bandenspanning non OEM setup

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Thanks voor jullie input! Ik denk inderdaad dat ik een voetpomp en een metertje aan ga schaffen. Toch fijn als je zulke dingen zelf kunt doen.

Hierna wil ik overigens ook overstappen op de Michelin PS4 of PS4s. En dan inderdaad ook non-rft. Ik ben benieuwd naar je ervaringen!


Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Dat is precies waar ik ook wel een beetje bang voor ben Martijn toen ik het zo las... 19” is eigenlijk de minimale maat om een overweging rft of non-rft te maken en dan altijd stijfste non-rft band pakken (ofwel XL uitvoering). Merkte bij mijn 440i ook al wel dat de PS4S zich eerst even moest zetten voordat je er vervolgens wel met heel veel vertrouwen een bocht door kon knallen; maar vooral dat instuurmoment is bij een RFT veel beter voor elkaar. Vooral bij lastwissels ga je dat goed merken.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Thanks Joop. Wat ik wel merk aan de RFT (Goodyear Eagle Asym 3) die ik nu heb is dat de klappen slechter weggewerkt worden dan non-rft. De wagen "stuitert" en "beukt" meer over en op richels op de snelweg. Logisch ook, maar aangezien ik toch wel een rustige rijder ben hoef ik niet het meest precieze stuurgevoel.
Gebruikersavatar
MartijnF31
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 345
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
Type Auto: BMW X3 M40i

Ik had met de PS4s echt direct het gevoel de bocht met iedere snelheid te kunnen nemen zonder consequenties. Oneindig veel grip en stuurgevoel, zeer zeer direct, zelfs directer als de runflats.
Nou staat de set ook flink verder naar buiten en staan de banden licht getrokken wat ook allemaal wel helpt om een heel direct stuurgevoel te krijgen.
18” zou ik persoonlijk niet aandurven met non runflat maar ik ben dan ook een fanatiek rijder en wil nogal eens goed hard lange bochten nemen dus ik moet volledig vertrouwen hebben in mijn banden.
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Ik hou het juist op 2,8 voor en 2,7 achter met de goodyear super sports. Voelt prima met de relatief comfortabele 225/45 R18 en 255/40 R18 setup Na paar maanden slijtage in 3 hoofdgroeven meten en evt bijstellen. 001
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Dank voor alle input! Het is me duidelijk dat ik beter een XL versie van deze band had kunnen regelen. Als workaround zal ik inderdaad een wat hogere bandenspanning gaan aanhouden.
Hugo330D schreef: 17 apr 2021, 22:10 Na paar maanden slijtage in 3 hoofdgroeven meten en evt bijstellen.
Goede tip! Idealiter heb je gelijkmatige slijtage over het hele loopvlak toch?
MartijnF31 schreef: 17 apr 2021, 21:22 Is de auto nu niet onstabiel op de achteras ?
Ik heb deze set er net een week onder liggen, nog niet heel veel kilometers gemaakt, vergeleken met m'n 18" non-RFT winterbanden is het (logischerwijs) al een grote verbetering, ik heb deze setup zeker nog niet kunnen testen bij snelheden boven 200km/u.
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Bij normale uitlijning zou slijtage redelijk gelijkmatig moeten verlopen, waarbij de zijwang best harder kan slijten op de vooras bij sportief weggedrag (m'n bochten dan uiteraard).
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”