Zo, toch maar eens een logboek bijhouden van mijn nieuwe dagelijkse auto.
Nog even in het kort: Mijn naam is Lewis, en ik ben nu ruim twee weken eigenaar van een zilvergroene e39 Touring.
Mijn vorige auto was een Mercedes C270 Combi. (Waar ik zelf alle originele AMG goodies die er destijds te verkrijgen waren op heb geknutseld)
Ik heb lang zitten wikken en wegen, om uiteindelijk de knoop toch door te hakken. Er moest een zes-inlijn diesel komen. En wel het liefst eentje die wat liefde nodig heeft. Dat klinkt misschien raar, maar ik haal het meeste plezier uit een auto waar zo veel mogelijk eigen werk in zit. Naast mijn werkzaamheden als muzikant ben ik namelijk dol op sleutelen en werk ik dus parttime als autotechnicus.
En zo kwam ik ruim drie weken geleden een zilvergroene e39 Touring tegen op marktplaats. Ik ben naar de auto gaan kijken, en gezien de mankementen heb ik vervolgens behoorlijk wat van de vraagprijs af weten te snoepen. Aanbetaling gedaan, (want ik moest de C klasse nog verkopen) en een week later heb ik de auto opgehaald. Afijn, eerst eventjes wat foto’s
Wat heb ik tot nu toe al gedaan:
De leiding van het brandstoffilter naar de hogedrukpomp lekte. Die heb ik vervangen voor een nieuwe. Alle twee de multiriemen heb ik vervangen, en tevens heb ik de auto voorzien van nieuwe olie en filters. Er zit namelijk geen onderhoudsdocumentatie bij. Verder heb ik het afgekloven stuurwiel vervangen voor een fris exemplaar.
Wat staat er nog op de planning?
De aircopomp lekt, dus die zal ik op korte termijn vervangen. Airco werk gelukkig nog wel goed. De draagarmen voor ga ik allemaal op zeer korte termijn vervangen, want de auto klappert een beetje met remmen. De achterste remschijven en blokken zijn bijna op, dus die gaan er ook nieuw onder. En er is iets aan de hand met de actuator van de turbo. Onder de 3000 tpm zit er geen gang in, en daarboven trekt de auto als een lier. Tijdens het uitlezen geeft ie ook de foutcodes 0400 en 1E30. Dus daar ga ik ook op korte termijn naar kijken.
Verder heb ik ook een to-do lijstje opgesteld om de auto wat meer te “personaliseren”.
- M-Sport achterbumper in kleur spuiten en monteren.
- Ramen vanaf de B-stijl laten tinten met 20% doorlatende folie.
- Styling 66 breedset met fatsoenlijke banden vinden. De huidige velgen vind ik niks.
- Originele facelift xenonkoplampen met “corona rings” monteren. (Er zitten nu imitatie units op)
- Originele 16:9 facelift navigatie unit monteren.
Dat was het voor nu wel eventjes. Zodra er dingen aan de auto veranderen zal ik het logboek hier updaten. Verder hoop ik op een prettig verblijf hier op het forum, en ik sta altijd open voor tips en tricks. Graag zelfs!
Met vriendelijke groet,
Lewis
E39 530d Touring ‘99 - Lewis
-
- Just getting started
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 10 aug 2021, 14:19
- Type Auto: Mercedes-Benz S203 C270 CDI AMG-Line
- Locatie: Almere
Ik zal gelijk een extra onderhoudspuntje vastleggen. Ik trof de auto deze ochtend met een doorgezakte kont aan. Huh? Het ontgrendelen was genoeg om de compressor aan het werk te zetten, en zodra ik flitsmeister aanzette stond ie weer recht. Top! Echter begon ie op de snelweg toch wel heel erg te stuiteren. Snel volgde er een “niveauregel inactiv” melding. Kak! Heel rustig doorgereden naar werk, en in de pauze heb ik de auto op een brug gezet om tot de conclusie te komen dat de luchtbalg links overleden is.
Ik heb maar twee nieuwe Arnott balgen besteld. Die komen morgen binnen. Dan heb ik straks ook geen omkijken naar de rechter balg meer!
Ik heb maar twee nieuwe Arnott balgen besteld. Die komen morgen binnen. Dan heb ik straks ook geen omkijken naar de rechter balg meer!
-
- Just getting started
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 10 aug 2021, 14:19
- Type Auto: Mercedes-Benz S203 C270 CDI AMG-Line
- Locatie: Almere
Wegens gebrek aan tijd overdag, heb ik vannacht de nieuwe luchtbalgen geplaatst. Rechts was nog niet lek, maar ik vervang dit soort onderdelen altijd per paar. En de oude zagen er ook echt “oud” uit.
Nu veert ie weer zoals dat hoort bij een 5 serie!
Volgende week komen de achterste remschijven en blokken binnen, en ook de draagarmen voor de vooras. Die ga ik dan z.s.m monteren.
Nu veert ie weer zoals dat hoort bij een 5 serie!
Volgende week komen de achterste remschijven en blokken binnen, en ook de draagarmen voor de vooras. Die ga ik dan z.s.m monteren.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Tijdloos mooi model blijft t. Goed bezig met het wegwerken van het achterstallige onderhoud!
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Zeer bekend fenomeen dat de balgen bij de E39 touring gaan lekken. Remschijven achter hebben zo te zien ook hun beste tijd gehad. Daarnaast eens goed schoonspuiten vanonder om roestvorming te voorkomen.
Trouwens opmerkelijk dat je van een nieuwere Merc naar een oudere BMW bent gegaan.
Trouwens opmerkelijk dat je van een nieuwere Merc naar een oudere BMW bent gegaan.
-
- Just getting started
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 10 aug 2021, 14:19
- Type Auto: Mercedes-Benz S203 C270 CDI AMG-Line
- Locatie: Almere
Danku! Ik doe m’n best!
Zodra er tijd is zal ik eens goed onder de auto langs met een spuitlans!
De keuze was lastig om te maken, maar deze BMW heeft ruim anderhalve ton minder op de teller, en qua opties is ie ook een stuk rianter uitgerust dan de Benz. Uiteindelijk heb ik er geen spijt van.
-
- Just getting started
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 08 sep 2021, 15:58
Leuke project om mee bezig te zijn. Langzaam aan werk je sowieso die achterstand weg.
Ik vind de zilvergroen e39 Touring veel mooier dan de Mercedes C270 Combi.
De zilvergroen kleur vind ik gewoon gaaf.
Ik vind de zilvergroen e39 Touring veel mooier dan de Mercedes C270 Combi.
De zilvergroen kleur vind ik gewoon gaaf.
Kies voor de juiste inbraakpreventie: Klik hier
- Mylife
- VIP Driver
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 16 okt 2014, 10:01
- Type Auto: 528i M-Sport
Mooie auto, gefeliciteerd ermee.
Is het installeren van een originele navi wel de moeite waard? Ik neem aan dat er geen kaart updates meer voor zijn. Zou er geen Android alternatief zijn wat origineel oogt, maar modern werkt?
Is het installeren van een originele navi wel de moeite waard? Ik neem aan dat er geen kaart updates meer voor zijn. Zou er geen Android alternatief zijn wat origineel oogt, maar modern werkt?
528i N20 245PK M-Sport (F11 LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)
Voorheen: 320d M47 163PK automaat High Exec (E91 pre-LCI)