Run Flat or not to Run Flat? That's the question

Post hier je BMW gerelateerde topics van algemene aard :)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Hankook evo2 is n heel topic over. Ff die zoekfunctie gebruiken dus.


Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Komend voorjaar komt de Evo3 uit! Mocht ik switchen naar 18” zou ik die wel eens kunnen overwegen. Al is de Goodyear Eagle ook een topper (prijs/kwaliteit).
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Jimmer schreef:
Waarom op een F3x niet trouwens?
Wat EJT zegt.

Mijn winterset is non RFT, rijdt heerlijk comfortabel maar de auto is nu veel gevoeliger voor zijwind, spoorvorming in de weg etc. Een dweil wil ik het nog niet noemen, maar kan niet wachten tot die kou ellende weer weg is en de zomerwielen weer terug kunnen.

Bovenstaand effect was bij mijn touring overigens wel iets minder.
Jurgie538 schreef:Heeft iemand ervaring met de Hankook non rft toevallig...
Ja ik, een prima band zeer tevreden over. Gehad onder een e91 320d :ja:
Schika69
Just getting started
Just getting started
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 jan 2017, 16:32
Type Auto: E91

Vreemd, heb ook winterbanden en van een budget merk, Achilles 205/55/16 maar geen dweilend gevoel.
Heb de winterbanden wel 0,4 bar hoger als rft.
E34
E46
E91
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Grote kans dat deze band al een stuk harder is dan a kwaliteit band.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Jij rijdt toch een e-serie Schika69?

Ik heb het over de f-serie op non RFT
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Hangt allemaal wel af van de velgmaat en dus de hoogte vd wang of je evt wel of geen RFT zou nemen. Kans op kromme of gescheurde velg neemt ook toe bij de grotere maten.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Schika69
Just getting started
Just getting started
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 jan 2017, 16:32
Type Auto: E91

Klopt, maar het dweilend gedrag kun je verminderen, door xl banden en harder oppompen.
Advies winterbanden is 0,2bar harder, ik doe dus 0,4bar en werkt perfect op mijn e91.
Of de f daar ook mee geholpen is weet ik niet.
E34
E46
E91
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

nee dat heb ik gedaan, help onvoldoende
Schika69
Just getting started
Just getting started
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 jan 2017, 16:32
Type Auto: E91

Ok, dus een groot verschil tussen het e en f model.
Btw, die budget bandjes zijn best ok, beter als een zomerband in de sneeuw.
E34
E46
E91
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Dutch & Joop hebben gelijk, dit is al een redelijk draadje over hetzelfde onderwerp. 005

Ik heb deze ook diagonaal doorgelezen en naar mijn idee wordt de discussie te zwart-wit gemaakt. RFTs zijn niet altijd shit en non-RFTs zijn niet altijd beter.

Maar waar deze discussie (en alle andere online) helemaal mank gaat is dat er altijd een vergelijking wordt getrokken tussen een RFT van merk A en een non-RFT van merk B. En net zo vaak een vergelijk van een ouder - meestal versleten - type RFT naar een veel nieuwere generatie non-RFT UHP zomerband. En alle verschillen worden dan toegeschreven aan wel/niet RFT. Compleet appels & peren en slaat natuurlijk nergens op...
Het zou relevant zijn als je van dezelfde merk, maat en type band de RFT en de non-RFT vergelijkt. Maar dat doet niemand.

Ik zie het een beetje zo:
- Een RFT heeft sterkere zijwangen is en daardoor per definitie minder comfortabel
- De mate waarin je de stugheid merkt hangt sterk af van de hoogte van de band
- RFTs maken niet meer geluid dan non-RFTs van hetzelfde merk & type
- RFTs zijn veiliger (lek rijden op de vooras, besturing) en je strand niet met gekloot langs de weg

- Non-RFTs zijn comfortabeler > ook weer sterk afhankelijk van de hoogte van de band
- De zachtere zijwangen van non-RFT kan een voordeel én een nadeel zijn (weer hoogte van de van band)
- Er is véél meer bandenkeus in non-RFT
- De nieuwste en beste high performance zomerbanden zijn non-RFT
- Non-RFTs zijn iets goedkoper van hetzelfde merk & type

Als je de nieuwste best sturende banden met de meeste grip wil/nodig hebt kom je op non-RFTs uit. Hierbij zijn het type auto, je rijstijl en het gebruik best aardige overwegingen hoe zinnig of nodig zo'n band is. :) Als je grote velgen met lage banden hebt (zeg 35 serie en lager ofzo) zijn non-RFTs ook een logische overweging ivm het comfort. Bij wat hogere banden speelt het comfort aspect veel minder.

Het grote nadeel van RFTs blijft dat de ontwikkeling achter loopt t.o.v. non-RFTs door de lage verkoopaantallen. Alleen BMW en Mercedes gebruiken ze. Maar voor normaal en 'normaal sportief' gebruik is er meestal wel keus uit een aantal goede RFTs. Het grote pluspunt van RFTs, de extra veiligheid en dat je waarschijnlijk niet met ge-etter en gekloot langs de weg komt te staan, weegt voor mij zwaar. Zeker ook op vakantie/in het buitenland. Dit is ook comfort trouwens! :) Het vaak geroepen 'ik heb al tig jaar geen lekke band gehad' vind ik zelf niet zo'n goed argument. Niet vaak kan morgen zijn en één nare lekke voorband op een ongelukkige plek op snelheid kan ook zomaar een slecht verhaal worden.

Maar toch... ik ben ook wel erg nieuwsgierig naar een setje PS4s of GY F1 Assy 5s. Een compressortje met drek zal meestal ook wel werken? :P
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
BMW-Patz
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 mar 2018, 14:45

Ik rijd nu een jaar (50k km) op non-RF, zowel zomer als winterbanden onder mijn 1-serie F20 diesel. Winterser is standaard 17”. Hierbij vind ik de non-RAF wat soft aanvoelen, vooral in de bochten. Dus hadden best RF mogen zijn. Mijn Somerset is 19” 225/255. En hierbij ben ik erg blij dat t non-RF zijn. Anders waren ze echt te “hard” geworden. Ik vind ze heerlijk rijden zo stevig maar anderen zeggen nu al dat ze t vinden stuiteren.

Dus wat mij betreft ligt het echt aan de maat van de set en dan aan de hoogte van de wang wat voor keuze te maken.
Gebruikersavatar
MartijnF31
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 345
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
Type Auto: BMW X3 M40i

Ik ben van 19” runflat Bridgestone Potenza naar 19” non runflat banden gegaan, Michelin PS4s.
De Bridgestones waren 1,5 jaar oud.
Natuurlijk is de PS4S de absolute top.
Mijn bevindingen na 3 weken rijden met de Michelins :
- Duidelijk minder geluid.
- Stabieler op de weg, directer
- Een stuk comfortabeler
- veel en veel minder last van spoorvorming

Het is een enorme verbetering op alle vlakken.


Kleine kanttekening :
Bandenmaat is identiek maar de velgen zijn breder als origineel dus wellicht daardoor ook een tikkeltje stabieler omdat de wangen ietsjes getrokken staan.
En de velgen hebben een iets agressiever offset, geen idee of dat ook wat uitmaakt.
Maar ik ben er erg blij mee want hij is er veel beter van gaan rijden.
BMW-Patz
Just getting started
Just getting started
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 mar 2018, 14:45

Je moet er van houden bredere velg bij zelfde bandbreedte maar ik vind het er ook altijd wel gaaf uitzien, die “getrokken” look. Daarbij komen je wielen ook nog wat meer naar buiten te staan zonder dat je spacers nodig hebt.. maakt t uiterlijk wat breder en de wielkassen worden ook wat mooier gevuld.

Goeie keus, veel rijplezier!
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Moet je wel verlagen, want anders heb je (optisch) alleen maar meer wielkastruimte. Heb je ook bij grotere velgen met lage wang (zeker 20"). Als je dan niet verlaagt, krijg je een offroadlook :yuck:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”