How-to: Hoe was ik mijn auto het best?

Hier vind je de DIY's om je auto optimaal te verzorgen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Non-ferro noem ik eigenlijk geen velgenreiniger. Het is zelfs niet alleen voor velgen te gebruiken, maar ook voor lak. Het is een extra stap na dat je de velgen hebt gereinigd om de ijzerdeeltjes uit oa remstof op te lossen. Non-ferro is een kopie van het origineel, net als Gyeon en andere merken tegenwoordig de-ironizers verkopen. Werken allemaal bijna net zo goed.

PB S&S is ook mijn standaard shampoo. Meguairs Goldclass is ook goed.
Kijk ook s naar bv Gyeon (quartzcoatings), want tradionele wheelwaxes blijven niet erg lang zitten (Gyeon Rim). Binnenkort ga ik ook Gyeon Tire proberen.
Voor je lak zijn er ook betere alternatieven tegenwoordig, maar wel lastiger zelf aan te brengen.
Gyeon Wetcoat is een hele mooie, die super makkelijk en snel werkt (vergeleken met welke wax/spray dan ook).
Zie oa dit topic: viewtopic.php?f=205&t=20243


Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Mr Bullet
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 24 okt 2017, 09:20
Type Auto: 335i Touring

Ik gebruik Non fero voor de velgen en de rest van de auto. Echter niet altijd de hele auto. Vaker even alleen tussendoor de velgen. Als je de velgen goed hebt behandeld dan is de fijnstof zo weg.

Gyon Tire heb ik ook. Gebruik deze niet rechtstreeks als spray op de banden maar maar via een speciale banden spons.
Gebruikersavatar
Jordan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 nov 2017, 15:56
Type Auto: BMW E91

Dutch79 schreef:Non-ferro noem ik eigenlijk geen velgenreiniger. Het is zelfs niet alleen voor velgen te gebruiken, maar ook voor lak.
Klopt, hoewel ik toch veel voor velgen en de onderkant van mijn auto gebruik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Ik spuit de voor en achterkant altijd in met Non-Ferro. Daar komt nog best wat ijzer vanaf zetten...Doe het dak en de zijkanten ook weleens, maar daar komt effectief niet zo heel veel vanaf. Dan is het oppervlak te groot om voor het gemak maar erop te spuiten. De fles is zo leeg 004

Als jullie "Tar" spul gebruiken, is dat dan voor/na/tijdens Non-Ferro bijvoorbeeld? Tijdens welke stap gebruiken jullie dit?
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb Tar vooral gebruikt als voorbereiding van de velgen op de quartzcoating.
Check: viewtopic.php?f=2&t=15047&hilit=Tar&start=900#p520357
Je merkt echt aan de olieachtige film op t spoelwater dat er teerdeeltjes mee af zijn gekomen.
Maar t effect op de velg is veel minder duidelijk als bij Iron (paarse bende) :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Rudie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 nov 2011, 13:31
Type Auto: F33-440i M-Sport Performance LCI

Dutch79 schreef:Helemaal compleet is zo'n stappenplan nog niet (overigens al wel even aangestipt in de post van Jos), want ervoor zou je (hoe viezer ie is, hoe belangrijker) eerst nog willen foamen. Heb je wel weer een foaming gun nodig, maar je laat zo meteen al overal schuim inwerken op het vuil zonder krasjes te kunnen veroorzaken. Het meeste vuil is er na enkele minuten al vanaf gedropen.



En foamen is ook gewoon leuk om te doen. Je zwarte auto is dan opeens helemaal wit :mrgreen:
Wat ik mij afvraag is, mag je zomaar foamen op de openbare straat? Ik heb wel eens gehoord dat je eigelijk ook je auto niet wassen op de openbare straat, of is dat per gemeente anders geregeld misschien?
Mooier wordt het niet. :autotje spelen:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Per gemeente inderdaad. In mn vorige woonplaats mocht t niet. Waar ik nu woon (nog) wel.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Rudie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 968
Lid geworden op: 13 nov 2011, 13:31
Type Auto: F33-440i M-Sport Performance LCI

Ik ga daar toch is na informeren, het lijkt mij wel wat, dat foamen :ja:
Mooier wordt het niet. :autotje spelen:
Gebruikersavatar
Jordan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 nov 2017, 15:56
Type Auto: BMW E91

Zaterdag het Bimmertje weer eens grondig gewassen en licht gedetailed. Een maand geleden heb ik em gekleid en gewaxt dus was even benieuwd of de waxlaag het zou houden. De kunst is om niet teveel shampoo te gebruiken. Het waxlaagje zit er dus gelukkig nog op.

De stappen die ik heb genomen:
- Grondig gestofzuigd en middenconsole gereinigd met wat detailerspray van Monello (Perfetto)
- Velgen gereinigd en met een velgenzilveren lakstift wat aangetipt. Als reiniger heb ik een goedkoop goedje van de Halfords gebruikt, deze geeft best een aardig resultaat. Uiteraard eerst velgen afspoelen met water.
- Auto volledig afgespoeld met hogedrukreiniger, vooral wielkasten en de onderkant verdienen extra aandacht in de winter/herfst.
- Auto gewassen met 2 emmers met als shampoo Poorboys World Super Slick en Suds + washmitt van Poorboys. Als je je schuim wil behouden dan is het goed om de shampoo pas in de emmer te doen als deze halfvol is, anders loopt het schuim over.
- Na het wassen auto volledig afgespoeld
- Gedroogd met de nodige doeken van o.a. Monello en Meguiars (ik was vergeten om met een tuinslang zonder spraytuit de auto af te spoelen waardoor er veel te veel water bleef liggen. :duh: Dit zorgde ervoor dat ik 5 droog- en microvezeldoeken nodig had om de auto droog te krijgen)
- Banden voorzien van bandenglans van Voodoo Ride.

Die tiregloss van Voodoo Ride is wel goed spul, het geeft een heerlijke wetlook aan de banden en heeft een behoorlijke standtijd. Bovendien vind ik het sponsje dat aan de spuitbus bevestigd zit wel handig, zo verspreidt je het direct.

Hij kan er weer een paar weken tegen. :D


Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Denk dat je nog n grote droogdoek nodig hebt als je geen kalkvrij water gebruikt en af moet drogen.
Deze heb ik veel gebruikt voordat ik een ontkalker had om na te spoelen:

https://www.carclean.nl/product/Poorboy ... _WW_100907
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Jordan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 nov 2017, 15:56
Type Auto: BMW E91

ik heb o.a. deze en die vind ik erg goed.
https://www.carclean.nl/product/Monello ... 101_102091

Normaliter zou het water er dus vanaf moeten lopen aangezien ie pas 1 maand in de wax staat. Na het spoelen zou er sheeting moeten optreden maar dat spoelen ben ik vergeten waardoor je vrij grote druppels meepakt bij het drogen. Het zij zo.
Laatst gewijzigd door Jordan op 27 nov 2017, 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
BJD
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 425
Lid geworden op: 07 mar 2015, 18:58
Type Auto: BMW 3 Serie E91 320dA 2006
Locatie: Almelo

Ik gebruik de watermagnet van meguiars, ik moet zeggen dat ik nog niet veel doeken heb meegemaakt die zoveel water opzuigen en nog steeds streeploos drogen. ook na uitwringen.
Groet,

Bas Jan.



klik op de banner voor mijn oude E87- en nieuwe E91 project

AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “How to wash your BMW”