Gezien ik vaak van mede-forumleden de vraag krijg over hoe ze hun auto nou het best kunnen wassen (al dan niet na een detail) heb ik in overleg met Michiel besloten een ‘sticky’ topic te maken over het wassen van je auto.
Vooraf wel de volgende opmerkingen:
- Ik ben alles-weter en schrijf dit topic uit mijn eigen ervaringen
- Er zijn 1000 meningen over producten, en voor alles is ongetwijfeld een alternatief maar nogmaals, ik schijf dit topic n.a.v. mijn eigen ervaringen
- Je kunt het heel uitgebreid aanpakken of juist minimaal. Ik beschrijf hier een ‘tussenweg’ wat ook nog voor iedereen betaalbaar is. (Snowfoam e.d. zal ik dus niet noemen)
- Dit topic is niet bedoeld voor aanvulling als bijvoorbeeld “XXX is ook een goede velgenreiniger”. Zoals gezegd er zijn tig andere producten die werken, maar ik kan nu eenmaal niet alles kennen / noemen.
******************
Benodigdheden
******************
- Tuinslang met spuitpistool of een hogedrukreiniger
- Tenminste 2 emmers, bij voorkeur 3
- Een velgenreiniger
- Een velgenborstel
- Washmitt
- Shampoo
- Droogdoek
- Detailspray
***************************
Stap 1 - Voorbereiding
***************************
Voor je daadwerkelijk begint met het wassen is het van belang zoveel mogelijk vuil al van te voren van je lak / wielen / banden te verwijderen. Neem dus eerst de tuinslag (indien je er over beschikt bij voorkeur een hogedrukreiniger) ter hand en spuit zoveel mogelijk vuil van de velgen / remklauwen en vervolgens van de lak.
Hoe minder vuil er op de lak zit op het moment dat je daadwerkelijk met een washandschoen de lak aanraakt hoe beter. Elk kruimeltje kan waskrassen veroorzaken.
*******************************
Stap 2 – Velgen en banden
*******************************
Nu het meest grove vuil is verwijderd kun je beginnen met het wassen.
Ik adviseer om te beginnen met de wielen omdat tijdens het schoonmaken van de wielen er nog wel eens wat vuil rond kan spetteren (met name bij bepaalde spaak-velgen). Als dit weer op de net-gewassen lak komt ben je weer terug bij af.
Voor de velgen gebruik ik zelf altijd een aparte emmer. Je kan er voor kiezen om deze emmer later te gaan hergebruiken als spoel emmer, maar pak bij voorkeur een emmer die je elke wasbeurt alleen voor de velgen gebruikt. Velgen zijn over het algemeen het meest smerig en zou houd je dat vuil apart.
Dit is een ideale set emmers: KLIK
Je hebt dan meteen 3 emmers, alleen voorzien van sticker waar ze voor bedoeld zijn en voorzien van een filter.
Het scratch shield plaats je onder in de emmer, het vuil zakt naar beneden en blijft onder het shield hangen. Hierdoor pak je nooit met je washmitt of borstel het vuil weer op en wrijf je er niet alsnog mee over je lak.
Het best is om de wielen eerst in te nevelen met een speciale velgenreiniger. Hier zijn er uiteraard tientallen van en er zullen er ongetwijfeld meerdere tussen zitten die hun werk uitstekend doen. Zelf gebruik ik er eigenlijk maar 2 standaard, te weten:
- Monello Non Ferro
- Poorboy’s World Spray and rinse
De Monello Non Ferro is een ‘ijzer-vreter’. Dit middel is bedoeld voor het verwijderen van vliegroest/remstof en daarbij ook een zeer goede velgenreiniger.
De Poorboy’s World Spray and rinse is een wat mildere reiniger die zijn werk ook uitstekend doet.
Na het inspuiten van de 4 velgen laat je de ‘wheels-emmer’ vollopen met warm water en neem je bij voorkeur een velgenborstel ter hand. Zelf gebruik ik de EZ Detail GO waarmee je de meeste velgen prima schoonkrijgt.
Er zijn veel alternatieven en eventueel kleinere varianten voor heel-veel-spaaks-velgen te vinden, maar ik verbaasde me er over hoeveel hoekjes ik met deze EZ detail GO kan bereiken, een aanrader.
Begin met het schoonborstelen van de eerst ingespoten velg en spoel je borstel regelmatig schoon in het warme water. Mocht het water echt erg zwart worden verwissel het dan tussentijds een keer voor vers water.
Als de velgen schoon zijn vergeet dan niet ook de banden goed schoon te maken om ze zwart te houden. Eventueel kan je de banden als extra inspuiten met een APC (All Purpose Cleaner / Allesreiniger) als bijvoorbeeld Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser en dan goed borstelen met de velgenborstel.
Je kunt de binnenkant van de wielkasten ook prima schoonmaken met de velgenborstel.
Hierna alles afspuiten met de tuinslag / hogedrukreiniger.
How-to: Hoe was ik mijn auto het best?
- joskuiper
- VIP Driver
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 19:29
- Type Auto: BMW F31 328i M-sport
- Locatie: Staphorst
******************
Stap 3 – De lak
******************
Nu de velgen schoon zijn is de lak aan de beurt.
Misschien wel van gehoord wat ik nu ga noemen, namelijk het zogenaamde 2-emmer-systeem (3 als je de ‘wheels-emmer’ mee telt).
Het komt heel simpel op het volgende neer:
- 1e emmer is bedoeld voor je warme water met shampoo
- 2e emmer is bedoeld voor warm uitspoel water
- Je wast vanuit emmer 1, spoelt je washmitt uit in emmer 2 en gaat dan weer shampoo opnemen in emmer 1
Het best is om in ieder geval de “rinse-emmer” (uitspoelen) voorziet van een grit guard / scratch shield zoals al eerder genoemd, dit om zoveel mogelijk te voorkomen dat het vuil via de washmitt weer op de lak komt.
Naast de 2 emmers + grit guard het volgende;
Gebruik bij voorkeur geen spons maar een washmitt. Aan te raden is zelfs om er 2 te gebruiken namelijk 1 voor de bovenzijde van de auto (boven de deurgrepen) en de andere voor de onderzijde.
Zo houd je ook daar het vuil zoveel mogelijk gescheiden.
Werk overigens altijd van boven naar beneden.
Zelf gebruik ik er zoals gezegd 2 en heb er aardig wat versleten. Ik zou momenteel de volgende 2 aanraden, beide van Monello:
Monello Washmitt
Monello Thick mitt
De thick mitt is zoals het woord als zegt een dikkere handschoen, wast iets zwaarder maar neemt daarentegen veel water/schuim op. Vind ik persoonlijk erg fijn.
Is een persoonlijk iets, maar dit zijn in ieder geval 2 fijne mitts.
Het volgende punt is natuurlijk de shampoo, zeer belangrijk.
Een goede shampoo kapselt vuil in en verwijdert het veilig(er) dan bijvoorbeeld shampoo van de Action.
Wat belangrijk is, is het aanhouden van de mengverhouding zoals aangegeven op de verpakking.
Bij gebruik van te weinig shampoo doet deze zijn werk niet goed, maar bij overmatig gebruik zal deze te sterk zijn en de eventueel aanwezig waxlaag / coating afbreken.
Wederom vele goede shampoo’s, mijn huidige 2 favorieten zijn:
Dodo Juice – Born to be mild
Gyeon Bathe
De Dodo Juice is echt wel een topper. Wel aan de prijs, maar als je de mengverhouding aanhoud kun je wel een jaar vooruit met 1 x wassen per week.
Ik spuit de auto alvorens ik met wassen begin nog een keer goed nat en begin met het dak en werk dan naar beneden. Bij de deurgrepen wissel ik van mitt zoals genoemd.
Voel een beetje aan of de mitt snel vuil is, als hij vies is meteen uitspoelen in de uitspoel-emmer, en weer sop opnemen uit de ander.
Als je inderdaad een grit guard gebruikt de mitt hier goed langs halen zodat het vuil onder de grit guard achterblijft.
In deze how-to ga ik er van uit dat je geen aparte ruitenreiniger gaat gebruiken. Je kunt de ruiten prima mee wassen met de shampoo. Desgewenst kan je een ruitenreiniger gebruiken.
**********************************
Stap 4 – Afspoelen en drogen
**********************************
Na het wassen is het van belang dat je de auto zo goed mogelijk afspoelt. Ik geef de voorkeur aan de hogedrukreiniger, maar het kan uiteraard prima met een tuinslang.
Zorg goed dat al het overgebleven sop weg wordt gespoeld.
Hierna is het nog van belang om de auto goed te drogen met een daarvoor bestemde droogdoek.
Ga niet lopen ‘klooien’ met oude handdoeken of wat dan ook, dat is vragen om waskrassen / swirls.
Zelf gebruik ik meerdere doeken, afhankelijk van het formaat van de auto kan je het met 1 doek net wel / net niet redden.
Ik heb goede ervaringen met de Monello Senza Acqua drying towel maar gebruik sinds kort de Gyeon Waffle dryer XL die nog net wat meer water opneemt. De laatste is dus een aanrader.
Begin met het dak, gevolgd door de motorkap en werk dan via de zijkanten van boven naar beneden.
Leg de doek op het dak met de lange haren naar beneden en sleep deze over het paneel dat je gaat drogen. Als je alle panelen zo hebt gehad draai je de doek om en neem je hem met de korte haren af tot alles droog is.
Open even de deuren en kofferklep en ga daar onderlangs, daar blijft vaak water staan wat er later uit sijpelt. Als je spiegels naar binnen kunnen dan ook even inklappen zodat het water daar uitloopt en ook het tankklepje even openen om daar droog te maken.
Als hulp bij het drogen kan je gebruikt maken van een detailspray om zo water/kalk vlekjes te voorkomen / verwijderen die zijn ontstaan na het opdrogen van (was)water.
Hier ook weer tientallen varianten, de Monello Perfetto is mij goed bevallen.
Dit spray ik na het droogmaken met de lange haren even over een paneel, en maak het dan weer droog met de korte haren. Zo kan je nog wat meer glans aanbrengen en maak je helemaal perfect droog.
Vergeet niet ook de velgen droog te maken, anders heb je daar alsnog kalkvlekjes.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, zo doe ik het al jaren en moet zeggen dat ik de waskrassen zo behoorlijk beperk op mijn auto.
Let wel, je voorkomt het simpelweg niet! Ik polijst mijn auto normaliter 1 x goed per jaar en ook dan heb ik wel lichte swirls.
Maar als je het zo doet houd je je auto wel erg netjes en beperk je de schade.
Mocht iemand graag een aanvulling zien dan roep maar, type er zo een stuk bij aan
Stap 3 – De lak
******************
Nu de velgen schoon zijn is de lak aan de beurt.
Misschien wel van gehoord wat ik nu ga noemen, namelijk het zogenaamde 2-emmer-systeem (3 als je de ‘wheels-emmer’ mee telt).
Het komt heel simpel op het volgende neer:
- 1e emmer is bedoeld voor je warme water met shampoo
- 2e emmer is bedoeld voor warm uitspoel water
- Je wast vanuit emmer 1, spoelt je washmitt uit in emmer 2 en gaat dan weer shampoo opnemen in emmer 1
Het best is om in ieder geval de “rinse-emmer” (uitspoelen) voorziet van een grit guard / scratch shield zoals al eerder genoemd, dit om zoveel mogelijk te voorkomen dat het vuil via de washmitt weer op de lak komt.
Naast de 2 emmers + grit guard het volgende;
Gebruik bij voorkeur geen spons maar een washmitt. Aan te raden is zelfs om er 2 te gebruiken namelijk 1 voor de bovenzijde van de auto (boven de deurgrepen) en de andere voor de onderzijde.
Zo houd je ook daar het vuil zoveel mogelijk gescheiden.
Werk overigens altijd van boven naar beneden.
Zelf gebruik ik er zoals gezegd 2 en heb er aardig wat versleten. Ik zou momenteel de volgende 2 aanraden, beide van Monello:
Monello Washmitt
Monello Thick mitt
De thick mitt is zoals het woord als zegt een dikkere handschoen, wast iets zwaarder maar neemt daarentegen veel water/schuim op. Vind ik persoonlijk erg fijn.
Is een persoonlijk iets, maar dit zijn in ieder geval 2 fijne mitts.
Het volgende punt is natuurlijk de shampoo, zeer belangrijk.
Een goede shampoo kapselt vuil in en verwijdert het veilig(er) dan bijvoorbeeld shampoo van de Action.
Wat belangrijk is, is het aanhouden van de mengverhouding zoals aangegeven op de verpakking.
Bij gebruik van te weinig shampoo doet deze zijn werk niet goed, maar bij overmatig gebruik zal deze te sterk zijn en de eventueel aanwezig waxlaag / coating afbreken.
Wederom vele goede shampoo’s, mijn huidige 2 favorieten zijn:
Dodo Juice – Born to be mild
Gyeon Bathe
De Dodo Juice is echt wel een topper. Wel aan de prijs, maar als je de mengverhouding aanhoud kun je wel een jaar vooruit met 1 x wassen per week.
Ik spuit de auto alvorens ik met wassen begin nog een keer goed nat en begin met het dak en werk dan naar beneden. Bij de deurgrepen wissel ik van mitt zoals genoemd.
Voel een beetje aan of de mitt snel vuil is, als hij vies is meteen uitspoelen in de uitspoel-emmer, en weer sop opnemen uit de ander.
Als je inderdaad een grit guard gebruikt de mitt hier goed langs halen zodat het vuil onder de grit guard achterblijft.
In deze how-to ga ik er van uit dat je geen aparte ruitenreiniger gaat gebruiken. Je kunt de ruiten prima mee wassen met de shampoo. Desgewenst kan je een ruitenreiniger gebruiken.
**********************************
Stap 4 – Afspoelen en drogen
**********************************
Na het wassen is het van belang dat je de auto zo goed mogelijk afspoelt. Ik geef de voorkeur aan de hogedrukreiniger, maar het kan uiteraard prima met een tuinslang.
Zorg goed dat al het overgebleven sop weg wordt gespoeld.
Hierna is het nog van belang om de auto goed te drogen met een daarvoor bestemde droogdoek.
Ga niet lopen ‘klooien’ met oude handdoeken of wat dan ook, dat is vragen om waskrassen / swirls.
Zelf gebruik ik meerdere doeken, afhankelijk van het formaat van de auto kan je het met 1 doek net wel / net niet redden.
Ik heb goede ervaringen met de Monello Senza Acqua drying towel maar gebruik sinds kort de Gyeon Waffle dryer XL die nog net wat meer water opneemt. De laatste is dus een aanrader.
Begin met het dak, gevolgd door de motorkap en werk dan via de zijkanten van boven naar beneden.
Leg de doek op het dak met de lange haren naar beneden en sleep deze over het paneel dat je gaat drogen. Als je alle panelen zo hebt gehad draai je de doek om en neem je hem met de korte haren af tot alles droog is.
Open even de deuren en kofferklep en ga daar onderlangs, daar blijft vaak water staan wat er later uit sijpelt. Als je spiegels naar binnen kunnen dan ook even inklappen zodat het water daar uitloopt en ook het tankklepje even openen om daar droog te maken.
Als hulp bij het drogen kan je gebruikt maken van een detailspray om zo water/kalk vlekjes te voorkomen / verwijderen die zijn ontstaan na het opdrogen van (was)water.
Hier ook weer tientallen varianten, de Monello Perfetto is mij goed bevallen.
Dit spray ik na het droogmaken met de lange haren even over een paneel, en maak het dan weer droog met de korte haren. Zo kan je nog wat meer glans aanbrengen en maak je helemaal perfect droog.
Vergeet niet ook de velgen droog te maken, anders heb je daar alsnog kalkvlekjes.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, zo doe ik het al jaren en moet zeggen dat ik de waskrassen zo behoorlijk beperk op mijn auto.
Let wel, je voorkomt het simpelweg niet! Ik polijst mijn auto normaliter 1 x goed per jaar en ook dan heb ik wel lichte swirls.
Maar als je het zo doet houd je je auto wel erg netjes en beperk je de schade.
Mocht iemand graag een aanvulling zien dan roep maar, type er zo een stuk bij aan
Fanatiek hobby-poetser
-
- VIP Driver
- Berichten: 3391
- Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24
Leuk Jos! Ga ik gebruiken bij de eerst volgende wasbeurt!
- Qositaon
- Getting the hang of it
- Berichten: 609
- Lid geworden op: 25 jan 2015, 12:41
- Type Auto: BMW 335i e93
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Dank je wel voor deze duidelijk how-to
Qositaon = Quality Of Sound Is The Art Of Noise
It's just a nick, call me Roland
Huidige auto's
BMW335i e93 03-2011 (Mijn Speelgoed)
Fiat 500 (van mijn meissie)
Vorige auto
BMW 335i e93 12-2006 (Vorig speelgoed)
It's just a nick, call me Roland
Huidige auto's
BMW335i e93 03-2011 (Mijn Speelgoed)
Fiat 500 (van mijn meissie)
Vorige auto
BMW 335i e93 12-2006 (Vorig speelgoed)
- petrolheadd
- VIP Driver
- Berichten: 680
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 21:26
- Type Auto: F20 118i lci Mineralgrau M- sport
F20 LCI Mineralgrau 118i sport
F36 Alpinweiss 420I Sport (sold)
F60 Mini Countryman JCW (sold)
E91 LCI Le Mans Blue 320i Sport (sold)
F36 Alpinweiss 420I Sport (sold)
F60 Mini Countryman JCW (sold)
E91 LCI Le Mans Blue 320i Sport (sold)
- Robb
- Just getting started
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 01 aug 2015, 20:02
- Type Auto: BMW 330i
mooie uitleg! 1 vraagje, doe je de droogdoeken en wassmitt gewoon in de wasmachine na het wassen zo ja welke temperaturen en gebruik je ook wasmiddel? weet niet of dit invloed heeft
BMW 330i Individual- 2006 #Daily
Opel Corsa A GSI - 1992 #Scheurijzer
Opel Corsa A GSI - 1992 #Scheurijzer
- joskuiper
- VIP Driver
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 19:29
- Type Auto: BMW F31 328i M-sport
- Locatie: Staphorst
Ik doe Mitts en droogdoeken gewoon op 30graden in de wasmachine maar dan zonder wasverzachter!
Uiteraard wel laten drogen en niet in de droogtrommel.
Uiteraard wel laten drogen en niet in de droogtrommel.
Fanatiek hobby-poetser
-
- Being a part of it
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 30 jan 2014, 14:48
Heb een vraag mbt detailspray, kan je dat ook gebruiken na wassen om wagen na te lopen want zie dat er ook zijn die voor wat extra bescherming zorgen alsook voor betere waterverspreiding zodat drogen volgende keer wsl makkelijker gaat.
Of moet auto volledig behandeld en goed in de wax staan omdat ik lees dat detailers ook voor reiniging zorgen lijkt me dit wel extraatje bij wasproces voor mensen die mogelijkheid niet hebben om te kleien, polijsten, waxen ed of zie ik dat mis en ben je in dat geval beter met shampoo zoals bvb bathe+ of scholl shampol die ook wat extra geven.
Alvast bedankt voor info.
Of moet auto volledig behandeld en goed in de wax staan omdat ik lees dat detailers ook voor reiniging zorgen lijkt me dit wel extraatje bij wasproces voor mensen die mogelijkheid niet hebben om te kleien, polijsten, waxen ed of zie ik dat mis en ben je in dat geval beter met shampoo zoals bvb bathe+ of scholl shampol die ook wat extra geven.
Alvast bedankt voor info.
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Wouw Jos, wat een verhaal.
Sorry, maar daarom rij ik door de wasstraat in DeMeern, kun je nog blijven zitten ook.
Sorry, maar daarom rij ik door de wasstraat in DeMeern, kun je nog blijven zitten ook.
Laatst gewijzigd door ejt op 02 jun 2016, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- joskuiper
- VIP Driver
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 19:29
- Type Auto: BMW F31 328i M-sport
- Locatie: Staphorst
Ik heb even tot 10 geteld voor ik deze reactie heb gepostejt schreef:Wouw Jos, wat een verhaal.
Sorry, maar daarom rij ik door de wasstraat in DeMeern. Superdag, kun je nog blijven zitten ook.
Fanatiek hobby-poetser
- joskuiper
- VIP Driver
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 19:29
- Type Auto: BMW F31 328i M-sport
- Locatie: Staphorst
Detailspray kan je heel goed gebruiken als droog hulp.bodi schreef:Heb een vraag mbt detailspray, kan je dat ook gebruiken na wassen om wagen na te lopen want zie dat er ook zijn die voor wat extra bescherming zorgen alsook voor betere waterverspreiding zodat drogen volgende keer wsl makkelijker gaat.
Of moet auto volledig behandeld en goed in de wax staan omdat ik lees dat detailers ook voor reiniging zorgen lijkt me dit wel extraatje bij wasproces voor mensen die mogelijkheid niet hebben om te kleien, polijsten, waxen ed of zie ik dat mis en ben je in dat geval beter met shampoo zoals bvb bathe+ of scholl shampol die ook wat extra geven.
Alvast bedankt voor info.
Dus na het drogen met de doek (snel drogen dat er nog wel wat water op de auto zit), met een MF doek en ondertussen sprayen de auto nog een keer nalopen. Geeft iets extra glans, bij bepaalde detailsprays laat het een extra beschermlaagje achter en het fijnste (vind ik) is dat je 'm dan streeploos / watervlekloos achterlaat.
Fanatiek hobby-poetser