https://www.ad.nl/auto/moet-je-de-motor ... ~aae6be76/
In bovenstaand artikel lees ik:
"Een belangrijke tip hierbij: eerst de motor starten, dan de gordel om. Wie zich aan deze kleine regel houdt, doet veel goeds voor de motor."
Mij is deze vuistregel volledig onbekend, ik doe eigenlijk altijd het tegenovergestelde, nl: eerst gordel, dan starten, dan wegrijden. Deze handelingsvolgorde is alleen maar versterkt/versneld sinds ik een auto heb met cold-start functie om dmv verhoogd toerental de katalysator versneld op te warmen (met als bijkomend nadeel: extra uitlaat lawaai).
Via Google stelt iemand dat je niet onmiddellijk moet wegrijden omdat de motor enkele secondes nodig heeft om oliedruk op te bouwen.
Wat doen jullie? Iemand onderbouwde ideeen over wat het beste is?
eerst starten, dan gordel, dan wegrijden?
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ik doe ook eerst m'n gordel om. Vraag me af of die 5 sec uit gaan maken. Je rijdt als t goed is toch rustig weg bij koude motor. Dus de belasting blijft laag.
Daarbij moet je 'm ook nog in een versnelling/D zetten en de handrem eraf halen, dus dan ben je ook weer zeker een paar seconden verder.
Daarbij moet je 'm ook nog in een versnelling/D zetten en de handrem eraf halen, dus dan ben je ook weer zeker een paar seconden verder.
-
- Just getting started
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 17 nov 2020, 14:51
- Type Auto: 335i
- Locatie: Tuianti
Bij een SAAB V6 die ik had was het voorschrift de motor bij starten eerst te wachten totdat het verhoogde toerental (ca. 1500tpm) was terug gevallen naar ca. 850 tpm (standaard vrijloop). Reden hiervoor was dat de hydrolische kleppen en variabele nokkenas sturing eerst "gevuld" dienen te zijn. Ben geen techneut dus vraag me niet waarom! Altijd trouw gedaan...
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Ik rij zelf altijd weg zonder gas te geven bij mijn automaat. Zeker de M140i is vrij nukkig in de eerste versnelling in D bij een koude motor en bak, en draait dan op 1200 toeren of zo. Ik geef pas gas zodra ik de oprit af en bocht door ben.
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
- Type Auto: F32 440i (05/2016)
Vanwege die coldstart herrie heb ik de handrem er ook al afgehaald... dus meestal rij ik toch echt binnen 3 secondes weg.Dutch79 schreef: ↑28 dec 2021, 15:23 Ik doe ook eerst m'n gordel om. Vraag me af of die 5 sec uit gaan maken. Je rijdt als t goed is toch rustig weg bij koude motor. Dus de belasting blijft laag.
Daarbij moet je 'm ook nog in een versnelling/D zetten en de handrem eraf halen, dus dan ben je ook weer zeker een paar seconden verder.
Iemand concrete onderbouwing waarom het beter is om niet binnen 3s weg te rijden?
Ik noemde zelf al opbouwen oliedruk wat tijd nodig zou hebben. Geen idee of dit een valide argument is.
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
- Type Auto: F32 440i (05/2016)
Ik heb het originele artikel er maar even bijgezocht:
https://www.autobild.de/artikel/motor-w ... 64917.html
"Doch eine Hürde können selbst moderne Motoröle nicht überwinden: Beim Kaltstart dauert es etwas länger, bis das Öl von der Ölwanne zu den Lagern und Schmierstellen von Motor und Turbolader gepumpt wurde. Wer direkt nach dem Starten Gas gibt, riskiert dadurch eine Mangelschmierung an wichtigen Bauteilen.
...
Ein Tipp: Erst den Motor starten, dann anschnallen.
Wer sich an diese kleine Regel hält, der tut dem Motor schon viel Gutes."
Het gaat dus toch om opgebouwde olie-druk...
Dit klinkt in eerste instantie plausibel... maar tegelijkertijd verhoogt de coldstart functie van m'n auto onmiddellijk het toerental naar ongeveer 1200 toeren, dus blijkbaar is BMW van mening dat opbouwen van oliedruk geen issue is bij 1200 toeren.
https://www.autobild.de/artikel/motor-w ... 64917.html
"Doch eine Hürde können selbst moderne Motoröle nicht überwinden: Beim Kaltstart dauert es etwas länger, bis das Öl von der Ölwanne zu den Lagern und Schmierstellen von Motor und Turbolader gepumpt wurde. Wer direkt nach dem Starten Gas gibt, riskiert dadurch eine Mangelschmierung an wichtigen Bauteilen.
...
Ein Tipp: Erst den Motor starten, dann anschnallen.
Wer sich an diese kleine Regel hält, der tut dem Motor schon viel Gutes."
Het gaat dus toch om opgebouwde olie-druk...
Dit klinkt in eerste instantie plausibel... maar tegelijkertijd verhoogt de coldstart functie van m'n auto onmiddellijk het toerental naar ongeveer 1200 toeren, dus blijkbaar is BMW van mening dat opbouwen van oliedruk geen issue is bij 1200 toeren.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Tsja, 'geen issue'... Het doel is emissie gerelateerd dus zegt niks over de evt schade die het aan de motor zou kunnen geven. BMW is ook van mening dat transmissieolie 'lifetime' is. Om er maar eentje te noemen
- Joop
- Moderator
- Berichten: 15845
- Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
- Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport
Doe het zelf ook op deze manier…
…in de tussentijd dat de ik de gordel om doe kunnen de toeren uit het verhoogd stationair bij koude start wat zakken. Als die op de 8-900 staat rijd ik pas weg.
Bij het buiten de kom bord is dat B58 blok vaak al op temperatuur en kan al bijna direct het gas er op.
PS: scheelt wel dat de auto warm binnen staat…
…in de tussentijd dat de ik de gordel om doe kunnen de toeren uit het verhoogd stationair bij koude start wat zakken. Als die op de 8-900 staat rijd ik pas weg.
Bij het buiten de kom bord is dat B58 blok vaak al op temperatuur en kan al bijna direct het gas er op.
PS: scheelt wel dat de auto warm binnen staat…
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Het valt mij ook op dat de B58 snel op temperatuur is. Ik moet 4-5 kilometer rijden voordat de olie op 90° staat, waarbij hij binnen 8 kilometer stabiel op +/- 110° staat. Wel merk ik meer verschil tussen koud en warm tov de B48, de B58 mist wat souplesse als hij koud is. Of het is andersom natuurlijk; hij is warm veel soepeler als de B48.
- 6xLekker
- VIP Driver
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 22:55
- Type Auto: F20 m140i xdrive
Ik laat de motor altijd even een paar sec. lopen voor weg te rijden.
Onze werkboten hebben een olie druk meter en die is pas na een sec of 5 op de gewenste oliedruk.
Daarom wacht ik even voor dat ik weg rijd.
Onze werkboten hebben een olie druk meter en die is pas na een sec of 5 op de gewenste oliedruk.
Daarom wacht ik even voor dat ik weg rijd.
140i
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
- Type Auto: F32 440i (05/2016)
Goed punt, mijn aanname zou zeker verkeerd kunnen zijn...
Eindconclusie: niemand weet hoe het zit, rustig wegrijden is het devies, of die eerste 3 secondes nu echt belangrijk is niet duidelijk.