Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Ik heb binnenkort nieuwe bandjes nodig. Echter staat dat hok van mij op Run Flat banden en ben een beetje aan het rondbellen geweest en scheelt het me een dikke 200 - 250 euro of ik nu wel RFT of geen RFT banden er onder leg op een setje Michelin PS2's (225/40R18 88W en 255/35R18 90W).

Voordeel van de RFT banden is dat je (theoretisch) geen reservewiel bij je hoeft te hebben, nadeel een iets stuggere wang met een fractie minder comfort/grip als gevolg...

Ben even benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken...



EDIT 03-2012:
Algemene tendens; ofwel de voors en tegens:
Joop schreef:Het is gewoon een kwestie van positieve en negatieve punten naast elkaar zetten...

RFT
+ directer sturen
+ bij aanremmen blijft de vorm van de wang beter in vorm waardoor de remenergie beter op het asfalt wordt overgebracht, andersom geldt uiteraard ook bij accelereren.
+ bij lekrijden is de kans erg groot dat je er wel mee naar huis kan

- vrij stugge wang, dus oncomfortabeler (over het algemeen genomen)
- duurder in aanschaf
- stuiteriger, door de stijvere wang, wanneer je eenmaal onderweg ben; de wang vervormt moeilijker waardoor deze slechter het wegdek volgt en daardoor wat gaat zoeken.
- zwaardere band; waardoor het onafgeveerde gewicht omhoog gaat; wat kan leiden tot vertraagde instuurreactie
- gevoeliger voor spoorvorming, met name bij de vrij stevig zijwangen
- meer afrolgeluid, zeker wanneer de band richting het einde van z'n levensduur gaat


non-RFT
+ comfortabeler (over het algemeen genomen)
+ goedkoper in aanschaf
+ minder stuiterig wanneer je eenmaal onderweg ben; de wang vervormt makkelijker waardoor deze beter het wegdek volgt.
+ lichtere band; waardoor het onafgeveerde gewicht laag blijft; wat kan leiden tot snellere instuurreactie

- minder directer sturen, of je moet de banden redelijk hard oppompen
- bij aanremmen blijft de vorm van de wang minder goed in vorm waardoor de remenergie minder goed op het asfalt wordt overgebracht, andersom geldt uiteraard ook bij accelereren.
- bij lekrijden is de kans erg groot dat je er niet mee naar huis kan


Deze post mag overigens misschien wel in de openingspost; want dit is de conclusie waarop ik tot nu toe toegekomen ben. :wink:

't Probleem van bovenstaande punten is dat sommige plus- of minpunten minder zwaar of zwaarder wegen. Dit is afhankelijk van het gemonteerde rubber en gekozen maat.

Bij de Michelin Pilot Sport 2's bijvoorbeeld zijn de verschillen minder aanwezig dan bij bijvoorbeelde de Bridgestone Potenza RE050A's.

Hetzelfde geldt tussen het verschil van 17", 18" en 19". Hoe groter de velgmaat hoe kleiner de onderlinge verschillen.


Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Rodney
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4730
Lid geworden op: 07 jul 2008, 11:41
Type Auto: F10 523i High Exe M-Sport, R56 Mini Cooper One LCI Final edition
Contacteer:

Ik heb geen ervaring met het rijgedrag natuurlijk, maar zit wel heel vaak als bijrijder in de auto, ik erger me kapot aan het herrie maken van de banden, vooral als je radio uit staat! niet normaal meer!

Daarvoor zou ik al andere banden nemen.. dan maar het risico op een lekke band.. :wink:
Turbolag, de tijd dat je tegenstander denkt dat ie nog kan winnen


1999 BMW E46 323i - Sold
2013 MINI Cooper Chilli Final Edition - Sold
2004 BMW E46 FL 320Ci M-Sport
BartM3
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2371
Lid geworden op: 23 nov 2008, 16:05
Type Auto: E93 M3 - Rubinschwarz
Locatie: Noord-Brabant

Ik zou gewoon gaan voor Runflat banden. Blijf je in elk geval niet zomaar ergens staan, en hoef je ook niet met een reserveband te gaan slepen. Ik heb zelf 19" runflats onder die van mij zitten, maar is naar mijn idee geen probleem m.b.t. het comfort.

Ik had op mn M3 gewone banden zitten en zo'n pompsetje erin, maar dat is echt geen lekker gevoel kan ik je zeggen. Met zo'n plaksetje kom je nog nergens met een goed gat in je band. Het beste is daarom nog altijd gewoon een reservewiel! Goede tweede is, naar mijn idee, de runflat band. Maar ik ben benieuwd wat anderen hier gaan zeggen!

(Ik heb trouwens het idee dat mijn Bridgestone runflat banden een stuk langer meegaan dan de Michelin PS2's die ik op mn M3 had! Die PS2's hebben aan de zijkant namelijk een stuk minder profiel en zijn daardoor eerder glad aan de buitenkant.)
Een M3 rijden door de hele dag papieren tijgers te temmen... Kan het nog beter?
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Zie mezelf ook nog niet echt een reservewiel meeslepen, maar is ten alle tijden beter dan een spuitbusje die je niet in alle gevallen kan gebruiken...
Bovendien hoop ik ook niet dat de RFT's een keer lek slaan als je op een zondagmiddag 2000km van huis bent...

De Bridgestones Re050 RFT wil ik sowieso niet hebben, die zijn echt veel te hard en bieden nog minder grip dan de PS2's... (dat is inmiddels mijn ervaring tussen de 17" breedset met RE050's en de 18" breedset met PS's die er nu onder liggen).

Met RFT is de keuze dan beperkt tussen Pirelli PZero en de PS2's van Michelin, waarbij de Michelins toch bijna twee keer zolang meegaan.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Rodney
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4730
Lid geworden op: 07 jul 2008, 11:41
Type Auto: F10 523i High Exe M-Sport, R56 Mini Cooper One LCI Final edition
Contacteer:

Wij hebben Bridgestone RFT winterbanden.. Levensgevaarlijk die dingen :Klappen:
Turbolag, de tijd dat je tegenstander denkt dat ie nog kan winnen


1999 BMW E46 323i - Sold
2013 MINI Cooper Chilli Final Edition - Sold
2004 BMW E46 FL 320Ci M-Sport
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Wintersetje moet ik overigens ook nog hebben, maar heb daar waarschijnlijk al een tweedehands styling 159 setje voor gevonden...

Die 17" breedset doe ik denk ik maar weg, want daar kan ik eigenlijk om dezelfde reden geen RFT-banden voor vinden die voor en achter hetzelfde zijn. Voor RFT, achter non-RFT... :nou:
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Rodney
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4730
Lid geworden op: 07 jul 2008, 11:41
Type Auto: F10 523i High Exe M-Sport, R56 Mini Cooper One LCI Final edition
Contacteer:

Ja wij hebben ook 159, is een mooi setje voor de E92 hoor joop.
Geen Bridgestone`s aub :mrgreen:
Turbolag, de tijd dat je tegenstander denkt dat ie nog kan winnen


1999 BMW E46 323i - Sold
2013 MINI Cooper Chilli Final Edition - Sold
2004 BMW E46 FL 320Ci M-Sport
CY325i
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 137
Lid geworden op: 20 mei 2009, 23:10
Type Auto: BMW E91 325i
Locatie: Helmond

Een kennis van mij kreeg onlangs in Frankrijk een lekke RFT achterband met zijn E90 330i. Na 25 km begon de auto als een gek te trillen en is de auto aan de kant gezet. Omdat doorrijden onmogelijk was, is contact met de plaatselijke dealer gezocht. Volgens deze dealer had mijn kennis geen 120 km/u mogen rijden, maar 80 km/u en direct een bandenboer/dealer moeten opzoeken (en dus niet tig km's mogen doorrijden). Het gat was ingescheurd tot een scheur van 15 cm. Hem werd trouwens verteld dat RFT banden sowieso niet gerepareerd kunnen worden (is dat zo???). De Franse BMW specificaties blijken een stuk minder optimistisch te zijn dan de Nederlandse. Na 2 dagen wachten kon mijn kennis €700 afrekenen voor 2 nieuwe RFT banden (255x40x17) :duh: . Achteraf had mijn kennis spijt dat geen 'gewone' banden erop had laten zetten.

In mijn ogen zijn de ontwikkelingen op het gebied van RFT nog redelijk pril. Als mijn huidige RFT banden op zijn, dan ga ik zeker over op niet RFT banden. Niet RFT banden zijn veel goedkoper, kunnen wel gerepareerd worden en zijn een heel stuk comfortabeler. Enige nadeel is dat je een reparatieset e/o reserverwiel achterin de kofferbak moet hebben.
Gebruikersavatar
Rodney
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4730
Lid geworden op: 07 jul 2008, 11:41
Type Auto: F10 523i High Exe M-Sport, R56 Mini Cooper One LCI Final edition
Contacteer:

Klopt, een runflat is zowiezo 9 van de 10 keer niet te repareren, en idd maximaal 80 km/h en direct een bandenboer opzoeken, rij je er op door, Rij je heel de binnen wang kapot, en loopt je band van je velg af :wink:
Turbolag, de tijd dat je tegenstander denkt dat ie nog kan winnen


1999 BMW E46 323i - Sold
2013 MINI Cooper Chilli Final Edition - Sold
2004 BMW E46 FL 320Ci M-Sport
Gebruikersavatar
FAF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 7332
Lid geworden op: 08 jul 2008, 19:06
Type Auto: F36 420i Grancoupe M-sport

Joop schreef:Ik heb binnenkort nieuwe bandjes nodig. Echter staat dat hok van mij op Run Flat banden en ben een beetje aan het rondbellen geweest en scheelt het me een dikke 200 - 250 euro of ik nu wel RFT of geen RFT banden er onder leg op een setje Michelin PS2's (225/40R18 88W en 255/35R18 90W).

Voordeel van de RFT banden is dat je (theoretisch) geen reservewiel bij je hoeft te hebben, nadeel een iets stuggere wang met een fractie minder comfort/grip als gevolg...

Ben even benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken...
Hoi joop,

In eerste instantie zou ik zonder twijfel zeggen geen run flat.
Ik heb zelf ook de Michelin Ps2 niet run flat banden en die bevallen me echt super.
Stukken lichter produceren minder afrolgeluid, en zijn ook nog eens comfortabeler.
Maar omdat ik weet dat jij er de nodige tochtjes mee maakt over de grenzen zou ik toch gaan voor run-flat.
Je zal maar langs de weg komen en dat dan vervolgens het spuitbusje niet werkt!

Ik gebruik mijn bmw meestal voor woon werkverkeer dus minder risico!

In ieder geval succes met je keuze!

Faf
Gebruikersavatar
iPeng
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 131
Lid geworden op: 15 feb 2009, 15:22
Contacteer:

Wij hebben ook RFT en ik vind ze echt keihard, en elke hobbel op de weg voel je. Nee, doe mij maar gewone banden. Zonder twijfel.
roel
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 dec 2008, 17:55
Type Auto: bmw E92 335ia
Locatie: brabant

mijn ervaringen zijn het zelfde als Faf
maar ik heb een resevewiel van een E60
djago2009

Ik moet binnenkort ook aan een paar nieuwe achterbanden gaan denken 002
Mijn RFT's zijn nu ook niet bepaald geruisloos dus wil ook voor de "niet" RFT gaan...

Maar nu de hamvraag zie ik hier nog niet gezien heb...wat gebeurd er dan met de boardcomputer?? Gaat dan het lampje voor de "lekke/zachte" band dan niet aanstaan? Ik heb zelf geen idee en hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

grt, Fabian
Gebruikersavatar
FAF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 7332
Lid geworden op: 08 jul 2008, 19:06
Type Auto: F36 420i Grancoupe M-sport

Nee hoor,

en als het zo is dan kun je dat makkelijk resetten.
Het maakt dus niet uit of je wel of geen run-flat banden hebt.
Het lampje zal zowel bij een run-flat als niet run-flat gaan branden als hij lek is.

Enige probleem is dat er geen reservewiel is en ook geen sleutels/krik om er een te verwisselen!

Faf
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Ben er zelf inmiddels wel uit dat ik voor de PS2's in non-RFT optie ga...
...ben toch benieuwd hoe die het doen onder de E9x. Aangezien de M-modellen en de Alpina's ook standaard op de non RFT PS2's staan (vanwege het lager onafgeveerde gewicht... :autotje spelen: , waarom de normale modellen dan niet???? Heeft weer iets te maken met een gemaakte handelsafspraak tussen BMW en een aantal bandenfabrikanten... :nou: )

...heb inmiddels ook begrepen dat wil ik de mogelijkheid tot reparatie van de lekke band over wil gaan, ik daar het reparatiesetje wel op moet aanpassen. Een aantal van die reparatiesetjes bevatten een goedje dat een chemische binding met het rubber aangaat; ofwel band kun je nadien gewoon weg gooien.
Een set die dat niet doet is die BMW zelf, maar wil je die zonder BMW-sticker hebben kun je ook de set van Slime aanschaffen voor 1/2 of zelfs 1/3 van de dealerprijs (ca. €40,-): SLime Smart Reparatieset

(... in 9 van de 10 gevallen kun je de band sowieso vernieuwen maar dat even terzijde...)
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”