Nieuwe 5 serie GT Concept

Plaats reactie
Menno B

Op autovisie.nl:

"Tijdens een presentatie gisteravond zijn de eerste foto’s geschoten van BMW’s nieuwe 5 Serie GT Concept. Hoewel dit nog een studiemodel betreft, komt de auto binnen afzienbare tijd op de markt.

In Autovisie 1 las u al een uitgebreid artikel over de BMW Progressive Activity Sedan, die uiteindelijk GT is gedoopt door de Beierse autofabrikant. Duidelijk is in ieder geval dat hij qua uiterlijke kenmerken meer van de nieuwe 7 Serie, dan van de huidige 5 Serie heeft geërfd. De GT kan ongeveer geplaatst worden tussen een 5 Touring en een X5. Qua beenruimte achterin hebben de 7 en de GT meer overeen en instappen is net als bij een kleine SUV makkelijker door de hogere bodemspeling. Maar door de ruime cabine hebben ook de bestuurder en bijrijder niets te klagen. De hoge daklijn en flinke derrière bieden genoeg ruimte voor het hoofd en een flinke lading bagage. BMW maakt er dan ook geen geheim van dat dit de ultieme reisauto moet worden. Nog een eigenschap die daar op inspeelt is de vijfde deur, die net als bij de Skoda Superb in twee delen open te klappen is.

De auto staat op de Autosalon van Genève, maar we verwachten spoedig meer."


Menno B

Op Autoweek.nl:

BMW heeft een niche ontdekt, en de 5-serie GT duikt daarin. Dit is nog de conceptversie, waarmee we vandaag hebben kennisgemaakt. BMW belooft de luxe van 7-serie gecombineerd met de ruimte van een X5. De auto zit tussen de 5-serie touring en een X5 in. Hij heeft een hogere instap dan de eerste, maar is minder hoog dan de SUV.
Dit is de auto die al jaren bekendstaat al de Progressive Activity Sedan. Hij heeft de nieuwe 5-serie, die in 2010 komt, als basis. De toevoeging GT staat uiteraard voor Gran Turismo. Het is een vierzitter die alle inzittenden veel luxe biedt en veel bewegingsvrijheid. Zo kunnen de twee achterstoelen riant versteld worden. Ze zijn over de lengte verschuifbaar over een lengte van 10 centimeter. Tussen de linker- en rechterstoelen loopt een boog, die het interieur in tweeën lijkt te klieven. Iets wat je ook bij veel vierdeurscoupémodellen ziet, zoals de VW Passat CC en de nieuwe Volvo S60 die voor volgend jaar op stapel staat.
Op twee millimeter na is de 5-serie GT vijf meter lang, en hij is 1,55 meter hoog. Da´s zo´n 7 centimeter korter dan een 7-serie, maar 15 centimeter langer dan een X5, die overigens wel 22 centimeter boven een 5-serie GT uittorent. De achterklep opent net als bij een Skoda Superb op twee manieren, alleen het onderste gedeelte kan apart open. In de bagageruimte gaat minimaal 430 liter, staan de twee achterstoelen in de voorste stand dan loopt het op tot 570 liter. En gaan de rugleuningen plat, dan ontstaat weliswaar geen vlakke laadvloer, maar de totale ruimte loopt op tot 1.650 liter. De conceptcar staat op 21 inch wielen.
De neus van de Concept 5-serie GT laat zien dat BMW de designrichting die het ingeslagen is met de 7-serie voortzet. En ongetwijfeld geeft de auto een hint naar het design van de nieuwe 5-serie. De dagrijverlichting is voorzien van LED-techniek. Bij de achterste zijruiten zien we weer de Hofmeisterknik, een typisch designkenmerk van het merk.
Eind dit jaar heeft BMW de productieversie klaar. Dit studiemodel staat volgende maand op de Salon van Genève om het publiek alvast op te warmen. Naar verwachting krijgen we de definitieve 5-serie GT te zien op de IAA in Frankfurt, die in september 2009 plaatsvindt.
Gebruikersavatar
vuggie
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 477
Lid geworden op: 11 jul 2008, 18:46

Voorkant wel mooi, maar achterkant op die plaatjes vind ik niet heel geweldig.
BMW vind ik toch meer sportief stylish imago hebben, dit oog een beetje plumpy.

lijkt net een X6 op een 5serie onderstel..

Had liever de concept cs als volgende productiewagen gezien :twisted:

nb autovisie had trouwens dan wel de betere fotos :ja:
Gebruikersavatar
Rodney
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4730
Lid geworden op: 07 jul 2008, 11:41
Type Auto: F10 523i High Exe M-Sport, R56 Mini Cooper One LCI Final edition
Contacteer:

Die achterkant!!!!!!!! :duh: :duh:
Turbolag, de tijd dat je tegenstander denkt dat ie nog kan winnen


1999 BMW E46 323i - Sold
2013 MINI Cooper Chilli Final Edition - Sold
2004 BMW E46 FL 320Ci M-Sport
Gebruikersavatar
vuggie
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 477
Lid geworden op: 11 jul 2008, 18:46

bmwfreakie schreef:Die achterkant!!!!!!!! :duh: :duh:
geld was op.. kredietcrisis... :mrgreen:


Op bmw site staat trouwens een hele demo film
Check deze link voor meer details:

klik hier voor gedetaileerd demo filmpje

Op dit filmpje is ook goed te zien hoe de achterklep in 2 delen open kan... (bij het filmstukje "veelzijdigheid")
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Vandaag bij 'De Fabrique' in Maarssen bij de Preview van de X1 en de 5er GT beide auto's in het echt kunnen bekijken, aanraken en aantrekken onder het genot van een hapje en een drankje.

De 5er GT is echt een mastodont op wielen wat je in eerste instantie niet zou zeggen, het design verhult de dimensies van de auto bijzonder goed. Bekijkend en rond de auto lopend is het wel een prachtig apparaat btw.
Door een X6, een 5er touring en een 7er te kruisen: is er uiteindelijk door zo gigantisch veel ruimte binnenin verkregen waar je gewoon stil van wordt. Achterin zul je als rechtgeaard DF'er niets te zoeken hebben maar ook daar zit je prima. Je zit achter iemand van dik 2,10m nog steeds met de knietjes los achter de beste man (tenzij je zelf ook dik 2,0m lang ben...). De stoelen staan wat rechterop en hoger ten opzichte van wat ik in mijn coupé, maar heb geen moment het gevoel gehad dat je op de auto zit in plaats van in de auto. Zelfs niet als je de stoel helemaal onderin zet.

Materiaalgebruik is van een hoog niveau en de afwerking van dit pre-productiemodel liet al zeker niet te wensen over, wil nog wel eens in de showroom kijken wanneer de echte auto er staat.

Als ik de ruimte nou nodig had gehad dan was dit wel een auto voor mij geweest...
...ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit slagschip over 's lands heren wegen te sturen is.


Even een paar snapshots...; was even in de veronderstelling dat er wederom niet gefotografeerd mocht worden als laatst in Odijk bij de Sneak Preview van de Z4...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Rodney
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4730
Lid geworden op: 07 jul 2008, 11:41
Type Auto: F10 523i High Exe M-Sport, R56 Mini Cooper One LCI Final edition
Contacteer:

Die Angel eyes.. :In love: :In love:
Turbolag, de tijd dat je tegenstander denkt dat ie nog kan winnen


1999 BMW E46 323i - Sold
2013 MINI Cooper Chilli Final Edition - Sold
2004 BMW E46 FL 320Ci M-Sport
BartM3
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2371
Lid geworden op: 23 nov 2008, 16:05
Type Auto: E93 M3 - Rubinschwarz
Locatie: Noord-Brabant

Mooi zeg! Ik had ook een uitnodiging gehad, maar het kwam me toch niet uit. Leuk om nu toch de foto's te kunnen zien!! Bedankt Joop!!!!
Een M3 rijden door de hele dag papieren tijgers te temmen... Kan het nog beter?
Gebruikersavatar
vuggie
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 477
Lid geworden op: 11 jul 2008, 18:46

same here, maar fotos maken hoop goed :)

hee maar wat is die zwarte rand aan de rechterzijde van de achterruit van die 5gt?
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Daar zit de klepconstructie achter (gedeelde klep, als een sedan en als een hatchback te openen). De ruit ligt op de metalen klep, die overigens echt een vracht weegt. 't Is maar goed dat je hem electrisch naar het hoogste punt kan brengen en kunt sluiten.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Menno B

Ik ben toch een rechtgeaarde BMW liefhebber, wat dat betreft zit ik hier in Rijswijk helemaal goed, maar de 5 GT blijf ik een lelijk ding vinden. :nee:

We hebben er nu trouwens 3 staat op het terrein, productie-auto's, een blauwe, een zilvergrijze en een bronzen. En helaas, ook de kleuren veranderen er niets aan, het blijft een platgeslagen X6. (die ik overigens wel briljant vind!)

Nee, dan de X1, daarvan hebben we er nu ook 4 staan, waaronder een zwarte en een zilveren, echt super cool! :Klappen:

Maar goed, het is mijn persoonlijke mening, gelukkig maar dat iedereen er anders over kan denken!
Gebruikersavatar
Willem
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2009, 12:41
Type Auto: F20 116i HE
Locatie: Garmerwolde

De 5 serie GT lelijk? ik zal er best aan kunnen wennen. Wat een ruimte!

Mijn belangstelling ging vooral uit naar de X1.
Ik heb hem uitgebreid bekeken en vind dit beslist een knappe auto, goed doordacht en fraai vormgegeven. Niet zo hoog als een X3 of X5 maar wel duidelijk wat hoger dan een 3 serie. De binnenruimte is zeker vergelijkbaar met een 3 serie. Minpuntje vond ik het gebruik van een hoedeplank i.p.v. een cassette met afrolscherm en bagaenet zoals in de touring wordt gebruikt. Ook de achterlichten vond ik enigzins nep, fraai van vorm maar geen LED verlichting.
Wel was goed te zien dat het een voorserie exemplaar betrof(gedeeltelijk met de hand gemaakt). Ik ben dan ook benieuwd naar de productieversie.
Van één van de verkopers gehoord dat er wordt geprobeerd er een type goedkeuring voor te krijgen als sedan/touring. Dit is voor de leasemarkt een stuk aantrekkelijker dan een SAV/SUV typegoedkeuring.

Ik was er tussen 11 en 13 uur en vond het een leuke ervaring, goed verzorgd en had ik maar een camera meegenomen.

Groet Willem.
Gebruikersavatar
vuggie
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 477
Lid geworden op: 11 jul 2008, 18:46

Joop schreef:Daar zit de klepconstructie achter (gedeelde klep, als een sedan en als een hatchback te openen). De ruit ligt op de metalen klep, die overigens echt een vracht weegt. 't Is maar goed dat je hem electrisch naar het hoogste punt kan brengen en kunt sluiten.
Levert dat geen grote "dode" hoek op ?
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Moet heel eerlijk zeggen, dat ik zo goed niet achterom heb gekeken...
...heb alleen even achterom gekeken vanaf de bestuurdersstoel om te zien hoe groot en ruim de auto van binnen eigenlijk wel niet is...
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 series nieuws”