Ervaringsdeskundigen gezocht: E39

Plaats reactie
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Mijn vader is altijd al weg geweest van de E39. Aangezien hij een beetje klaar is met afschrijven, is dat geen slechte keuze nu. Hij heeft er echter nog nooit in gereden en ik ook niet.

Ik vraag me af of er hier mensen zijn die zowel in een E90 als een E39 gereden hebben. Bij de E39 zou het voornamelijk om comfort gaan, terwijl je niet meteen het stuurgevoel van een VW hebt. :wink:

Hoe rijdt de E39? Stil, voelt hij als een boot of is hij toch nog redelijk wendbaar? etc etc

Gaat dan overigens om een E39 zónder V8, benzine, automaat, servotronic en M-onderstel...

Het blijft natuurlijk wel een auto van een generatie ouder.

Iemand die hier iets over kan zeggen?

Gr. Thys


"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Ik heb eind jaren 90 een E39 525tds touring automaat gehad Thijs en die beviel redelijk goed.
Pluspunten:
-comfort en ruimte (veeeel comfortabeler dan iedere E9x die ik ken)
-stuurt lekker, maar minder strak dan een E9x, is ook een stuk zwaarder natuurlijk. (maar zeker geen Audi hoor)
-goeie automaat
-moeiteloze kilometervreter
-mooiste dashboard (na de 8 serie) ooit gebouwd door BMW naar mijn smaak.

Minpunten:
-crappy diesel, traag en lawaaierig zelfs toen in vergelijking met Audi; al helemaal niet te vergelijken met de moderne diesels van nu
-achterklep constructie is nodeloos complex en gevoelig
-veel irritante (kleine) storingen aan gehad (ruitewissermotor, koplampen, cruise control, airco)
Reed daarvoor een E34 525i en die heeft nooit een probleem gehad, dus was niet helemaal happy met de 'upgrade'. Heb 'm ook maar ruim een jaar gehad.

Volgens mij kunt je met een beetje zoeken een fully loaded exemplaar vinden, maar controleer of alles werkt.
Mechanisch niet kapot te krijgen lijkt me als normaal onderhoud is uitgevoerd.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

M'n pa wordt ook een dagje ouder dus een beetje comfort is nooit mis. Ik vind de E90 al een lekkere reisauto dus dat moet met zo'n ding helemaal super zijn denk ik dan.

Interieur (dash) vind ik inderdaad ook prachtig. Heerlijk naar de bestuurder toegedraaid, waar dit in de E90 niet (of nauwelijks) zo is.

Die TDS diesels zijn indd aardig rauw. In ons geval gaat het om een 525i dus de 192 pk versie van de 325i E46 (M54).

Achterklep is geen probleem bij de sedan bij mijn weten. Vrijwel alle BMW tourings hebben last van die achterklep.

Storing heb ik geen weet van. Voor de E90 hadden we een E46. Die hebben we 5 jaar gehad en 100.000 km mee gereden. Op een enkele gebroken veer (garantie) en de bekende verbrande koplampen helemaal niks mee gehad. Dit vond m'n vader dan ook de fijnste auto ooit.

Het gaat inderdaad om een fully-loaded exemplaar. Dingen als nav prof, schuif- kanteldak, sportstoelen, uitgebreid leder, stoelverwarming, hifi ed zitten er allemaal op.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Je zou 't even moeten opzoeken, maar ik geloof dat de E39's ook bekend stonden als remblok en -schijf vreters en ook de dempers waren snel op.

Ik zou er zeker geen met navi nemen. Dat is een hopeloos systeem (zeker naar huidige stand van techniek) en je mooie middenconsole is verpest door dat gekke schermpje.
En juist wel een automaat, dat hoort in zo'n auto en is het summum van comfort.
Als je er een kunt vinden dan zeker voor de Comfort stoelen gaan, dat is helemaal geweldig.

Maar als het een goed exemplaar is en je hebt er in gereden dan denk ik dat je qua comfort niet meer in je E90 terug wilt :P
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Grappig, ik vind dat schermpje juist erg mooi. Ik bedoel dan wel het 16:9 schermpje:

Afbeelding

Het systeem is qua werking zeker niet hopeloos imo. We hadden het ook in de E46 en ik vind het prettiger werken dan het trage idrive vd E9x pre-lci.

De dempers zijn indd een bekend punt tussen de 2 en 3 ton. M'n pa zal er altijd 1 kopen met een lage km-stand, dus die 2 ton hebben we voorlopig nog niet gehaald.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Thys schreef:Grappig, ik vind dat schermpje juist erg mooi. Ik bedoel dan wel het 16:9 schermpje:
Eens, dat is de 'LCI' met het grote scherm en die is enigszins bij de tijd. De eerste serie had dat asymmetrische vierkante ding.
Dit is volgens mij wel een M5 dash, met die lichtgrijze klokken.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ja wel een LCI. De pre-lci is een stuk gedateerder, zowel van buiten als van binnen. Bovenstaande is een M5 ja, maar was even voor de beeldvorming.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Inderdaad, de LCI's kregen ook de moderne commonrail dieselmotoren geloof ik.
HJe91
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 258
Lid geworden op: 14 okt 2012, 19:52
Type Auto: 130i

Ik rij richting school soms met iemand mee met een e39(520i), maar blijft een heerlijke bak. Het interieur is inderdaad echt mooi, mooier dan alles wat er na komt vind ik. Het is uit de tijd, maar lekker rustig en zou hem juist zonder nav. scherm nemen inderdaad.
Het rijdt ook prima, wel minder scherp en lekker comfortabel, een echte limousine voor een klein prijsje;) Soms zitten er ook leuke opties tussen, die je soms op een e90 niet eens kan krijgen. Denk daarbij aan dubbelglas, standkachel etc.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

HJe91 schreef:zou hem juist zonder nav. scherm nemen inderdaad.
Wij nemen hem dus sowieso mèt navigatie. Vind ik persoonlijk ook mooier.
HJe91 schreef: ...een klein prijsje;)
Als het een E39 wordt, dan wordt het een speciale. Dus in een prachtige uitvoering. Die gaan nog wel voor redelijke bedragen weg.
HJe91 schreef:Soms zitten er ook leuke opties tussen, die je soms op een e90 niet eens kan krijgen. Denk daarbij aan dubbelglas, standkachel etc.
Standkachel is wel te krijgen op de E90. Dubbelglas indd niet.

Afijn, als het een E39 wordt, moet hij voorzien zijn van sportstoelen, stoelverwarming, M-pakket, navigatie prof (16:9) ed anders is het niks. We willen geen concessies doen bij zo'n auto.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

T'is maar waar je de meeste waarde aan hecht Thys, maar als comfort de hoogste prioriteit heeft zou ik ver blijven van dat M pakket en de sportstoelen verruilen voor comfortstoelen.
Dikke 6 cylinder onder de motorkap, automaat in de D en je rijdt met de vingers in de neus tot Spanje. :lol:
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Oke, hij mag wel iets sportief zijn. (de e90 is immers ook comfortabel genoeg) M-pakket is imo gewoon een must voor de looks...


...dat er in de E39 ook al comfortstoelen te krijgen waren wist ik niet. Maar die sportstoelen zullen ook al super zitten verwacht ik.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
angel335
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4221
Lid geworden op: 03 feb 2011, 21:22
Locatie: prov. utrecht

Paar keer e39 meegehad bij onderhoud BMW .

Idd heerlijk comfortabel,zoeft over de weg waardoor wel minder strak bochtgedrag.
Ruime auto van binnen en persoonlijk vind ik ze ook strakker afgewerkt dan de e9x( zoals de e46 ook netter is)

Succes met zoeken, kijkmaar eens bij auto Han en auto Leitner,hier staan pracht exemplaren :In love:
F10 535IX
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Leiter en Han hebben indd mooie exemplaren staan. M'n moeder is echter nog niet echt into de E39. 'Oud model' gebruikt ze steeds als argument. :nou:

De voorkeur gaat natuurlijk uit naar het exemplaar van Premium Classics.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Thys schreef:...dat er in de E39 ook al comfortstoelen te krijgen waren wist ik niet. Maar die sportstoelen zullen ook al super zitten verwacht ik.
Jazeker, en waren wreed duur.
Is zeker nog een klasse boven de sportstoelen, beste autostoelen die ik ken, enige die vergelijkbaar zijn zijn de comfortstoelen van Jaguar/Land Rover.
(De BMW comfortstoelen zaten overigens ook in de 2002-2006 Range Rover Vogue)
Laatst gewijzigd door jhis5h op 15 jun 2014, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “E12-E39: Technisch/Vragen/Onderhoud”