussen 95, 98 en 102. Mijn conclusie/ervaring met de 328i:

95 met E10, niks mis mee kan prima meekomen.
98, meer kracht in het middentoeren gebied.
102, meer kracht in het middentoeren gebied maar ook hogering de toeren. Dit was bij autobahn 'vlammen' zeker merkbaar.

Als je de verhalen over walnutblasting etc mag geloven dan zou ik liever alleen tanken waar men ook beweerd verschonende bestandsdelen in de brandstof te hebben.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Walnutblasten ga je bij DI sowieso niet voorkomen. Daar heeft je brandstof geen effect op.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
MartijnF31
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 345
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
Type Auto: BMW X3 M40i

Een discussie die blijft terugkomen overal 😂

Ik tank alleen maar 98 in de 340i.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Inderdaad, die NON RFT of RFT discussie is ook net een koortslip, blijft maar terugkomen :lol:
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Toch onveilige sex gehad arjan.
Foei!
Nobody said it was easy....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”