Ervaringsdeskundigen gezocht: E39

Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ik ken alleen de comfortstoelen van de E6x. Fijnste autostoel waar ik ooit in gezet heb. Dat zit echt fantastisch. Je gaat zitten en valt in slaap, bij wijze van. :mrgreen:


"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

angel335 schreef:Paar keer e39 meegehad bij onderhoud BMW .

Idd heerlijk comfortabel,zoeft over de weg waardoor wel minder strak bochtgedrag.
Ruime auto van binnen en persoonlijk vind ik ze ook strakker afgewerkt dan de e9x( zoals de e46 ook netter is)

Succes met zoeken, kijkmaar eens bij auto Han en auto Leitner,hier staan pracht exemplaren :In love:
Die 530iA van Van de Haar bedoel je?

Ook al eens meegehad, maar dat is ouderwets comfortabel genieten. De Steptronic in Drive laten staan en rijden maar! Blijft een auto uit een heerlijke generatie 'echte' BMW's (E36/E46/E39/E38). Niet zo sportief als een 3er E9x, al is die in verhouding tot de E46 ook al veel meer op comfort gericht.

Denk dat het meeste al wel gezegd is. Er kan weinig mis gaan met een goed onderhouden E39. Een automaat past het best bij het karakter van de 5 als je een zescilinder of groter pakt. Onder de 530i zou ik voor een handbak gaan, al zul je die bijna niet gaan vinden denk ik. Verder hebben de onderstel onderdelen en de remmen het wel relatief zwaar (zeker in vergelijk tot de E9x), dus check die bij aankoop om de eerste grote onderhoudspost tot een minimum te beperken.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

In zo'n auto zou ik persoonlijk geen handbak willen. Ookal is bijvoorbeeld de 525i geen erg koppelrijk blok zoals de 28i variant. Maar goed dat is de N52B25 ook niet, en bij m'n vader wordt het vermogen nauwelijks benut. Dus ik zie geen probleem qua vermogen oid.

De 5 bak van de E39 heeft dergelijk lange versnellingen dat hij op de snelweg minder toeren draait dan de 6 bak van de E90. Heerlijk rustig dus. :ja:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

528i vanaf 2002 (LCI) is redelijk onverwoestbaar. Zeker motorisch. Weet alleen niet of je pa zakelijk rijdt, want dan is de LCI nog geen youngtimer.
Ik heb 20tkm met een 528iA Sedan gereden. Met M-pakket en style 5 wielen (dacht ik). Super auto en rijdt heerlijk solide. Wel kraakjes vanuit onderstel, maar deze had dan ook al 220tkm op de teller zonder dat rubbers onderstel waren vervangen (die waren er wel aan toe).
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

De LCI is volgens mij al vanaf 1999 (2003 kwam de E60 immers al) en bij de LCI werd de 523i vervangen door de 525i en de 528i vervangen door de 530i.

Zakelijk rijden doet m'n pa niet. Auto zal gewoon privé worden. Als er een E39 komt, komt er ook een klein boodschappenhok bij. Dan zal er miss 5000 km per jaar met de fünfer gereden worden.

Kraakjes vanuit het onderstel hoor je inderdaad vaker. Is een bekende bij Offenga:

http://www.offenga.nl/tarieven/model=e39" onclick="window.open(this.href);return false;
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
highperformance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 9970
Lid geworden op: 24 jul 2011, 14:59
Type Auto: F30 330E
Locatie: Den Haag

Thys schreef:De LCI is volgens mij al vanaf 1999 (2003 kwam de E60 immers al) en bij de LCI werd de 523i vervangen door de 525i en de 528i vervangen door de 530i.

Zakelijk rijden doet m'n pa niet. Auto zal gewoon privé worden. Als er een E39 komt, komt er ook een klein boodschappenhok bij. Dan zal er miss 5000 km per jaar met de fünfer gereden worden.

Kraakjes vanuit het onderstel hoor je inderdaad vaker. Is een bekende bij Offenga:

http://www.offenga.nl/tarieven/model=e39" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik twijfel wanneer de nieuwe koplampen er kwamen. Weet niet of die al direct bij de facelift zaten. Vanaf 2001 weet ik het iig zeker dat die lampen er in zitten. Stukken mooier dan die oude aquaria.
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Volgens mij ook al vanaf '99, maar dat weet ik niet zeker.

Een pré-lci wordt het sowieso niet. Die lijkt erg gedateerd en is vele malen minder mooi.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

LCI is van 2000.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
vliet
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 129
Lid geworden op: 31 jul 2013, 11:10
Type Auto: E90 325i M

Toevallig heb ik zowel een E39 als een E90 in bezit. De E39 betreft een 530d de E90 een 325i. Het zijn in principe andere auto's, maar toch ook weer niet.

De E39 is heerlijke autobahn cruiser, maar als je echt gaat jagen komt ook de sportiviteit naar voren van het model. En ik vind qua zit, de sportstoelen een must. De comfort stoelen bieden te weinig steun aan de onderbenen en te weinig zijdelingse steun. Die van mij is een pre-LCI maar ik vind het echt meevallen met hoe gedateerd de auto lijkt.

Wij hebben nu in twee jaar 100.000km gereden met de E39 en buiten het reguliere onderhoud geen rare zaken gehad. Het enige wat opvalt is dat we al twee keer nieuwe schijven en blokken op de vooras hebben moeten plaatsen.

De LCI is vanaf 9-2000 gekomen. Dat betekent de andere lichtunits, navi unit en een andere grill verder valt het mee. En het motorengamma is geupdate. De 523i werd de 525i en de 528i werd de 530i.

Qua afschrijving gaat het harder dan de E90 denk ik. Ik weet welke je op het oog hebt. En ik heb de mijne ook bij Victor vandaan voor eenzelfde prijs ongeveer. Echter probeer dat maar weer eens als particulier ervoor terug te krijgen. No way. Dan is een volle E90 op het moment nog even waardevaster.

Hier nog wat sfeerfoto's ter onderbouwing 8)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Nette wagen zeg!

Ik begrijp je verhaaltje ook helemaal. De 525 van Victor is momenteel een van de duurste non-M E39's. Wèl een pareltje van een auto. Je bent gek als je dergelijk geld uitgeeft aan een oude 5 serie. Aan een particulier ga je hem ook niet kwijtraken. Volgens mij moet je dergelijke auto's verkopen/inruilen bij een zaak als Leitner, Han, Gijs Martens, Premium Classics, Marco Hof ed.



We rijden nu ongeveer 12000 km per jaar met de E90. Komt er een andere 3 serie of een 1 serie, blijven we dat gewoon rijden. Indien er een E39 (in zeldzame/prachtige uitvoering en A1 conditie dan) komt, willen we hier max 5000 km per jaar mee rijden. De overige kilometers kunnen met een boodschappenhok. Op die manier blijft de km stand vrij laag en is het elke keer weer 'speciaal' om in de Fünfer te rijden.


Als mijn moeder niet zo anti-5 was, had hij hier al op de oprit gestaan. Hij is vorige week €1000 gezakt. We hebben het nu nog druk met klussen thuis, maar zodra dat klaar is (over een week of 2/3) en hij staat er nog, gaan we zeker even kijken.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
HJe91
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 258
Lid geworden op: 14 okt 2012, 19:52
Type Auto: 130i

als je maar 5000km er mee gaat rijden zou je ook een 540i kunnen halen, of is dat te gek?
Die vind ik qua motor/uitstraling nog wel een stukje specialer dan een 530/525.
@ your service:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bm ... age=100000" onclick="window.open(this.href);return false;
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Dat is ook weer zo. Verschil tussen 1 op 10 of 1 op 8.5/9 (oid) is ook niet zo groot dan.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
peke
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 806
Lid geworden op: 24 jun 2013, 16:11
Type Auto: BMW 330d E90, BMW Z3 1.9
Locatie: Rondom Veenendaal/Ede/Wageningen

Lees op autoblog dat e39 M5 van Paul Walker te koop staat, gouden tip? :Klappen:
De BMW is de Mercedes onder de auto's!!! ;)
Gebruikersavatar
vliet
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 129
Lid geworden op: 31 jul 2013, 11:10
Type Auto: E90 325i M

@ Thys ja het is inderdaad een hoop geld voor zo'n "oude" auto. Wij waren eigenlijk op zoek naar een E60 530d eigenlijk. Toen zagen we deze auto staan met maar 78.000km op de teller. Aangezien wij 50-55k km per jaar rijden was het de ideale auto. Deze kunnen we namelijk 4-5 jaar rijden zonder echt absurde km standen te bereiken.

Verder blijft het natuurlijk ook een hebbeding zo'n speciale auto :autotje spelen:
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Absoluut. Aankoop van een evt E39 is 99% emotie.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Plaats reactie

Terug naar “E12-E39: Technisch/Vragen/Onderhoud”