eerst starten, dan gordel, dan wegrijden?

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)
Plaats reactie
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

https://www.ad.nl/auto/moet-je-de-motor ... ~aae6be76/

In bovenstaand artikel lees ik:

"Een belangrijke tip hierbij: eerst de motor starten, dan de gordel om. Wie zich aan deze kleine regel houdt, doet veel goeds voor de motor."

Mij is deze vuistregel volledig onbekend, ik doe eigenlijk altijd het tegenovergestelde, nl: eerst gordel, dan starten, dan wegrijden. Deze handelingsvolgorde is alleen maar versterkt/versneld sinds ik een auto heb met cold-start functie om dmv verhoogd toerental de katalysator versneld op te warmen (met als bijkomend nadeel: extra uitlaat lawaai).

Via Google stelt iemand dat je niet onmiddellijk moet wegrijden omdat de motor enkele secondes nodig heeft om oliedruk op te bouwen.

Wat doen jullie? Iemand onderbouwde ideeen over wat het beste is?
Laatst gewijzigd door MKL-F32 op 28 dec 2021, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik doe ook eerst m'n gordel om. Vraag me af of die 5 sec uit gaan maken. Je rijdt als t goed is toch rustig weg bij koude motor. Dus de belasting blijft laag.
Daarbij moet je 'm ook nog in een versnelling/D zetten en de handrem eraf halen, dus dan ben je ook weer zeker een paar seconden verder.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
TakeCare
Just getting started
Just getting started
Berichten: 92
Lid geworden op: 17 nov 2020, 14:51
Type Auto: 335i
Locatie: Tuianti

Bij een SAAB V6 die ik had was het voorschrift de motor bij starten eerst te wachten totdat het verhoogde toerental (ca. 1500tpm) was terug gevallen naar ca. 850 tpm (standaard vrijloop). Reden hiervoor was dat de hydrolische kleppen en variabele nokkenas sturing eerst "gevuld" dienen te zijn. Ben geen techneut dus vraag me niet waarom! Altijd trouw gedaan...
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Dat is een goeie.. wat is wijsheid?
Vooral in de winter denk ik.
Ik moet ook nog eerst achterruit de oprit af, doe ik eigenlijk meestal rollend zonder gas te geven en inderdaad redelijk snel na het starten ivm het extra geluid voor coldstart
F34 328i



Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Ik rij zelf altijd weg zonder gas te geven bij mijn automaat. Zeker de M140i is vrij nukkig in de eerste versnelling in D bij een koude motor en bak, en draait dan op 1200 toeren of zo. Ik geef pas gas zodra ik de oprit af en bocht door ben.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Dutch79 schreef: 28 dec 2021, 15:23 Ik doe ook eerst m'n gordel om. Vraag me af of die 5 sec uit gaan maken. Je rijdt als t goed is toch rustig weg bij koude motor. Dus de belasting blijft laag.
Daarbij moet je 'm ook nog in een versnelling/D zetten en de handrem eraf halen, dus dan ben je ook weer zeker een paar seconden verder.
Vanwege die coldstart herrie heb ik de handrem er ook al afgehaald... dus meestal rij ik toch echt binnen 3 secondes weg.

Iemand concrete onderbouwing waarom het beter is om niet binnen 3s weg te rijden?

Ik noemde zelf al opbouwen oliedruk wat tijd nodig zou hebben. Geen idee of dit een valide argument is.
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Lijkt mij dat dit direct gebeurt dus zelfs bij starten word er olie gepompt..
Anders wordt het start stop systeem ook heel erg schadelijk..
F34 328i



Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Zolang je niet meteen vol in de toeren gaat is er niks aan de hand.
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Ik heb het originele artikel er maar even bijgezocht:

https://www.autobild.de/artikel/motor-w ... 64917.html

"Doch eine Hürde können selbst moderne Motoröle nicht überwinden: Beim Kaltstart dauert es etwas länger, bis das Öl von der Ölwanne zu den Lagern und Schmierstellen von Motor und Turbolader gepumpt wurde. Wer direkt nach dem Starten Gas gibt, riskiert dadurch eine Mangelschmierung an wichtigen Bauteilen.
...
Ein Tipp: Erst den Motor starten, dann anschnallen.
Wer sich an diese kleine Regel hält, der tut dem Motor schon viel Gutes.
"

Het gaat dus toch om opgebouwde olie-druk...

Dit klinkt in eerste instantie plausibel... maar tegelijkertijd verhoogt de coldstart functie van m'n auto onmiddellijk het toerental naar ongeveer 1200 toeren, dus blijkbaar is BMW van mening dat opbouwen van oliedruk geen issue is bij 1200 toeren.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Tsja, 'geen issue'... Het doel is emissie gerelateerd dus zegt niks over de evt schade die het aan de motor zou kunnen geven. BMW is ook van mening dat transmissieolie 'lifetime' is. Om er maar eentje te noemen :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Doe het zelf ook op deze manier…
…in de tussentijd dat de ik de gordel om doe kunnen de toeren uit het verhoogd stationair bij koude start wat zakken. Als die op de 8-900 staat rijd ik pas weg.

Bij het buiten de kom bord is dat B58 blok vaak al op temperatuur en kan al bijna direct het gas er op. :autotje spelen:

PS: scheelt wel dat de auto warm binnen staat… ;-)
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Jeremy
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2190
Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
Locatie: Oosterburen

Het valt mij ook op dat de B58 snel op temperatuur is. Ik moet 4-5 kilometer rijden voordat de olie op 90° staat, waarbij hij binnen 8 kilometer stabiel op +/- 110° staat. Wel merk ik meer verschil tussen koud en warm tov de B48, de B58 mist wat souplesse als hij koud is. Of het is andersom natuurlijk; hij is warm veel soepeler als de B48. :ja:
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Binnen 5 km al op 90 graden met koudere temperaturen? Lekker hoor :D ...daar doet mijn 330d iets langer over :wink:
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
6xLekker
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 504
Lid geworden op: 17 aug 2012, 22:55
Type Auto: F20 m140i xdrive

Ik laat de motor altijd even een paar sec. lopen voor weg te rijden.

Onze werkboten hebben een olie druk meter en die is pas na een sec of 5 op de gewenste oliedruk.

Daarom wacht ik even voor dat ik weg rijd.
:Mpower: 140i
MKL-F32
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 578
Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
Type Auto: F32 440i (05/2016)

Dutch79 schreef: 30 dec 2021, 13:31 Tsja, 'geen issue'... Het doel is emissie gerelateerd dus zegt niks over de evt schade die het aan de motor zou kunnen geven.
Goed punt, mijn aanname zou zeker verkeerd kunnen zijn...

Eindconclusie: niemand weet hoe het zit, rustig wegrijden is het devies, of die eerste 3 secondes nu echt belangrijk is niet duidelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”