bevroren ramen vs stijlloze deuren

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)
Plaats reactie
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Wie heeft goede tips hoe het beste om te gaan met bevroren ruiten in een auto met stijlloze deuren.

Gisterochtend moest ik vroeg op pad, het had gevroren en er zat bijna een soort ijzel-achtige laag ijs op de auto. Dit had tot gevolg dat:

* beide deuren zeer moeilijk op te krijgen waren (ijskrabber lag in de auto :wink: )
* het mechanisme wat het raam een stukje naar beneden doet niet in staat was om het raam naar beneden te doen
* de deur (na ruiten krabben) niet meer dicht wil omdat het raammechanisme niet naar beneden is gegaan en dus de ruit tegen het rubber valt en dus de deur niet volledig dicht gaat
* ik de deur pas kon sluiten nadat ik al bijna 10km onderweg was...

In m'n vorige auto (E81) had ik hier ook last van maar ik dacht altijd dat het deels te verklaren was doordat het een 10+ jaar oude auto was met 'slechtere' rubbers. Dus ik was gisterochtend toch enigzins ontgoocheld dat m'n auto uit 2016 last heeft van precies hetzelfde fenomeen.

Dus wat kan ik hier het beste aan doen om hier zo probleemloos mogelijk mee om te gaan?

Als je wat gaat Googlen dan lees je dat je je rubbers moet insmeren met:

* siliconen => schijnt slecht te zijn
* vaseline
* gummipflege (viewtopic.php?p=259805#p259805)

Ik denk dat ik in ieder geval maar op zoek ga naar een flesje BMW gummipflege.

Verder vroeg ik me het volgende nog af:

* hoe en wat smeer je precies in met gummipflege zodat niet je hele ruit onder de gummipflege komt?
* bestaat er kans op schade aan het motortje van de electrische ramen? Zo ja, hoe dat te voorkomen?
* zijn er meer problemen te voorzien omdat ik de deur (half) sluit met een raam wat tegen het rubber aan komt (ipv dat het raam in/onder het rubber valt)


Gebruikersavatar
Peej
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 997
Lid geworden op: 07 jul 2008, 19:08
Type Auto: F21 120i M-Sport Shadow Edition
Locatie: Dordrecht

Had er ook weer last van. Ik gebruik ruitontdooier wat ik dan tussen het rubber van het raam en de deur laat lopen. En met de deur open het raam wiebelen en heel lichtjes meeduwen en het raam bedienen.

Het is bij mij niet zozeer dat het raam dan wel de deur aan het rubber rond de carrosserie plakt (gummipflege is daar geschikt voor) maar dat het raam niet kan zakken omdat die 'raamlikker' aan de buitenzijde vastzit. Weet niet of je daar veel aan kunt doen want het is altijd het punt waar het water naartoe zakt en aanvriest.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Is inderdaad even pielen als er echt ijs op of tussen zit. Zo erg heb ik het gelukkig nog niet gehad
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Peej schreef: 10 jan 2021, 13:58 Had er ook weer last van. Ik gebruik ruitontdooier wat ik dan tussen het rubber van het raam en de deur laat lopen. En met de deur open het raam wiebelen en heel lichtjes meeduwen en het raam bedienen.

Het is bij mij niet zozeer dat het raam dan wel de deur aan het rubber rond de carrosserie plakt (gummipflege is daar geschikt voor) maar dat het raam niet kan zakken omdat die 'raamlikker' aan de buitenzijde vastzit. Weet niet of je daar veel aan kunt doen want het is altijd het punt waar het water naartoe zakt en aanvriest.
Kijk, dit zijn tips waar ik wat mee kan! :Hosanna:

Ik leg gewoon een spuitfles ruitontdooier in de kofferbak, want die gaat wel gewoon open! 8)

Ik kan inderdaad niet uitsluiten dat de deur moeizaam te openen was doordat het raam nog in het rubber zat (omdat het raammechanisme het raam niet kon laten zakken) of omdat de deur (ook) vastgevroren zat aan de rubbers van het carrosserie.
maar dat het raam niet kan zakken omdat die 'raamlikker' aan de buitenzijde vastzit.
1) dit rubber wilde ik ook benoemen in m'n openingspost maar kon niet op de juiste naamgeving komen 008 , raamlikker vind ik een goede benaming!
2) de truuk met ruitontdooier werkt toch ook gewoon op de ramenlikker?

Wat ik inderdaad in het verleden met m'n E81 ook wel eens deed was voorzichtig wiebelen met het raam. Daarnaast haalde ik soms ook wel eens een pinpas (bouwmarktklantenkaart) langs het raam en ramenlikker rubber maar heb me altijd afgevraagd of ik daarmee misschien het ramenlikker rubber extra beschadig en daarmee het probleem vererger voor de volgende keer.

Voor nu denk ik dat een spuitfles ruitontdooier echt een hele goede oplossing is! Thanx! :ja:
Techn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15

Vergeet je krabber ook niet in de kofferbak te doen..

Succes morgenochtend


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Langefrans
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2017, 17:01
Type Auto: F32 420i LCI Stage II

Ik heb er om eerlijk te zijn nog nooit last van gehad. Hij staat dan ook vaak binnen.
Maar ben wel benieuwd of de gummipflege ook zou helpen bij het "kraken" van van mijn dakraam ..
Gebruikersavatar
mjw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 680
Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
Type Auto: F31 340iX M-Sport
Locatie: Randstad

...
* siliconen => schijnt slecht te zijn
* vaseline
* gummipflege (viewtopic.php?p=259805#p259805)

Ik denk dat ik in ieder geval maar op zoek ga naar een flesje BMW gummipflege.
De deurrubbers met siliconen inspuiten is idd een afrader. Bij de 116d gedaan en vervolgens behoorlijk last van gekreun van de deuren. Door de dealer laten oplossen en de 1e vraag was: "heb je de deurrubbers ingespoten met siliconen?". Ga ook maar eens op zoek naar de BMW gummi pflege voor de 340!
F31 340iX M Sport 11-2015 :Mpower: [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

het "invetten" van de rubbers geeft bij een stijlloze deur weer vieze vetsporen op het raam. Gummi-pflege trekt wel in het rubber, maar toch.
Proberen zou ik zeggen.
Het kraken van de opendak-rubbers zou je ook kunnen schoonmaken met alles reiniger van bijvoorbeeld de AH.
Ik heb het bij mijn vorige 3 gehad, bij de voorportieren en na 3 tot 4 keer het schoon gemaakt te hebben met alles reiniger was het kraken volledig weg.
Zowel rubber als stijl gereinigd tot het weer terug kwam en dat 3-4 keer moeten doen.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Langefrans
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2017, 17:01
Type Auto: F32 420i LCI Stage II

Nog ff wachten op de eerste gummi pflege ervaring .. Ben benieuwd.
Allesreiniger ga ik een keer proberen :ja:
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

MKL-F32 schreef: 10 jan 2021, 15:45 Kijk, dit zijn tips waar ik wat mee kan! :Hosanna:

Ik leg gewoon een spuitfles ruitontdooier in de kofferbak, want die gaat wel gewoon open! 8)
Weet iemand wanneer het weer goed gaat vriezen? Wil graag testen of de tip van Peej goed werkt... :lol:
Gebruikersavatar
Ray320
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2982
Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
Type Auto: Een touring

Weet niet of Piet's weerbericht nog bestaat, dan even daarop wachten :mrgreen:
E91 320i :Mpower:
jollye92
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 206
Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
Type Auto: E92 325i
Locatie: Midden van het land

Techn schreef: 10 jan 2021, 17:19 Vergeet je krabber ook niet in de kofferbak te doen..

Succes morgenochtend


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lijkt me de beste, goedkoopste en meest eenvoudige tip
Gebruikersavatar
psycholander
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2055
Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:18
Type Auto: BMW X5 50e

De achterdeuren van mijn G31 waren anders ook muur vast gevroren en had het idee van ik heb zo meteen een handgreep in m'n hand ipv dat de deur open ging.

Uiteindelijk wel open kunnen krijgen met veel geweld.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 577
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

jollye92 schreef: 17 jan 2021, 10:11
Techn schreef: 10 jan 2021, 17:19 Vergeet je krabber ook niet in de kofferbak te doen..

Succes morgenochtend


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lijkt me de beste, goedkoopste en meest eenvoudige tip
Met alleen de ijskrabber lukt het dus niet. Het probleem is dat het raam vast gevroren zit en het stijlloze-ramen-mechanisme dus het raam niet een stukje naar beneden kan doen. Dit stijlloze-ramen-mechanisme laat het raam normaliter een klein stukje zakken zodat het uit het rubber valt bij openen en laat het raam in het rubber vallen bij sluiten. Als dit allemaal bevroren is moet je het raam dus uit het rubber trekken. En daarna kun je de deur niet sluiten omdat het raam op het rubber valt.
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Gewoon beetje lauw water erover. Werkt perfect.
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”