Run Flat or not to Run Flat? That's the question
- DRuw
- VIP Driver
- Berichten: 760
- Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
- Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual
Alsof mijn pilot sport 4s veel goedkoper zijn dan rft...
Daarnaast, van alle auto's die er rijden, hoeveel zijn dat er op rft..... dus waar gaat het geld voor de ontwikkeling heen?
Ik rij echt heerlijk op 19" non rft met een super goede band
Daarnaast, van alle auto's die er rijden, hoeveel zijn dat er op rft..... dus waar gaat het geld voor de ontwikkeling heen?
Ik rij echt heerlijk op 19" non rft met een super goede band
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 459
- Lid geworden op: 28 feb 2016, 10:45
Is dat zo van dat onderstel? Als ik een nieuwe BMW bestel kan ik tegenwoordig bij veel modellen kiezen kiezen tussen RFT of niet-RFT. Zijn de twee onderstellen dan ook helemaal anders? Ik zal het zeggen: neen.bullit schreef:Wel een beetje gekleurde reacties
Ik rij wel op RFT omdat de wegligging en stuurreacties veel beter zijn. non-RFT rijdt als een dweil. Onderstel van je BMW is erop aangepast.
Uiteraard rijdt niet-RFT wat vager, de eco bandjes in 16" alvast toch. Logisch, die bandflanken geven dan ook mee want daar zit niet zo'n stalen band van een kilo of twee in. Ambieer je wat sportiever en directer rijgedrag. Dan moet je ook een sportieve band kiezen. Ik rijd Michelin PSS niet-RFT. Niks 'dweilerig' aan hoor. Betere wegligging zelfs, zeker op oneffenheden.
Als je lek rijdt met niet-RFT, dan is het de bedoeling dat je die vervangt, door een reservewiel. Je gaat met je platte band in de koffer naar een bandencentrale die 'm herstellen voor een euro of 20. Doorrijden op platte RFT resulteert dikwijls in het vervangen van twee banden = kassa. Maar ja, je rijdt met een BMW, dus daar kies je uiteraard wel voor.bullit schreef:Ze zijn wat duurder, maar ja een BMW is ook wat duurder dan een golf, het is maar waar je voor kiest.
Als je een lekke band hebt kun je zonder te wisselen naar een bandenservice rijden die hem repareert of vervangt.
En als je doorrijdt op een non-RFT is ie ook echt wel gaar en je velg ook nog eens .
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 459
- Lid geworden op: 28 feb 2016, 10:45
RFT banden zijn niet haast niks duurder.GeorgeBfast schreef:Nee hoor , velen zijn in het verleden blijven hangen. In het begin was er veel kritiek op de RFT banden montage van BMW . Stug , hard , duur en van alles kwam voorbij. Inmiddels monteert BMW al 13 jaar RFT banden origineel standaard en sommige blijven nog steeds dwars gewone banden monteren. Meestal gewoon omdat ze goedkoper zijn . Moet verder ieder voor zichzelf weten.
Als uw RFT's dan toch zo zalig zijn, Waarom rijden M's en i's dan nooit op RFT?
-
- VIP Driver
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 02 feb 2014, 19:32
Bij de E90 is in ieder geval wel het onderstel erop aangepast, bij de F30 weet ik het niet, misschien dat je daarom ook kan kiezen.F31J schreef:Is dat zo van dat onderstel? Als ik een nieuwe BMW bestel kan ik tegenwoordig bij veel modellen kiezen kiezen tussen RFT of niet-RFT. Zijn de twee onderstellen dan ook helemaal anders? Ik zal het zeggen: neen.bullit schreef:Wel een beetje gekleurde reacties
Ik rij wel op RFT omdat de wegligging en stuurreacties veel beter zijn. non-RFT rijdt als een dweil. Onderstel van je BMW is erop aangepast.
Uiteraard rijdt niet-RFT wat vager, de eco bandjes in 16" alvast toch. Logisch, die bandflanken geven dan ook mee want daar zit niet zo'n stalen band van een kilo of twee in. Ambieer je wat sportiever en directer rijgedrag. Dan moet je ook een sportieve band kiezen. Ik rijd Michelin PSS niet-RFT. Niks 'dweilerig' aan hoor. Betere wegligging zelfs, zeker op oneffenheden.
Als je lek rijdt met niet-RFT, dan is het de bedoeling dat je die vervangt, door een reservewiel. Je gaat met je platte band in de koffer naar een bandencentrale die 'm herstellen voor een euro of 20. Doorrijden op platte RFT resulteert dikwijls in het vervangen van twee banden = kassa. Maar ja, je rijdt met een BMW, dus daar kies je uiteraard wel voor.bullit schreef:Ze zijn wat duurder, maar ja een BMW is ook wat duurder dan een golf, het is maar waar je voor kiest.
Als je een lekke band hebt kun je zonder te wisselen naar een bandenservice rijden die hem repareert of vervangt.
En als je doorrijdt op een non-RFT is ie ook echt wel gaar en je velg ook nog eens .
Hoe kom je erbij dat er bij RFT een stalen band inzit? complete onzin, er zit gewoon een extra rubber strip in die voor de extra stabiliteit zorgt.
Ik heb zelf wel eens een lekke band gehad en was maar wat blij met mijn RFT, doorgereden naar een kwik fit gefixt en kon na een half uur weer verder. kosten 15 euro..
BMW 318d 166pk (2007)
Aprilia shiver 750 (2007)
honda cb400 caferacer (1982)
Aprilia shiver 750 (2007)
honda cb400 caferacer (1982)
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 459
- Lid geworden op: 28 feb 2016, 10:45
Is dat zo van dat onderstel? Iedereen beweert altijd het tegenovergestelde. Het je daar ergens een bron van? De E9x, zeker met sportophanging, was echt strak opgehangen. Ik heb een E91 met sportpakket gehad. Van ellende de OEM 18" RFT's er binnen de kortste keren afgegooid. Dat was een ware hel voor de ophanging. Maar die had dan ook nog een echte sportophanging. De 225M van de E9x scheurde dat het een lieve lust was, dankzij de RFT.bullit schreef:
Bij de E90 is in ieder geval wel het onderstel erop aangepast, bij de F30 weet ik het niet, misschien dat je daarom ook kan kiezen.
Ik heb uiteindelijk de RFT's gewisseld voor 19" Dunlop Sportmaxxen, dat was een ware verademing! Op alle vlakken.
Nu, de F3x heeft niet meer die strakke (sport)ophanging. Enorm veel klachten van 3-(...E9x) rijders die hun beklag deden over de Spartaans harde klappen, bonken en springerig rijgedrag bij slechte dwarsnaden, putten, oneffenheden, enz... . Dus wat doet BMW... ze maken de F30 wat zachter, dan voelen de rijders die typische RFT bonken niet zo uitdrukkelijk meer. Ik heb het geprobeerd op m'n F31 met sportophanging. De originele 18" 400M wielen met Bridgestone RFT vanaf km 0, nieuw van bij de dealer. Oké het was draaglijk(er), dankzij de sportophanging die de naam sportophanging eigenlijk niet meer waardig is. Maar de klappen, de bonken en het springerige, zeker in slechte bochten, bleven. En dat voelde ik letterlijk. 3.000 km verder heb ik ze verkocht.
Het heeft een reden dat BMW stilaan meer en meer modellen aanbiedt met de mogelijkheid tot het kiezen tussen RFT en niet-RFT hoor.
Een stalen gordel bij manier van spreken uiteraard.bullit schreef:Hoe kom je erbij dat er bij RFT een stalen band inzit? complete onzin, er zit gewoon een extra rubber strip in die voor de extra stabiliteit zorgt.
Trouwens geen complete onzin. De versteviging is een combinatie van stalen vezels met een zeer stijf composietrubber.
Ter info:
De Bridgestone Potenza S001 225/50 17 94W RFT: 12,728 kg
De Bridgestone Potenza S001 225/50 17 94W niet-RFT: 9,470 kg.
Een (onafgeveerd!) gewichtsverschil van zomaar even 3,258(!) kg per band, in het nadeel van de RFT.
En ergens logisch uiteraard. Zo'n band moet ook een gewicht van om en bij de 400 kg en meer kunnen dragen, inclusief fikse laterale en horizontale krachten. Dat doe je niet met twee extra rubberen stripjes hoor. Onafgeveerd gewicht is heel nadelig naar performantie, efficiëntie en verbruik toe. In de racerij streeft men naar zo licht mogelijke wielen, dat heeft een reden. De dure M Performance velgen van BMW zijn gesmeed omdat ze dan lichter en sterker zijn, maar dan schoeit men ze met... RFT. ...En ze scheuren nog ook... weeral dankzij de...RFT. Onbegrijpelijk.
Behalve de M's en de i-modellen, die rijden allemaal op niet-RFT. Waarom? Prestaties bij de M's, verbruik (actieradius) bij de i's.
Super voor u. Maar dan zal die kwikfit toch niet al te ver rijden geweest zijn. Want anders is het een veel duurder grapje. Op een reservewiel kan je als het moet blijven rijden, zonder schade. Logisch, want dan rijd je op een band op druk en niet op twee gordels met 0 bar druk ertussen.bullit schreef:Ik heb zelf wel eens een lekke band gehad en was maar wat blij met mijn RFT, doorgereden naar een kwik fit gefixt en kon na een half uur weer verder. kosten 15 euro..
- Edje
- VIP Driver
- Berichten: 1834
- Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
- Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
- Locatie: Wijchen
Ik vraag me af wat er dan aangepast is aan het onderstel bij een e9x? Hoeveel rijden er inmiddels niet rond met een schroefset of andere veren/dempers dan die af fabriek.
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
- CreativeS
- VIP Driver
- Berichten: 1834
- Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
- Type Auto: E90 325iA VFL
Wist je dat nog niet? Onder het subframe zit een schakelaar... bij vele BMW-fanatici wel bekend.
Die schakelaar is ervoor om te zorgen dat het onderstel zich adaptief (ja, goed bewaard geheim!) instelt voor RFT of Non-RFT.
Men noemt die schakelaar ook wel de 'BMW Fanatici Bullshitos'-knop.
Die schakelaar is ervoor om te zorgen dat het onderstel zich adaptief (ja, goed bewaard geheim!) instelt voor RFT of Non-RFT.
Men noemt die schakelaar ook wel de 'BMW Fanatici Bullshitos'-knop.
- Blue Raccoon
- VIP Driver
- Berichten: 2585
- Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56
Hoe grote de velg hoe minder comfortabel run flat zijn... heb op me 17 inch winterset nog wel runflat maar als die aan vervanging toe zijn komen er geen runflat onder..
Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue