Nieuwe berichten

Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)

Moderators: Moderator team, Beheerder

Gebruikersavatar
CreativeS
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 663

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht#946 » 25 Apr 2018, 22:39

Yep, gooi het maar op de kosten... die paar tientjes verschil zullen het echt doen.


Afbeelding ... Afbeelding

DRuw
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 451

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht#947 » 25 Apr 2018, 23:13

Alsof mijn pilot sport 4s veel goedkoper zijn dan rft...
Daarnaast, van alle auto's die er rijden, hoeveel zijn dat er op rft..... dus waar gaat het geld voor de ontwikkeling heen?
Ik rij echt heerlijk op 19" non rft met een super goede band



F31J
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 459

Re: RFT of non RFT op een BMW 320D F31

Bericht#948 » 26 Apr 2018, 08:01

bullit schreef:Wel een beetje gekleurde reacties 001
Ik rij wel op RFT omdat de wegligging en stuurreacties veel beter zijn. non-RFT rijdt als een dweil. Onderstel van je BMW is erop aangepast.

Is dat zo van dat onderstel? Als ik een nieuwe BMW bestel kan ik tegenwoordig bij veel modellen kiezen kiezen tussen RFT of niet-RFT. Zijn de twee onderstellen dan ook helemaal anders? Ik zal het zeggen: neen.

Uiteraard rijdt niet-RFT wat vager, de eco bandjes in 16" alvast toch. Logisch, die bandflanken geven dan ook mee want daar zit niet zo'n stalen band van een kilo of twee in. Ambieer je wat sportiever en directer rijgedrag. Dan moet je ook een sportieve band kiezen. Ik rijd Michelin PSS niet-RFT. Niks 'dweilerig' aan hoor. Betere wegligging zelfs, zeker op oneffenheden.




bullit schreef:Ze zijn wat duurder, maar ja een BMW is ook wat duurder dan een golf, het is maar waar je voor kiest.
Als je een lekke band hebt kun je zonder te wisselen naar een bandenservice rijden die hem repareert of vervangt.
En als je doorrijdt op een non-RFT is ie ook echt wel gaar en je velg ook nog eens 001 .

Als je lek rijdt met niet-RFT, dan is het de bedoeling dat je die vervangt, door een reservewiel. Je gaat met je platte band in de koffer naar een bandencentrale die 'm herstellen voor een euro of 20. Doorrijden op platte RFT resulteert dikwijls in het vervangen van twee banden = kassa. Maar ja, je rijdt met een BMW, dus daar kies je uiteraard wel voor.



F31J
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 459

Re: RFT of non RFT op een BMW 320D F31

Bericht#949 » 26 Apr 2018, 08:02

GeorgeBfast schreef:
Heb je dat allemaal zelf bedacht?


Heb ik helemaal niet zelf bedacht, het is gewoon zo.



F31J
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 459

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht#950 » 26 Apr 2018, 08:05

GeorgeBfast schreef:Nee hoor , velen zijn in het verleden blijven hangen. In het begin was er veel kritiek op de RFT banden montage van BMW . Stug , hard , duur en van alles kwam voorbij. Inmiddels monteert BMW al 13 jaar RFT banden origineel standaard en sommige blijven nog steeds dwars gewone banden monteren. Meestal gewoon omdat ze goedkoper zijn . Moet verder ieder voor zichzelf weten.


RFT banden zijn niet haast niks duurder.

Als uw RFT's dan toch zo zalig zijn, Waarom rijden M's en i's dan nooit op RFT?



F31J
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 459

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht#951 » 26 Apr 2018, 08:06

DRuw schreef:Ik rij echt heerlijk op 19" non rft met een super goede band


Zo is dat! :ja:



Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6745

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht#952 » 26 Apr 2018, 10:22

Op mijn hp4 rij ik ook op non rft.
17 inch, heerlijk.


BMW 320dA Touring

bullit
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 104

Re: RFT of non RFT op een BMW 320D F31

Bericht#953 » 26 Apr 2018, 13:39

F31J schreef:
bullit schreef:Wel een beetje gekleurde reacties 001
Ik rij wel op RFT omdat de wegligging en stuurreacties veel beter zijn. non-RFT rijdt als een dweil. Onderstel van je BMW is erop aangepast.

Is dat zo van dat onderstel? Als ik een nieuwe BMW bestel kan ik tegenwoordig bij veel modellen kiezen kiezen tussen RFT of niet-RFT. Zijn de twee onderstellen dan ook helemaal anders? Ik zal het zeggen: neen.

Uiteraard rijdt niet-RFT wat vager, de eco bandjes in 16" alvast toch. Logisch, die bandflanken geven dan ook mee want daar zit niet zo'n stalen band van een kilo of twee in. Ambieer je wat sportiever en directer rijgedrag. Dan moet je ook een sportieve band kiezen. Ik rijd Michelin PSS niet-RFT. Niks 'dweilerig' aan hoor. Betere wegligging zelfs, zeker op oneffenheden.




bullit schreef:Ze zijn wat duurder, maar ja een BMW is ook wat duurder dan een golf, het is maar waar je voor kiest.
Als je een lekke band hebt kun je zonder te wisselen naar een bandenservice rijden die hem repareert of vervangt.
En als je doorrijdt op een non-RFT is ie ook echt wel gaar en je velg ook nog eens 001 .

Als je lek rijdt met niet-RFT, dan is het de bedoeling dat je die vervangt, door een reservewiel. Je gaat met je platte band in de koffer naar een bandencentrale die 'm herstellen voor een euro of 20. Doorrijden op platte RFT resulteert dikwijls in het vervangen van twee banden = kassa. Maar ja, je rijdt met een BMW, dus daar kies je uiteraard wel voor.


Bij de E90 is in ieder geval wel het onderstel erop aangepast, bij de F30 weet ik het niet, misschien dat je daarom ook kan kiezen.

Hoe kom je erbij dat er bij RFT een stalen band inzit? complete onzin, er zit gewoon een extra rubber strip in die voor de extra stabiliteit zorgt.

Ik heb zelf wel eens een lekke band gehad en was maar wat blij met mijn RFT, doorgereden naar een kwik fit gefixt en kon na een half uur weer verder. kosten 15 euro..


BMW 318d 166pk (2007)
Aprilis shiver 750 (2007)
honda cb400 caferacer (1982)

F31J
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 459

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht#954 » 26 Apr 2018, 19:25

bullit schreef:
Bij de E90 is in ieder geval wel het onderstel erop aangepast, bij de F30 weet ik het niet, misschien dat je daarom ook kan kiezen.

Is dat zo van dat onderstel? Iedereen beweert altijd het tegenovergestelde. Het je daar ergens een bron van? De E9x, zeker met sportophanging, was echt strak opgehangen. Ik heb een E91 met sportpakket gehad. Van ellende de OEM 18" RFT's er binnen de kortste keren afgegooid. Dat was een ware hel voor de ophanging. Maar die had dan ook nog een echte sportophanging. De 225M van de E9x scheurde dat het een lieve lust was, dankzij de RFT.
Ik heb uiteindelijk de RFT's gewisseld voor 19" Dunlop Sportmaxxen, dat was een ware verademing! Op alle vlakken.

Nu, de F3x heeft niet meer die strakke (sport)ophanging. Enorm veel klachten van 3-(...E9x) rijders die hun beklag deden over de Spartaans harde klappen, bonken en springerig rijgedrag bij slechte dwarsnaden, putten, oneffenheden, enz... . Dus wat doet BMW... ze maken de F30 wat zachter, dan voelen de rijders die typische RFT bonken niet zo uitdrukkelijk meer. Ik heb het geprobeerd op m'n F31 met sportophanging. De originele 18" 400M wielen met Bridgestone RFT vanaf km 0, nieuw van bij de dealer. Oké het was draaglijk(er), dankzij de sportophanging die de naam sportophanging eigenlijk niet meer waardig is. Maar de klappen, de bonken en het springerige, zeker in slechte bochten, bleven. En dat voelde ik letterlijk. 3.000 km verder heb ik ze verkocht.

Het heeft een reden dat BMW stilaan meer en meer modellen aanbiedt met de mogelijkheid tot het kiezen tussen RFT en niet-RFT hoor.




bullit schreef:Hoe kom je erbij dat er bij RFT een stalen band inzit? complete onzin, er zit gewoon een extra rubber strip in die voor de extra stabiliteit zorgt.

Een stalen gordel bij manier van spreken uiteraard.
Trouwens geen complete onzin. De versteviging is een combinatie van stalen vezels met een zeer stijf composietrubber.

Ter info:
De Bridgestone Potenza S001 225/50 17 94W RFT: 12,728 kg
De Bridgestone Potenza S001 225/50 17 94W niet-RFT: 9,470 kg.

Een (onafgeveerd!) gewichtsverschil van zomaar even 3,258(!) kg per band, in het nadeel van de RFT.

En ergens logisch uiteraard. Zo'n band moet ook een gewicht van om en bij de 400 kg en meer kunnen dragen, inclusief fikse laterale en horizontale krachten. Dat doe je niet met twee extra rubberen stripjes hoor. Onafgeveerd gewicht is heel nadelig naar performantie, efficiëntie en verbruik toe. In de racerij streeft men naar zo licht mogelijke wielen, dat heeft een reden. De dure M Performance velgen van BMW zijn gesmeed omdat ze dan lichter en sterker zijn, maar dan schoeit men ze met... RFT. ...En ze scheuren nog ook... weeral dankzij de...RFT. Onbegrijpelijk.

Behalve de M's en de i-modellen, die rijden allemaal op niet-RFT. Waarom? Prestaties bij de M's, verbruik (actieradius) bij de i's.


bullit schreef:Ik heb zelf wel eens een lekke band gehad en was maar wat blij met mijn RFT, doorgereden naar een kwik fit gefixt en kon na een half uur weer verder. kosten 15 euro..

Super voor u. Maar dan zal die kwikfit toch niet al te ver rijden geweest zijn. Want anders is het een veel duurder grapje. Op een reservewiel kan je als het moet blijven rijden, zonder schade. Logisch, want dan rijd je op een band op druk en niet op twee gordels met 0 bar druk ertussen. 001



Gebruikersavatar
Edje
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1728

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht#955 » 28 Apr 2018, 10:06

Ik vraag me af wat er dan aangepast is aan het onderstel bij een e9x? Hoeveel rijden er inmiddels niet rond met een schroefset of andere veren/dempers dan die af fabriek.


Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!

Gebruikersavatar
CreativeS
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 663

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht#956 » 28 Apr 2018, 11:50

Wist je dat nog niet? Onder het subframe zit een schakelaar... bij vele BMW-fanatici wel bekend.
Die schakelaar is ervoor om te zorgen dat het onderstel zich adaptief (ja, goed bewaard geheim!) instelt voor RFT of Non-RFT.
Men noemt die schakelaar ook wel de 'BMW Fanatici Bullshitos'-knop.

:autotje spelen:

:Hosanna:


Afbeelding ... Afbeelding

Gebruikersavatar
Edje
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1728

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht#957 » 28 Apr 2018, 11:56

:Dubbel:

Dat dacht ik nou ook.


Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!

Gebruikersavatar
Piet08
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 547

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht#958 » 28 Apr 2018, 12:20

Goh..... Dat wist ik helemaal niet 006


Ford Escort RS2000 (MK2)
Mitsubishi Lancer 2000 Turbo
Ford Sierra Cosworth
BMW 330d (e46)
BMW 335d Xdrive (f30)

Gebruikersavatar
Jordan
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 176

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht#959 » 22 Jun 2018, 14:09

Komende week gaan er RFT's onder nadat ik een setje styling 162 heb gekocht. Als ik dit zo allemaal lees dan wordt ik daar niet blij van. Aan de reacties te zien is het geen vooruitgang.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Blue Raccoon
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1351

Re: Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Bericht#960 » 22 Jun 2018, 14:11

Hoe grote de velg hoe minder comfortabel run flat zijn... heb op me 17 inch winterset nog wel runflat maar als die aan vervanging toe zijn komen er geen runflat onder..


Afbeelding

Zie de E9X Showroom voor m'n BMW 318 E90 LCI Sedan

Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten